K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-08-2010, 08:08   #11
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Det har store sociale konsekvenser at blive parkeret i en gruppe, der ikke dur til at arbejde, siger den konservative arbejdsmarkedsordfører, Helle Sjelle til avisen.

kan man høre en loppe gå
hvad så med de mennesker der skal igennem 5-10 år i den offentlig mølle
for derefter lige at blive tjekket nogle gange til
de ved ikke noget som, hvordan virkeligheden er for syge mennesker
synes en tidsbegrænse førtidspensionen kunne være rigtig godt og den faktisk bliver skrevet ind i loven som en mulighed
For at give en syg tryghed økonomisk, men problemet er det skal bruges til endnu mere kontrol

tænk lige på hvilken sociale konsekvenser det har.
samt en kommune hjælper ikke syge men gør dem mere syge med deres kontrol og mistænkliggørelse.

endnu et billede af politikker er alt for langt væk fra virkeligheden i sociale sager
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 09:50   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der nævnes indslag på NEWS, at man bliver afklaret til førtidspension på 1/2-1 år?
Nå???
Gad vide om det er et fiktivt spørgsmål? Altså stillet af en person inden for pressen eller lign.?
Jeg har skrevet til tv2, og opfordre hermed andre til at gøre det samme.
Se neden stående:

Til [email protected]

Sendt: 3. august 2010 09:07:18
Til: [email protected]


Kære redaktion.

Som førtidspensionstilkendelser fremlægges af Helle Sjelle idag, er langt fra virkeligheden.

Der ER MULIGHED for idag at få genoptaget revurdering af pensionen, til enhver tid, af borger selv.
Derudover er der mulighed for at KOMMUNEN idag sætter tidshorisont for revurdering.( tilkendes men med genoptagelse/revurdering 2-5år).

En førtidspension tager idag, først 1-2år på sygedagpenge, derefter flere år på kontanthjælp.

Mange der kommer i systemet med fysiske sygdomme/handicap, får desværre ofte psykiaske sygdomme(diagnoser) oveni, hvorefter de tilkendes pension med det samme.(Begrundelse er at kommunen derved kan slippe for at afhjælpe de fysiske handicaps, fordi de jo ikke var syge/handicappede nok til pension, alene på fysisk grundlag).
Spørg evt. Dansk Handicapforbund.

De der er i systemet pga Psykiask sygdom, får desværre ikke den nødvendige hjælp i det psykiaske system, som jo ikke finaisniseres under finasloven, men alene finasieres af satspuljerne.
Derved bliver disse sygdomme kroniske, og behandlingsmulighed udtømt.

Man kan stille flg. spørgsmål:
Hvorfor ikke sørge for rette behandling, under afklaring, som typisk tager mellem 4-10-15 år? (der gives desværre afslag i kommunerne til psykologbehandling oa, trods anbefaling af læger, når der ikke kan tilbydes behandling i sundhedssystemet).(borgere har jo ikke råd til dette på enten sygedagpenge, eller kontanthjælpen).(det står ellers i lov, at borgeren skal have den nødvendige hjælp, men den gives ikke).

Hvorfor bruges der så mange penge på gentagne håbløse aktiveringer/afklaringer, speciallægeerklæringer, fremfor rette behandling, eller krav om hurtigere afklaring, helst på sygedagpenge som loven faktisk foreskriver(§28 i sygedagpengeloven overholdes ikke+ 7a i retsikkerhedsloven).

Kommunerne spare idag på 500 syge/handicappede borgere på kontanthjælp ca.3.485.000kr pr mdr. ved at fastholde syge på kontanthjælp.

Arbejdsprøvninger, speciallægeerklæringer, bliver modregnet af stat med 100%.
Førtidspension ca. 16.000kr, refusion fra stat 35%
Kontanthjælp ca. 9.800kr, refusion fra stat 65%
Men vi betaler selvsagt alle over skatten.

Herudover de ekstra udgifter der kommer på sigt pga forværring af tilstand(folk bliver desværre presset af det medfører forværring, af fysisk årsag) Herudover de psykiaske sygdomme borgeren bliver tilført pga presset. Først sygdom/handicap, mistet arbejde, og sidst på kontanthjælp, eller ægtefælleforsørgelse, hvorefter økonomien skrider. Folk må idag gå fra hus og hjem, har ikke råd til medicin mv.

Systemet/hensigten med lovgivning er helt igennem rigtig god, problemet er bare at kommunerne misbruger systemet, og de syge/handicappede betaler prisen.(borgere der er afklarede(m. sygdom og arbejdsevne) bliver indsat i kontanthjælpssystemet til ordinært arbejde, heri ligger den gode refusion).
Men heri lukkes også døres for hjælp til kørsel, behandling, medicin oa, fordi man jo står indplaceret til ordinært arbejde.

Se evt. hjemmesiden K10, hvor mange henvender sig der er i klemme i systemet.

Er idag på førtidspension, efter 2 års sygedagpenge, + 4.5 år på kontanthjælp.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 10:49   #13
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
K vil begrænse førtidspensionen

http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/32619368/

På TV2 News sagde de, at DF også støtter forslaget.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 10:53   #14
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MrBurns Se meddelelser
http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/32619368/

På TV2 News sagde de, at DF også støtter forslaget.
For s..... (som min læge fra arbejdsmedicinks sagde): " De tror at jo mere de får dig til at yde - vil du forvandle dig fra en Skoda til en Ferrari - men det sker jo ikke, bare fordi de skriver det, vel da?"
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 12:36   #15
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Tilslutter mig fuldt ud dine tanker, Den ulykkelige.

Det var så første bud til den fp reform og ja - flere rædsler vil se dagens lys.

Kan man høre en loppe gå. Ha haaaaaaa, den er god!

Mella
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 13:05   #16
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Ja først 3 år, så 2 år og så 1 år osv. Vi har set det sket med dagpenge og kontanthjælp.

Spørgsmålet for mig er bare hvorfor så mange på dagpenge, kontanthjælp og FP ikke ville se det.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 14:19   #17
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
Det her, det får det til at vende sig i mig af bar angst.

Hvis jeg overhovedet får min FTP, så er udsigten til at blive tjekket hvert 3 år, simpelthen uoverskuelig. Jeg ved at jeg har brug for komplet ro og ingen stress til
forhåbentlig at få det lidt bedre. At have kommunen åndende i nakken vil ikke gøre mig mere rask, tvært i mod.

Denne ro vil jeg aldrig få, hvis jeg skal tjekkes hvert 3 år - det kan jeg ikke klare.
Jeg mener, helt alvorligt, at jeg, hvis det bliver gældende lov fra 2011
og jeg bliver indbefattet af den lov, så ved jeg ikke om jeg kan mere.

Det vil stresse mig i den grad at jeg overvejer om livet er værd at leve mere - der er jeg allerede nu og selvom jeg ville vide at jeg havde fået min pension, så ville det ikke give mig den tryghed, jeg har brug for. Tvært i mod. Jeg får det så skidt over udsigten til dette.

Jeg tror at man vil opleve at selvmordsraten stiger, efter sådan en lovindførelse.

(men måske er det en indirekte måde at komme alle os til livs, der lider af psykiske sygdomme? Man får jo uværgerligt tanken ... )


(NB! - HVIS jeg fik det så godt, at jeg vidste jeg ville kunne forsørge mig selv helt eller delvist, efter at have gået x-antal år på FTP, så ville
jeg gøre alt hvad jeg kunne for at komme ud af kommunens klør! - og sådan tror jeg at rigtig mange har det, så jeg kan slet ikke forstå hvordan man
kan foreslå sådan noget - det bliver jo tvang og ikke en hensyntagende mulighed for at komme videre i livet. Man kan jo gætte sig til at man vil blive mistænkeliggjort og den mindste tegn på forbedring i psyken vil blive set på som en ressource der partout skal udnyttes på arbejdsmarkedet, med fatale følger for rigtig mange psykisk syge/sårbare)

Jeg tror vi vil se folk blive sygere!

Sidst redigeret af Falkes; 03-08-2010 kl. 15:56.
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 16:18   #18
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Førtidspension ca. 16.000kr, refusion fra stat 35%
Kontanthjælp ca. 9.800kr, refusion fra stat 65%
Det ville være interessant at se hvor hurtigt kommunerne ville arbejde i åbenlyse sager om FP, hvis procenterne var den anden vej rundt.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 16:35   #19
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Ragdoll - skal vi gætte på, at antallet af førtidspensioner ville stige ? ;-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 19:17   #20
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Ragdoll - skal vi gætte på, at antallet af førtidspensioner ville stige ? ;-)
Jeg ved ikke om de vil stige, men jeg tror det ville få ansøgerne hurtigere gennem systemet, uden al den trækken i langdrag der findes i dag.
I sager hvor pension er åbenlyst eneste mulighed ville man ikke torturere borgeren ved at slæbe ham/hende gennem et utal af nytteløse udredninger og forsøg på aktiveringer.

Jeg tror ikke at sagsbehandlerne er så dumme som vi somme tider får indtryk af, og de ved også godt hvilke sager der er åbenlyse, enten til afslag eller til bevilling og de ved også hvilke der er tvivl om.

I øjeblikket kommer alle gennem den samme udredning, uanset, og jeg tror at i hvert fald de sager der er åbenlyse ville gå meget hurtigere gennem systemet.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
lønindholdelse??? i førtidspensionen jette2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 22-04-2011 09:53
Så er førtidspensionen i hus ;o) Lunasdatter Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 54 29-03-2011 18:13
S og SF vil nedsætte førtidspensionen custer Politik og Samfund 6 26-01-2011 22:25
Forhøjelse af førtidspensionen cosy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 18-09-2010 14:55
Førtidspensionen Vivi Andersen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 31-01-2007 00:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension