K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-09-2007, 22:51   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs down Tortur !

Socialrådgiveren nr. 16, 19. september 2007

5 skarpe

Vi vil gerne finde ud af: Hvor syg er syg
?

I Randers får også sygemeldte kontanthjælpsmodtagere med lægeerklæring et tilbud – en såkaldt job- og sygeopfølgningsplan. “Fem skarpe” spørger afsnitsleder i Jobcentret Lars Harder, hvorfor man ikke må være syg i fred?

Af Mette Mørk, journalist

[email protected]

Hvorfor lader I ikke de sygemeldte være i fred?

- Vi ved af erfaring, at når man tager fat i de langvarige kontanthjælpsmodtagere og giver dem et beskæftigelsestilbud, så melder mange sig syge, og så kan vi begynde forfra, når de raskmelder sig. Vi vil gerne finde ud af: Hvor syg er syg?? Måske er der en borger, der lider af social fobi. Bliver hans fobi mindre af, at vi lader ham være i fred? Eller kan det måske være en hjælp, at vi tilbyder ham kursus på fobi-skolen?

Hvorfor betyder det ikke noget, at de har fået en lægeerklæring?


- Efter min mening er lægeerklæringen den største hindring for at få dem ud, for vi kan jo ikke arbejde med folk, når de er syge.


Og vi taler jo ikke om, at de skal ud i 37 timers aktivering. Vi taler om at være i kontakt med dem to timer om ugen, hvor de får en samtale, dyrker motion, øver sig i at køre i bus osv. Helt enkle ting, men noget, som kan være stort, hvis man har gået hjemme i mange år.

Det er de praktiserende læger, der har givet den her gruppe borgere en sygemelding. Hvad siger de til, at I tager fat i borgeren alligevel?



- Det er klart, at nogle læger ser det som et mistillidsvotum til den lægeerklæring, de har skrevet. Og det kan lægerne som regel også indse, når vi taler med dem enkeltvis. Måske er det en samtale to timer om ugen, men det kan også være en gang om måneden – og vi kan også tage på omsorgsbesøg hjemme hos borgeren.

Regner I så med, at de kan komme ud og passe et ”normalt” arbejde?


- Ikke nødvendigvis. Men måske kan de klare at være ude bare 10 timer om ugen. Vi ved, at vi arbejder med et langsigtet perspektiv, og jeg har sagt: Vi skal ikke holde på folk, men omvendt er det også vigtigt, at de ikke kommer ud for tidligt. Vi taler om en gruppe borgere, hvor der skal arbejdes meget med motivation og selvværd . Det arbejde kan blive ødelagt lynhurtigt, hvis de kommer for tidligt ud i et tilbud, og så er vi lige vidt. Vi er indstillede på, at det her kan tage måske flere år.

Ender det ikke med, at der kommer flere på pension?


- Vi får klart flere på pension, fordi vi nu begynder at arbejde med dem, og de får en afklaring, de måske har haft behov for i flere år. Sådan vil det være.

Men vi får også nogen ud, måske bare i nogle timer ugentlig, som aldrig troede, at de skulle få kontakt til arbejdsmarkedet.


det lyder som den rene tortur af syge mennesker i min bog FØJ for Randers kommune..:

Ja hvad siger du ?

Glemte lige at sige at det hele ( alle tilbud) selvfølgelig er under Tvang !

denne artikel kan findes på socialrådgivernes hjemmeside.

OG her mere om RANDERS KOMMUNE.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=6...anders+kommune

Sidst redigeret af Stella; 18-09-2007 kl. 23:39.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2007, 23:52   #2
Nefer
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Indlæg: 35
Styrke: 17
Nefer er ny på vejen
Jeg synes nu ikke, det er så slemt endda. Hvis det er et tilbagevendende mønster hos nogle først at være på kontanthjælp, så sygemelding ved aktivering, så raskmelding og derefter en ny sygemelding ved næste aktiveringsforsøg, så må det da være i alles interesse at få afklaret, hvor syg vedkommende er. Alt andet må da være totalt opslidende for den enkelte?

Og ser vi på folk med f.eks. fobier, så findes der jo forskellige behandlingsmetoder, hvor man måske kan opnå en forbedring i forhold til sygdommen. Så synes jeg da, det er bedre, at folk for et tilbud (går ikke ind for tvang) om hjælp, fremfor for altid og evighed at blive afskrevet som ubrugelig.
Nefer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2007, 08:06   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Cool

- Efter min mening er lægeerklæringen den største hindring for at få dem ud, for vi kan jo ikke arbejde med folk, når de er syge.

Lars Harder jobcenterleder I Randers.

hmmmmmm...Randers kommune kunne jo afskaffe samtlige læger I kommunen og derved undgå lægeerklæringer !

(Satire) med en vis portion ( kynisme)
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2007, 08:28   #4
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
hvad betyder det

Lad da være med at kigge på lægepapirerne - det er der da andre i kommunerne ikke der gør
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2007, 08:51   #5
Nefer
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Indlæg: 35
Styrke: 17
Nefer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
- Efter min mening er lægeerklæringen den største hindring for at få dem ud, for vi kan jo ikke arbejde med folk, når de er syge.
Ja, lige den der lyder grim. Men mon ikke han mener, at det holder klienten i en cirkel af sygemelding / raskmelding / aktivering / sygemelding, så man aldrig når frem til afklaring og evt. fleks el. pension? Det håber jeg i hvert fald, at han mener, ellers ville han være temmelig afstumpet.
Nefer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2007, 09:50   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Jagten på de syge ophører aldrig !

Nej da...

han mener at de satans syge mennesker fandeme skal jages ud på arbejdsmarkedet for hvad tror de ? at man kan tillade sig at være syg er da noget de har fået galt i halsen...


Dato: 15. Jun. 2007

De syge skal også i job

sakset fra LAs hjemmeside.

En lægeerklæring ikke længere nok til at slippe for tilbud fra jobcentret i Randers. Jobcentret opsøger kontanthjælpsmodtagerne i deres hjem, hvis de melder sig syge til en samtale



Kontanthjælpsmodtagerne i Randers Kommune har ingen undskyldninger for ikke at tage imod tilbud fra jobcentret. Selv en sygemelding eller en lægeerklæring forhindrer ikke jobcentret i at stå klar med et tilbud, som skal få borgeren tættere på arbejdsmarkedet.



- Vi er trætte af at lige så snart, vi er ved at få fat i en borger, så går han ned og får en lægeerklæring, siger Lars Harder, leder af jobkontoret i Randers Jobcenter.



Han mener, at kommunen er forpligtet til at opsøge borgerene i deres hjem, så man sikrer, at de får de tilbud, der kan hjælpe dem videre. Kommunen har derfor hyret det private rekrutteringsfirma IKU til at tage sig af de individuelle samtaler med borgerne og opsøge dem i deres hjem, hvis de ikke møder op.



- Folkene fra det private firma kan meget, som vi fra jobcentret ikke kan. De kan blandt andet lade være med at være kommunen, konstaterer Lars Harder.



Han forklarer, at nogle borgere bliver væk fra samtalen med kommunen, fordi de ikke bryder sig om at have kontakt med myndigheder. Derfor er det en fordel med et privat firma.



Jobcenter Randers betegner det alternative tiltag for job-syge-opfølgningsplan (JSOP). Det indebærer blandt andet, at man tænker i meget langsigtede planer, hvor borgens vej til jobmarkedet ligger mange år ud i fremtiden.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2007, 10:02   #7
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 47
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Puha.. godt jeg har fået min pension ! Jeg bor i Randers.
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2007, 10:49   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nefer Se meddelelser
Jeg synes nu ikke, det er så slemt endda. Hvis det er et tilbagevendende mønster hos nogle først at være på kontanthjælp, så sygemelding ved aktivering, så raskmelding og derefter en ny sygemelding ved næste aktiveringsforsøg, så må det da være i alles interesse at få afklaret, hvor syg vedkommende er. Alt andet må da være totalt opslidende for den enkelte?

Mon ikke kommunen har en hel stak sygemeldinger de ved jo hvad personen fejler eller er det at de skider på hvad lægen ved ?

Og ser vi på folk med f.eks. fobier, så findes der jo forskellige behandlingsmetoder, hvor man måske kan opnå en forbedring i forhold til sygdommen. Så synes jeg da, det er bedre, at folk for et tilbud (går ikke ind for tvang) om hjælp, fremfor for altid og evighed at blive afskrevet som ubrugelig.
Ubrugelig....syge mennesker er da ikke ubrugelige men hvis du mener ubrugelig fordi de ikke kan arbejde så er det et meget snævert syn ? men syge mennesker skal under behandling fra deres læge og ikke jobcenteret.

Et jobcenter skal finde jobs til ledige raske mennesker der står til rådighed .

Syge mennesker skal da have behandling fra deres læge og ikke jages rundt i håbløs aktivering fra folk der ikke vil indse at der er en grund til at de er sygemeldte.

Det er logik for burhøns.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2007, 11:10   #9
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
Kontanthjælpsmodtagerne i Randers Kommune har ingen undskyldninger for ikke at tage imod tilbud fra jobcentret. Selv en sygemelding eller en lægeerklæring forhindrer ikke jobcentret i at stå klar med et tilbud, som skal få borgeren tættere på arbejdsmarkedet.

- Vi er trætte af at lige så snart, vi er ved at få fat i en borger, så går han ned og får en lægeerklæring, siger Lars Harder, leder af jobkontoret i Randers Jobcenter.
Ja og de stopper bare udbetalingen af kontanthjælp hvis man ikke gør som de siger, lægeerklæring eller ej så rager det dem en pind om man dør af sult.
De er simpelthen nogen svinehunde i Randers kommunes jobcenter og man kan ikke forstå det er lovligt, men alt er tilsyneladende lovligt under Anders Fjols'es regering.
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2007, 11:48   #10
Nefer
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Indlæg: 35
Styrke: 17
Nefer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
Ubrugelig....syge mennesker er da ikke ubrugelige men hvis du mener ubrugelig fordi de ikke kan arbejde så er det et meget snævert syn ? men syge mennesker skal under behandling fra deres læge og ikke jobcenteret.

Et jobcenter skal finde jobs til ledige raske mennesker der står til rådighed .

Syge mennesker skal da have behandling fra deres læge og ikke jages rundt i håbløs aktivering fra folk der ikke vil indse at der er en grund til at de er sygemeldte.

Det er logik for burhøns.
Jeg mente nu ikke ubrugelig på så firkantet en måde. At jeg brugte det ord, hænger nok sammen med, at jeg i 8-10 år nu med alle midler har forsøgt at undgå at ryge på førtidspension og uddanne mig til et arbejde, jeg kunne bestride trods sygdom. Jeg indrømmer gerne, at det har været enormt hårdt for mit selvbillede at måtte erkende, at den ikke gik alligevel.

Pt. er jeg i gang med at bruge den gode tid, jeg trods alt har engang imellem, på at læse videre selv hjemme, så jeg på et tidspunkt måske kan arbejde hjemmefra engang imellem. Både af hensyn til indkomst, men mest i forhold til at have noget meningsfuldt at beskæftige mig med. Jeg kan ikke holde tanken ud om at ende igen, som jeg gjorde på et tidspunkt, hvor jeg var langtidssygemeldt, hvor det eneste højdepunkt på dagen var at se dårlige, amerikanske talkshows og uendelige serier.
Nefer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
psykisk tortur østerbro Det er da strengt ! 6 27-05-2013 14:35
Konservative: Tortur i Danmark en mulighed nocturne Politik og Samfund 3 19-03-2012 14:07
på kanten af tortur-3F østerbro Alt det andet 3 13-08-2011 09:53
Sagsbehandling er psykisk tortur zuza Politik og Samfund 0 23-11-2007 11:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension