K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2016, 19:15   #21
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Anny

Uha, det må ha været lige ved skæringslinjen, hvor den nye reform trådte i kraft? Blev førtidspensionen godkendt første gang, eller skulle den igennem ankenævn, og andet ?
Hvordan foregår det egentlig sådan lavpraktisk? Får man så et brev om at din søn er tilkendt førtids fra den og den dato, og så får han førtids fra en bestemt dato og fremefter?
Skulle i begge så til møde med rehab- teamet og andre, inden endelig beslutning?

Hvad sker der den 4 okt.?
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 19:31   #22
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ok hvis du ikke har læst om Jette og er interesseret i hendes sag bør du nok starte med denne
http://www.avisen.dk/tvunget-i-resso...-t_356835.aspx
Og fortsætte til denne
http://www.avisen.dk/selvmordstruede...el_369946.aspx
Og så den fra tidligere indlæg.
Pas på temperamentet, det er uhyggelig læsning, du risikerer at springe i luften.

Med hensyn til mit eget dokument, så ved jeg endnu ikke om det virker eller ej, jeg er endnu ikke en del af statistikkerne over syltede sager da min dårligt er kommet i gang.

Selv forsøger jeg at "overtale" kommunen om at blive visiteret til flex.

Jeg har i flere år læst med her på siden og andre sider og undervejs lært at det gælder om at underbygge sin sag, det er det jeg er gået i gang i håbet om ikke at ende 3,5 år på kontanthjælp som din fætter uden at der sker noget i sagen.

Endnu en K10 prædiken er du skal så vidt muligt ikke tale med kommunen men du skal skrive med dem, når du har kommunikationen på skrift kan du bedre klage over sagsbehandlingen, og kan bevise hvad der er gået forud, ellers bliver det ord mod ord.

Det hele drejer sig om at sørge for at der inde i sagen ligger de korrekte dokumenter, både dem fra lægerne men også egne beskrivelser, der beskriver dagligdagen, dokumenter der tilsammen leder læseren frem til det resultat at det rigtige resultat er tildeling af flex, pension eller hvad der nu stiles mod.

Det er blevet rigtigt svært at få pension efter 2013, men det er ikke umuligt, jeg har læst adskillige her på siden som endte med pension, også efter en syltesag, netop ved at følge K10s anvisninger.
Men som du nok ved står der også i den nye lov at hvis man er under 40 år så skal man næsten være retarderet for at få pension og selv de kan ende i klemme.
For nogle måneder siden var en pårørende til en person der var udviklet som en 9 årig, som skrev her på K10 om nevøen som oven i købet bor i botilbud og selv han havde problemer med at få sin pension.
Man skal vist være sagsbehandler for at kunne forestiller sig en person udviklet som en 9 årig klare sig på det danske arbejdsmarked.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 20:00   #23
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Nørd

He he, det sgu nemt at miste besindelsen, når man sidder med tingene så tæt på.

En fætter lyder ikke så tæt i nogens øjne,... men vi er vokset op sammen, og været meget sammen, da min mor, onkel og tante har haft et rigtig godt forhold altid..

Sådan nogen artikler om jette og den voksne med et sind som en 9 årige, kan jo næsten få en til at opgive på forhånd..... Men nej, der skal presses på nu... absolut. Det værst tænkelige er jo et år mere på kontanthjælp, hvor der kan ankes og søges igen...

Heldigvis ved jeg at der står passager i journalerne fra psykiatrien, og læger, om min fætters hverdag og formåen.
plus de daglige tiltag kontaktpersonen fra psyk har snakket med min fætter om. Som en daglig gåtur, få lidt mad osv.. Så det skal da sendes til kommunen, hvis de ikke har fået det.

Ja, der er enkelte udtalelser,jeg gerne ville have på skrift, som sagsbehandlere, der direkte har spurgt om min fætter ikke har søgt førtids ? Hvor ser han da syg ud?? Du kommer aldrig til at arbejde osv... Hårde ord for en syg borger, der gerne vil, og vil ha en god fremtid.... men gavnlig for en sag.

Men hvis jeg får aktindsigt, sammen med fætter, får vi vel også indsigt i sagsbehandlernes udtalelser? Hvis de da har skrevet noget ned... host
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 20:33   #24
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
I min egen sag manglede der lægelige udtalelser og jeg måtte pointere at jeg ønskede aktindsigt i ALT.

Men du bør være opmærksom på at I ikke vil modtage kommunens interne notater dem har han ikke ret til at få udleveret.

Det I får indblik i er beskrivelser af møder, lægeudtalelser og den slags.

Det jeg eksempelvis konstaterede og som var grunden til min egen sygdomsbeskrivelse var at jeg ved et møde skulle beskrive hvordan jeg havde det, da jeg læste referatet, så konstaterede jeg at det var sandt nok hvad sagsbehandleren skrev, men meget overfladisk beskrevet, to ord, nemlig smerter og træthed, blev brugt til at beskrive en meget kompliceret smerte og stress situation, derfor kom det til at blive meget overfladisk beskrevet.

Derfor satte jeg mig simpelthen og skrev en kommentar til referatet og skrev at ja, det var jo sandt nok men jeg syntes ikke rigtigt at man fik den fulde forståelse for min situation og derfor ville jeg præcisere, jeg tror at mit dokument endte med at blive ca. 3-4 sider.

Da jeg senere blev sendt til en læge havde kommunen sendt min beskrivelse til lægen og den blev brugt som grundlag for lægeudtalelsen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 23:13   #25
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Lille hjælper

Du skal ikke være så vred, kig fremad i stedet for tilbage i tiden. Glæd dig over at du nu er kommet ind i sagen som en kompetent rådgiver for din fætter og nu kan køre sagen for ham ved kommunen. I løbet af et par dage har du sikkert fået hans sag tilsendt og kan gå det hele igennem.

Men du skal nok ikke love ham en førtidspension, da det bliver op af bakke, men et (mini)fleksjob kan vel også være godt nok for ham? Eller har han det dårligt hele tiden? Tit er det jo sådan med psykiske sygdomme, at mange i lange perioder har det helt fint, bare de får deres medicin.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 23:20   #26
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej nørd

Nå det var da alligevel noget, at kommunen havde sendt beskrivelsen til lægen, og derfor brugt dine egne ord, lidt mere direkte i sagen.
Men det da også alt alt for smalt at køre det ned til 2 ord, og negligerer dine gener og "sygdom".
Jeg har været inde på borger.dk, og kigget under min fætters sygdoms journal, hvor der alligevel er en del skrivelser, fra praktiserende læger, tre psykiatere og tre kontaktpersoner fra psykiatrien. Jeg ved at min fætters kontaktperson har nævnt, at kommunen har anmodet om journal, og det var på et godt tidspunkt, hvor der efterhånden var info overload he.

Jeg mener som civil person, at sagen er lige til højrebenet, ud fra alle de udtalelser. Men er da sikker på kommunen er af anden mening, og vil have min fætter prøvet. Det eneste jeg tænker er.... hvad de vil diske op med af indsigelser og sjove ting, og hvor lang tid de vil trække den. Ellers føler jeg mig sikker på at der kommer en afklaring og helst indenfor overkommelig tid.

Men må indrømme, jeg har også en side, der er lidt spændt.... Hvad ligger de inde med af journal skrivelser, og hvad svarer de hvis jeg og min fætter søger om førtidspension... Men det er jo egentlig dybt alvorligt, men hjælper da mig i en lidt nemmere tilgang til sagen, og som støtteperson til fætter.
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 23:24   #27
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
... Eller har han det dårligt hele tiden? Tit er det jo sådan med psykiske sygdomme, at mange i lange perioder har det helt fint, bare de får deres medicin.
Hold nu op med at udstille din utrolig ringe viden om psykisk sygdom.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 23:29   #28
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Moreo

Nej,... jeg arbejder også med frustrationen, og kan mange gange også komme ud over den, og være i nuet, og derved arbejde med sagen lidt sagligt.

Nej, der er intet der er givet, og tror heller ikke det bliver nemt, især når det gælder førtids. Så han får kun at vide jeg gir den gas nu, og stopper ikke før kommunen afklarer ham til anden ydelse end kontanthjælp.

Ja, den er lidt svær, for min fætter er ret ustabil i perioder, og kan være det selvom han får medicin. Lukker sig inde, går helt ned, eller snakker sort snak (for mig at se/høre).

Men det er jo en del af de ting han ser og psykoserne. Hvis de så øger medicinen, bliver han helt bedøvet, sløv og savler næsten... Så skal det hele holdes op imod det besvær han har med at holde rutinen i sin hverdag hjemme, med at lave lidt mad, gå i bad osv.... Ja bare at få passet sine tænder...
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 09:04   #29
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af lille hjælper Se meddelelser
Men må indrømme, jeg har også en side, der er lidt spændt.... Hvad ligger de inde med af journal skrivelser,
Når du modtager aktindsigten skal du være obs på, at der ikke er ualmindeligt, at de har glemt noget, jeg tror det nogle gange går lidt stærkt når de laver sådan en aktindsigt.

Derfor er det rigtig fint hvis du har en fornemmelse af hvad der bør være af lægepapirer o.l. Og hvis der mangler noget, så henvender du dig til kommunen (skriftligt selvfølgelig) og beder om det der mangler.

Jeg måtte klage et par gange før jeg havde fået det hele.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 12:52   #30
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej vovse

Jamen det vil jeg lige holde øje med. Hvis der er sætninger, og udtalelser, jeg mener er meget sigende og brugbare i sagen, er det jo direkte ærgerligt, hvis det ikke er med.

Så tak for det.
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension