K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-01-2011, 22:26   #1
BFF
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 37
Styrke: 16
BFF er ny på vejen
Er dét korrekt?....

Hej!

Som jeg kan læse mig til herinde på K10, så får rigtigt mange borgere førtidspension, grundet psykiske lidelser - syns dét er bekymrende, hvis dét primært er denne gruppe, som fortrinsvis har nemt ved at blive tilkendegivet FP - tænker lidt på alle de mennesker som har fysiske skavanker i bevægeapperatet, og som må tage stærke smertestillende, for i dét hele taget, at kunne klare dagen og vejen......-at disse mennesker når de søger FP, får afslag og skal igennem én hulens masse instanser (syns jeg ikke om).....-før man så slut-ligt (måske) får pensionen igennem....

Dét skal lige siges, at jeg ganske udemærket kender til det psykiske, da jeg selv havde én mor med psykisk sygdom.....-så dén sygdom er bestemt ikke uvant for mig, og dét ER/KAN VÆREén skrækkelig sygdom at være i besiddelse af...

Ja jeg er selv én af dem med skade i bevægeapperatet (arbejdsskade - ryg) - jeg nægtede som 30 årige at få FP - jeg har nu i over 3 år været ansat i ét dejligt fleksjob, MEN må hver dag tage stærke piller for at kunne klare mit job og komme igennem dagen generalt......-hvor lang tid jeg endnu kan klare mit dejlige job, står i dét uvisse - og derfor tænker jeg da af og til : Hvad nu hvis?....

Mit spørgsmål lyder derfor:

Hvor mange af jer på FP, med fysisk handicap i bevægeapperatet har haft svært ved at få FP? - og hvor lang tid tog jeres sag, fra start til slut?


God aften til jer alle

Britta
BFF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 23:09   #2
JJC
Hvor skulle jeg ellers være
 
JJCs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Holsted
Indlæg: 150
Styrke: 17
JJC er ny på vejen
Hej Britta

Var ude for en arbejdsskade 2004 (rygskade), fleksjob 2006 på 25-30 timer ned på 20-25timer pga mange smerter

Opereret juli 2007 derefter 18-20timer, opereret igen jan. 2008 derefter 13-15timer og ender med en personlig hjælper til sidst.

Har 3 prolapser, arvæv, nervesmerter og kraftnesættelse på højre ben/fod, modicforandringeer (betændelses tilstand i knogler) forstørret facetled på to nivuaer

Søger pension i juli 2009 og blir bevilget pension juni 2010

Mvh Jan
JJC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 00:06   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af brittafriis Se meddelelser
Som jeg kan læse mig til herinde på K10, så får rigtigt mange borgere førtidspension, grundet psykiske lidelser - syns dét er bekymrende, hvis dét primært er denne gruppe, som fortrinsvis har nemt ved at blive tilkendegivet FP
Et udsnit af indlæg herinde afspejler ikke den egentlige statistik, og berettiger bestemt ikke til den konklusion at psykisk syge skulle have nemt, eller for den sags skyld nemmere, ved at få førtidspension end fysisk syge.


Citat:
Oprindeligt indsendt af brittafriis Se meddelelser
- tænker lidt på alle de mennesker som har fysiske skavanker i bevægeapperatet, og som må tage stærke smertestillende, for i dét hele taget, at kunne klare dagen og vejen......-at disse mennesker når de søger FP, får afslag og skal igennem én hulens masse instanser (syns jeg ikke om).....-før man så slut-ligt (måske) får pensionen igennem....
Britta
Vi er mange psykisk syge såvel som der er mange personer med fysiske lidelser der ikke har med bevægeapparatet at gøre som tager store doser medicin dagligt "for i det hele taget at kunne klare dagen og vejen" og skal igennem en hulens masse instanser før vi slutteligt måske får førtidspension.

Citat:
Oprindeligt indsendt af brittafriis Se meddelelser
Dét skal lige siges, at jeg ganske udemærket kender til det psykiske, da jeg selv havde én mor med psykisk sygdom.....-så dén sygdom er bestemt ikke uvant for mig, og dét ER/KAN VÆREén skrækkelig sygdom at være i besiddelse af...
Psykisk sygdom er ikke EN sygdom. "Psykisk sygdom" dækker over et utal af lidelser i et hav af sværhedsgrader som giver vidt forskellige problemstillinger hos den enkelte patient.

Citat:
Oprindeligt indsendt af brittafriis Se meddelelser
Mit spørgsmål lyder derfor:

Hvor mange af jer på FP, med fysisk handicap i bevægeapperatet har haft svært ved at få FP? - og hvor lang tid tog jeres sag, fra start til slut?
Du kan ikke bruge svar på det spørgsmål til særligt meget.
For hvornår begynder ens sag?
Den dag man må melde sig syg første gang?
Når man har været i nytteløs aktivering 1, 2, 5 år og bliver sygemeldt fra aktivering?
Den dag man sagde til sagsbehandleren man ville søge pension?
Eller den dag sagen landede på pensionsnævnets bord?
Og dertil kommer, at der jo er forskel på hvor syge I er, og dermed på jeres berettigelse til pension...


Jeg ved godt jeg måske lyder lidt skarp, men jeg er sådan set lidt stødt på manchetterne over dit indlæg.
Over at du drager konklusioner uden at have belæg for dem og for mig at høre negligerer alvoren af andre lidelser end din egen.

Førtidspension tilkendes på baggrund af arbejdsevne, ikke på grund af diagnose.

Statistik over tilkendte førtidspensioner i 2009 http://ast.dk/Page_Pic/pdf/Fop_aarss...2011_12_46.pdf

51% af alle dem der fik tilkendt førtidspension havde en psykisk lidelse.
- 1/3 af disse havde været i beskæftigelse indenfor de seneste 5 år.

19% af alle dem der fik tilkendt førtidspension havde en lidelse i bevægeapparatet.
- 2/3 af disse havde været i beskæftigelse indenfor de seneste 5 år.

Af dem der fik afslag på førtidspension havde 40% en psykisk lidelse.
Af dem der fik afslag på førtidspension havde 32% en lidelse i bevægeapparatet.

Dermed kan vi se, at der er en højere procentdel af ansøgerne med psykisk sygdom end ansøgerne med lidelser i bevægeapparatet der får tilkendt førtidspension, men samtidig ser vi, at psykisk syge sjældnere har været i stand til at være i beskæftigelse i årene op til ansøgningen.

Så.... Hvad skal vi konkludere?
Personligt kan jeg ikke konkludere noget som helst.

Men jeg kan forestille mig, at det at psykisk syge der søger pension statistisk set har været væk fra arbejdsmarkedet længere end folk med lidelser i bevægeapparatet er medvirkende til at flere får den tilkendt - eftersom der har været lang tid til at afprøve "en hulens masse instanser" og bevise at der ikke er noget at gøre i forhold til arbejdsevnen.
Eftersom psykiske lidelser i høj grad dominerer ved tilkendelse af pension til "unge" er der mange der aldrig har formået at komme ind på arbejdsmarkedet.

Sidst redigeret af annagw; 31-01-2011 kl. 00:18.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 09:36   #4
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Hej Britta.

Jeg er enig med annagw, i det hun skriver.
Hvorfor skal du have bekymringer om, at folk med psykiske diagnoser har f o r t r i n s vi s nemmere, at få FP.
Sådan hænger det jo ikke sammen og hvorfor bekymre sig om noget, som ikke passer.

Det er da en glædelig begivenhed, når nogen herinde, skriver og fortæller, at deres næsten altid lange kamp, endelig er overstået og den tiltrægte pension givet.
Hvorfor opdele syge mennesker i grupper?
Det kommer jo an på arbejdsevnefunktionen og ikke, om man har ondt fysisk eller/og psykisk.

Der har ca. 1997 kørt en hetz mod folk med psykiske lidelser.
Da krisen kom, blev den ikke sjovere... og nu står rigtig mange handicappede så for skud.
Endda det triste ord hatecrime er 'flyttet ind' med meget negative ord og handlinger,overfor nogle af de svageste borgere i vores samfund.

Jeg tror heller ikke, at du kan få de svar, du så ønsker dig.
Her på sitet mener jeg, at vi er her for at hjælpe og støtte hinanden, med det vi nu hver især kan og magter.
Ikke at opdele folk eller mistænkeligegøre en navngiven gruppe.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 10:15   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ser ikke spørgsmålet som at ville mistænkeliggøre bestemte grupper.

Alle skal have lige adgang til fleks eller førtidspension udfra arbejdsevne.

Problemet er bare, at kommunen hellere vil tildele på psykiask grundlag.

Det er nemmere, især efter diagnose.

Det er også billigere, derfor tildeles der færre med fysiske lidelser.

De med fysiske lidelser, har ofte brug for dækning af merudgifter, ofte store udgifter.

Dette begrænses effektivt ved at holde antallet af fysiske diagnoser ude af pensionsområdet.
Og hvis man kan få pådyttet en eller anden psykisk diagnose, er den fysisk syge jo ikke tilkendt førtidspension alene på fysisk grundlag, hvorfor feks merudgiften kan afvises.

Idag er der desværre mange der får forskelluge belastningsdiagnoser, depression, angst og lign. alene pga af turen i systemet.
Derfor optræder så mange med psykiask diagnoser i tilkendelsesstatikkerne.

Dette har således intet at gøre med de alvorlige psykiske sygdomme, som nogle er født med, eller udvikler senere i livet(ofte som teenager).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 10:21   #6
BFF
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 37
Styrke: 16
BFF er ny på vejen
Hej igen!

Jeg er virkelig meget ked af at min formulering skulle mistolkes sådan og derfor vælger jeg også at min tråd skal slettes igen....

Jeg har på ingen måde hverken ville konkludere eller nedgøre NOGEN som helst former for sygdom...

Jeg ved udemærket godt hvad psykiske lidelser kan gøre ved én, da min egen mor havde én sådan - at jeg brugte ordet "sygdom".....-sorry for dét, men hænger nok sammen med, at vi i min barndom blev "tævet ørerne fulde" af div. læger, psykiatere mm. af netop min mors "sygdom"....

Kendte I mig, så ville I bestemt også vide at jeg på ingen måde kunne drømme om at nedgøre nogen mennesker.....-ej hellere de psykisk syge...

Og I skal ligeledes vide at dét glæder mig. gang på gang, når jeg herinde læser, at folk får førtidspension, og dermed ro i deres liv

Ja, ved faktisk ikke hvad jeg mere skal skrive, andet end at jeg blev ked af at læse de 2 indlæg fra annagw og Mella - at mit indlæg skulle mistolkes sådan, ja dét får mig kun på mærkerne om, at man vitterlig skal passe på med hvad man skriver....


I får alligevel et stort

Britta

Ps. Har ikke mere tid nu, da jeg skal jobbe - men hvis ikke jeg selv kan hitte ud af at slette tråden, så beder jeg pænt webmaster om at gøre dét - vil bestemt ikke have dét hængede på mig, at jeg nedgøre nogen andre lidelser end min egen.

Sidst redigeret af BFF; 31-01-2011 kl. 10:36.
BFF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 10:39   #7
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej brittafriis.

Jeg startede med at søge visitation til flex i 2007. På det tidspunkt var det ikke muligt for mig at arbejde på fuld tid. Havde i årene op til 2007 skippet så mange timer, at det ikke ville være muligt for mig at få ret til efterløn, når den tid kom.

I løbet af 2008 blev lægepapirer indsamlet - og så skulle jeg arbejdsprøves. Jeg foreslog, at jeg blev afprøvet i mit eget job, da mine skånehensyn - som min speiciallæge havde udfærdiget for ikke at provokere min tilstand yderligere - her var tilgodeset.

Selv om kommunen ikke kunne tilbyde mig en arbejdsprøvning, hvor mine skånehensyn var tilgodeset, fastholdt de, at jeg skulle i en ekstern arbejdsprøvning.

Så skete der ikke mere i sagen før januar 2010, hvor jeg blev arbejdsprøvet i mit eget job - og 1. maj 2010 blev jeg bevilget førtidspension, fordi jeg blev vurderet for dårlig til flex.

Er stadigt i mit job få timer om ugen.

Som du kan se, har det varet 3 år at nå frem til en afklaring, men der har også været lange perioder, hvor der ikke er sket noget i sagen.

Min praktiserende læge sagde rent ud til mig, at jeg ville have meget bedre kort på hånden, hvis jeg havde psykiske problemer. Var også til en samtale med kommunens psykolog, der konkluderede, at hverken psykolog eller psykiater ville kunne bringe mig tættere på arbejdslivet, da min funktionsnedsættelse udelukkende skyldtes fysiske lidelser.

Held og lykke med projektet, hvis du går i gang med det.

Jørgine

Sidst redigeret af Jørgine; 31-01-2011 kl. 11:22.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 10:57   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af brittafriis Se meddelelser
Hej!

Som jeg kan læse mig til herinde på K10, så får rigtigt mange borgere førtidspension, grundet psykiske lidelser - syns dét er bekymrende, hvis dét primært er denne gruppe, som fortrinsvis har nemt ved at blive tilkendegivet FP - tænker lidt på alle de mennesker som har fysiske skavanker i bevægeapperatet, og som må tage stærke smertestillende, for i dét hele taget, at kunne klare dagen og vejen......-at disse mennesker når de søger FP, får afslag og skal igennem én hulens masse instanser (syns jeg ikke om).....-før man så slut-ligt (måske) får pensionen igennem....

Dét skal lige siges, at jeg ganske udemærket kender til det psykiske, da jeg selv havde én mor med psykisk sygdom.....-så dén sygdom er bestemt ikke uvant for mig, og dét ER/KAN VÆREén skrækkelig sygdom at være i besiddelse af...

Ja jeg er selv én af dem med skade i bevægeapperatet (arbejdsskade - ryg) - jeg nægtede som 30 årige at få FP - jeg har nu i over 3 år været ansat i ét dejligt fleksjob, MEN må hver dag tage stærke piller for at kunne klare mit job og komme igennem dagen generalt......-hvor lang tid jeg endnu kan klare mit dejlige job, står i dét uvisse - og derfor tænker jeg da af og til : Hvad nu hvis?....

Mit spørgsmål lyder derfor:

Hvor mange af jer på FP, med fysisk handicap i bevægeapperatet har haft svært ved at få FP? - og hvor lang tid tog jeres sag, fra start til slut?


God aften til jer alle

Britta
jeg har begge dele
både fysisk og psykisk
det sjove i dette spil er at kommunen først har taget mig seriøs
efter det psykiske er kommet på bordet og er ved at blive indstillet til pension

men du kan absolut ikke sammenligne dine fysisk ting, med en som er psykisk
syg. det er to forskellige verdener

husk det er din arbejdsevne og ikke sygdom som giver adgang til pension

Sidst redigeret af MTVRV1; 31-01-2011 kl. 11:06.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 13:33   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej Britta.

For min skyld behøver tråden ikke at blive slettet

Jeg måtte bare reagere. Du skal endelig ikke lade dig skræmme væk herindefra!!! Vi vil meget gerne hjælpe dig med netop DIN sag / DIT forløb

Noget jeg glemte at skrive er, at man når man ser på statistikken skal huske på, at fysiske lidelser er specificerede i en del forskellige kategorier (bevægeapparatet, kræft, nervesystemet m.m.) hvorimod der kun er én kategori for psykiske lidelser.
Når man så sammenlægger tallene for førtidspensionssager på baggrund af fysiske lidelser er der lige så mange der får såvel afslag som tilkendt den som der er psykisk syge der gør det.

Derfor er statistikken lidt misvisende efter min mening. Der er utvivltsom visse grupper af psykisk syge som har lige så "lille" chance for at få føtidspension som dem med sygdomme i fx. bevægeapparatet og andre grupper der har stor chance for at få den, men i og med statistikken ikke er delt op i fx. psykotiske lidelser, personlighedsforstyrrelser, affektive lidelser osv. ser det ud som om at enhver psykisk lidelse er ens.

Først længere nede i opgørelsen kommer der et tema om de psykisk syge der får pension, og først der er der tal på de forskellige diagnoseområder.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2011, 19:54   #10
BFF
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 37
Styrke: 16
BFF er ny på vejen
"For min skyld behøver tråden ikke at blive slettet

Jeg måtte bare reagere. Du skal endelig ikke lade dig skræmme væk herindefra!!! Vi vil meget gerne hjælpe dig med netop DIN sag / DIT forløb "

Hej igen!

Ja som I jo sikkert har set, så har jeg ikke fjernet tråden, som jeg ellers skrev jeg ville gøre - og nej jeg lader mig heller ikke skræmme væk....-dér skalvist mere til

Vil lige påpege, at jeg IKKEer igang med at søge førtidspension.....-håber der går mange år endnu, før jeg skal "dén vej"

Fortsat god søndag til jer

Hilsen Britta
BFF er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
korrekt sagsbehandling???? ladybird Din historie 52 24-07-2015 11:08
I tvivl om jeg har handlet korrekt Sandie75 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 12-08-2011 10:53
er det korrekt? madina Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 22-12-2010 18:27
Er dette korrekt? Miniature Spørgsmål ang fleksjob 10 16-06-2010 21:57
Om korrekt sagsbehandling. Stella Skal kommuner ikke overholde loven? 1 14-05-2008 17:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension