K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2013, 15:05   #51
bmx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
bmx er ny på vejen
Denne tråd burde bare slettes.

Hvis en socialsikringsaftale skulle have indflydelse på om man kan tage tillæg med til det pågældende land hvorfor har fper fra før 2003 så ikke kunne tage deres tillæg med til Tyrkiet.

Enten er der noget jyttep har misforstået,eller det er den fuldmægtige der ikke ved hvad hun snakker om.

har talt med den fuldmægtige og hun ved aner selvølgelig heller ikke hvad der er hoved og hale i det hele.hun svarer efter hvad hun tror og har ikke styr på fakta.

Lad være med at tro på autoriteter,tro på autoriteter er bla en af grundene til at verden er så F..... up.

Sidst redigeret af bmx; 18-01-2013 kl. 15:47.
bmx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2013, 16:36   #52
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af bmx Se meddelelser

har talt med den fuldmægtige og hun ved aner selvølgelig heller ikke hvad der er hoved og hale i det hele.hun svarer efter hvad hun tror og har ikke styr på fakta.
Nej... det havde vi jo nok en kraftig mistanke om... utroligt at folketinget skal lave så mange regler at selv ikke de ansatte der skal styre dem aner en dyt om fakta.....
var der nogen der sagde bananrepublik... ja det gjorde jeg



....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2013, 16:47   #53
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja og ordet bananrepublik lyder ellers så eksotisk
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2013, 17:50   #54
jyttep57
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Lokation: sjÐ***Ð*’В¶lland
Indlæg: 54
Styrke: 12
jyttep57 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bmx Se meddelelser
Denne tråd burde bare slettes.

Hvis en socialsikringsaftale skulle have indflydelse på om man kan tage tillæg med til det pågældende land hvorfor har fper fra før 2003 så ikke kunne tage deres tillæg med til Tyrkiet.

Enten er der noget jyttep har misforstået,eller det er den fuldmægtige der ikke ved hvad hun snakker om.

har talt med den fuldmægtige og hun ved aner selvølgelig heller ikke hvad der er hoved og hale i det hele.hun svarer efter hvad hun tror og har ikke styr på fakta.

Lad være med at tro på autoriteter,tro på autoriteter er bla en af grundene til at verden er så F..... up.
Jeg talte både med den fuldmægtige og med pensionstyrelsen. Den fuldmægtige i socialmisnisteriet, undersøgte sagen, og vendte retur dagen efter med div facts, og jeg spurgte specifikt i forhold til om man kunne bo i lande udenfor eu, eøs, hvorpå hun svarede at det kan man som udgangspunkt ikke. MEN, der er lavet aftaler med usa, indien, osv.. som gør at du godt kan medbringe din fulde pension til disse lande. (ink 49-57.000kr!)
Jeg tror du har ringet op, og "taget hende på sengekanten" så at sige, og hun har ikke haft mulighed for at undersøge noget da hun talte med dig, oga du sikkert ramlede op med div paragrafer osv.. som hun selvfølgelig ikke har styr på i hovedet.

Virkeligheden er dog at du idag kan flytte til usa osv og medbringe din fulde pension. Det er pga at nogle særaftaler i forbindelse med socialsikringsafter. Dette er ikke op til debat. Dette er et FAKTUM.

Om du/i vælger at tro på mig, bmx eller andre er underordnet. Undersøg situationen selv. Ring op til pensionstyrelsen, og spørg om i må flytte til feks usa og medbringe jeres fulde pension ink tillæg, så vil i få et rungende ja!

læs også dette her: (Læs: 2.4) http://www.ft.dk/samling/20121/lovfo...om_fremsat.htm
"Førtidspensionister med fast bopæl i EU/EØS-lande og Schweiz har i medfør af EF-forordning 883/2004 ret til den fulde førtidspension ved bopæl i disse lande. Førtidspensionister efter lov om social pension har ret til førtidspensionen - det vil sige hele førtidspensionen - efter overenskomster med USA, Indien, Sydkorea og Filippinerne. Det gælder også i de tilfælde, hvor førtidspensionisten efter regler i denne lov overgår fra førtidspension efter regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension til førtidspension efter lov om social pension."

(Læs 2.5.1)
"2.5.1. Ikrafttræden
Det foreslås af administrative grunde, at loven træder i kraft den 1. april 2013. Herved får Udbetaling Danmark, der den 1. marts 2013 overtager myndighedsansvaret for udbetaling af førtidspension, mulighed for at administrere overgangen til førtidspension efter lov om social pension."


Jeg ved godt dette er et lovforslag der er skrevet i dec 2012, men det er gået igennem, dog har jeg ikke kunne finde noget skriftlig dokumentation på dette.

Håber dette løser evt problemer der har været igennem tråden, da alle ink (bmx) kan se hvad folketinget skriver. Men mindre de ligeledes bliver anset som utroværdige (Selv om de gentagne gange har bevidst de er det, lol )!

Mvh
jyttep57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2013, 18:34   #55
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Altså den lovsamling du henviser til beviser ingenting...

Har du i det hele taget læst hvad den del du henviser til handler om ?

Citat:
2.4. Overgang til førtidspension efter ny ordning ved bopæl i udlandet
Den handler om pensionister der allerede bor i udlandet og skal vælge om de vil på ny ordning...ikke om pensionister der flytter efter 1 jan 2013...


Måske er der særaftaler som du og fuldmægtigen siger der er... men hvorfor skal det afhænge af en telefonsamtale... lad os få noget på skrift eller et link hvor det står...
Men hvis der er særaftaler må det jo også betyde at folkepensionister og gamle pensionister kan få deres pensionstillæg med til de lande...



...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...

Sidst redigeret af Hexi; 18-01-2013 kl. 18:44.
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2013, 19:27   #56
jyttep57
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Lokation: sjÐ***Ð*’В¶lland
Indlæg: 54
Styrke: 12
jyttep57 er ny på vejen
Jeg ved ikke om du kun har læst overskriften, eller hvad, men det er klart og tydeligt beskrevet i det udsnit jeg lagde herind + i selve linket.

Det du skriver er ikke korrekt forstået af dig!
Du misforstår "2.4. Overgang til førtidspension efter ny ordning ved bopæl i udlandet"
Det hentyder IKKE til overgangen fra gammel til ny fp ordning, men konstaterer blot at mennesker efter den gamle ordning OGSÅ har mulighed i fremtiden for at flytte til udlandet (det havde de ikke tidl.)

Prøv at læse dette: (Nederste 3 linier i 2.4)
Førtidspensionister med fast bopæl i EU/EØS-lande og Schweiz har i medfør af EF-forordning 883/2004 ret til den fulde førtidspension ved bopæl i disse lande. Førtidspensionister efter lov om social pension har ret til førtidspensionen - det vil sige hele førtidspensionen - efter overenskomster med USA, Indien, Sydkorea og Filippinerne. Det gælder OGSÅ i de tilfælde, hvor førtidspensionisten efter regler i denne lov overgår fra førtidspension efter regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension til førtidspension efter lov om social pension."

Hvorfor skulle man skrive sætningen "gælder også" hvis dette kun er gældende for den gamle ordning som de iøvrigt prøver at føre over på den nye ordnings reglement ?

Jeg dropper denne tråd nu. Om et par mnd når der begynder at flytte mennesker til xxx? lande, så skriver jeg herinde igen, og håber jeg vil modtage en undskyldning, for jeg føler ærligt talt jeg har prøvet at hjælpe men er blevet kaldt fuldt af løgn indirekte flere gange.
Mvh
jyttep57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2013, 20:26   #57
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jyttep57 Se meddelelser
Jeg dropper denne tråd nu. Om et par mnd når der begynder at flytte mennesker til xxx? lande, så skriver jeg herinde igen, og håber jeg vil modtage en undskyldning, for jeg føler ærligt talt jeg har prøvet at hjælpe men er blevet kaldt fuldt af løgn indirekte flere gange.
Mvh
Jeg kalder dig overhovedet ikke fuld af løgn eller har betvivlet dine hensigter som andet end at ville hjælpe med gode oplysninger...
men det her er jo ikke religion og tro... men et spørgsmål om love og paragraffer... og dem skal man ha på skrift for at de gælder...

Det er da helt fint hvis det forholder sig som du skriver... og har fået oplyst af den fuldmægtig pr. telefon... men så må der da på et tidspunkt også være en eller anden på de offentlige kontorer der sætter de nye regler på skrift... det kan jo ikke passe at love og regler er så hemmelige de kun kan oplyses pr. telefon...

Det vil jeg lige vente på og gennemlæse, før jeg er overbevist...


...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2013, 22:21   #58
bmx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
bmx er ny på vejen
Da jeg spurgte hende om jeg kunne rejse uden for EU og medtage hele min pension svarede hun straks JA! Vi har lavet nogle aftaler med bla andet Indien og USA og det kunne sagtens lade sig gøre,ingen problemer.

Da jeg så fortalte hende om skatte reformen med gældende kraft pr 1 jan 2013 der diktere at kun grundbeløbet kan tages med ud af EU og at om ikke de regler hun hentydede til var for allerede udenlandsk bosatte borgere,så blev hun tavs og sagde at hun ærlig talt ikke var sikker og at hun ville undersøge det hos en kollega.

Sandheden er at de ikke har styr på noget,men alligevel vælger de at mislede mennesker som jyttep der selvfølgelig bare er i god tro.Selvom der en del grundlæggende fejl i mange af hendes "fakta" fks at gamle fper førhen ikke har kunne rejse ud,man har altid kunne rejse ud,bare ikke med hele pensionen.Med den nye skattereform kan de gamle nu komme på den nye så også de kan få hele beløbet,men man vælger i samme håndbevægelse at fratage kommende eller nuværende pensionister i at rejse ud med hele beløbet.

En socialsikringsaftale har til formål at ligestille landsborgere fra 2 lande hvis de bosætter sig i det land som ens eget land har en aftale med.

Tyrkiet fks af haft en aftale med DK siden 70erne,men alligevel har pensionister på gammel ordning ikke kunne få tillægget med sig,det får de mulighed for nu ved at overgå til ny ordning.Men det gælder kun for folk der havde en udenlandsk adresse før 1 jan 2013.

Man behøver faktisk ikke være særlig klog eller have en lang uddannelse for at forstå det,det eneste det kræver er at læse afsnittet om fp i udlandet efter 2013 i skattereformen.Jeg har ikke lige linket men det har været vist et utal af gange herinde og er let tilgængeligt online.
bmx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2013, 00:17   #59
bmx
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
bmx er ny på vejen
Ok,det tyder på at du har ret med hensyn til USA,Indien,Sydkorea og Filipinerne.Der står på sikringsstyrrelsens hjemmeside at man efter 2013 stadig vil kunne medtage hele sin pension.Det må man tage som gode varer så.

Men listen som du har lavet i dit første indlæg i tråden rummer en masse lande som du ikke har fortalt hvorfor du mener stadig er gældende?

Er det kun de nævnte 4 lande som man stadig kan medtage fuld pension eller mener du stadig at din liste er gældende?

mvh bmx
bmx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2013, 07:50   #60
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Nye regler for førtidspensionister på ny ordning fra den 14.02.2013

Fra 1. januar 2013 er der indført et pensionstillæg som en del af førtidspensionen til personer, som er tilkendt førtidspension med virkning efter den 1.1.2003.

Pensionstillægget udgør årligt max. 57.000 kr. for enlige og max. 49.000 kr. for gifte/samlevende.

Pensionstillægget kan ikke udbetales i lande udenfor EU/EØS, Schweiz, USA, Indien og Sydkorea.
Hvilken betydning har de nye regler?

Førtidspensionister på ny ordning, der fra 1. januar 2013 tager fast bopæl i lande udenfor EU/EØS, Schweiz, USA, Indien og Sydkorea, har ikke ret til at medtage pensionstillægget.

Førtidspensionister på ny ordning, som den 31. december 2012 havde fast bopæl i et land udenfor EU/EØS, Schweiz, USA, Indien og Sydkorea, bevarer retten til den fulde førtidspension. Det gælder, så længe de pågældende bliver boende uafbrudt i det land, hvor de havde fast bopæl den 31. december 2012.

Eksempler:

En førtidspensionist er flyttet til Thailand den 1. oktober 2012, hvor han fortsat bor. Han bevarer den fulde førtidspension.

En førtidspensionist er flyttet til Thailand den 1. oktober 2012. Den 1. marts 2013 flytter han til USA. Den 1. november 2013 flytter han tilbage til Thailand. Pågældende bevarer ikke retten til pensionstillægget ved den fornyede flytning til Thailand.

Link : http://www.penst.dk/Om-Pensionsstyre...sionister.aspx
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensionist 1/2-13 Thomas1981 Dit og Dat 32 23-01-2013 01:31
ny pensionist jigsaw Din historie 2 07-07-2012 00:05
fra invalide pensionist til folke pensionist Bekymret søn Alt det andet 3 15-03-2011 22:17
Rejse til udlandet som førtids pensionist Dakota Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 24-05-2010 12:31
Jeg er pensionist Dakota Dit og Dat 2 10-01-2009 01:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension