K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-07-2014, 09:33   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Virksomhedspraktik - Hvad er formålet?

Hej alle

Jeg er en forholdsvis ung mand og jeg er sygemeldt og afskediget fra
min voksenlæreplads pga. mental overbelastning og angst. Jeg har været sygemeldt fra april 2014 og modtager nu sygedagpenge fra kommunen.

De sidste 5-6 år har jeg været igennem jobcenteret utallige gange og har i denne periode hovedsagligt levet af kontanthjælp, men har indimellem forsøgt mig med en HF uddannelse og forskelligt arbejde.

I denne periode har jeg igennem kommunen været i virksomhedspraktik, jeg har været i løntilskud, jeg har været på diverse kurser, jeg har været i et 5 mdr. selvudviklingsforløb for folk med problemer i livet (fysisk træning, afslapning, massage mm.), og jeg har været i voksenlære.

Jeg har aftaler med psykolog og psykiater, for at blive udredt og se om jeg har en eller flere psykiske diagnoser.
Jeg har haft mit første møde med min sagsbehandler og fik fortalt min historie, alle mine uafbrudte uddannelsesforløb, de fysiske og psykiske symptomer jeg har levet med de sidste 10 år, alle de tiltag kommunen har taget de sidste 5-6 år som ikke har hjulpet mig i arbejde eller uddannelse (min store drøm er at tage en uddannelse, som jeg også fortalte min sagsbehandler).

Han lyttede til mig og jeg havner sandsynligvis i kategori 2, med skånebehov og han vil gerne have mig i virksomhedspraktik.

Det store spørgsmål er så: Vil han have mig i virksomhedspraktik, for hurtigst muligt at få mig delvis uarbejdsdygtig så han kan stoppe mine dagpenge før de udløber til december, eller er det rent faktisk fordi jeg efter alle disse år med de samme fysiske og psykiske symptomer, faktisk bliver taget seriøst, og med det formål at se hvor meget arbejde jeg kan klare, og i sidste ende se om jeg er berettiget til fleksjob eller revalidering?

På Cabi.dk står der:

Formålet med en virksomhedspraktik er at afdække eller optræne en persons faglige, sociale eller sproglige kompetencer samt at afklare beskæftigelsesmål. For personer, der modtager uddannelseshjælp, kan virksomhedspraktik bruges som led i den uddannelsesrettede indsats.

Så hvordan ved man med sikkerhed om ens virksomhedspraktik er for at afdække, eller optræne(som jeg læser som "arbejd dig rask igennem praktik) ???

På forhånd tak og god dag til jer alle

Sidst redigeret af Desmond007; 24-07-2014 kl. 10:02.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2014, 09:38   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Se fx ams.dk:

Formålet med virksomhedspraktik er at afklare dine beskæftigelsesmål, samt at opkvalificere dig, så du nemmere kan få job.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2014, 10:26   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal be om at få en skriftlig begrundelse, og evt formål med praktikken.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2014, 10:32   #4
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Du skal be om at få en skriftlig begrundelse, og evt formål med praktikken.

VH Popiae
Hej Popiae

Jeg tænkte præcist det samme. Er de så forpligtet til at give begrundelsen?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2014, 11:20   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
En virksomhedspraktik kan have forskellige formål, men ved etablering af en virksomhedspraktik plejer der, at blive lavet en skriftlig aftale, hvoraf det fremgår hvad formålet er.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2014, 11:37   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg mener det her kaldes en "jobplan" og man bør kunne være enige om forløbet, dvs. have muligheden for at skrive under på, hvor lang tid og formålet med forløbet skal være. Sådan var det dengang, jeg var i virksomhedspraktik, synes jeg husker. Det er mange år siden nu, men det virker som om, at jobcentrene er ret sløve i det at sørge for en ordenligt jobplan udarbejdet skriftligt med borgers underskrift og modtagelse af jobplanen vedr. forløbet.

Kan måske prøve finde noget om det, om der står krav om det eller lignende...
Men du kan jo prøve at spørge efter en skriftlig jobplan over virkesomhedsforløbet og nævne, at du "gerne vil have det 100 % afklaret på hvad formålet er med praktikken"...

At være i virksomhedspraktik er med til at optræne på den måde, at man får erfaringer. Nogle får gevinst ved at få et job bagefter, mens andre slet ikke synes, de har fået nogen gavn af det...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2014, 11:41   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
At være i virksomhedspraktik er med til at optræne på den måde, at man får erfaringer. Nogle får gevinst ved at få et job bagefter, mens andre slet ikke synes, de har fået nogen gavn af det...
En virksomhedspraktik kan også have til formål, at afklare borgerens arbejdsevne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2014, 11:45   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
En virksomhedspraktik kan også have til formål, at afklare borgerens arbejdsevne.
Ved ikke hvorfor eller hvad du mener med den sætning eller om svaret overhovedet var til mig... Det jeg skrev var til trådstarteren.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2014, 01:11   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Selvsagt du har krav på at få jobplan eller andet skriftlig, således at du og kommunen sammen laver en plan for fremtiden og formål med denne.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2014, 10:05   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Ved ikke hvorfor eller hvad du mener med den sætning eller om svaret overhovedet var til mig... Det jeg skrev var til trådstarteren.
Jeg mener såmænd bare, at en virksomhedspraktik kan have andre formål end det du beskrev.

Det var henvendt til trådstarter, som et supplement til dine oplysninger.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension