K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-03-2011, 12:10   #1
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Særlig ydelse spørgsmål

Hej
Min hustru er havnet i "hullet", hvor hun ikke kan få førtidspension, idet speciallæge erklæringen siger at hun med tiden kan få en arbejdsevne på ca. 50%(fantastisk hvad en læge kan vurdere på 1 time), og grundet min indtægt ikke kan få noget i kontanthjælp. Ledighedsydelse er en sagablot da min hustru i forbindelse med min statsudsendelse flyttede med mig til udlandet i 3 år og hun derfor gled ud af den fleksordning hun var på.
Nu har jeg så lige set at der er noget der hedder Særlig ydelse, som skulle kunne gives til personer der er visiteret til fleksjob men ikke er berettiget til ledighedsydelse, men hvad er betingelserne? nogen der kan hjælpe da jeg ikke har kunnet finde noget.
PFT
F
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 12:20   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis i bor i landet her og din kone er visiteret til fleks så kan hun få særligydelse §74i

http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/ly215.pdf

Her er ansøgnings blanket til særligydelse og der står også hvad det kræves for at få særligydelse ... kan ikke se at din kone ikke skulle kunne få det , men mange kommuner "glemmer" desværre at oplyse deres borger om muligheden
  Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 15:28   #3
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
1000 takker Hejdien, nu håber jeg så bare at der kommer noget positivt ud af dette. Sjovt nok nævner min kommunes hj.side alt om barselsdp, kontanthjælp, ledighedydelse, revalideringsydelse mv. men ikke et ord om særlig ydelse og det var helt tilfældigt at jeg faldt over det her på siden.
Nu går jeg så bare og tænker på hvilke betingelser kommunen kan finde på at sige der ikke er opfyldt for at få særlig ydelse, men den tid den sorg. igen tak herfra
F
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 17:07   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der burde ikke være nogen undskyldning og hvis de kommer med en så fortæl endelig videre ..

tværtimod burde i måske sende retssikkerhedsloven med til dem

§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.

https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=132626#K3a


Hvis i har søgt om kontanthjælp og fået afslag har de pligt til at oplyse jer og §74i
  Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 22:56   #5
Sofia
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Indlæg: 20
Styrke: 15
Sofia er ny på vejen
Jeg tror desværre ikke din kone er berettiget hertil. Særlig ydelse gives kun til personer, som ved visitationen ikke er berettiget til ledighedsydelse og som ikke er berettiget til fuld kontanthjælp. Hvis hun ved visitationen var berettiget til ledighedsydelse, og herefter mister den, skal den optjenes igen ved min. 9 måneders fleksjob indenfor 18 måneder. Men lad os se hvad jeres kommune siger...
Sofia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 13:58   #6
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
UPDATE:

Så har vi været hos kommunen idag, og fik den besked at de desværre ikke kunne hjælpe os min hustru må selv ud og finde et fleksjob. Vi var meget store spørgsmålstegn..adspurgt fortalte sagsbehandler at min hustru allerede var visiteret til fleksjob tidligere inden vi blev statsudsendt, og at hun stadig var dette. Og vi var af den opfattelse at vi netop skulle møde på kommunen for at blive gen visiteret. Vi fik oplyst at der var følgende muligheder:
-selv finde fleksjob
- hjemmegående hustru og jeg skulle forsørge
- søge om FTP, men at sagen allerede havde været i pensionsteam med negativt svar.
Da jeg så nævnte aktivlov §74i særlig ydelse var det sagsbehandler der var et stort spørgsmål. Afdelingschefen for ydelsesafdelingen blev adspurgt, men kendte ikke noget til særlig ydelse og mente at dette vist kun var aktuelt hvis man kom fra kontanthjælp og vurderede i første omgang at nej dette kunne min hustru ikke bevilges, men at han ville undersøge. nu går vi så og venter svar.
for at summe hele sagen op, så blev min hustru i 2004 visiteret til fleksjob og hun fik et super job, som hun desværre blev nødt til at sige op da jeg blev statsudsendt i perioden 2007 til sommeren 2010. da vi kom hjem fik vi generelt det samme at vide som ovenfor at vi ikke var berettiget til noget, da min hustru ikke har haft tilknytning til arbejdsmarkedet i de 3 år vi var udsendt. Ny speciallæge erklæring fastslår at fleksjob stadig er nødvendig med en arbejdsevne på ca. 50% og skånehensyn.
Som jeg læser reglerne er hun berettiget til særlig ydelse og jeg vil faktisk gå så langt at vove at sige at hun skal have dem med tilbagevirkende kraft fra vores hjemflytning da hun hele tiden har været visiteret til fleksjob, det har vi bare ikke fået direkte at vide.
er der nogen der læser reglerne anderledes end mig? fordi for mig ser særlig ydelse ud som et sikkerhedsnet for de som ikke har mulighed for ledighedsydelse eller kontanthjælp men samtidig er visiteret til fleks.

ok har så lige læst 74i stk 3 som henviser til 74b at såfremt man er selvforskyldt ledig efter fleksjob..min hustru sagde selv op p.g.a. statsudsendelse.. er der vist ikke noget at komme efter.

mvh
F

Sidst redigeret af Fonze; 14-03-2011 kl. 15:18.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 21:22   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fonze Se meddelelser
UPDATE:

Så har vi været hos kommunen idag, og fik den besked at de desværre ikke kunne hjælpe os min hustru må selv ud og finde et fleksjob. Vi var meget store spørgsmålstegn..adspurgt fortalte sagsbehandler at min hustru allerede var visiteret til fleksjob tidligere inden vi blev statsudsendt, og at hun stadig var dette.
Skynd dig/jer, at skrive en mail til denne sagsbehandler og spørg, om i har forstået hende korrekt, at din kone stadig er visiteret til fleksjob.

Det er vigtigt, at den slags udtalelser fås på skrift, da i ellers ikke kan bevise, at det er det svar hun har givet jer.

Og ligeledes synes jeg, at i skal stille spørgsmålet vedrørende særlig ydelse i en mail, så i kan bevise, at i har spurgt, og sørge for også, at få svaret på skrift.

I fleksjobpjecen fandt jeg følgende:
"Kontaktforløb under ledighed

Personer, der er visiteret til fleksjob, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse, følger et individuelt kontaktforløb for at sikre, at de hurtigst muligt kommer i et fleksjob. Der skal afholdes individuelle samtaler med personen, senest hver gang personen sammenlagt i tre måneder har modtaget ledighedsydelse eller særlig ydelse. Perioden regnes første gang fra det tidspunkt, hvor personen blev visiteret til fleksjob. Perioder med ledighedsydelse eller særlig ydelse under barsel skal ikke regnes med.

Formålet med den individuelle samtale er at sætte fokus på, hvad personen og kommunen i fællesskab kan gøre for hurtigst muligt at få personen ud i et fleksjob. Man kan fx benytte muligheden for at lægge et CV på www.jobnet.dk
"

Læg især mærke til det jeg har markeret "personen og kommunen i fællesskab".

Fleksjobpjecen findes under "Nyttige Links" øverst på siden her:
http://www.clh.dk/?id=1474#c3991

I den er der også et punkt om særlig ydelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 21:50   #8
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Takker Vovse
Hun fik faktisk et underskrevet fleksjob bevis med hjem fra mødet, så kan det næsten ikke blive mere skriftlig skulle jeg mene.
vedr. personen og kommunen: så opfylder hun ikke dette..endnuog som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse

Vores første mål er pt. at få hendes opsigelse af fleksjob til en opsigelse med gyldig grund. man forventer vel ikke at nogen pendler 2500km om dagen, og netop afstand mellem bopæl og arbejde er nævnt som en gyldig grund.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 22:07   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fonze Se meddelelser
Takker Vovse
Hun fik faktisk et underskrevet fleksjob bevis med hjem fra mødet, så kan det næsten ikke blive mere skriftlig skulle jeg mene.
Super.

vedr. personen og kommunen: så opfylder hun ikke dette..endnuog som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse

Vores første mål er pt. at få hendes opsigelse af fleksjob til en opsigelse med gyldig grund. man forventer vel ikke at nogen pendler 2500km om dagen, og netop afstand mellem bopæl og arbejde er nævnt som en gyldig grund.
Så vidt jeg kan se er hun nok ikke berettiget til særlig ydelse, læg mærke til det jeg har markeret:

§ 74 i. Personer, der ved visitationen ikke har ret til ledighedsydelse, og som har en indtægt, der er mindre end det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2, er berettiget til en særlig ydelse, mens de venter på et fleksjob. Personer under 25 år er dog kun berettiget til særlig ydelse, hvis indtægten er mindre end de beløb, der kan udbetales efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 22:20   #10
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
damn Vovse, det med særlig ydelse ved visitationen slog mig lige ud. Men så fandt jeg et dokument hvor der står at hun efter §74c "skal en person revisiteres efter tilbagekomst til DK" (dokumentet er et svar fra arbejdsdirektoratet ifm vores flytning til udlandet). håber den vil virke, problemet er bare at kommunen siger at hun hele tiden har været visiteret til fleks, selvom de har gennemført arbejdsprøvning, ny resourceprofil, speciallæge erklæring mv..alt lugtede lidt af revisitation..lidt forvirrende.

PS:Kapitel 7 – Fleksjobbevis

§ 14. Kommunen skal efter anmodning udstede et fleksjobbevis til personer, der er visiteret til fleksjob og som modtager kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik. Fleksjobbeviset indeholder oplysninger om fleksjobordningen, de handicapkompenserende ordninger og personens skånebehov. Kommunen skal anvende den skabelon, som Arbejdsmarkedsstyrelsen udarbejder.

Visiteret ja... modtager kontanhjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse Nej..
hvordan kan dette lade sig gøre

Sidst redigeret af Fonze; 14-03-2011 kl. 23:16.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Særlig ydelse?? Road66 Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 13 08-02-2012 10:01
Særlig ydelse Pædagogen Alt det andet 8 03-12-2011 13:26
særlig ydelse ozzi Alt det andet 0 22-09-2011 12:29
Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse Annette Christensen Spørgsmål ang fleksjob 3 24-07-2007 22:10
særlig ydelse sannesus Spørgsmål ang fleksjob 3 06-04-2006 07:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension