K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-03-2018, 21:32   #61
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 18
Hammershus er ny på vejen
Jeg har gennem et år fået CBD på recept. Desuden recept på THC de seneste to måneder.
Begge magistrelt fremstillet på Glostrup Apotek. Jeg har endnu ikke kørt bil på THC, men hvis jeg læser nedenstående link, bør det vel være muligt, når man er trappet op og ligger på stabil dosis. Så er det vel som med anden trafikfarlig medicin med trekant på, tænker jeg, eller?

Side 71-72 i dette link

https://stps.dk/da/udgivelser/2017/v...A6E7C2347.ashx
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2018, 21:55   #62
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Side 71 - 72

9.4 Andre euforiserende lægemidler: Cannabisholdige lægemidler og heroin 9.4.1

Generelle forhold

Cannabis er i henhold til dansk lovgivning ikke forenelig med bilkørsel.

Indholdet af tetrahydrocannabinol (THC) i blodet må ikke overstige 0,001 mg THC pr. kg blod, hvis det ikke er indtaget i henhold til en lovlig recept.

Hvis det er indtaget i henhold til lovlig recept, vil der kunne udstedes eller fornyes kørekort, så længe det er indtaget i overensstemmelse med recepten, og den ordinerende læge vurderer, at det er forsvarligt.


phhmw.

Sideløbende med ovenstående dokumentation findes der mange udsagn desangående. Vi må se hvad fremtiden bringer.

Finder denne for mig ukendte oplysning, fra Scleroseforeningen aug 2017:

https://scleroseforeningen.dk/nyhed/...dicin-køre-bil

Styrelsen for Patientsikkerhed har revideret de helbredskrav, der stilles til førere af motorkøretøjer. Fremover spænder medicin, der indeholder THC – det psykoaktive stof i cannabis – ikke automatisk ben for kørekortet. En stor sejr, lyder det fra Scleroseforeningens direktør Klaus Høm.

Medicin, der indeholder THC, spænder ikke længere ben for kørekortet. Det skyldes, at Styrelsen for Patientsikkerhed nu har udarbejdet en ny vejledning om helbredskrav til kørekort til brug for lægerne og politiet, der gælder fra og med august 2017. Det sker efter, at Folketinget i foråret ophævede nultolerancen over for kørsel med THC i blodet, der blev indført i 2007 i færdselsloven.

Selv om det hele tiden har fremgået af færdselsloven, at forbuddet mod at køre bil med bevidsthedsudvidende stoffer i blodet ikke gælder, hvis stofferne ”er indtaget i henhold til en lovlig recept”, har mange mennesker med sclerose måttet erfare, at det i praksis er en lempelse, der er blevet sat ud af kraft, så snart der har været tale om lægemidler, der indeholdt THC, såsom det smertestillende Marinol og spasmemidlet Sativex.

I disse tilfælde har Rigspolitiet, der er øverste myndighed i kørekortsager, hidtil valgt forskelsløst at følge Styrelsen for Patientsikkerheds anbefaling af en nultolerance – fremfor at foretage en individuel vurdering af køreevnen.

Fra nultolerance til individuel vurdering
Tidligere anbefalede Styrelsen for Patientsikkerhed total nultolerance i forbindelse med udstedelse og fornyelse af kørekort for patienter i behandling med THC-holdige lægemidler. Uanset den enkelte patients køreevne.

Men i den nye vejledning anbefaler Styrelsen nu, at der i hver patients tilfælde foretages en individuel vurdering af køreevnen. Og det er en ændring, der glæder Scleroseforeningens direktør Klaus Høm.

Vejledning

https://www.sst.dk/da/rationel-farma...cinsk-cannabis

Forhold vedrørende kørsel

I »Lov om ændring af færdselsloven« [31] står, at det er ulovligt at føre et motordrevet køretøj med et THC-indhold i blodet, der overstiger 0,001 mg THC pr. kilogram blod, medmindre indholdet af THC stammer fra indtag i henhold til og i overensstemmelse med en lovlig recept. Det kan altså være lovligt at køre bil med højere koncentrationer af THC i blodet. Af Styrelsen for Patientsikkerheds »Vejledning om helbredskrav til kørekort« [32] anbefales det, at der ved opstart samt ved markant dosisøgning af THC udstedes kørselsforbud af to til fire ugers varighed. Herefter er det lægens vurdering, hvorvidt der er behandlingsbivirkninger, som kan have trafikmæssig betydning. Styrelsen for Patientsikkerhed har efter udgivelse af vejledningen dog anbefalet, at læger, som ordinerer MC, samtidig udsteder lægeligt kørselsforbud i hele behandlingstiden [33].

Vejledning om helbredskrav til kørekort

https://stps.dk/da/udgivelser/2017/v...A6E7C2347.ashx



Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 30-03-2018 kl. 22:13.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 31-03-2018, 00:13   #63
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 18
Hammershus er ny på vejen
Mange tak til Hejdien #29 for de brugbare oplysninger!

Sidst redigeret af Hammershus; 31-03-2018 kl. 00:16.
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2018, 07:43   #64
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
https://www.facebook.com/Radio24syv/...nqXjr-MKdxRXWQ

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-04-2018, 16:27   #65
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kun 2 ud af 12 forskningsprojekter om medicinsk cannabis får penge

http://sundhedspolitisktidsskrift.dk...far-penge.html

De to projekter, der får tildelt satspuljemidler til videnskabelige erfaringsopsamling ang. medicinsk cannabis, er:

Projekt 1: Professor, overlæge, dr.med. Søren Sindrup, Neurologisk afdeling på Odense Universitetshospital til et projekt om smertelindring ved neuropatiske smerter.

Formålet med projektet er at afklare om de væsentlige aktive komponenter i cannabis kan give klinisk betydende smertelindring ved neuropatiske smerter, og om behandlingen kan anvendes uden klinisk betydende mentale bivirkninger. Projektet ønsker at undersøge effekten af hhv. THC, CBD og en kombination af de to i forhold til behandling af neuropatiske smerter.

Projektet støttes med 1.197.000 kr. Sundheds- og Ældreministeriet siger i sin begrundelse for at give det penge, at ’det er et forskningsprojekt af høj kvalitet, som har stor relevans i forhold til formålet med satspuljemidlerne. Ministeriet lægger vægt på, at det er et regelret randomiseret klinisk forsøg, som kan være med til at styrke det nuværende evidensniveau for effekt og bivirkninger af cannabisprodukter til medicinsk brug’.

Projekt 2: Overlæge, ph.d., Kristina Bacher Svendsen, Neurologisk afdeling, Aarhus Universitetshospital til et projekt om neuropatiske smerter og spasticitet hos hhv. patienter med multiple sclerose og patienter med rygmarvsskade
Formålet med projektet er at undersøge effekten af medicinsk cannabis ved neuropatiske smerter og spasticitet hos hhv. patienter med multiple sklerose og patienter med rygmarvsskade. Projektet vil også undersøge effekten på livskvalitet, kognitive funktioner, stress, søvn mv. samt bivirkninger ved de enkelte præparater.

Projektet støttes med 3.803.000 kr. Sundheds- og Ældreministeriet siger i sin begrundelse for at give det penge, at ’det er et forskningsprojekt af høj kvalitet og af stor relevans i forhold til formålet med satspuljemidlerne. Der er tale om et regelret randomiseret klinisk forsøg, og der er lagt vægt på, at projektet inddrager en bred patientpopulation med deltagelse af samtlige 12 scleroseklinikker i Danmark samt begge nationale centre for behandling af rygmarvskadede. Dette betyder, at alle patienter vil modtage samme tilbud om deltagelse uanset, hvor i landet de er bosat, og samtidig sikres det, at der på kort tid kan inkluderes det ønskede antal patienter.’

phhmw

Bedre sent end aldrig. Det skulle have været sat i gang langt tidligere i samarbejde med de ordinerende læger og hospitaler, før man startede cannabis-forsøget.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-04-2018, 17:03   #66
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
ja bedre sent end aldrig, meeeen jeg synes det er lidt mærkeligt at der ikke gives penge til forskning i medicinsk cannabis mod kroniske smerter, når nu kroniske smertepatienter er omfattet af forsøgsordningen ,det giver ikke mening i min naive verden

mht. min cannabis bødesag, så er der sket en ny udvikling.

jeg har fået kontakt med en advokat som vil tage min bødesag i retten, fordi den måske kan danne præcedens for andre sager. advokaten har sendt et brev til politiet hvor advokaten beder politiet dokumentere at der er euforiserende stoffer i den cbd olie der blev beslaglagt. spændende hvad der kommer ud af det.

for gad vide hvor mange af disse bødesager som kommer for retten? gad vide hvor mange der bare betaler bøden? jeg har en teori om at langt de fleste bare betaler, enten fordi de ikke har råd til advokat, eller fordi de synes det er pinligt at skulle stå foran en dommer, men jeg ved det ikke.

så fortsættelse følger i denne interessante sag
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2018, 14:39   #67
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Håber alle kan se denne lille film

https://www.facebook.com/60SecondDoc...9094929521961/

Hvor nonner har en cannabis produktion til terminalpatienter etc.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-04-2018, 09:44   #68
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
så Web nu får jeg i den grad brug for et flag, hvis du skulle ligge inde med et



for det er en stor dag for alle os syge, læs pressemeddelselsn fra sundhedsministeren her......

https://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/S...oducenter.aspx

cbd med under max 0,2 % thc bliver lovligt set i forhold til loven om euforiserende stoffer. der kan stadig blive konflikt mellem cbd olie og fødevarelovgivning og lægemiddellovgivning ,men som jeg læser det kan man ikke længere blive straffet for at købe og besidde cbd olier med under 0,2 % thc.

..........................spændende om det får betydning får min kommende retssag hvor jeg er sigtet for at købe cbd olie med under 0,2 % thc, men det er en helt anden historie

optimistiske hilsner til alle
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2018, 09:53   #69
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
..........................spændende om det får betydning får min kommende retssag hvor jeg er sigtet for at købe cbd olie med under 0,2 % thc, men det er en helt anden historie

optimistiske hilsner til alle
sortepigen
Næppe.
Det er et grundprincip i dansk lovgivning at loven ikke virker med tilbagevirkende kraft.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2018, 11:27   #70
mand
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2011
Indlæg: 971
Styrke: 13
mand er ny på vejen
Har også godt læst at grænsen på de 0,2% thc måske ændres, Jeg vil da håbe de godkendes.

sortepige jeg håber ikke du får en bøde men det skulle ikke undre mig at de siger du havde købt enden den nye lov er trådt i kraft.
__________________
mand er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension