K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2011, 12:26   #11
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
fagforeningerne har sovnet en tja jo tornerose søvn i snart 10 år.eller rettere 20 år hvis ikke længer.ser jeg 20 år tilbage fattede jeg ikke folk ville være kassedamen.intet imod kassedame .men jo et job give brød på bordet.det område har næsten være fy fy at pille ved i de år jeg kan huske,
Citat:
førtidspensionist får udbetalt
tja FP fra før 2003 får mere i i børnefamilien ydelse hver 3 MD gør andre ikke også selvom samlever har indtægt lige over 220.000.og FP ville knap miste noget.jo personfragrad ellerh vad det hedder der beregner tandlæge hjælp osv er =0 så så tjent er mistet
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 08:44   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der er jo forskel på hvor anstændigt man kan leve, da udgifterne jo har indflydelse.

Det kan være, børn, mange handicap relaterede udgifter(som i disse år er betydeligt brgrænset hjælp til).oa.

Det er feks også billigere dels at bo, i bestemte dele i landet end andre.
Man bor jo hvor man bor.

Der er således MANGE forklaringer på, at ydelsen for nogle er anstændig og for andre ikke.

Derfor mener jeg at ydelsen er for lav.

At kassedamen ikke får mere, er dels et fagproblem, dels sagen uvedkomne.

Man får jo ikke bare pension pga løn, men udfra arbejdsevne.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 11:09   #13
BOM
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Lokation: Aarhus
Indlæg: 73
Styrke: 14
BOM er ny på vejen
Det stinker langt væk af bestilt arbejde, eller også er Henrik Finn Edtwodth Andersen et fjols, eller måske begge dele er korrekte!

Ministre og MF´ere er nærmest ved at vælte over hinanden for at kommentere...

http://http://edtwodth.dk/2011/09/12...ed-at-arbejde/

Han burde holde meget, meget lav profil istedet.

Hvorfor fik han en førtidspension? Bare fordi han var for fed?

Hele sagsforløbet bør endevendes...
BOM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 11:34   #14
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Ja BOM ... tror du har ret... der dukker altid sådan nogen op når der er valg

Han er jo blå med hud og hår... men han kan da så ærgre sig over at de skattelettelser som de blå har givet er ædt totalt op af afgifter for de lavtlønnede...

Han skriver også at det var kommunen der sendte ham på førtidspension bare sådan lige... jøsses... hvad mon det er for en kommune ??? den ville jeg godt have kendt til for 5 år siden
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 17:22   #15
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af BOM Se meddelelser
Det stinker langt væk af bestilt arbejde, eller også er Henrik Finn Edtwodth Andersen et fjols, eller måske begge dele er korrekte!
Hvis hans konklusion er, at mindstelønningerne er for lave, så er han vel lidt på rette vej ?


BTW: Hvis han udviser lige så manglende omhu & omhyggelighed i sit nye job, som han tilsyneladende gør ifm. hans afhandling om ydelsesniveauet på førtidspensionsområdet, så blev han ikke ansat i min virksomhed - om jeg så fik løntilskud til ham ;-)


Der er fx ikke fagmedicinsk evidens for, at man "bare kan tabe sig rask" ift. en række medicinske sygdomme. Fx progressiv SLE, ALS, MS mf. for nu at tage nogle af dem, hvor det bare går ned af bakke.

Er man lam fra halsen og ned, så hjælper det nok heller ikke "bare at tabe sig" for eller "have viljen" til at nå målet: en mindsteløn som ansat i en høkerbutik.

En bipolar disorder, skizofreni, asperger m. evt komorbiditeter osv. kan nok heller ikke helbredes ved at den ramte "bare" taber sig (med den lille krølle på halen, at en del af den medicin der anvendes til beh. af psykiatriske tilstande har den typiske bivirkning, at bla. appetitten og dermed vægten øges - Zyprexa er fx et måske blandt publikum kendt hyppig anvendt lægemiddel til bla. psykosetilstande, som har den her omtalte bivirkningseffekt).

Så alene at slutte fra den ene situation (hvor det åbenbart "bare" handlede om at tabe sig og en førtidspensionsbevilling på et måske tvivlsomt grundlag) til de mange situationer (hvor det kan handle om så meget andet), vidner om et vist "overmod" ifh. til egne evner ;-)


Jow, det giver rigtig god mening at sige til en person uden arbejdsevne: det skal kunne betale sig at arbejde ... i sær hvis man er til det blå slogan: enhver er sin egen lykkes smed + det ikke direkte er strafbart - og måske i sig selv kan være et væsentlig handicap - at tøffe rundt med et indsigtsniveau ver. 0.01 uden - som ansvarlig samfundsborger - at arbejde på, at få det opgraderet til noget bedre .., så de omstændigheder vil vel altid præge bla. førtidspensionsdebatten ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 21:57   #16
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Der er rigtigt mange problemstillinger ifbm førtidspension, og problemet - med artiklen - er, at den fremstiller det somom det bare er et skema man lige udfylder og derefter får tilkendt. Man skal igennem en bureaukratisk trædemølle på alt fra 2 år til 20 år og er heldig hvis man kan betale for evt. medicin og transport i mellemtiden hvor man skal have lægeerklæringer, udtalelser fra psykiatere, arbejdsprøvninger, og endeløse undersøgelser foruden at kæmpe med de alvorlige problemstillinger der gør, at man netop ikke bare kan gå ud og finde et arbejde eller lige tage sig sammen.

Dernæst gøres det til en økonomisk kalkyle i forhold til en absolut mindsteløn hvor det også er svært at få pengene til at slå til i forhold til leveomkostningerne i Danmark. Dernæst kommer spørgsmålet om hvorvidt det kan betale sig at arbejde. Det er jo ikke et valg når man har en førtidspension eller får den tilkendt? Arbejdsevnen vurderes til at være stort set lig nul og intet fra nu af og indtil begravelsen. Men man kan få et beskedent liv indtil da.

Spørgsmålet for mig er ikke om det kan betale sig at arbejde, men om hvorvidt jeg overhovedet kan betale for at leve (?) Dernæst ser jeg politikere og mange andre udtale sig om, at det burde jeg ikke kunne fordi jeg har fået tilkendt en ydelse der svarer til den absolutte mindsteløn. Det er fandme flot.

Og jo, jeg ved godt hvor han vil hen i artiklen med mindstelønnen og skattetrykket og jeg er faktisk enig i, at man burde rulle de skattelettelser fra 2009 tilbage til den øvre middelklasse og give dem til den lavere middelklasse istedet. Det er også dem der forbruger mest, så det ville få gang i forbruget som man har råbt så meget om, men måden han fremstiller problemstillingen på, er det somom der er et valg om man 'vil' arbejde på en førtidspension. Ikke et spørgsmål om man bliver 'rask' igen og det er udsigterne meget ringe for, ellers ville man - heller ikke - have fået en førtidspension.

Så fik jeg 1½ time til at gå med at skrive ovenstående.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 21:58   #17
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg tror det meste er løgn
ingen får bare en FP af kommunen og bliver 100 procent rask
så er det da første gang det er sket i systemet
hvis alså ikke den pågældende har været så dygtig at kunne snyde systemet

vi kender sagerne fra k10
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 23:32   #18
1970girl
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2010
Indlæg: 95
Styrke: 15
1970girl er ny på vejen
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1618860.ece

Så går klapjagten ind på førtidspensioner.

Jeg kan godt se at mange klager over sin Førtidspension at den er for lav eller som i ekstra bladet at han mener førtidspension er for høj, men jeg syntes at jeg som brøkpensionist og skal leve af en kontanthjælp sats (som førtid pensionist ) til jeg kommer på folkepension og bor enlig, kan godt se at jeg skal kun overleve og ikke mere.

Jeg vil ønske det var mig som blev frisk og fik et arbejde og kom ud af fattigdom, for brøkpension er at leve i fattigdom.


Link
http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=3811

Tusinder lever på nedsat pension
Socialrådgiveren nr. 4, 25. februar

Mange tusinde borgere må leve af en lavere pension, fordi de ikke har boet i landet i de 40 år, der kræves, for at få tilkendt en fuld pension. Det skaber stor fattigdom, fortæller socialrådgiver.

Af Birgitte Rørdam

Borgere, der har fået tilkendt folkepension eller førtidspension, og som ikke har boet i Danmark så længe, som loven kræver det, må klare sig for en nedsat pension, også kaldet en brøkpension, og det betyder, at de udsættes for en helt urimelig forskelsbehandling. Sådan lyder det fra socialrådgiver Lena Madsen, der har arbejdet på et pensionskontor de seneste 12 år.
Brøkpensionen, der blev indført i januar 1973 i forbindelse med Danmarks indtræden i EU, rammer familiesammenførte borgere, borgere med humanitær opholdstilladelse samt danskere, der har opholdt sig i udlandet i længere perioder, og således ikke har “optjent” fuld pensionsret. Reglen gælder både førtids- og folkepensionister.
For at få fuld pension skal man have boet i Danmark i 40 år. Ellers modtager man brøkpensionen som beregnes efter, hvor mange år man har boet i Danmark, fra man er 15 til 65 år. Har man for eksempel kun boet i landet i 10 år, får man en kvart pension udbetalt, og så fremdeles. Og får man tildelt førtidspension som brøkpensionist, vil der ikke blive lavet et nyt regnestykke, når man bliver 65 år og overgår til folkepension.

Låst fast på et lavt beløb
- På den måde har vi en stor gruppe borgere, der får en nedsat pension, fordi de har været i landet i begrænset tid den dag, de tilkendes pension. Og det er helt urimeligt. For enten er man berettiget til pension, eller også er man ikke, og det er jo ikke billigere at leve, fordi man har boet i landet i kortere tid, siger Lena Madsen og fortsætter:
- Jeg har for eksempel en borger, som kun fik beregnet 12 bopælsår, da hun blev tilkendt forhøjet almindelig førtidspension. Hun får så 12/40 af en fuld pension, hvilket svarer til lige godt en fjerdedel af den almindelige pension. For hende er det brutto 4.126 kroner om måneden. Havde hun fået fuld pension, ville hun have modtaget brutto 13.756 kroner.
Folk, der modtager en brøkpension, har mulighed for at søge supplerede hjælp, men kun hvis de efter en kontanthjælpsberegning vil være berettiget til et supplement. I den kommune, hvor Lena Madsen arbejder, kan rådighedsbeløbet således maksimalt suppleres op til 3.500 kroner månedligt.
I ovennævnte eksempel er borgeren ikke berettiget til et supplement, fordi hun bor sammen med sin voksne søn og derfor efter reglerne kun kan få godkendt halvdelen af sine faste udgifter.
- Problemet med de her sager er, at det er en svag gruppe, som kan have svært ved at gøre opmærksom på sig selv, og som vil være fattige resten af deres liv. Og mange af dem ser vi måske aldrig, fordi de slet ikke ved, at de kan søge et supplement, siger hun.


Fakta om brøkpensionen
•Folkepensionister skal have boet i landet i 40 år efter det fyldte 15. år for at få fuld pension
•Førtidspensionister skal have boet i landet i 40 år efter det fyldte 15. år eller 4/5 af de mulige år efter det 15 år for at få fuld pension.
•Ifølge tal fra Indenrigs- og Socialministeriet er der i dag 20.300 folkepensionister og 8.700 førtidspensionister, der modtager den nedsatte brøkpension.

2010 er europæisk fattigdomsår. I den anledning taler vi i de kommende numre af Socialrådgiveren med socialrådgivere, der har oplevet eksempler på fattigdom i deres arbejde.





Du kan foretage en nøjagtig beregning af din brøkpension på Schultz- online - portalen under følgende

link:

http://schultz-online.dk/beregning/


Prøv at skrive i Schultz online - portalen så her:

Virkningsdato = Skriv her din dato når du skal blive førtidspensionist:

eksempel: 01022010

Fødselsdato = Skriv din dato på din fødsels dag:

eksempel: 01011970

Periode 1 = Skriv her din dato når du flytte til Danmark:

eksempel: 01011998

skriv igen den dato du skal blive førtidspensionist,

eksempel: 01022010

Tryk på: Beregn

Faktisk opholds tid i måneder (FØP): 145
Teoretisk opholds tid i måneder (FØP): 301
Bopælsbrøk - førtidspensionist: 24/40

I mit eksempel får jeg en brøkpension (Bopælsbrøk - førtidspensionist) på 24/40

Pensionsbeløbene udgør pr. 01.01.2010 ('ny førtidspension efter 2003'):


Enlige: 16.285 kr. månedligt/195.420 kr. årligt
Et brøk giver 407 kr. før skat, hvis man bor enlig.(01.01.2010 'ny førtidspension' efter 2003')


Gifte/samlevende: 13.842 kr. månedligt/166.104 kr. årligt.
Et brøk giver højst 346 kr. før skat, hvis man er Gifte/samlevende.(01.01.2010 'ny førtidspension' efter 2003')



Folke og førtidspension har inget med hvad du har betalt skat til eller arbejdet i danmark, det er hvor lang tid du har haft bopæle tid og hvornår i livet i danmark, fra det fylde 15 år.

Ligesom at den danske førtidspension intet har med antallet af år man har opholdt sig i Danmark at gøre, men er relateret til hvornår i livet opholdet har fundet sted.

Eks. En 14 årig EU borger kommer til Danmark med sine forældre, der skal arbejde her, den 14 årige bruger de næste 4 år på at færdiggøre den almindelige folkeskole, som 18 årig kommer vedkommende ud for en trafikulykke, bliver slemt skadet og handicappet, der tilkendes fuld pension, da vedkommende har opholdt sig i Danmark fra det 15. til det 18. år. Borgeren har endnu aldrig arbejdet eller betalt skat.

Derfor må det opfattes som en straf af de borgere der vælger at gøre netop det, at arbejde i udlandet. Hvilket er synd og skam, da netop de borgere der vælger at bo og arbejde i andre lande i et stykke tid, ofte bringer værdifuld viden, såvel som åbne og tolerante holdninger med tilbage til Danmark.

Men jeg ser nu på flere og flere fora rundt omkring at Danskerne netop er begyndt at vælge det at arbejde i udlandet fra, fordi de er bange for konsekvenserne, skulle de en dag blive syge. Og det er synd og skam for Danmarks fremtid, da det netop er knowhow, åbenhed og tolerance der skal være en stor del af vores fremtid.

Link til Brøkpensionister i Danmark:

http://broekpension.freeforums.eu/





Med venlige hilsen fra

Fattig Førtids 27/ 40 Brøk pensionisten ( 67% af en fuld førtidspension)

1970girl

Link til Brøkpensionister i Danmark:

http://broekpension.freeforums.eu/



Vi snakker meget om starthjælp og kontanthjælpsloft og dette er også meget vigtige områder og ikke et land som Danmark værdigt.

Dog vil jeg tilføje at fænomenet "brøkpension" er for de allerfleste et ukendt fænomen, en gruppe af mennesker som det er lykkedes regeringen at holde gemt og dermed også glemt.

Og dem som laver den danske lov kan brød føde en hel familie!

Sidst redigeret af 1970girl; 15-09-2011 kl. 00:10.
1970girl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2011, 15:04   #19
Fodfolket
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Lokation: silkeborg
Indlæg: 246
Styrke: 0
Fodfolket er ny på vejen
hmm kan faktisk godt give ham lidt ret i at man som enlig førtidspensionist kan komme op på en indtægt som er højer end de lavt lønnede.

vi sad og regnde på det her forleden dag og kom faktisk frem til at hvis vi blev skilt ville min indtægt rent faktisk blive større end hendes indtægt. hvis man regnede alt med hvad jeg ville kunne få af tilskud m.m

men det skal også siges at jeg har haft nogle gode forsikringer der gør at jeg sidder fornuftig i det og egenlig ikke vil klage over det vi har.

men jeg kunne rent faktisk godt tænke mig at vide hvad en enlig har af mereudgifter i forhold til hvad gifte/samlever har
Fodfolket er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2011, 17:55   #20
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Er der taget højde for beskæftigelsesfradraget - ca. 720 om måneden og fradraget for a-kassen?
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ferie penge som fleksjobber i arbejde. mumle_mund Spørgsmål ang fleksjob 8 19-03-2013 23:32
Penge med på arbejde! buster Politik og Samfund 0 15-08-2011 21:50
Må man det?? Kan arbejde tvinge en til at arbejde på ens fridage?? MetteMusen Spørgsmål ang fleksjob 7 23-06-2011 10:15
penge til at slå til FTP nille60 Alt det andet 70 24-05-2011 21:34
Så er der Penge Dorah Politik og Samfund 9 27-05-2009 00:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension