K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2011, 16:15   #11
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
@helenekr

Naiv har man jo altid lov til at være ... ;-)


Al den "reformsnak" handler i bund og grund om én eneste ting: besparelser.

Så forvent ikke, at der sammenlagt kommer 1 eneste krone mere ud til området, eller at områdets ydelser "harmoniseres" med mere ligelige ydelser, herunder retsbestemte ydelser.

Som altid: Det er de svage og dumme, der betaler for, at andre kan leve i sus og dus ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 16:29   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja besparelserne kender vi jo godt, men derfor synes jeg nu det lyder til at være en okay spareplan - hvis man kan kalde det det.

Men derfor håber jeg stadig, at de kan fordele midlerne og dermed sætte folk i forskellige grupper, så ikke alle bliver skåret over én kam som kontanthjælpsmodtagere - og det behøver ikke koste én eneste ekstra krone.

Det jeg selv er mest modstander af er, at at ALLE er under samme regler og ydelser, og der mener jeg jo, at det ikke nytter at være syg og under udredning på kontanthjælp og dele regler med raske på kontanthjælp. Det giver jo ingen mening. De syge kan jo ikke stå til rådighed for arbejdsmarked og kan ikke tage på jobcentret hver 3 måned og ligge og 'bokse' med dem også. Sådan foregår det jo i dag.
Jeg husker da selv hvordan det var at fægte med 2 sværd, et med pensionsafsnittet og den anden med jobcentret hver 3 måned.
Den ene afdeling var ved at frede mig totalt, og den anden påpegede at jeg ikke kunne fredes da jeg hørte ind under reglerne for kontanthjælp.

Totalt forvirrende.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 16:41   #13
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Men du / I kan godt se udfordringen fra borgerens synsvinkel, hvis der fremadrettet "legitimt" af kommunerne kan dømmes "udviklingsforløb" for match 3'er på kontant-"hjælp" i op til 22 år ?

Og det er formodentlig, det der vil ske med en "reformering" af området ... når alle med magt og økonomi i klemme, de er blevet endelig spurgt og hørt.

Og i sidste ende er der jo ikke plads til disse "færdigudviklede" på det ordinære arbejdsmarkede ... med mindre altså at de aktuelt raske og stærke skal fyres ... så arbejdsløshedskøen stiger med hvor mange 100-tusinder ud over det den er i dag ?

Skab nu arbejdspladserne først og lav så udviklingsforløb på en anstændig retsbestemt udviklingsydelse henimod disse arbejdspladser for de borgere der har den hjælp behov.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 17:38   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ved det ikke TimeGuest, det tør jeg slet ikke gøre mig klog på.

Omvendt, tog det mig selv 21 år UDEN et udviklingsforløb og UDEN nogen former for rettesnor og hjælp. Så hvis jeg kunne spole tiden tilbage, så ville jeg hellere have valgt udviklingsforløbet (og MÅSKE) haft chancen for at undgå førtidspensionen (og MÅSKE) kunne have haft et anderledes liv med mere indhold ude på arbejdsmarked i én eller anden form.
Jeg er jo en af de bitre systemet fejlede ved at lade mig sejle i min egen sø. Min egen drøm var jo netop en form for udviklingsforløb og en håndsrækning.

Men jeg ved godt alle ikke er mig, og at nogen måske ikke er interesserede i et sådan forløb og måske hellere vil lades alene. Dem skal der også være plads til!

Det svære er jo, at gøre alle glade og tilfredse.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 19:05   #15
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
hov, redigerer ...
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 20:43   #16
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Skab nu arbejdspladserne først og lav så udviklingsforløb på en anstændig retsbestemt udviklingsydelse henimod disse arbejdspladser for de borgere der har den hjælp behov.
Korrekt

Det hjælper jo ikke at lave alt muligt hvis der ingen jobs er alligevel...så bliver det bare den samme evighedskarusel som hidtil...

Det danske arbejdsmarked er simpelthen lukket land for folk over 50 der ikke har job i forvejen... og lukket land for syge i alle aldre som skal ind på arbejdsmarkedet...selvom sygdommen måske endda er under kontrol er der simpelthen ingen interesse i arbejdskraften...

Politikerne lever i en drømmeverden hvor de tror at hvis de lærer folk at skrive gode ansøgninger så går resten af sig selv...
Men det gør det ikke for alle de smarte ansøgninger ryger direkte i papirkurven når der står noget med bare antydning af sygdom...

Hvis problemet skal løses er man nødt til at tage fat på arbejdsgiverne og åbne arbejdmarkedet op...selv det offentlige er en skandale i den retning...
ellers bliver det ikke til andet end flotte ord og blålys... og en masse evighedskontanthjælpsmodtagere i en evighedskarusel...

At være parkeret i en evighedskarusel er en hård skæbne for de fleste...ikke mange slipper psykisk helskindet fra det...

....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 21:20   #17
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Undskyld, forkert tråd.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 21:53   #18
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Som jeg ser det har kommunen da også rig mulighed for at "udvikle" folk under den nuværende lov.

Problemet er jo blot at det ikke må koste noget. Jeg spurgte da samtlige af mine sagsbehandlere hvor meget hjælp de kunne sætte ind med for at jeg kunne bidrage på arbejdsmarkedet.

De havde jo ingen konkrete forslag. Min læge skrev at jeg minimum skulle have hjælp svarende til en ung pige i huset - det kan man jo i princippet bevilge som BPA, men det reagerede kommunen jo aldrig på.

Kommunerne har kun én reel mission og det er at spare penge uanset hvilken afdeling det så foregår i.

I mit tilfælde skulle jeg have været hjulpet allerede som barn for at jeg i dag kunne fungere på det ordinære arbejdsmarked. Men også her bliver oddsene værre og værre for børn og unge med særlige behov. Min datter får slet ikke den hjælp hun skal have (sanseintegrationsproblemer) allerede på vuggestue-niveau og bliver således sat tilbage socialt inden hendes liv rigtig er gået i gang. Med 2 ufaglærte studenter til at passe 12 spædbørn pr stue, kan man roligt kalde det "parkering".

Mærkeligt at der bliver flere og flere utilpassede???? Nix og billedet bliver værre og værre ind til de vender skuden.......
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 22:01   #19
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af pandaline Se meddelelser
Som jeg ser det har kommunen da også rig mulighed for at "udvikle" folk under den nuværende lov.


I mit tilfælde skulle jeg have været hjulpet allerede som barn for at jeg i dag kunne fungere på det ordinære arbejdsmarked. Men også her bliver oddsene værre og værre for børn og unge med særlige behov. Min datter får slet ikke den hjælp hun skal have (sanseintegrationsproblemer) allerede på vuggestue-niveau og bliver således sat tilbage socialt inden hendes liv rigtig er gået i gang.

Lov om social service § 52... Den skal du bruge hvis du ønsker at søge om hjælp til din datter...
"§ 52. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om foranstaltninger efter stk. 3, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte."
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 02:18   #20
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Hvis problemet skal løses er man nødt til at tage fat på arbejdsgiverne og åbne arbejdmarkedet op...selv det offentlige er en skandale i den retning...
ellers bliver det ikke til andet end flotte ord og blålys... og en masse evighedskontanthjælpsmodtagere i en evighedskarusel...
Generelt handler det om at få udbud og efterspørgsel af arbejdstimer til at balancere, herunder inden for brancher.

Det kan grundlæggende ske på to måder: 1) øget efterspørgsel (= flere arbejdspladser), 2) deling af udbuddet af arbejdstimer imellem de interesserede, så alle får ca. lige mange timer ... eller 3) en kombination af 1 + 2.


Men deling af arbejdstiden synes slet ikke at være interessant for hverken fagforeninger eller arbejdsgivere ...

Intet ville ellers være nemmere end at regulere arbejdstiden (og ledigheden) efter behovet, så alle inden for brancher der kunne, de også kom i arbejde i omegnen af samme antal timer ...

Skulle der tillige være plads til de "skæve eksistenser" i det regnskab, skulle arbejdstiden måske skrues yderlig ned, så der ikke opstod ledighed inden for brancherne ...

Men der er som altid en "syg moster", der lige skal tilgodeses frem for virksomme metoder til gavn for alle.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU

Sidst redigeret af TimeGuest; 15-12-2011 kl. 02:24.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunernes bevilling af førtidspension til personer med en psykisk lidelse Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 15 21-11-2012 14:54
30.000 personer: Fyn har flest på førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 29-02-2012 21:00
ingen førtidspension saturn Fremtiden for fleksjob og førtidspension 17 05-01-2012 22:58
Mangler personer som har søgt førtidspension AndersHansen Politik og Samfund 3 11-11-2009 18:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension