K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2010, 20:51   #1
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Lidt spørgsmpl om førtidspension

Jeg har et par spørgsmål ang førtidspension som jeg håber nogle herinde kan svare på. Det er til hjælp for en jeg kender.

Er der ikke en regel som siger at kommunen skal træffe afgørelse som førtidspension inden 3mdr fra man er indstillet?

Hvor længe kan kommunen skibbe ens sag? I dette tilfælde drejer det sig om de endnu ikke har indstillet til førtidspension. Der er gået 8mdr og personen venter blot på de indstiller til førtidspension. Må de det? kan man evt i sådan et tilfælde tage sagen i egen hånd og tage en paragraf 17?

Gælder den regl om at man får sin førtidspension udbetalt de 3 mdr tilbage som man evt har ventet i, hvis man har modtaget kontant hjælp? Eller gælder det kun hvis man ingen indtægt har haft i den periode?

Jeg håber i kan hjælpe. Gerne med henvisning til loven
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2010, 23:12   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
En kommune kan bruge langt mere end 8 måneder på en §18
nogen skriver direkte 1.5 år
Men du skriver personen endnu ikke er indstillet til pension.
nogen kæmper i 10 år eller mere for en pension, hvis kommunen ikke indstiller en.
De har 3 måneder til en afgørelse men først når sagen er overgivet til behandling.
Men §17 på det grundlæggende der har de 3 måneder.
men ens sag skal være helt klar med læger og arbejdsprøvning, ellers er man næsten helt sikker på afslag og hvis man er på sygedagpenge stopper de og det hedder kontanthjælp.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2010, 23:17   #3
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
En kommune kan bruge langt mere end 8 måneder på en §18
nogen skriver direkte 1.5 år
Men du skriver personen endnu ikke er indstillet til pension.
nogen kæmper i 10 år eller mere for en pension, hvis kommunen ikke indstiller en.
De har 3 måneder til en afgørelse men først når sagen er overgivet til behandling.
Men §17 på det grundlæggende der har de 3 måneder.
men ens sag skal være helt klar med læger og arbejdsprøvning, ellers er man næsten helt sikker på afslag og hvis man er på sygedagpenge stopper de og det hedder kontanthjælp.
Kan de virkelig få lov at gå i op til 5 år (har jeg også hørt om). Men hvis man er afklaret via arbejdsprøvning og har de læge udtalelser der skal bruges så kan de vel godt indstille en til førtidspension?
Personen i denne sag har fået af vide hun står i kø som nummer nogle og 60. Hvad er det for en kø???

Hvis det nu var mig selv. Hvilket det måske snart er. Så er jeg jo arbejdsprøvet. Jeg er fleksvisiteret og skal snart have indhentet læge oplysninger osv ind igen, så der kan tages stilling til førtidpension. Men de kan vel ikke bare vente med at indstille mig og sætte mig i en kø? Da vel ikke hvis alle læge oplysninger osv er der? Og hvis de alligevel ikke indstiller en så kan man vel selv søge? Så fremt alle dokumenter er der?
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2010, 23:29   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Det er ens sagsbehandler der bestemmer om man skal indstlles.
det har ingen læger eller arbejdsprøving indflydelse på desværre.

Personen i denne sag har fået af vide hun står i kø som nummer nogle og 60. Hvad er det for en kø???
det er ikke netto
Nej det er der ikke noget der hedder.
når ens sagsbehandler først har indstillet til pension, så har de masser af tid til at lave sagen klar.
har selv ventet i over 8 måneder og har endnu ikke fået svar om pension.
men skal snart have et svar, da sagen er overgået til behandling om pension
men får stadig sygedagpenge


hvis de alligevel ikke indstiller en så kan man vel selv søge? Så fremt alle dokumenter er der?
Ja via en §17 på det grundlæggende

Sidst redigeret af MTVRV1; 24-03-2010 kl. 23:31.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2010, 23:36   #5
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Det er ens sagsbehandler der bestemmer om man skal indstlles.
det har ingen læger eller arbejdsprøving indflydelse på desværre.

Personen i denne sag har fået af vide hun står i kø som nummer nogle og 60. Hvad er det for en kø???
det er ikke netto
Nej det er der ikke noget der hedder.
når ens sagsbehandler først har indstillet til pension, så har de masser af tid til at lave sagen klar.
har selv ventet i over 8 måneder og har endnu ikke fået svar om pension.
men skal snart have et svar, da sagen er overgået til behandling om pension
men får stadig sygedagpenge


hvis de alligevel ikke indstiller en så kan man vel selv søge? Så fremt alle dokumenter er der?
Ja via en §17 på det grundlæggende
Jeg ved heller ikke hvad det er for en kø...

Jeg ved jo godt at det er ens sagsbehandler der skal indstille en. Men det gør det jo højssandsynlig på baggrund af arbejdsprøvning, lægeoplysninger osv. der foreligger i sagen. Ligesom at min arbejdsprøvning og lægeoplysninger har dannet grundlaget for min visitation til fleksjob.

Da jeg først var blevet indstillet til fleksjob af min sagsbehandler, kunne der MAKS gå 3 mdr. inden der skulle ligge en afgørelsen. Så hvis man er afklaret arbejdsmæssigt og der forelægger lægeoplysninger som peger mod førtidspension og ens sagbehandler IKKE indstiller en, kan man så ikke selv søge en paragraf 17? Når nu ens sagsbehandler snylter sagen ved ikke at få indstillet en?
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 00:26   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis man bliver indstillet på en §18 kan der udmærket går længere tid end 3 måneder til afgørelse. Det er fårst når du har skrevet en partshøring og sagen er overgivet til et pensionsnævn de har 3 måneder.
Men Ja hvis man en god fornemmelse at ens sag holder. baseret på læger og arbejdsprøvning og en sagsbehandler trækker tiden ud.
Ja så kan man bruge en §17.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 11:52   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Jeg blander mig lige med lidt spørgsmål

Når ens sagsbehandler har indstillet en iht. §18, siger du, MTV at den sendes til pensionsudvalget efter man har underskrevet sin partshøring. Partshøringen er det den hvor man får lov til at møde op og blive hørt i sin sag, hvorledes er det lige det foregår. ?

Mumlemund, tror du ikke den kø din vens sagsbehandler taler om, er hendes egen kø af sager ?. Jeg har heller ikke hørt om køer på den måde før i min egen sag, kun at de har hulens travlt de sagsbehandlere der.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 12:02   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Partshøringen er når ens sagsbehandler har skrevet og opdateret alt i ens RP.
så har man mulighed for et komme med kommentar. så bliver den sendt til den forvalting som skal godkende den først. Hvis den bliver godkendt overgår den først til den myndighed i kommunen som kan træffe en endelige afgørelse.
når den er overgået først her får man et brev om man kan møde op og de har 3 måneder til at afgøre den
så det kan være en lang proces.
dette er for en §18
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 13:51   #9
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, jeg tror ogsaa det maa vaere sagsbehandlerens egen koe af sager, der snakkes om.
Jeg ved ikke, hvordan det er med at soege selv, men jeg blev det fraraadet, da hun sagde, at de tilsidst VILLE indstille mig, men ja, det tog lang tid at faa det hele gjort klart. Men da foerst sagen blev sendt til pensionsnaevnet, gik der ikke laenge, inden jeg fik brev om, at min sag ville blive taget op paa et moede; datoen var ogsaa med. Det var ogsaa i dette brev, at jeg blev forelagt muligheden for at moede op og udtale mig (hvilket jeg valgte at lade vaere med, jeg var helt slidt op..)

Med hensyn til udbetaling med tilbagevirkende kraft, saa er det vist afskaffet, bortset fra i helt saerlige tilfaelde, jeg mener, at det er saadan, at man faar pension fra den naeste foerste efter vedtagelsen af sagen. Altsaa min sag blev vedtaget i marts, saa var jeg tilkendt pension fra 1. april og fik den forste udbetaling ultimo april.


(er i USA lige nu, derfor ae, oe og aa..
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovtekst for efterbetaling af for lidt udbetalt førtidspension elund Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 17-04-2012 20:47
Lidt Nyt reform flex og førtidspension dobar Politik og Samfund 1 28-02-2012 15:47
Lidt at lytte til om at være på førtidspension zuza Nyttigt at vide for Førtidspensionister 0 24-02-2010 23:09
Lidt spørgsmål ang. førtidspension Laban Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 03-10-2009 12:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension