K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2016, 16:23   #1
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Langsom sagsbehandling - er det realistisk med FTP?

Hej K10'ere.

Jeg har ikke været aktiv herinde siden 2011, men har indimellem kigget med rundt om i diverse fora, og tænker nu, at jeg vil fortælle lidt om mit sagsforløb, mine tanker/ønsker og samtidig høre, hvad I tænker om det.

Jeg er 26 år gammel, og har været på kontanthjælp i syv et halvt år, efter jeg droppede ud af HF grundet bl.a. stress, angst og depression.
Jeg har diagnoserne NLD (Non-verbal Learning Disorder) og Skizotypisk Sindslidelse, ud over det er jeg meget plaget af stress og angst, plus en stor tendens til særligt vinterdepressioner.

Jeg har været i aktivering lige siden jeg kom på kontanthjælp, og har igennem årene været i nogle forskellige praktikker. De fleste praktikker har været hos fotografer, da det er indenfor den branche, min interesse ligger, men til trods for spændende opgaver og skånehensyn, har jeg ikke formået at have en praktik med særligt stabilt fremmøde, også selvom det ikke har været praktikker, hvor jeg har været afsted mere end maks fire gange om ugen, og aldrig meget længere end tre-fire timer pr dag.

Den seneste praktik, jeg var i, september-december 2015, startede jeg med fire dage om ugen á 3 timer, men allerede efter halvanden uges tid blev det for hårdt at komme afsted, og jeg fik pillet en dag fra. I løbet af oktober og starten af november blev jeg ramt af en vinterdepression, noget hårdere end jeg har oplevet de foregående år, og jeg endte med kun at have 2 timer om ugen, og et par gange måtte jeg gå allerede efter den første time.

I den beskrivelse/vurdering, som praktikstedet lavede stod en masse positive ting ift mine rent faglige evner, men selvfølgelig påpegede de også den dårlige mødestabilitet, og at mit fremmøde faktisk var så ustabilt, at det ville tale imod eventuel fleksjob-ansættelse hos dem, også selvom det måske kun var et par timer om ugen.

Min sag er generelt gået enormt langsom, føler jeg, og der har været nogle gange, hvor jeg har været nødt til at klage over sagsbehandlingen (eller rettere, mangel på sagsbehandlingen!) da der flere gange er gået langt over 6 måneder blot for at få et referat af et møde, i mest ekstreme tilfælde ift referat - halvandet år! Derudover skal jeg også indkaldes til møde en gang om året ift handleplan - det er imidlertid, til september, fire år siden, det er sket sidst...

Jeg havde et møde med min sagsbehandler sidst i marts her i år, hvor vi gennemgik en tidslinie af hele mit liv, mere eller mindre, som skulle bruges til rehabiliteringsteamet, som min sagsbehandler langt om længe har indset, at jeg nok skal omkring for at søge flexjob eller førtidspension. Hun skriblede ned under det møde, vi havde, og lovede at renskrive og sende kopi til mig til gennemlæsning og til at komme med eventuelle rettelser/kommentarer. I maj måned havde jeg stadig ikke modtaget det, og måtte skrive til min sagsbehandler to gange med næsten fire ugers mellemrum, før jeg endelig fik kopien - den var imidlertid ikke renskrevet.

Jeg har, efter syv et halvt år i systemet og mere end 12 år i det psykiatriske system, virkelig brug for ro, og ønsker mig derfor en førtidspension.
Min psykolog er også af den opfattelse, at en FTP ville give mig den ro, jeg har brug for, det samme mener min bostøtte.

Jeg regner med at skulle til møde med min sagsbehandler en gang ikke alt for længe efter sommerferie perioden, hvor vi skal gennemgå nogle bilag ift rehabiliteringsteamet - jeg regner dog med, at jeg vil søge aktindsigt umiddelbart efter sommerferien, og så frygter jeg samtidigt at, hvis jeg gør det, og bruger noget tid på at studere mine papirer og at "lægge en strategi", at så forlænges hele forløbet jo lige igen...

Det blev et længere indlæg her.
Hvis nogen har kommentarer/spørgsmål/råd - så skriv endelig!

Mads.
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2016, 16:31   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Forløbet forlænges ikke, af at du søger aktindsigt.
Forvaltningsloven
"§ 16. Afgørelsen af, om en anmodning om aktindsigt skal imødekommes, træffes af den myndighed, der i øvrigt har afgørelsen af den pågældende sag.

Stk. 2. Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om partens anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt. Den aktindsigtssøgende skal i givet fald underrettes om grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår anmodningen kan forventes færdigbehandlet. "

Så de har 7 arbejdsdage til at imødekomme din ansøgning om aktindsigt.
Selv hvis din sagsbehandler ikke laver andet de 7 dage, så ville jeg bestemt mene, at de 7 dages "forlængelse" er godt givet ud

Vil anbefale dig at følge k10's vejledning ang aktindsigt når du søger det:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2016, 17:26   #3
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Det er godt at vide, tak skal du have, MistyMiss
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2016, 17:28   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så lidt, og held og lykke med det hele
Håber at flere kommer til, og bidrager med mere viden og råd
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2016, 18:29   #5
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Tak skal du have Ja, ville være super med nogle gode råd og tanker til mit indlæg her
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2016, 18:34   #6
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MBH8900 Se meddelelser
Tak skal du have Ja, ville være super med nogle gode råd og tanker til mit indlæg her
Da du egentlig ikke stiller nogle spørgsmål, tænker jeg det er lidt svært at vide hvad du gerne vil have råd om ?
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2016, 18:38   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Har du overvejet at kontakte borgerrådgiveren

Går ud fra at du bor i Randers som der står under din profil

Læs mere om borgerrådgiveren i Randers her https://omkommunen.randers.dk/organi...erraadgiveren/

Det kan være at de kan hjælpe dig med den enormt langsomme sagsbehandling du er udsat for..

Det virker som om at de egentlig bare ønsker at holde dig hen..

Det burde gå en del hurtigere end det du beskriver her.

Så prøv at kontakte dem for at høre om de evt kan hjælpe..

Når du skriver til kommunen fremover...så send en kopi til borgerrådgiveren...så denne kan følge med i sagen..

Det er jo ikke meningen at folk skal holdes hen og der ingenting skal ske i sagen..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2016, 18:49   #8
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Da du egentlig ikke stiller nogle spørgsmål, tænker jeg det er lidt svært at vide hvad du gerne vil have råd om ?
Sandt nok - men mener sådan i en generel forstand, om nogen har lignende erfaringer etc. Og så er der selvfølgelig et spørgsmål i titlen til mit indlæg - "Er det realistisk med en FT?"

Webmaster, det vil jeg kigge på - tak

Sidst redigeret af Webmaster; 30-07-2016 kl. 18:54. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2016, 18:58   #9
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MBH8900 Se meddelelser
Sandt nok - men mener sådan i en generel forstand, om nogen har lignende erfaringer etc. Og så er der selvfølgelig et spørgsmål i titlen til mit indlæg - "Er det realistisk med en FT?"

Webmaster, det vil jeg kigge på - tak
Det er mere realistisk at du bliver tilbudt ressourceforløb, som følge af din alder.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2016, 19:25   #10
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Det er mere realistisk at du bliver tilbudt ressourceforløb, som følge af din alder.
Og det frygter jeg nemlig også kan ske - for nogle er et ressourceforløb garanteret super fint, men man kan næsten sige, at jeg de sidste 7½ år har været i et uofficielt ressourceforløb, forstået på den måde, at jeg har været igennem diverse praktikker/arbejdsprøvninger, samt udredninger hist og her.
Min sagsbehandler har også sagt, at der ikke er grund til at sætte mig igennem flere praktikker, fordi jeg er afprøvet nok på det punkt, og uddannelse har vi for længst udelukket.
Hvis jeg får et ressourceforløb, vil jeg føle, at jeg bare kommer hele turen igennem en gang til, så det håber jeg virkelig, jeg kan undgå.
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension