K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2013, 14:59   #1
djobo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
djobo er ny på vejen
Fra kontanthjælp til SU - Udbetalingsspørgsmål

Hejsa K10, ved ikke helt om mit spørgsmål passer ind her, men der må næsten sidde en klog eller klogere sjæl derude end mig, der kan svare på mit spørgsmål.

Jeg har været på sygedagpenge/kontanthjælp i et par år pga angst og depression, jeg er dog endeligt kommet dertil hvor jeg kan magte at have over 23 timer om ugen og jeg er så kommet på SU, det er jeg sindsygt glad for, som mange af jer nok kan forstå, udbetalingen er det samme beløb, men jeg føler mig fri igen.

Nå. Mit spørgsmål går på at jeg har fået udbetalt kontanthjælp den 30. September, 4.700 kr som jeg plejer, og jeg har så søgt SU fra den 1. Oktober. Min sagsbehandler sagde hun ville få stoppet min kontanthjælp den 30. September så jeg havde noget at leve af i Oktober, og jeg så kunne betale pengene tilbage når jeg fik min SU til udbetaling.

Jeg syntes bare det er lidt mærkeligt at jeg skal betale dem tilbage når kontanthjælp er bagudbetalt, altså det er vel i princippet nogle penge jeg skulle leve for i September og ikke Oktober som mine forudbetalte SU penge går til at dække. Jeg ringede derind og fik en virkelig vred kvinde i røret der snakkede om at jeg altså havde brudt loven osv, det blev jeg virkelig overrasket over og bad hende straks sende et girokort så jeg kunne betale tilbage, jeg vil ikke have ørene i klemme.

Men kan det virkelig passe? Den første måned på kontanthjælp skulle jeg nemlig overleve en starthjælp på omkring 2400 kr, jeg var nødt til at låne af mine forældre og så betale tilbage da jeg fik de Bagudbetalte kontanthjælpspenge.

Hvis jeg har lavet et stykke arbejde på en arbejdsplads skal jeg jo heller ikke betale pengene jeg har tjent tilbage fordi jeg på mit nye arbejde evt er forudbetalt? Det virker lidt hul i hovedet i min verden, men hvis det virkelig er sådan reglerne er vil jeg selvfølgelig efterleve det.

Håber en kan hjælpe
djobo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 15:09   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ved ikke om du måske kan bruge den her til noget..

http://www.socialrdg.dk/Files/Filer/...Snitflader.pdf

"Overgangen fra kontanthjælp til SU
Det er en udfordring, at SU’en er forudbetalt, mens kontanthjælpen er
bagudbetalt. Det betyder, at de unge har en måned uden indtægt, når de
starter på uddannelse. Denne periode kan blive længere, fordi der i nogle
tilfælde går noget tid, inden SU’en er på plads.
Det slip kan have afgørende betydning for en ung kontanthjælpsmodtager,
der i forvejen har en dårlig økonomi. Derfor bør der findes en løsning på
dette problem.
Manglende ydelse over sommerferien
I en tid uden let adgang til arbejde opstår der et problem i perioden
mellem, at en ung er optaget på en uddannelse, og denne uddannelses
opstart. Så snart en borger er optaget på en uddannelse, er denne ikke
berettiget til kontanthjælp, men heller ikke til SU før uddannelsen reelt
starter, hvilket kan være flere måneder efter optagelse. Dermed kan der
forekomme en længere periode uden nogen form for forsørgelse."

Umiddelbart tænker jeg at selve optagelsesdatoen er den dag din kontanthjælp reelt stopper. Så hvis du f.eks fik brev om optagelse 1. september, så er du ikke berettiget til kontanthjælp i september, selvom uddannelsen først starter 1. oktober..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 11-10-2013 kl. 15:11.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 15:27   #3
djobo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
djobo er ny på vejen
Jeg søgte ind og blev optaget den 24. September på HF enkeltfag. Så det er vel lidt tvetydigt om jeg så stopper kontanthjælpen fra 1. September eller 24 September?

Tak for inputtet, jeg undrer mig stadig over at man både skal straffes når man ankommer til systemet, og når man går derfra i håb om at komme videre. Hvis jeg ikke havde mine forældre at låne af var jeg doomed.
djobo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 15:37   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Har du fået udbetalt SU for oktober ?

Det er jo ikke altid de er lige hurtige.

Du skal også være opmærksom på dit skattefradrag.

Hvis du skal betale din septemberkontanthjælp tilbage, så har du i princippet ikke brugt fradraget i september, og det betyder at du kan gå ned og få ændret dit skattekort for resten af året, eller regne med at få penge tilbage fra skat til næste år.

"Så snart en borger er optaget på en uddannelse, er denne ikke
berettiget til kontanthjælp"

Hvis du er optaget pr 24. september, burde det vel kun være kontanthjælpen fra 24 september til 1. oktober der skal betales tilbage... men på den anden side plejer det allerede at være fra man søger om optagelse, at man ikke kan få kontanthjælp.
Så den er lidt tricky.. måske er der en studievejleder der ved noget om det..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2013, 15:45   #5
djobo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
djobo er ny på vejen
Jeg fik afvide at jeg ikke ville kunne nå at få udbetalt SU i Oktober fordi at jeg søgte efter den 24. Jeg søgte den 26 efter at jeg vidste jeg var kommet ind. Men jeg har fået udbetalt SU den her måned alligevel, så de var hurtige til at få det registreret.
Jeg må lige prøve at snakke med en vejleder på min skole, det havde jeg ikke lige tænkt på. Men kunne godt lyde som at jeg skal betale pengene tilbage for September måneds kontanthjælp.

Tak for hjælpen
djobo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension