K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2007, 00:18   #21
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
timer

Hej Heidien, jeg håber da du får et svar imorgen, jeg er jo kontanthjælpsmodtager, godkendt flekser, men altså stadig " parkeret" på kontanthjælpen, og uden en chance for at komme videre, med mindre " jobbet" dukker op!! Jeg er sq snart ved at blive helt gråhåret.. Nå men som altid, en kæmpekrammer til dig, for din stædige søgen efter svar, til os alle. Tak min ven.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2007, 01:52   #22
KJO
Ved at vænne sig til K10
 
KJOs avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2007
Lokation: København N
Alder: 73
Indlæg: 14
Styrke: 17
KJO er ny på vejen
[QUOTE]
Hvis andre læser det anderledes end jeg så prøv lige at sætte den tekst ind hvor man mener at det fremgår at kommunen ikke får refusion for et fleksjob hvis ikke borgeren kan arbejde mere end 25 timer ...[QUOTE]

Hej Hejdien,

Jeg er ny på denne side, men mener bestemt at udsagnet kom fra et indlæg her på siden - noget i retning af: "bliver det så nemmere at få FTP?" hvor der blev refereret til de 25 timer som min. for refusion fra staten. Der bliver så spurgt: "hvad så hvis man kun kan arbejde mindre? vil det få kommunen til at give FTP nemmere?"

Det er i hvert tilfælde sådan jeg læste indlægget.

vh
KJO

Sidst redigeret af KJO; 20-11-2007 kl. 02:03.
KJO er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2007, 01:53   #23
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Pia jeg har ingen steder overhovdet set det her som lovgivning og i min bog er der intet der tæller når jeg ikke kan se det skrevet ned med paragraffer

derfor jeg er stædig , hvis man kigger på ftp fra før 03 så er det sådan at man havde tre satser for pension , alt efter hvor meget ens arbejdsevne var nedsat, der snakker man nu om at man skal have lavet det sådan at folk med pension fra før 03 skal have lov til at prøve sig på arbejdsmarkedet med garenti for at komme tilbage på pension hvis ikke de kan holde til det.

og jeg har lidt svært ved at tro at man på den ene side laver en sådan lov og samtidig vil afskære fleksjob, det kan der ikke være meget logik i , og så skal man huske at det der står i den ny chance her , er en evaluering og det har intet med en lov at gøre , så nej jeg tror ikke det bliver nemmere at få en ftp , for der står stadig i loven at man ingen rest erhvervsevnen må have overhovdet ...

og hvad er det så lige man skal stille op med alle dem der ikke kan arbejde 25 timer og stadig kan arbejde måske 20 timer ? og hvorfor er der ikke noget om det i den nye flekslov fra sidste år ?

nej jeg tror godt nok ikke på den og vil heller ikke tro det før end jeg har set det nedfældet sort på hvidt med § og hele molevitten , og godt nok ved jeg at jeg har det med at tro på det bedste i mennesker men jeg kan ikke med min bedste vilje se hvad formålet med så tåbelig en § skulle være, så medmindre der kommer noget i den nye pensionsreform , så vil jeg stadig holde på at de gamle regler gælder ....

er der nogen der kan vise mig noget andet , så skal jeg gerne sluge en kamel
  Besvar med citat
Gammel 20-11-2007, 02:01   #24
KJO
Ved at vænne sig til K10
 
KJOs avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2007
Lokation: København N
Alder: 73
Indlæg: 14
Styrke: 17
KJO er ny på vejen
Hej igen,

Det hele starter i DETTE INDLÆG post nr. 1.

Du har ret, det er en ANBEFALING hvori der refereres til en gældende ændring af refusionsreglerne:

Anbefaling # 5: At Styrelsen nøje følger udviklingen i antallet af førtidspensionister op-gjort på kommuneniveau, så der kan rettes fokus mod eventuelle kommuner, hvor en stor del af målgruppen overgår til førtidspension. Evalueringen viser, at initiativet kan forventes at resultere i, at en del af målgruppen vil overgå til førtidspension. Et foreløbigt, forsigtigt skøn ud fra spørgeskemaundersøgelsen tyder på, at det kan komme til at omfatte hver ottende borger i målgruppen. Det kan væreen hensigtsmæssig udvikling, målgruppen taget i betragtning, men evalueringen viser end-videre, at de økonomiske incitamenter – naturligt nok – spiller en afgørende rolle for kom-munernes tilrettelæggelse af indsatsen. Af den grund er det således også væsentligt at holde sig for øje, at incitamentet for kommunerne til at indstille borgere til førtidspension – med ændringen af refusionsreglerne – er blevet større, givet at de borgere, der indstilles til førtidspension, typisk vil være vanskelige at få og fastholde i aktivering i minimum 10 timer (fra 1. januar 2008 25 timer) ugentlig. Det er dog samtidig væsentligt her at pointere,at tilkendelse af førtidspension naturligvis forudsætter, at personen opfylder betingelserne herfor.

vh
KJO
KJO er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2007, 02:13   #25
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Hej Hejdien,

Jeg er ny på denne side, men mener bestemt at udsagnet kom fra et indlæg her på siden - noget i retning af: "bliver det så nemmere at få FTP?" hvor der blev refereret til de 25 timer som min. for refusion fra staten. Der bliver så spurgt: "hvad så hvis man kun kan arbejde mindre? vil det få kommunen til at give FTP nemmere?"

Det er i hvert tilfælde sådan jeg læste indlægget.
KJO jamen velkommen til siden

og hvis det er her du har læst det , så kan det meget vel være et led i noget af det detektiv arbejde eller de diskussioner vi har her engang imellem

normalt når det er noget vi er helt sikrere på så vil det være underbygget af enten en lov paragraf eller en skrivelse fra en eller anden sjov minister eller arbejdsmarkedsstyrelsen cabi eller andre

men det kan jo være svært at vide, men som sagt indtil jeg har læst , set , hørt andet med en nøjagtig paragraf så vil jeg stædig holde på mit he he (sorry ) men man ville jo ikke blive forbavset hvis de lavede sådan en gang makværk alligevel, men indtil nu har jeg ikke set eller hørt noget der kunne tangere derhen ad, og det ville nok også at være at spænde ben for sig selv , for hvor skulle de parkere alle os på under 25 timer ... på kontanthjælp , det kan man ikke siger regeringen for det er en midlertidig hjælp (men den tror vi heller ikke på , det er jo set at flekser er der i herrens mange år )
  Besvar med citat
Gammel 20-11-2007, 02:17   #26
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
KJO takker ja det er jo fra samme tråd, men som jeg læser det så er det også omkring førtidspension og ikke fleksjob, men det er en hel roman hvis man læser det hele og ikke helt nemt at finde ud af , men som jeg læser den så lægger den op til flere førtidspensioner.

men igen er det jo kun en evaluering, og da vi jo alle i flere måneder har ventet på den nye førtidspensions reform ( og stadig venter ) så ved vi jo også at der kan gå mange mange år fra en evaluering , anbefalinger og til reelt lov stof, men hvem ved det kan være at det gør det nemmere for os der er syge med den nye pensionsreform når den en dag rammer verden
  Besvar med citat
Gammel 20-11-2007, 02:21   #27
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helle4 Se meddelelser
Hej Heidien, jeg håber da du får et svar imorgen, jeg er jo kontanthjælpsmodtager, godkendt flekser, men altså stadig " parkeret" på kontanthjælpen, og uden en chance for at komme videre, med mindre " jobbet" dukker op!! Jeg er sq snart ved at blive helt gråhåret.. Nå men som altid, en kæmpekrammer til dig, for din stædige søgen efter svar, til os alle. Tak min ven.
helle4 føler med dig der er ikke noget så træls som at gå og vente på jobbet mens man er på kontanthjælp , ikke nok med at man har dårlig økonomi, men så kommer man ind under to lovgivninger og ingen kan finde ud af en sgi ...

de 5 år jeg nåede at være på kontanthjælp var de længste i mit liv, så jeg kan så rigelig følge dig og håber at jobbet snart kommer din vej, noget må der ske

og kæmpe kram tilbage til dig
  Besvar med citat
Gammel 20-11-2007, 10:29   #28
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
hej.
Hvis der bliver ændret i refusionen, dvs at de ikke kan sætte folk under flexydelse, hvis man ikke kan arbejde over 25timer, så bliver det pension, som jeg læser det. For på kontanthjælp falder refusionen til 30%, efter 6 mrd uden aktivering. dvs at det så bedre kan betale sig at give pension.
Vi ved alle at det ikke er hvad der er bedst for borgeren, men bedst for kommunekassen.
men ; Lad os lige se det udformet som lovgivning, eller bekendtgørelse først.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2008, 00:42   #29
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Refusionsløkken strammer kommunerne om halsen

Se her, hvad jeg fremhævede vedørende indsatsen Ny Chance til alle i starten af denne tråd den 14. august 2007:

Citat:
således også væsentligt at holde sig for øje, at incitamentet for kommunerne til at indstille borgere til førtidspension – med ændringen af refusionsreglerne – er blevet større, givet at de borgere, der indstilles til førtidspension, typisk vil være vanskelige at få og fastholde i aktivering i minimum 10 ti-mer (fra 1. januar 2008 25 timer) ugentlig.
Nu har vi så passeret den 1. januar 2008, og så begynder konsekvenserne af denne barske refusionsstramning at vise sig.

De "syltede" sager, sygedagepengesager, fleks- og pensionssager, langvarige kontanthjælpssager, typisk match 4 og 5, bliver sikkert "støvet af" nu.

Konsekvenserne for kommunerne er blevet strammet voldsomt.

Det betyder, at kommunerne SKAL kunne aktivere ledige i MINDST 25 timer pr. uge, ellers mister de refusion, hvis de IKKE kan dokumentere den manglende aktivering.

Kan man IKKE klare 25 timer, men mindre, så peger det jo på fleksjob, men der er sikkert allerede begået et utal af fejl i sagen undervejs, så det vil kommunerne sikkert også gerne undgå, da de pga. disse fejl mister refusion de næste 3 år, uanset om fleksjobberen er ledig eller er i job.

Jeg gad vide, om der virkelig vil blive tilkendt en voldsom masse førtidspensioner... eller om der bliver "jongleret" mere med lægepapirerne.

Det bliver noget af en balancekunst for kommunerne, hvis de på den ene side skal dokumentere:

at man er for rask til pension
at man er for syg til 25 timers aktivering
at man er for rask til fleksjob

Betyder det mon, at man "automatisk" tilkendes fleksjob, hvis man IKKE kan klare 25 timers aktivering?

Eller dukker der flere "huller" op?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2008, 01:31   #30
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Lad os lige se det udformet som lovgivning, eller bekendtgørelse først.
vh popiae
Undskyld, jeg fik først bemærket din bemærkning nu.

Det allerførste indlæg er en evaluering af en allerede indført ændring i indsatsen for langtidsledige, som blev iværksat tilbage i 2006. Indsatsen slutter i juli 2008.

Der bliver overfor kommunerne brugt både pisk og gulerod... altså penge til indsatsen, men straf for manglende indsats - straf = ingen refusion.

Disse refusionsregler virker jo på den praksis, kommunerne benytter sig af.

Hvis refusionen til førtidspensioner var størst, så var der mange flere på pension. Og omvendt, som vi jo ser nu... meget få pga. lav refusion.

Så kan vi andre jo råbe og skrige på love og bekendtgørelser, men det er som at slå vand på en gås, for kommunerne tænker mere på refusionslovgivningen end på borgerne... og jo fattigere kommunerne er, desto mere tænker kommuner på refusion.

Men tilbage til love og bekendtgørelser. Nogle gange tager jeg og sakser det, der betyder mest for os på k10 og sætter ind, MEN jeg lægger samtidig et link, så brugerne selv kan læse mere, hvis de vil.

Man kan læse mere om indsatsen her:

www.nychance.dk

Og selve bekendtgørelsen fra 2006 findes her, på forsiden af ovenstående link:

http://nychance.bm.dk/graphics/Docum...0indsatsen.pdf

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fleksjob og §17 om pension lillesine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 01-07-2013 12:32
Fleksjob 2008 Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 3 17-07-2008 19:03
Ny bekendtgørelse 1. marts 2008 - fleksjob zuza Nyt om loven 11 20-06-2008 18:40
Hjerteproblemer ignoreret - Ret og Pligt 21. januar 2008 zuza Lægekonsulenternes Rolle 0 21-01-2008 15:27
Andre aktører 1. januar 2008 zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 2 08-08-2007 19:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension