K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2013, 16:23   #11
Bruger9
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Bruger9 er ny på vejen
Mange tak Pip

Samt sagt skal jeg have en ide om hvad jeg kan/vil her om et par dage, så lad mig lige opsummere og se om jeg har forstået det rigtigt det her.

1) Førtidspension
2) Fleksjob (her kan man evt. arbejde ned til 2 timer). Kun til dem der har varige mén.
3) Revalidering (Dette gives hvis man skal tilbage på arbejdsmarket?)

Og disse 3 spiller arv ikke ind på ens ydelse?

Er der andre muligheder end de 3?

Sidst redigeret af Bruger9; 10-09-2013 kl. 16:30.
Bruger9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 16:55   #12
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Kommunen kan også tilkende et ressourceforløb.. prøv at slå det op og læs lidt om det.

Fælles for det hele er at kommunen sjældent rider den dag de sadler.. så det kan godt gå lang tid at få tilkendt nogen af de her muligheder.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 18:16   #13
Bruger9
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Bruger9 er ny på vejen
Har lige læst op på det. Det virker som at det er skridtet før Førtidspension.

http://www.dukh.dk/netradgivning/sag...essourceforlob

Citat:
Et ressourceforløb er et længerevarende forløb, der kan bestå af flere forskellige indsatser med det formål at udvikle din arbejdsevne, så du kan komme i arbejde (herunder fleksjob) eller uddannelse. Det er dog en betingelse, at andre muligheder i beskæftigelsesindsatsloven (LAB) og aktivloven, f.eks. revalidering og fleksjob, er vurderet som udtømte i forhold til at få dig i arbejde eller uddannelse. Med andre ord skal personer, hvor det er overvejende sandsynligt, at de vil ende på førtidspension, hvis der ikke sættes ind med en helhedsorienteret og tværgående indsats, have tilbudt et ressourceforløb.
ang. Arv står der:

Citat:
Du vil under ressourceforløbet modtage ressourceforløbsydelse. Du har ret til ressourceforløbsydelse uden hensyn til egen formue og ægtefælles formue og indtægtsforhold.
Mange tak Pip.

Indtil videre tror jeg at Fleksjob virker mest sansynligt, hvis man da kan få et job hvor det er ligegyldigt hvornår man møder/går hjem (da min sygdom er total tilfældig) - hvilket jeg tvivler lidt på må jeg indrømme.

Er det alle muligheder der er? Altså Førtidspension, Resourceforløb, Fleksjob og Revalidering?
Bruger9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 18:56   #14
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Hvis du er på kontanthjælp nu, vil du ikke overgå til ledighedsydelse, når du visiteres til fleksjob. Du vil modtage det , der hedder særlig ydelse. Denne ydelse svarer til kontanthjælpen, og du vil stadig være underlagt de samme regler, som på kontanthjælp

SVAR
Dette er fra FØR 1-1 - 2013..

Nu kommer du på ledighedsydelse, MEN på kontanthjælpssats indtil du har arbejdet i et fleksjob i 9 mdr de sidste 18 mdr.

Når du kommer på ledighedsydelse ( uanset beløb ) så er det ikke længere afhængigt af evt. ægtefælles indtægt og formue..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 19:45   #15
Bruger9
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Bruger9 er ny på vejen
Tak Mik16.

Vil det så sige at jeg kun kan beholde min arv ved Resourceforløb, Førtidspension, Revalidering og så efter 9 mdr i fleksjob?

Og kan man afsige sig arv på kontanthjælp?
Bruger9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 22:19   #16
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
På ledighedsydelse er du ikke underlagt formuekravet, heller ikke de første 9 mdr på den lave sats.

Hvis man frasiger sig arv, bliver det betragtet som uansvarlig økonomi, og man vil kun kunne få kontanthjælp mod tilbagebetaling.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2013, 02:49   #17
Bruger9
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Bruger9 er ny på vejen
Ok læste lige lidt om ledighedsydelse her: http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...edsydelse.aspx

Citat:
Ledighedsydelse er en særlig ydelse til de personer, der er visiterede til et fleksjob og er ledige. Det betyder, at personer, der er visiteret til et fleksjob, modtager ledighedsydelse, så længe de venter på at få et fleksjob.
Det vil så sige at jeg godt kan arve, selv imens jeg venter på et fleksjob, bare jeg er "fundet egnet" ?

Jeg går udfra at man skal igennem en arbejdsprøvning først. Hvor lang tid tager sådan noget? Jeg er lidt mysticeret over hvad en sådan arbejdsprøvning skal bevise. I min lægejournal står der jo højt og tydeligt at: Jeg har anfald 3-4 gange om ugen af varighed 1 til 8 timer.

Igen mange gange tak for at i er så hjælpsomme
Bruger9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2013, 06:30   #18
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
en arbejdsprøvning skal vise, hvor stor din arbejds evne er, altså hvor mange timer du kan arbejde.

og hvor store skåne behov du har.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2013, 08:03   #19
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det med arbejdsprøvninger er meget forskelligt.. og alt er jo vendt lidt på hovedet her med de nye regler.

Men ser man på flekstilkendelser før 2013, var der nogle der fortsatte udredning på deres arbejdsplads og gik direkte til fleks.

Andre var igennem korte udredninger på 3 mdr og andre igen ventede lang tid på at finde en egnet afprøvning, og var igennem flere forløb, så der gik år inden det faldt på plads.

Så derfor er det rigtigt svært at sige noget om hvor lang tid det tager.

Det vigtige er at holde kommunen til ilden så du bliver afprøvet..

Det er vigtigt at finde et godt afprøvningssted, så du ikke skal gennem flere.. erhvervsevnen skal jo være væsentligt nedsat i ethvert erhverv.

Det er vigtigt at have lægen i ryggen, samt udtalelser om at ens funktionsevne er væsentligt og varigt nedsat.

Og skulle det ske at din arv går til underhold undervejs, så vid blot at livet på kontanthjælp er en psykisk stor belastning.. så den går ikke til spilde.

Den bringer dig måske mere helskindet igennem systemet.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2013, 11:43   #20
Bruger9
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Bruger9 er ny på vejen
Mange tak for jeres svar.

Jeg har et sidste spørgsmål (promise):

Hvis man skal leve af sin arv, er man så ude af systemet i den tid? Dvs. er man underlagt kontanthjælps-reglerne i den tid? Det ville f.eks kunne hjælpe mig økonomisk at udleje et værelse ud, men under kontanthjælps-reglerne bliver man jo trukket hvis man gør det.
Bruger9 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kronisk hjertesvigt.. lisstaub Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 29 07-07-2010 13:08
kronisk Bassemanden Alt det andet 9 07-07-2010 09:44
Kronisk træthedssyndrom.. Randerspigen73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 29-06-2010 12:27
kronisk nyresvigt mlaa32 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 33 11-06-2010 01:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension