K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-10-2007, 00:40   #11
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Jo-Jo - webmaster - men læs lige én gang til, hvad jeg spurgte om !
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 01:22   #12
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
jo jo jeg har skam læst...Tuxon...

Du vil jo ikke kunne vide når du har lavet et indlæg som du selv mener skal slettes.....om der faktisk sidder nogen i det øjeblik og er ifærd med at besvare det...

Så jeg har simpelthen fjernet muligheden...for ikke at skabe forvirring...

Har du evt flere spørgsmål....så skriv lige en pb til mig...så vi ikke benytter denne tråd til det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 01:26   #13
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her er mailen sendt til Dansk Ressourceprofil.

Jeg har kigget på loven og den lov der henvises til i sm-afgørelsen er lavet om i 07, men der står stadig ikke at det er tilladt at sende den til privat aktør men heller ikke at det ikke er , jeg vil skrive til arbejdsmarkedsstyrelsen også og høre dem om reglerne for det ... og hvor i loven det evt konkret står .....

Og ellers vil jeg da mene at et firma der slår sig op på at lave ressourceprofiler ved det , og at han derfor vil melde tilbage efter hvilke lov det er han laver de ressourceprofiler...

Her er emailen i hvertfald og lad os så se hvad og om han svare tilbage



Att: Morten Gelbek Andreasen
afs xxxx
Køge

Ang din hjemmeside med tilbud om udarbejdelse af ressourceprofiler.
Jeg tillader mig hermed at henvende mig til dig for at se om du kan hjælpe mig med at opklare et spørgsmål ang udarbejdelse af ressourceprofiler.

Jeg studsede lidt over din omtale af at lave en ressourceprofil, da jeg for mit vedkommen bestemt mener at der i loven står at en ressourceprofil SKAL udarbejdes i samarbejde med sagsbehandler og borger.
Bla er der faldet principielle afgørelser om tilbage sendelse af sager til kommuner med henblik på ny udarbejdelse af ressourceprofilen, da man havde sendt opgaven med at udarbejde ressourceprofilen til en privataktør .
En afgørelse kan feks ses her.

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...+sagsbehandler
i denne afgørelse står der klart og tydeligt at

Hvis ressourceprofilen ikke er udarbejdet af sagsbehandleren, lider den af sådanne mangler, at den ikke kan bruges som grundlag for en gyldig afgørelse om førtidspension.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at udarbejdelse af ressourceprofilen er en myndighedsopgave, som ikke kan uddelegeres.

Nu er denne afgørelse for 2004 men så vidt jeg ved så er der ikke lavet om på loven eller måden man udearbejder ressourceprofiler på siden.
Men det er der efter min bedste overbevisning ikke.
Så dette er for så vidt mit spørgsmål til dig, hvor finder jeg lov forskrifter om at der er lavet om på loven mht. ressourceprofiler siden 04?

Den lov tekst som den principielle afgørelse henviser til er sidst opdateret 07 og jeg kan ikke se at der er lavet ændringer der nu tillader kommuner at sende noget så personligt som ressourceprofilen til privataktør?
Hos os opfodre vi altid folk til at klage over deres ressourceprofil hvis og så frem at den ikke er udarbejdet af brugerens sagsbehandler, og for eget vedkommen ville jeg til hver en tid nægte at lade så personlige en ting som en ressourceprofil udarbejdes af en privataktør (uanset hvor dygtig vedkommen end måtte være)

Derfor håber jeg meget at du kan oplyse mig om efter hvilke lov i mener det retfærdiggøre at man tager privataktør ind til at udarbejde borgernes ressourceprofiler.

Det ville i vores øjne være dumt at vi sidder og anbefaler vores bruger at klage over ressourceprofiler der bliver sendt ud til privat aktør (hvis der er kommet en ny lov på dette område)
Og på den anden side ville det være spild at tid penge og ikke mindst kræfter hvis og så frem at det skulle vise sig at jeg har ret i mine påstande og man derefter skal have hjemsendt adskillige sager til kommunerne pga udarbejdelse hvor loven ikke overholdes.

Jeg vil gøre dig opmærksom på at denne mail sættes på hjemmesiden
www.k10.dk – fleksjob og førtidspension og samtidig sender jeg den til www.ladk.dk hvor jeg første gang så om jeres tilbud omkring ressourceprofiler.
Og vi ser alle sammen frem til dit svar.

Med venlig hilsen
Brugerne på www.k10.dk
V/xxxx
  Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 12:01   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Gad vide, hvad Datatilsynet siger til, at PERSONFØLSOMME oplysninger, helbredsoplysninger, sociale forhold, økonomi osv., nu UKRITSIK kan ligge og "flyde" hvor som helst.

Dvs. JEG kan slå mig ned som "ressourceprofilskriver" og få ALT at vide om folk med nedsat arbejdsevne.

Enhver kan jo nedsætte sig som selvstændig - i vores iværksætterkultur.

I forvejen TVINGES man jo til at acceptere, at oplysninger må videregives til kommunen fra stort set ALT.

Læger, hospitaler, SKAT, osv. osv.

NU OGSÅ PRIVATE!!!

DER MÅ VÆRE EN GRÆNSE FOR, HVOR ALLE DYBT PERSONLIGE OPLYSNINGER MÅ LIGGE!!!!

Offentligt ansatte opererer med tavshedspligt, som kan straffes ifølge Straffeloven.

Hvad med private?

Denne fyr skriver også om, at man kan sende via internettet.

Har denne ressourceprofilskriver DIGITAL SIGNATUR, som kan benyttes mellem borger og ham selv????

FOREGÅR DET VIA DIGITAL SIGNATUR? NÆPPE!!!
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 12:39   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu har omtalte mand jo ikke svaret os endnu, det er ikke sikkeret at han og kommunerne er klar over om det er noget ulovligt de foretager sig ..

Det kan også tænkes at man har lov til det (som en sagsbehandler har hævdet) men så må det jo være op til os bruger der skal have lavet de ressourceprofiler at indbringe det for data tilsynet...

jeg kan heller ikke forestille mig at det er ok med retssikkerhedsloven, enhver med lidt snilde kan jo slå sig ned som ressourceprofil udfylder (hallo er der nogen der har brug for hjælp med deres ressourcepfoil, jeg tør vædde med at jeg er borgerens mand og han er kommunens )

Nej ærligt talt så tror jeg at man skal slå koldt vand i blodet til vi ved noget mere , viser det sig så at han som han skriver har arbejdet for nogle kommuner ja så kan vi hidse os op, jeg har kigget på hans hjemmeside igen og der burde vel stå noget om tavshedspligt og godkendt af datatilsynet osv ...

Jeg ved det ikke , aner ikke lige hvordan noget sådan foregår ,men vil da prøve at undersøge det og så se om manden svare os tilbage, hvis han har et eller andet så det han laver ikke kommer i kambolage med div lovgivninger så burde det vel ikke være så svært for ham lige at svare på mailen vel ??
  Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 12:57   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Dette er sendt til Data tilsynet

Citat:
Vi er blevet viden om en firma der opretter ressourceprofiler for kommuner og vi vil spørge ind til hvorvidt det kan være lovligt.

Det drejer sig om et firma der kalder sig Dansk Ressourceprofil.

Som det fremgår på hjemmesiden http://www.danskressourceprofil.dk/index.htm er det et privat firma som tilbyder kommunerne at lave borgerns ressourceprofiler, og sende dem pr mail samt med post.

Dette er os meget i mod som borger der får lavet ressourceprofiler, vi under os hvor vores sikkerhed i dette er henne, et firma som vi øjensynligt skal krænge vores mest detaljeret liv ud til, fordi vi er syge eller på anden måde er inde i systemet.

Hvordan kan vi sikrere os at personfølsomme oplysninger, helbredsoplysninger, sociale forhold, økonomi osv.ikke kommer i de forkerte hænder ?

på omtalte hjemmeside står der

Levering:
Profilen udarbejdes systematisk og overskueligt. Den leveres såvel digitalt via mail eller ønsket medie (fx cd rom/diskette), samt i papirform underskrevet af borgeren og konsulent sammen med eventuelle attester og udtalelser.

der er intet om digital signatur kryptering eller ligende.

Er det i overensstemmelse med datatilsynsloven at man på denne måde kaster folks liv ud , det er jo set før at man har skrevet en forkert adresse på en mail , og så har man hele sit liv lagt til skue ...

Jeg håber at i kan opklare dette for os .

MVH

Brugerne på www.k10.dk
skrevet af xxxx

www.K10.dk
------------------------------
fleksjob og førtidspension.
  Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 13:19   #17
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
en lille §

[QUOTE=lena;14200]Tja ikke fordi en kommunalt udarbejdet resourceprofil er nogen garanti for et godt stykke håndværk.

Hej Lena

Jeg har fulgt din sag med stor beundring af din evne til at være vedholdende.

Jeg kender alt for godt kommunens metoder. Jeg spekulerede på om det ville være hensigtsmæssigt at holde de involverede op til deres ansvar, således at det ikke var et system man kæmpede imod, men de retsmæssige lovovertrædere. Jeg ved at Odense kommunes sociallæge John Kjersgaard Johansen er offentligt hægt ud på patientklagenævnets hjemmeside med dom for overtrædelse af lægelovens § 6. (ups) Han bliver nu brugt til at afklare andre syge menneskers skæbne.

Jeg kan ud fra det du skriver (har dog ikke læst alt) se at der sidder et par "lovovertrædere" og komplicerer din sag.


juridiske ordbog skriver

Svig;Den retsstridige fremsættelse af urigtige angivelser mod bedre viden el. fortielse af sandheden for derved at fremkalde en disposition;jfr.aftl § 30

Personer der forvalter, skal selvfølgelig også overholde lovgivningen, som slet ikke er så tosset endda. Det får de os bare til at tro. Eksempelvis har jeg kendskab til rigtig mange der har været en tur omkring Reva og som er blevet indoktrineret med at de er havnet på en taburet imellem lovgivningen. Jaså. Denne taburet - jeg kalder den for deres gyldne stol, står der altså ikke noget om i lovgivningen - altså er det ikke sandt.

Men hvis kampen skal tages op, tror jeg at det er vigtigt at placerer ansvaret på de mennesker der rent faktisk sidder og laver daglige lovbrud. De må jo kunne meldes - loven er skabt for alle, og gælder også for kommunens ansatte.

kærligst
Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 13:31   #18
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
også tager vi også lige Karen Jespersen

Citat:
Ang ressourceprofil.

Det har indtil nu været sådan at man i følge loven ikke kan uddelegere arbejdet med ressourceprofil til andre instanser men nu ser man så at der skyder firmaer op som tilbyder kommunerne at lave ressourceprofilerne for dem.

Vi håber på at du kan være os behjælpelig med oplysninger omkring udarbejdelse af ressourceprofil og om hvorvidt loven er lavet om på det område.

Der er faldet principielle afgørelser omkring dette feks denne

Bekendtgørelse, cirkulære etc.: Socialministeriets bekendtgørelse nr. 866 af 23. oktober 2002 om social pension, § 6 Arbejdsmarkedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 552 af 19. juni 2003 om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne, § 1, nr. 2, § 6, § 7 og § 8

Resumé: Ressourceprofilen skal udarbejdes af sagsbehandleren i kommunen i samarbejde med borgeren i en fremadrettet proces.

Hvis ressourceprofilen ikke er udarbejdet af sagsbehandleren, lider den af sådanne mangler, at den ikke kan bruges som grundlag for en gyldig afgørelse om førtidspension.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at udarbejdelse af ressourceprofilen er en myndighedsopgave, som ikke kan uddelegeres.

Hele afgørelsen kan læses her

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...de=vis&ID=3828

Vi kan se at loven er lavet om i 06-07 men det fremgår som vi læser den ikke at man nu kan sende folks ressourceprofiler ud af huset til en privat aktør.

Vi formoder at du er bekendt med ressourceplanens 12 punkter og derfor ved at det er meget private oplysninger der fremkommer der, vi vil ligledes mene at det er vigtigt at det er sagsbehandleren der udfylder den for at få det bedst mulige kendskab til borgeren samt den dialog der mange gange følger med ved at lave en ressourceprofil.

Det kan føles meget krænkende at skulle sidde og krænge sit inderste liv ud for en person som man ikke har noget kendskab til , som ikke kender en og som man aldrig kommer til at se igen, en ressourceprofil er ligeledes noget der skal foregå i en fremadrettet proces og vi vil mene at dette kan være svært for en sagsbehandler hvis og så frem vedkommen ikke har været med fra starten af...

Derfor er vores sidste mulighed for at få opklaret dette spørgsmål at henvende os til dig og vi håber på et hurtigt svar, indtil da vil vi selvfølgelig henholde os til princip afgørelsen da det er det eneste vi har kunne finde om det , altså at man IKKE kan uddelegere jobbet med en ressourceprofil.

Hvis loven er lavet om vil du så henvise os til hvor dette fremkommer ?

samtidig skal vi oplyse om at vi har hevendt os til datatilsynet på baggrund af denne hjemmeside http://www.danskressourceprofil.dk/index.htm da det her tydeligt fremgår at personen tilbyder at sende mail med så personfølsomme oplysninger som fremkommer i en ressourceprofil og det kan ikke have sin rigtighed , der er ikke noget om kryptering eller andet og tænk på hvordan det må være hvis man får trykket en forkert tast ned når man sender en mail (det sker jo) og så kan en vildt fremmede sidde og læse hele dit liv med alt hvad der må være fra sko størrelse til sex liv , det er ikke i orden..

Vi ser frem til snarest at høre fra dig af og få en opklaring ang ressourceprofilen der i den grad vil være en krænkelse af syge menneskers retssikkerhed hvis man sender dem ud af huset.


MVH

Brugerne på www.k10.dk

Skrevet af xxxx
og nej kommunale ressourceprofiler er bestemt ikke noget at råbe hurra for og der burde sættes ind på det område, men det er vigtigt at vide om vi kan anke en sag hvis ikke ressourceprofilen er udfyldt korrekt , hvis det nu er sådan at vi kan sendes til private aktøre så er det vel i og for sig stadig en lille del af vores retsikkerhedslov der smutter der ? og hvad bliver det næste så ?

Det sidste her var til Lena som åbenbart har skrevet længere oppe i tråden men som jeg har misset
  Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 13:32   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fedt brev, Hejdien.

Datatilsynet aner sikkert ikke en kæft om, HVAD en ressourceprofil er.

Nogle andre firmaer kalder dem KOMPETENCEPLANER, men er jo ressourceprofiler. Sikke et gråt marked.

Ja, DU ville sikkert være perfekt for borgerne til at skrive ressourceprofiler.

Og hvorfor IKKE? Sagsbehandlerne siger jo til mange borgere, at de SELV kan gå hjem og skrive deres ressourceprofil... ha-ha.

Utroligt.


Fussen...

Sikke interessante, men rystende oplysninger du kommer med.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2007, 13:42   #20
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
også tager vi også lige Karen Jespersen
Jeg tror desværre, at hun vil henvise til Beskæftigelsesministeren, fordi det vist hører under hans område. ARBEJDE

Hvis Arbejdsmarkedsudvalget får en tilsvarende henvendelse, kan de andre politikere i udvalget OGSÅ få kendskab til forholdene og stille UDDYBENDE spørgsmål.

Bare et forslag...

Og så lige ET STORT TAK, fordi du KNOLKER.

PAS PÅ DIG SELV.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension