K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2009, 18:00   #1
puttenu
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2009
Alder: 57
Indlæg: 28
Styrke: 15
puttenu er ny på vejen
Question Hvad gør jeg ? flex el. pension

Hej

jeg er lige blevet erklæret 66 % invalid af forsikringsselskab,hvilket jo giver en smule oprejsning,men hvad er nu bedst at søge flex el ftp.
Jeg vil gerne lidt ud blandt andre mennesker,men jeg synes faktisk at det lyder lidt som at man kan komme i økonomisk klemme, hvis feks. at jeg bliver nødt til at sygemelde mig en del gange(og det er jeg nødt til pga. af morfin indtag) eller gå ned i tid. min sidste arbejdsprøvning viste at jeg kan klare ca 16 timer om ugen, men desværre synes jeg også at jeg har fået det værre! Sp-læge har desuden sagt at min rygsydom ad åre vil blive værre! Hvad ville I gøre hvis I var mig???
på forhånd tak.
puttenu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2009, 19:07   #2
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Hej Puttenu

Det er der kun en der kan svare på.............. nemlig dig selv.
Men som du selv skriver har/får du det værre, så ville jeg umiddelbart søge pension.
Hvis det er for at komme ud blandt andre, kan du evt. henvende dig til de forskellige hjælpeorganisationer bl.a. røde kors. Ved de ofte søger besøgsvenner m.m.
Håber du finder ud af det .
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2009, 19:13   #3
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej Puttenu.

Jeg er i øjeblikket ved at blive vurderet ved mit forsikringsselskab. De har allerede skrevet følgende, idet de regner med, at min resterende erhvervsevne er meget lille.

Hvis jeg bliver visiteret til et flexjob, vil jeg kun få halvdelen af erhvervstabsforsikringen udbetalt pr. måned så længe, jeg modtager ledighedsydelse.

Hvis jeg bliver ansat i flexjob, vil jeg kun få udbetalt erhverstabsforsikring, hvis markedslønniveauet for min uddannelse, lokation og køn er højere end lønnen i flexjobbet. Det vil sige, at jeg ikke vil få noget som helst udbetalt ved et evt. flexjob, da mindstelønnen i mit fag er forholdsvis høj.

Ved førtidspension vil jeg få hele beløbet udbetalt hver måned.

Jeg ved ikke, hvordan din pensionsaftale ser ud, men det er nok værd at undersøge.

Jørgine.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2009, 19:46   #4
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
jeg ved jo ikk hvor meget du er blevet dårliger , men der må vist ikk være nogel vidre arbejds evne til bage hvis du skal have ftp. Jeg er lige vuderet til 12½t om ugen og 30% nedsat tempo og div.skåne hensyn 6 sygedage på 60 dage rel arbejds evne vuders til 10 timer bliver igen indstillet til flex ,
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2009, 20:41   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis valget står mellem fleks og førtidspension, så ville jeg klart vælge førtidspension!

Det er rent ud sagt et gedemarked at være på fleks i dag. Der er ikke mange der får et job, og efter de nye regler, skal fleksere aktiveres som man kender det fra kontanthjælp, hvilket betyder kurser på kurser, rådighedsvurdering, virksomhedpraktik, lære at skrive uopfordrede ansøgninger, og er man i forvejen syg, så skal man påregne at blive endnu mere syg....også psykisk, da det tære på psyken at aldrig vide sig sikker, aldrig kunne få tjek på fremtiden osv.

At være flekser i dag kræver nosser af stål (undskyld udtrykket!) og man skal virkelig være i besiddelse af et drive der ligger ud over det sædvanlige.

Førtidspension, måske ikke det fedeste i verden, men det giver fred og ro til at samle tankerne, til at acceptere at man ikke kan det man engang har kunne. Og får man det bedre, jamen så kan man måske finde et skånejob, får man det MEGET bedre, så kan man gøre pensionen hvilende og få oprettet et fleksjob - uden at man ryger på rumpen hvis man alligevel ikke magter det.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 09:35   #6
Thelma
Hjemmevant på K10
 
Thelmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: København
Indlæg: 281
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Thelma er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis valget står mellem fleks og førtidspension, så ville jeg klart vælge førtidspension!

Det er rent ud sagt et gedemarked at være på fleks i dag. Der er ikke mange der får et job, og efter de nye regler, skal fleksere aktiveres som man kender det fra kontanthjælp, hvilket betyder kurser på kurser, rådighedsvurdering, virksomhedpraktik, lære at skrive uopfordrede ansøgninger, og er man i forvejen syg, så skal man påregne at blive endnu mere syg....også psykisk, da det tære på psyken at aldrig vide sig sikker, aldrig kunne få tjek på fremtiden osv.

At være flekser i dag kræver nosser af stål (undskyld udtrykket!) og man skal virkelig være i besiddelse af et drive der ligger ud over det sædvanlige.

Førtidspension, måske ikke det fedeste i verden, men det giver fred og ro til at samle tankerne, til at acceptere at man ikke kan det man engang har kunne. Og får man det bedre, jamen så kan man måske finde et skånejob, får man det MEGET bedre, så kan man gøre pensionen hvilende og få oprettet et fleksjob - uden at man ryger på rumpen hvis man alligevel ikke magter det.
Hej.

Fuldstændig enig Helene KR, at være flexer idag kræver virkelig boller af stål.

Punkt 1... Det er utroligt svært at finde et flexjob....

punkt 2.... Kommunen KBH, gør det edderbakme (undskyld mit franske) ikke nemt at være arbejdsgiver for en medarbejder der er visiteret til flex.

Jeg er flexer og arbejder 15 timer om ugen i en inst, jeg er uddannet socialpædagog og har mere end 10 års erhvervserfaring inden for faget,
jeg er berettiget til mindstelønnen inden for området plus min ancinitet, sådan er jeg blevet *solgt * til min arb, giver .

Nu kommer det sjove, jeg arbejder i kbh, kommune i en inst, med børn , min arb, giver modtog mail at jeg kun er berettiget til mindstelønnen og ikke min ancinitet----man kan jo så sige det er ikke mit problem , men arb, giver, men vi har det på skrift at kommunen jobcenter har beviliget også tilskud til arb, giver på min ancinitet, så jeg er stadig *varm* efter alt det jeg har været igennem med den kommune , så min arb, giver har selvfølig klaget.

Altså jeg mener jobcentrene lover arb, giverne guld og grønne skove når de skal sælge os flexer, for en lille arb, giver kan det være svært at gennemskue alt det regnskabsmæssige .

Jeg har det personligt fint som flexer i mit job, men man skal huske på som Helene Kr, skriver selvom man modtager FP, kan man jo godt arbejde de timer som er tilladt, i en eller anden form.

Jeg har virkeligt haft mange *sjove oplevelser med mit jobcenter den sidste tid.
Da jeg skulle *sælges* den dag hvor ansættelseskontrakt skulle skrives, lød det, som om jeg var 17 år og fit for fejt og nærmest klar til at kunne gøre millitærtjeneste, jobkonsulenten sad nærmest som en tyrkisk tæppehandler og begyndte gudhjælpemig også at skulle visitere andre flexer til min arb, giver, (der er pædagog mangel i KBH,) min arb, giver hoppede ikke på limpinden og afbrød inden jeg selv gjorde og sagde, at dette her handler om thelma.

Tror i jobkonsulenten var til at stoppe, da vi nåede til rundvisningen af huset nemlig køkkenet sagde vedkommende, jeg har da også nogen til køkkenet, hvis du mangler det.............

Til mig sagde hun, med den løn du har nu, kan du være der til du bliver pensionist og hvis du aldrig er syg og KUN har de 15 timer om ugen, er din hellige grav velforvaret...........

Aldrig syg---være pædagog i en vuggestue til jeg er 67 år, stakkels børn og kollegaere og mig selv..............

Flexjobordningen er en god ting syntes jeg men kommunen spænder lidt ben for arb, giverne med alt det regnskabsmæssige-----------udlægning af hele lønnen og så refussion.
Kh, thelma
Thelma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 10:30   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Enig Thelma, og du er lige præcis beviset på, at for at være flekser, så kræver det ofte en eller anden form for uddannelse man kan bruge sin sidste rest erhvervsevne i + at man skal op og arbejde omkring de 15 timer....

Hagen er ofte, at folk bliver fleksvisiteret skævt dvs med under 12½ time og at kommunen er pisse ligeglade med små overtrædelser, bare klienterne bliver holdt væk fra førtidspensionen..

Ideen om fleks, var jo god nok! Men den er blevet voldtaget og gjort til skamme efter den nye regerings tiltrædelse. Fleks var påtænkt lettere syge at kunne beholde socialtnetværk og deres arbejde i slut 90'erne, men den nye regering fandt jo hurtigt ud af, at den var fyldt med huller de kunne bruge efter der blev lavet nye pensionsregler fra 2003.
Så alle dem der ville have fået tilkendt førtidspension på de gamle regler, blev stuvet sammen og sendt på fleks for at spare på budgetterne, og så gik de fra at kigge på hvad borgeren IKKE KUNNE, til at kigge på hvad borgeren KAN.
- og det fleste kan jo et eller andet!!, hvorfor en tilkendelse af førtidspension i dag, er rigtig svær at få igennem. Folk er jo ikke 100% syge i døgndrift, og det spiller kommunen på. Så kan man bare 'et eller andet' mellem 8-12 timer om ugen, ja så ryger fleksmærkatet op af skuffen, og man skal efterhånedn ikke have ret mange timer ekstra, før end afslag på fleks bliver en realitet for at tage noget af arbejdsløshedspuklen af fleksbjerget og signalerer at vandene er ligeligt opdelt.

Jeg gik fra at være STOR tilhænger af fleks, til at hade ordningen som pesten!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 11:44   #8
Thelma
Hjemmevant på K10
 
Thelmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: København
Indlæg: 281
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Thelma er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Enig Thelma, og du er lige præcis beviset på, at for at være flekser, så kræver det ofte en eller anden form for uddannelse man kan bruge sin sidste rest erhvervsevne i + at man skal op og arbejde omkring de 15 timer....

Hagen er ofte, at folk bliver fleksvisiteret skævt dvs med under 12½ time og at kommunen er pisse ligeglade med små overtrædelser, bare klienterne bliver holdt væk fra førtidspensionen..

Ideen om fleks, var jo god nok! Men den er blevet voldtaget og gjort til skamme efter den nye regerings tiltrædelse. Fleks var påtænkt lettere syge at kunne beholde socialtnetværk og deres arbejde i slut 90'erne, men den nye regering fandt jo hurtigt ud af, at den var fyldt med huller de kunne bruge efter der blev lavet nye pensionsregler fra 2003.
Så alle dem der ville have fået tilkendt førtidspension på de gamle regler, blev stuvet sammen og sendt på fleks for at spare på budgetterne, og så gik de fra at kigge på hvad borgeren IKKE KUNNE, til at kigge på hvad borgeren KAN.
- og det fleste kan jo et eller andet!!, hvorfor en tilkendelse af førtidspension i dag, er rigtig svær at få igennem. Folk er jo ikke 100% syge i døgndrift, og det spiller kommunen på. Så kan man bare 'et eller andet' mellem 8-12 timer om ugen, ja så ryger fleksmærkatet op af skuffen, og man skal efterhånedn ikke have ret mange timer ekstra, før end afslag på fleks bliver en realitet for at tage noget af arbejdsløshedspuklen af fleksbjerget og signalerer at vandene er ligeligt opdelt.

Jeg gik fra at være STOR tilhænger af fleks, til at hade ordningen som pesten!!
Hej
Enig igen Helene Kr,
Jeg er nemlig lige præcis et skoleex, på flexordningen og alt det bøvl der er forbundet med det, for en arb, giver.

For de mennesker der stadigvæk kan arbejde inden for deres erhver i deres evt, uddannelse kan det betale sig rent økonomisk, men vi må ikke glemme at mange evt, arb, skader og sygdomme er fremkommet af måske netop deres erhverv, så mange mennesker ikke kan bruge deres uddannelse , når de evt, bliver visiteret til flex.
Jeg blev tilbudt arbejde på mit gamle arb, prøvningssted, et helt andet erhverv inden det pædgogiske, som jeg er uddannet inden for.
De ville meget gerne have mig og det skulle da være GRATIS og jeg skulle ikke have søndags tillæg, de ville tilbyde mig brutto 14,800 kr, om mdr,

Jeg sad og regnede ud at jeg ville miste penge på at tage det job, transportudgifter 12 km, hver vej--madpakke nogenlunde pæn hver dag og arb, tøj, følte mig som en billig arb, kraft og takkede nej.

Som jeg ser det er det kun mennesker med en uddannelse , der kan oppebære en normal løn som flexer iforhold til flexydelsen som er 14,600 om mdr, fik jeg.
men man må heller ikke glemme at jeg får en nyudannes løn plus min anccnitet, altså ligegyldig hvad mennesker er udannet får de mindstelønnen inden for deres erhverv.
Og rigtigt ja, idag er det meget svært at blive visiteret til flex, bare der er nogel timers erhvervsevne og så er det så svært at finde et flexjob og en arbejdsgiver der vil ansætte en flexer.
Kh, thelma
Thelma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 19:19   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af puttenu Se meddelelser
Hej

jeg er lige blevet erklæret 66 % invalid af forsikringsselskab,hvilket jo giver en smule oprejsning,men hvad er nu bedst at søge flex el ftp.
Jeg vil gerne lidt ud blandt andre mennesker,men jeg synes faktisk at det lyder lidt som at man kan komme i økonomisk klemme, hvis feks. at jeg bliver nødt til at sygemelde mig en del gange(og det er jeg nødt til pga. af morfin indtag) eller gå ned i tid. min sidste arbejdsprøvning viste at jeg kan klare ca 16 timer om ugen, men desværre synes jeg også at jeg har fået det værre! Sp-læge har desuden sagt at min rygsydom ad åre vil blive værre! Hvad ville I gøre hvis I var mig???
på forhånd tak.
Først vil jeg lige sige at det desværre ikke er sådan at man kan sige hvad ville i vælge , der er ikke noget valg desværre.. har du en arbejdsevne på¨16 timer så er det helt sikkert at det bliver fleks du bliver visitert til man visitere ikke til pension selv om man kan se at der i sidste ende ikke er mulighed for noget fleksjob , desværre...

Jeg kan godt se at du skriver at det bliver værre og værre med helbreddet sådan er det desværre for mange af os, men her er ingen kære mor , her gælder det om at sørge for at jævnligt besøge sin læge få skrevet nye helbredsting ned, skrive til kommunen og forlange at få opdateret ressourceprofil med nye helbreds oplysninger , og hvis du så er ledig flekser på ledighedsydeles og kan se at du ikke vil kunne varetage et job her og nu så gælder det om at få en sygemelding og sygemelde sig og insistere på at blive fulgt op efter sygedagpenge loven ... for en pension tror jeg desværre er utopi.

Dertil vil jeg sige at jeg ikke kan se hvordan du kommer økonomisk i klemme det er rigtig nok at du kan komme det hvis dine sygedagpenge bortalder og du bliver visiteret til fleks på kontanthjælp , ellers skulle det ikke være et problem med fleks kontra pension ..

Det værste ved fleks er den store ledighed blandt dem og det er den mistænkeliggørelse og jagt der er på flekser ikke den økonomiske del (medmindre man er på kontanthjælp )

Men ellers vil jeg give de andre "damer" ret i at der kommer større og større problmer med fleks, men hovedsageligt er det pga at kommunerne mister deres refusion til flekser efter et års ledighed derfor bliver det da også svære og svære at blive visiteret til fleks..



Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Enig Thelma, og du er lige præcis beviset på, at for at være flekser, så kræver det ofte en eller anden form for uddannelse man kan bruge sin sidste rest erhvervsevne i + at man skal op og arbejde omkring de 15 timer....

Hagen er ofte, at folk bliver fleksvisiteret skævt dvs med under 12½ time og at kommunen er pisse ligeglade med små overtrædelser, bare klienterne bliver holdt væk fra førtidspensionen..

Ideen om fleks, var jo god nok! Men den er blevet voldtaget og gjort til skamme efter den nye regerings tiltrædelse. Fleks var påtænkt lettere syge at kunne beholde socialtnetværk og deres arbejde i slut 90'erne, men den nye regering fandt jo hurtigt ud af, at den var fyldt med huller de kunne bruge efter der blev lavet nye pensionsregler fra 2003.
Så alle dem der ville have fået tilkendt førtidspension på de gamle regler, blev stuvet sammen og sendt på fleks for at spare på budgetterne, og så gik de fra at kigge på hvad borgeren IKKE KUNNE, til at kigge på hvad borgeren KAN.
- og det fleste kan jo et eller andet!!, hvorfor en tilkendelse af førtidspension i dag, er rigtig svær at få igennem. Folk er jo ikke 100% syge i døgndrift, og det spiller kommunen på. Så kan man bare 'et eller andet' mellem 8-12 timer om ugen, ja så ryger fleksmærkatet op af skuffen, og man skal efterhånedn ikke have ret mange timer ekstra, før end afslag på fleks bliver en realitet for at tage noget af arbejdsløshedspuklen af fleksbjerget og signalerer at vandene er ligeligt opdelt.

Jeg gik fra at være STOR tilhænger af fleks, til at hade ordningen som pesten!!
Helenekr jeg skal ikke være den der giver dig uret i dine betragtninger , hverken om at fleks bliver udhulet eller at den bliver mere og mere urimelig men jeg vil altså lade ret være ret , og selv om det gør ondt at indrømme det
ÅÅHHH hvor jeg hader det
så er det altså ikke sådan at vi kan give den siddende regeringen hele ansvaret for alt fortrædeligt inden for fleks ...

Det er IKKE regeringen der sidder alene med magten på fleks området og dermed er det heller ikke dem der alene bestemmer at der feks ikke skal være en nedre grænse for flekser (hvis ikke man kan arbejde over 12½ time så er det pension ) lige som det heller ikke er dem der alene bestemmer at det er ok med den sindsyge ulighed mellem a og b flekser (kontanthjælpsmodtager kontra ledighedsydelse modtager ) det er nemmelig en forligskreds der sidder med de beslutninger , derfor er det ekstremt vigtigt at vide hvem der sidder der og hvem det er der er med til at forringe vores livskvalitet på den måde og så også holde dem ansvarlige ....

Og her er de så de dejlige mennesker som elsker at snakke om ulighed samtidig med at de er med til at dyrke den sammen med regeringen .. det er nemmeligt

S,SF,Radikale venstre, Venstre og de Konservative DF, Enhedslisten og hvad de nu hedder i denne uge (liberal alliance eller ? ) er ikke med i denne forligskreds ...

Så her er det om at finde de partier og skrive til dem at det sq ikke kan være rigtigt at nogen mennesker feks mister hus hjem og eksistens grundlag ene og alene fordi de mister deres sygedagpenge og henvises til kontanthjælp når vi er syge må det kunne forlanges at vi behandles ens det er ikke regeringen og ikke kommunen der er herre her , det er forligskredsen ....

MEN en ting kan vi sige om kommunerne , det er DEM Og DEM alene der nu vælger at sige nej til fleks til folk med en arbejdsevne på kun 15 timer om ugen af skræk for at miste refusion og i stedet for holde dem på kontanthjælp til stor skade for mange mennesker og deres liv ....

nå det er da vist en tråd på afveje det her ...

Undskyld puttenu og jeg håber at det hele løser sig for dig .. men som skrevet kan du nu og her 16 timer , så tror jeg ikke på at det er et valg for dig , pension er ikke realistisk pt ...
  Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 21:19   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det er rigtigt, 16 timer om ugen, er nok sådan ca 16 timer for meget.....

Også enig i resten.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flex/ pension Pilkington Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-03-2013 18:00
Fra flex til pension. alberta Din historie 3 15-06-2011 16:02
flex job/ pension kim strand Spørgsmål ang fleksjob 11 20-12-2010 20:37
Fra flex til pension tossen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 27-11-2010 00:37
Flex før pension???????? Mouse Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 25-01-2010 17:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension