K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-01-2012, 14:08   #1
bullergris
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
bullergris er ny på vejen
Unhappy Ny sygedagpengeperiode

Hej, kommunen har stoppet mine sygedagpenge efter at jeg har været sygemeldt i et år. Har søgt flexjob, da jeg er knæopereret med daglige stærke smerter i mit ene knæ, og har brug for hvile og aflastning. Nu er jeg tvangsraskmeldt i min fagforening, da jeg ikke kan få kontanthjælp, da jeg er gift. Kommunen skriver, at jeg ikke er berettiget til flex, da jeg er overvægtig og de mener, at mine smerter bedres, når jeg har tabt mig og derfor mener lægekonsulentet, at min tilstand ikke stationær, selvom min læge i helbredsattesten skriver, at min tilstand er kronisk og stationær. Men lægekonsulenten ved åbenbart bedre. Min plan er nu, at jeg nu har meldt mig rask og så vil prøve at tabe mig, hvilket ikke er let, da jeg lider af depression. Er det rigtigt, at jeg kan få en ny sygedagpengeperiode, når jeg har været ledig i fagforeningen i 13 uger? Jeg håber bare, at de ikke sender mig ud inden jeg kan blive sygemeldt igen - jeg klarer ikke et fuldtidskursus eller fuldtidsjob hvis jeg skulle ske at blive sendt ud. Jeg prøver nu at anke sygedagpengestoppet, da jeg jo er tvangsraskmeldt. Det jeg ønsker er, at kommunen skal sætte mig i arbejdsprøvning, hvilket de siger, at jeg ikke er klar til, da jeg jo er overvægtig og ikke har en lidelse der er stationær, men smerterne plager mig, selvom kommunen siger inddirekte, at dette er selvforskyldt p.g.a overvægt. Jeg vejer 50 kg for meget, og har nu tabt 10. Gad vide hvor meget de kræver jeg skal tabe mig, for at de genoptager sagen? Hjælp, jeg ved hverken ud eller ind
bullergris er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2012, 15:45   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
problemet med at du har "raskmeldt dig", er at du er helt ude af det kommunale system
du kan ikke få sygedagpenge igen, før du har været i job i 13 uger mener jeg
kan også være længere tid.

du skriver tvangsraskmeldt. Men du har jo selv meldt dig rask i din fagforening
og derved skriver ud også under på at du kan påtage dig et arbejde
så ja når din foreforning så opdager du ikke kan, så kan du risikere at blive smidt ud af systemet.

kan udmærket godt forstå det, når du ikke kan modtage kontanhjælp
men det gavner ikke din sag desvære

husk du kun har 4 uger og klage i, fra du har modtaget en skriftlig begrundelse for sygdagpenge stop.

min læge i helbredsattesten skriver, at min tilstand er kronisk og stationær
hvis det er din praktiserende læge, så tæller denne person nul overfor kommunen

du skal have fat i en speciallæge, som skal vurdere om din vægt påvirker din funktionsevne.
så du kan modbevise, at din vægt ikke har noget med dine smerter at gøre

men når du har knæproblemer er det rigtig godt du prøver og komme ned i vægt
det vil i hvertfald give dig en bedre livskvalitet.

Sidst redigeret af MTVRV1; 03-01-2012 kl. 15:52.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2012, 19:58   #3
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
13 ugers rådighed ved en A-kasse tæller også ift. ny dagpengeret.

Ift. hvor meget de kan forvente ift. vægttab, så er det vel ned til omkring normalvægt eller deromkring... Har du lægen med ift. det her?
Det er jo selvfølgelig altid godt at tabe sig (og 10 kg er da bare flot!), men om det er ok at kommunen dømmer i den retning, er nu ret interessant, og håber da at du klager over det. Synes det er "interessant" at kommunens lægekonsulent kan vurderer, at dine knæ vil blive bedre ved et vægttab, hvis din egen læge eller en sygehuslæge ikke har sagt noget om dette - det var noget andet, hvis der var dem der havde sagt det.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 18:08   #4
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Hvis det kan hjælpe dig, har jeg selv siddet som sagsbehandler på en sag, hvor lægerne sagde at pgl. skulle tabe sig for at mindske generne fra hans lidelser. Han begyndte et vægttabsforløb i samarbejde med egen læge, hvor han forsøgte at tabe sig over et forløb på ca. 6 måneder. Han tabte sig ca. 10 kg, hvorefter vægttabet gik i stå, dog uden ændring i hans funktionsniveau og han blev tilkendt pension.
Jeg er ikke klar over om man kan forlange et vægttab må jeg indrømme. Vi iværksatte det, fordi han selv var motiveret for det og det kunne nås på sygedagpenge det hele.
Jeg tror det kommer meget an på hvilke lidelser man har udover at være overvægtig.

Derudover, hvis jeg var dig, ville jeg bruge al den tid på dagpenge jeg kunne slippe afsted med, selvom man egentlig ikke må, og så fortsætte dine planer om vægttab. Når du sygemelder dig igen, medmindre der er gået mere end et halvt år, skal der nemlig tages stilling til om du opfylder forlængelses, og her er tidsperspektivet for hvornår tilstanden er stationær og der kan sættes en afklaring af arbejdsevnen igang, altafgørende.

Når de ikke mener de kan afklare dig nu, er det fordi de mener at det er formålsløst fordi du vil få afslag på både førtidspension og fleksjob, fordi der er udviklingsmuligheder i form af vægttab.

Igen er jeg ikke helt sikker på om man kan forlange dette, men om ikke andet kan jeg højest forestille mig at de kan forlangt at du giver det et motiveret forsøg, hvilket det ser ud til at du gør.

Du kan også klø på og prøve at få en speciallæge på din side, men hvem skal betale for det? Tror ikke kommunen føler et stort behov for sådan en, og der er vel ikke umiddelbar grund til at din læge skulle henvise dig, da det ikke er behandling men afklaring.
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2012, 19:08   #5
bullergris
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
bullergris er ny på vejen
Smile

Hej tak for svaret og undskyld at jeg ikke har set jeres svar før nu, ka ikke helt finde rúndt i det. Jeg vil prøve at gøre som foreslået og vente med sygemelding indtil jeg skal aktiveres, og så tabe mig i mellemtiden, selvom det ikke rigtig lykkes for mig.
kh
bullergris er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ny sygedagpengeperiode bullergris Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 16-05-2012 11:40
Ny sygedagpengeperiode Gunell Alt det andet 1 12-01-2012 21:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension