K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-03-2013, 02:21   #21
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af bumblebee Se meddelelser
Personligt kan jeg ikke genkende scenariet med ikke at blive henvist pga diagnosen...jeg har hele vejen igennem blevet meget grundigt tjekket, ct scannet, ultralydsscannet, 1 million blodprøver, gigtlæger, urologer, ortopædkiruger, gynækologer osv osv...og min egen læge insisterer på jeg kommer til helbredstjek 2 x årligt med hjertekardiogram og blodprøver. Så jeg føler mig ikke sat i en kasse pga diagnosen.
Jeg er rigtig glad på dine vegne...

Men uanset....så er det hvad hele projektet går ud på....at spare samfundskroner...

Nu ved jeg ikke hvor meget du har læst om dette...men der er nok at tage af her på nettet....specielt om Per Fink, Morten Birket Smith....osv

Sidstnævnte skriver ligefrem at de der skide irriterende patienter der hele tiden kommer og spilder hans dyrbare tid....ja de er bare hypokondrere som egentligt ikke rigtig fejler noget og han går enormt højt op i samfundsøkonomien...

Man kan i den grad undre sig over at de er blevet læger...og ikke uddannet økonomer...

Jeg har det helt fint med hvis de kan hjælpe nogen....det er godt....

Problemet er alle dem som de påhæfter denne diagnose...hypokonder....og dermed ikke sender dem til videre udredning....

Hvad med disse mennesker....som måske kan have alvorlige sygdomme.....hjertesygdomme og andre alvorlige ting...som de rent faktisk kan dø af.....

De kan åbenbart ligge og dø alene fordi der er nogle der mener det er for dyrt at udrede dem...

Det er desværre ikke alle sygdomme som er lige til at påvise...og disse mennesker...det er de der skide besværlige patienter som bare tager deres dyrbare tid....og koster for meget....

Jeg kan da anbefale at søge lidt mere på nettet om netop de to Per Fink og Morten Birket Smith...

Her er et par citater af sidsnævnte Morten Birket Smith

Citat:
"Et specialtilbud
- Mine kollegaer kan godt være
noget skeptiske, men de er da mægtig
glade for at vi tager fat i og ligefrem
behandler de patienter, som til daglig
kan opfattes som et irritationsmoment,
siger Morten Birket-Smith.
- Alle parter får noget ud af det;
patienterne bliver behandlet, og nogle
bliver helt raske. Desuden bliver lægerne
fri for en patientgruppe der fylder utrolig
meget – både tids- og ressourcemæssigt.
- Dette specialtilbud kan medføre
at ressourcerne bruges mere effektivt"
- Prof. Morten Birket-Smith
Citat:
"Dette specialtilbud kan medføre at ressourcerne bruges mere effektivt
Motiver til sygdom er noget meget vanskeligt at tale om. I nogle kulturer udholder man meget mens man i den vesteuropæiske befolkning bestemt ikke vil finde sig i noget som helst."
- Prof. Morten Birket-Smith
Citat:
"Man må indse at penge, forsikring og pension kan drive folk til at blive syge"
- Prof. Morten Birket-Smith
Citat:
"Sygdomsfænomenet er ikke nyt. Faktisk er hysteri den ældste diagnose i psykiatrien."
- Prof. Morten Birket-Smith
Citat:
"Populært kan man sige at hvis man har det skidt, går kvinder til læge mens mænd går på værtshus og slås"
- Prof. Morten Birket-Smith
En artikel om Morten Birket Smith http://www.k10.dk/media/term_artikel...rket_smith.pdf

Lidt fra nettet om Per Fink

Citat:
TERM stiller mange patienter i en skræmmende situation.
Professor Per Fink er god til at argumentere og taler angiveligt patienternes sag, og hvem kan sige
nej til en læge der vil patienterne det bedste? Men virkeligheden er en anden……..
Per Fink og co. afskærer patienten fra yderligere udredning, når han ved kurser i TERM-modellen
dels opfordrer lægerne til at snakke patienten efter munden for at få patientens fortrolighed og
dels opfordrer til at afskære patienten fra yderligere kontakt til behandlere..

De mest skræmmende budskaber i kursusmaterialet til de praktiserende læger kan ses herunder
og giver et meget rammende indtryk af det menneskesyn, som er fremherskende i Per Finks
teorier:
1. ” Forsøg at blive patientens eneste læge og begræns så meget som muligt patientens
kontakter til andre behandlere, vagtlæger og alternative terapeuter.”
2. ”Forstå en forværring af og nye tilkomne symptomer som en emotionel
kommunikation i stedet for et tegn på en ny lidelse.”
3. ”Overvej behandling med psykoaktiv medicin…………… Vær stoisk over for
bivirkninger.”
4. ”Forsøg at opbygge en alliance med patientens pårørende ved at informere dem om
behandlingsplanen.”

D.v.s.:
1. Patienten fratages muligheden for en ”second opinion”, ligesom muligheden for
yderligere udredning stoppes. Hvad nu hvis TERM-lægen tager fejl i sin diagnose?
2. Hvis patienten får nye/andre symptomer, skal lægen blot overhøre dem, med risiko for
at nyopstået alvorlig sygdom overses.
3. Lægen skal ikke lade sig påvirke af eventuelle bivirkninger som patienten måtte få fra
psykofarmaka, hvilket harmonerer meget dårligt med den aktuelle debat vedrørende
alvorlige og i sjældne tilfælde dødelige bivirkninger ved lykkepiller m.m..
4. Få isoleret patienten mest muligt, ved at inddrage de pårørende i ”spindet” omkring
”funktionel lidelse”.
Kilde: http://uhdanmark.files.wordpress.com...ns-kommune.pdf

Lidt mere om
Hypokondri - en legitim årsag til jagt på alle patienter
Hypokondri og andre somatoforme tilstande Hvordan stilles diagnosen og de behandles?
http://www.overgangsalderen.net/foru...alle-patienter

Lidt af hvert om TERM http://www.overgangsalderen.net/foru...-TERM-modellen
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2013, 03:02   #22
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Ja, og de fleste læger er rigtig dårlige patienter..

Men denne læge kunne vel få en psykiatrisk diagnose?

Det er ikke i orden at gøre fysiske sygdomme psykiske...eller omvendt....det underminerer både de fysiske og psykiske diagnosekriterier..


/Mileo
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2013, 00:31   #23
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Kunne ikke være mere enig, er så farligt det der...
Især folk der bor i jylland oplever ofterer at blive ramt af Term konceptet...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2013, 07:54   #24
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Jeg tror ikke din læge mener det hele er psykisk og kun i dit hovede. Han lyder som om han ikke ved noget som helst om smerte-sygdomme.

Jeg har slidgigt, spondylolistese, hypermobil, whiplash, mange ledsmerter og overbygning i form af vedvarende somatoform smertetilstand.

Det jeg ser/læser om smertesygdommene er, at man anbefaler at man træner nogle "coping-skills", der kan hjælpe dig med at leve med kroniske smerter.

Man mener nu, at der sker en sensitivisering af central-nervessytemet, der gør at kroppen ikke mere er i stand til at sortere signalerne. Dvs kroppen er i konstant alarmberedskab, hvilket forårsager en stresstilstand og smerter der vandrer i kroppen.
Dine smerter ER reelle. Men krop og psyke hænger sammen.
Fx. Kører mine smerter total grassat, hvis jeg bliver følelsesmæssigt presset eller stresset af udefrakommende faktorer, jeg ikke kan kontrollere.

Man kan ikke symptombehandle. Der skal årsagsbehandles.
Du bliver ikke rask, du lærer at leve bedre med dine sygdom.
Her nogle af de nye tiltag jeg for nylig har læst om:
træning i form af afspænding og meditation,
samtale-gruppe med andre der har lignende sygdomme.
Det er altid en beroligelse i sig selv, at møde andre der har det som en selv.
Endelig foreslår man adfærds-terapi/kognitiv terapi, der kan ændre ens måde at tænke på, så smerterne ikke overtager ens tanker.
Jeg har set de også bruger antidepressiver, både som "lykke-medicin" og smertebehandling.

Jeg har de samme forbehold, som de andre herinde overfor Per Fink&Venner, men jeg vil også sige, at da jeg læste på deres hjemmeside, funktionellelidelser.dk, så er det der, jeg har genkendt mig selv mest.
Ikke under deres latterlige TERM-begreb, men der hvor de beskriver smertesygdommene, symptomer, personlige omkostninger og hvordan det er at være pårørende.
Det gav mig netop en beroligelse og bekræftigelse i at det er ok, at være mig og vigtigst af alt mit smertebillede er reelt, det er ikke "bare i mit hovede".

Jeg ville skifte den praktiserende læge ud med en der følger med tiden, og som anerkender smerte-diagnoserne, så du kommer i de rette hænder.
En forkert læge, kan jo ødelægge meget, hvis han ikke har begreb om hvad han har med at gøre.

Det er da ikke mere end en måneds tid siden en læge skulle belære mig om at gå i fitness og til svømning. Skal man seriøst sidde og høre på sådan noget så forældet sludder? Når jeg nu selv har prøvet ALT gennem ti år.
NEJ!
Jeg har fundet det der fungerer for mig, og det er der ingen der skal pille ved.
Jeg dyrker Pilates på hold, afspænding, meditation og så laver jeg nogle få øvelser hver dag når jeg står op. Ca 5 min.

Jeg håber du kan bruge svaret til noget.

VH Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2013, 08:06   #25
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
http://www.institut-for-stress.dk/si...a%20_Pjece.pdf

Fandt lige denne pjece. Per Fink har som altid en finger med i spillet. Er han den eneste læge i Danmark der forsker i smertesygdommene?

Skræmmende tanke, så tager han jo patent på sandheden.
Altså hans egen sandhed.

Hvorfor ved vi ikke mere om disse diagnoser? Vi er jo mange herinde, der lever med det hver eneste dag.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2013, 22:16   #26
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
De betaler jo mange penge for at Per Fink siger at vi bare er psykisk syge...
Der er ingen interesse i at udrede og undersøge mere om det da der står mange bag feks alle dem der sælger psykofarmika, og nu også Tryg fonden som så kan slippe for at betale erstatning til folk hvis de istedetfor får en psykisk lidelse påduttet....
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2013, 22:53   #27
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
De betaler jo mange penge for at Per Fink siger at vi bare er psykisk syge...
Der er ingen interesse i at udrede og undersøge mere om det da der står mange bag feks alle dem der sælger psykofarmika, og nu også Tryg fonden som så kan slippe for at betale erstatning til folk hvis de istedetfor får en psykisk lidelse påduttet....

Jeg håber virkelig at "bare er psykisk syge" var tænkt i anførselstegn...

Det er en skræmmende udvikling..

Det er jo bare m.. svært at være syg...uanset om det er krop eller sjæl...eller begge på een gang..

Og hvis man underkender fysiske sygdomme som værende psykiske...anerkender man vel heller ikke psykiske sygdomme eller handicaps??

Så bliver det bare en stor grå grød...

Men negligere begge dele i en udstrækning??

Puha...

Tilgiv evt rodet udformning...men mit hoved er meget rodet i dag


/Mileo

Sidst redigeret af Mileo; 18-03-2013 kl. 23:01. Årsag: stavebøf
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 09:39   #28
Chrovnitsa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Chrovnitsa er ny på vejen
Sanne Hansen : Vil du også sende overlægens navn til mig ? :-)
Chrovnitsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 11:41   #29
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
For kommunen har det stor betydning om du får stemplet Psykisk syg...
For det betyder for dem at de kan fastholde dig i et rescourceforløb da der kan ske bedring og det ikke er stationært det du fejler.. dvs de slipper for at give en Fibromyalgi ramt ftp hvis de får en læge til at sige vedkommende har rotter på loftet...
Det samme med erstatning.. der er visse erstatninger du ikke kan få hvis det er en psykisk sygdom du har fået dig... hvorimod har dit job givet dig kemisk overfølsomhed mcs så får du erstatning fordi du vil aldrig kunne varetage dit job igen..
Så jo kommunerne har absolut ingen grund til ikke at stemple flere som psykisk syge.. Det er lettere for dem...

Og ja mente "bare" nogle gange ryger der bare nogle mærkelige sætninger og ord ind når jeg blir træt i knolden..*gg*
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2013, 22:32   #30
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Jeg må indrømme jeg har meget svært ved at forstå denne angst og nærmest vrede over begrebet funktionel lidelse?

Jeg har aldrig set en læge (udover enkelte ældre praktiserende læger som ikke har fulgt med tiden) udtale, at folk med funktionelle lidelser ikke er syge, ikke er dårlige, ikke har behov for behandling, at de snyder og bedrager eller at de er hypokondere - faktisk tværtimod. Jeg har derimod ofte set lægers udtalelser udlagt sådan.

Det jeg derimod har set er læger som udtaler at folk med funktionelle lidelser faktisk er syge, at de har behov for behandling og at de ofte er overordentligt voldsomt påvirket af deres lidelse. Det som disse læger påpeger er udelukkende, at de funktionelle lidelser skal behandles "bredspektret" som et udtryk for en bio-psyko-sociale tilgang til lidelsen. Man kan ikke nøjes med smertestillende og så bare stoppe der.

Funktionel lidelse sidestilles IKKE med en ren psykisk sygdom!

Noget jeg også undrer mig over er at så mange folk med disse lidelser er så lukkede for ideen om at der faktisk kunne være et behandlingstilbud som kunne bedre deres tilstand!? Der er folk med kræft som betaler halve og hele millioner for eksperimentelle behandlingstilbud i udlandet uden nogen form for dokumenteret effekt, mens mange folk med denne lidelse blankt afviser at kunne drage nytte af en helhedsorienteret behandling (som studier faktisk viser har en ganske stor effekt) fordi " de har fanme ikke knald i låget" - hvilket der i øvrigt ikke er nogen der påstår de har.

...men jeg må bare indrømme at jeg ikke forstår det, og så bare lade den ligge der.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
TERM/Per Fink møder modstand! L.S. Politik og Samfund 7 08-04-2013 16:52
Lægekonsulent -egen læge mm søsser98 Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 6 19-09-2012 10:30
Generel helbredsattest hos egen læge fibro Alt det andet 94 09-03-2012 23:04
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Kan jeg søge førtidspension via egen læge? Troldemama At søge førtidspension 2 09-07-2007 14:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension