K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-12-2011, 09:32   #21
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der er, for ikke så lang tid siden, udarbejdet en Hvisbog, vedr Ressourceprofilen.

Denne omtalte vi også her.

Problemet med den er, at konklusionen er, at ressourceprofilen ikke virker, fordi der skrives for meget om hvad borgeren IKKE kan.

Nu vil man derfor lave ressourceprofilen om, således at der IKKE må stå det borgeren ikke kan????
Men den skal jo netop være dokumentation for fleks eller pension????

Skal der således udarbejdes TOMME ressourceprofiler???

Denne Hvidbog er iøvrigt, udarbejdet på baggrund af en anden Hvidbog, udarbejdet under Claus H. fredriksen, som omhandler Muskel, og skelet sygdomme, men uden at læger har været indvoldveret.
Og psykiaske sygdomme, uden at læger har været indvoldveret?

Jo, man undre sig??

Hvorfor er der ingen mennesker med alm. inteligens, der sidder og arbejder med disse ting??
Eller findes de mennesker slet ikke inde i vores ministerier??

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 09:58   #22
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Der er, for ikke så lang tid siden, udarbejdet en Hvisbog, vedr Ressourceprofilen.

Denne omtalte vi også her.

Problemet med den er, at konklusionen er, at ressourceprofilen ikke virker, fordi der skrives for meget om hvad borgeren IKKE kan.

Nu vil man derfor lave ressourceprofilen om, således at der IKKE må stå det borgeren ikke kan????
hmmmm?
I min ressourceprofil som er på næsten 50 sider, var der skrevet i lange bener og næsten udelukkende om, hvad jeg kan, hvad jeg har lavet, hvad jeg har arbejdet med og hvilke uddannelse jeg har, hvilke kurser jeg hat taget, osv. Alt det gik under ressourcestærk person.

Jeg er blevet fremstillet som en genial arbejdshest, som kan alt, bare den vil.

Sidst redigeret af Karo; 15-12-2011 kl. 10:25.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 11:29   #23
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Lov om social service § 52... Den skal du bruge hvis du ønsker at søge om hjælp til din datter...
"§ 52. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om foranstaltninger efter stk. 3, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte."
Tak Ricky, men der har såmænd været lavet både §50 undersøgelse, ergoterapeut der har hjulpet med at søge om eks kugledyne og støttetimer i vuggestuen. Alt bliver afslået og hver eneste gang jeg lægger hovedet på blokken og beder om hjælp, snakker de om aflastningsfamilie, om det nu ikke blot er pga min adhd osv, osv.

En medarbejder i BØF tilrådede mig kraftigt at sløjfe enhver forbindelse til BØF da hun efter 14 år i selvsamme afdeling gang på gang ser det samme. Forældrenes bekymring bliver af kommunen fortolket som at de ikke kan tage vare på deres børn og hun har set flere grelle eksempler på at de bliver tvangsanbragt, etc.

Jeg to hendes råd til efterfølge da min datter jo ville stå så meget værre hvis hele hendes sikkerhedsgrundlag (mig og vores hjem) også blev hende frataget.

De vil ikke sætte ind med hjælp der hvor der er brug for det, men tilbyder ene og alene aflastning som deres løsning på alt. Desværre......
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 11:36   #24
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af pandaline Se meddelelser
Tak Ricky, men der har såmænd været lavet både §50 undersøgelse, ergoterapeut der har hjulpet med at søge om eks kugledyne og støttetimer i vuggestuen. Alt bliver afslået og hver eneste gang jeg lægger hovedet på blokken og beder om hjælp, snakker de om aflastningsfamilie, om det nu ikke blot er pga min adhd osv, osv.

En medarbejder i BØF tilrådede mig kraftigt at sløjfe enhver forbindelse til BØF da hun efter 14 år i selvsamme afdeling gang på gang ser det samme. Forældrenes bekymring bliver af kommunen fortolket som at de ikke kan tage vare på deres børn og hun har set flere grelle eksempler på at de bliver tvangsanbragt, etc.

Jeg to hendes råd til efterfølge da min datter jo ville stå så meget værre hvis hele hendes sikkerhedsgrundlag (mig og vores hjem) også blev hende frataget.

De vil ikke sætte ind med hjælp der hvor der er brug for det, men tilbyder ene og alene aflastning som deres løsning på alt. Desværre......
Kender jo ikke noget videre til sagen, men er der en grund til at du ikke vil bruge en aflastningsordning? Det har jo ikke noget med en anbringelse at gøre...

Vil ikke skyde dig noget i skoene, men ofte er der noget i den generelle adfærd i hjemmet (læs: forældrene, de evt. ældre søskende og lign.) som så slår ud igennem de yngstes adærd...

Kan på ingen måde sige at det er gældende hos jer, fortalte bare hvordan det tit ser ud...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 15:21   #25
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pandaline Se meddelelser
- der har såmænd været lavet både §50 undersøgelse, ergoterapeut der har hjulpet med at søge om eks kugledyne og støttetimer i vuggestuen.

Alt bliver afslået og hver eneste gang jeg lægger hovedet på blokken og beder om hjælp, snakker de om aflastningsfamilie, om det nu ikke blot er pga min adhd osv, osv.
Det er ærgerligt, ergoterapeutens ansøgning om støttetimer i vuggestue til din datter ikke er imødekommet!

Børn, der er født for tidligt - eller har haft en svær fødsel - får ofte sanseintegrationsproblemer - og vil ofte have brug for daglig særlig støtte med fokus på sanseintegration i vuggestue og børnehave - ved man nu.

Men nu er der åbenbart sparet på denne støtte i din kommune.

Er baggrund for din datters sanseintegrationsproblemer udredt - kan sanseintegrationsproblemer have sammenhæng med for tidlig fødsel eller svær fødsel - eller med sygdom i første leveår - med tidlig belastning af spædbarns sanseapparat - og med opfølgende behov for opmærksom støtte til sanseintegration i dagligdag - hjemme og i vuggestue - hvad siger ergoterapeut herom?

Læs evt. mere herom i dette link om for tidligt fødte børn eller børn med svær fødsel - med tidligt belastet sanseapparat - med opfølgende sanseintergrarionsproblemer:

http://www.praematur.dk/Default.aspx?ID=290

Jeg vil foreslå videre at søge om støtte til børneergoterapeutisk eller børnefysioterapeutisk støtte til din datter igennem egen læge.

Egen læge kan videre anbefale, at denne støtte betales af kommune og om evt. lægges i vuggestue - og du kan komme og være med - og så kan du og pædagoger sammen vejledes af ergoterapeut/fysioterapeut om opfølgning af sanseintegrationsstøtte hjemme og i vuggestuen.

Sidst redigeret af Katharina; 15-12-2011 kl. 15:43.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 15:41   #26
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Kender jo ikke noget videre til sagen, men er der en grund til at du ikke vil bruge en aflastningsordning? Det har jo ikke noget med en anbringelse at gøre...

Vil ikke skyde dig noget i skoene, men ofte er der noget i den generelle adfærd i hjemmet (læs: forældrene, de evt. ældre søskende og lign.) som så slår ud igennem de yngstes adærd...

Kan på ingen måde sige at det er gældende hos jer, fortalte bare hvordan det tit ser ud...
Det er en kringlet affære men der er ingen tvivl om at mit barn er sansesart og præget af at være for tidligt født. Vi har ergoterapeut på der anbefaler sansestimulerende øvelser, børstning, mv. og at hun desuden skal skærmes for alt for mange indtryk. Hun skulle aldrig have været i en vuggestue (lægen forsøgte at trænge igennem) men det var det eneste tilbud vi fik og da hun endelig var startet bedømte vi, at det ville gøre mere skade end gavn at flytte hende.

Aflastning kan være en god ide hvis forælderen har behov for at få "fri" til andre gøremål, men det er jo slet ikke det der er mit behov og da bestemt heller ikke min datters. I så fald har jeg både en mor og søskende der ville passe hende.

Du vil aldrig få en børnepsykolog til at anbefale at et barn skal hjemmefra (med overnatning) medmindre der er grelle forhold der taler for det og min datter som er sansesart, kan ikke engang få skiftet ble af vikarer uden at reagere kraftigt på det, så er det dybt bekymrende at så mange helt små børn uden omtanke bliver kylet i aflastning medmindre det er strengt nødvendigt. Men det er jo en billig løsning fremfor timebetalt pasning, etc.

Det kunne være interessant med støtte i eget hjem, såsom en slags hjemmehos'er der kunne komme med konkrete input til hvordan jeg tackler søvnproblemer, etc. men dette kan kun gives ml 8-16 man-fre hvor min datter jo er i vuggestue og af ordinære pædagoger som ikke har særlig indsigt i præmatures problemer.

Ved godt at kommunens folk straks leder hos forældrene for at placere skylden hos dem og således overser en masse børn der rent faktisk har medfødte problemer som derfor ikke bliver afhjulpet - snarere forværret - af at disse forældre så skal slås med myndighederne også.

Jeg har netop selv bedt om at blive undersøgt og vurderet ift min moderrolle for at lukke munden på dem og fordi de var lige ved at få mig til at tro på at jeg var en elendig mor. Deres undersøgelser mundede ud i den konklusion at jeg var/er en glimrende mor. Så blev der tavst fra deres side.

Præmaturforeningen har udgivet en del litteratur om emnet og kender desværre alt for godt fænomenet at disse børns behov ikke bliver mødt - og der bliver flere og flere i kraft af at stadig flere børn fødes for tidligt og stadig flere for tidligt fødte børn overlever.
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 15:48   #27
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Det er ærgerligt, ergoterapeutens ansøgning om støttetimer i vuggestue til din datter ikke er imødekommet!

Børn, der er født for tidligt - eller har haft en svær fødsel - får ofte sanseintegrationsproblemer - og vil ofte have brug for daglig særlig støtte med fokus på sanseintegration i vuggestue og børnehave - ved man nu.

Men nu er der åbenbart sparet på denne støtte i din kommune.

Er baggrund for din datters sanseintegrationsproblemer udredt - kan sanseintegrationsproblemer have sammenhæng med for tidlig fødsel eller svær fødsel - eller med sygdom i første leveår - med tidlig belastning af spædbarns sanseapparat - og med opfølgende behov for opmærksom støtte til sanseintegration i dagligdag - hjemme og i vuggestue - hvad siger ergoterapeut herom?

Læs evt. mere herom i dette link om for tidligt fødte børn eller børn med svær fødsel - med tidligt belastet sanseapparat - med opfølgende sanseintergrarionsproblemer:

http://www.praematur.dk/Default.aspx?ID=290

Jeg vil foreslå videre at søge om støtte til børneergoterapeutisk eller børnefysioterapeutisk støtte til din datter igennem egen læge.

Egen læge kan videre anbefale, at denne støtte betales af kommune og om evt. lægges i vuggestue - og du kan komme og være med - og så kan du og pædagoger sammen vejledes af ergoterapeut/fysioterapeut om opfølgning af sanseintegrationsstøtte hjemme og i vuggestuen.
Tak for det gode råd.
Nu da min pensionssag endelig er overstået, er næste skridt kampen og min datters ve og vel.
Glimrende at gå via lægen - han har også hele tiden støttet mig i at jeg er en god mor.
Min psykiater og min psykolog (berømt børnepsykolog) mener at hun har adhd-træk men at dette jo først kan diagnosticeres i danmark fra 4-års alderen.

Så jeg havde trøstet mig med at jeg nu kan være der for hende samtlige nætter (hun sover jo aldrig nok) med rimelig energi og så lade op om dagen mens hun er i vuggestue.

Ergo har skrevet en længere afhandling til kommune ifm ansøgning om støtte, men det blev som sagt afvist. Hun besøger min datter i vuggestuen og så mødes vi ca hver halve år for at tale om hendes udvikling. Men min datter er svær at greje fordi hun udadtil virker enormt social og åben - det er kun folk der kender hende godt, der oplever hendes senreaktioner på overstimulering.

Hun er ekstremt dygtig verbalt og er forud for sin udvikling men motorisk halter det med balancen og for bløde led, osv. Socialt er det lidt blandet. Hun kan bedst lide større børn eller voksne og virker nærmest bange for babyer - skriger helt hysterisk hvis de kommer i nærheden af hende og kan heller ikke tåle at de rører ved hende.
Hun skriger ved høje lyde og har svært ved skiftesituationen.

Ergoen har anbefalet mange tiltag i vuggeren, men de bliver desværre ikke fulgt pga personaleunderskud.

Sidst redigeret af panti; 15-12-2011 kl. 15:55.
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 15:49   #28
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
"Ved godt at kommunens folk straks leder hos forældrene for at placere skylden hos dem og således overser en masse børn der rent faktisk har medfødte problemer som derfor ikke bliver afhjulpet - snarere forværret - af at disse forældre så skal slås med myndighederne også. "

Det er nu rent faktisk sådan at der er belæg for at der er belæg for at kommunen handler som de gør, dog skal det siges at de i nogle tilfælde (dit f.eks.) skal være bedre til at indhente lægelige oplysninger først, og som led i en evt. § 50 undersøgelse.

Her skal det lige siges at det ikke længere er et krav at der skal gennemføres en § 50 undersøgelse, kun hvis der er indikationer på at der kan blive tale om der skal indsættes omfattende hjælpe foranstaltninger. (Barnets Reform af 01/01-2011)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 16:07   #29
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
"Ved godt at kommunens folk straks leder hos forældrene for at placere skylden hos dem og således overser en masse børn der rent faktisk har medfødte problemer som derfor ikke bliver afhjulpet - snarere forværret - af at disse forældre så skal slås med myndighederne også. "

Det er nu rent faktisk sådan at der er belæg for at der er belæg for at kommunen handler som de gør, dog skal det siges at de i nogle tilfælde (dit f.eks.) skal være bedre til at indhente lægelige oplysninger først, og som led i en evt. § 50 undersøgelse.

Her skal det lige siges at det ikke længere er et krav at der skal gennemføres en § 50 undersøgelse, kun hvis der er indikationer på at der kan blive tale om der skal indsættes omfattende hjælpe foranstaltninger. (Barnets Reform af 01/01-2011)
Jeg har svært ved at se hvilket belæg der retfærdiggør at kommunen som udgangspunkt mistænkeliggør forældre der søger om hjælp fordi de er bekymrede for deres børn. Men nu har jeg jo også mærket hvordan det føles at få revet sit hjerte itu fordi man ikke kan få rette hjælp til sit eget barn der trygler om det.


Der er mange ting kommunen skal blive bedre til.......


Tror vi holder her.
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 16:10   #30
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
"Der er mange ting kommunen skal blive bedre til......."

MEGET ENIG!
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunernes bevilling af førtidspension til personer med en psykisk lidelse Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 15 21-11-2012 14:54
30.000 personer: Fyn har flest på førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 29-02-2012 21:00
ingen førtidspension saturn Fremtiden for fleksjob og førtidspension 17 05-01-2012 22:58
Mangler personer som har søgt førtidspension AndersHansen Politik og Samfund 3 11-11-2009 18:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension