K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-06-2012, 21:33   #1
Chara
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
Chara er ny på vejen
Min ressourceprofil er fyldt med fejl - hvilke rettigheder har jeg?

Hej med jer Jeg er ny herinde, og er allerede utroligt glad for, at jeg har fundet siden!

Jeg er 24 år og lider af Hypermobilitetssyndrom og Kronisk Smertesyndrom, og har siden gymnasiet (som jeg knapt kom fra med huen på hovedet) været kastet rundt på forskellige "tilbud" gennem kommunen. I september 2011 startede jeg på pædagoguddannelsen gennem revalidering, men måtte stoppe igen allerede fra december 2011 fordi jeg gik ned med en depression, fordi jeg simpelthen ikke kunne holde til skolegangen. Min daværende sagsbehandler foreslog, at jeg nu prøvede at søge førtidspension efter § 17, da hun ikke vidste hvad hun ellers skulle sætte mig til.

Det er jeg ved nu. Jeg underskrev ansøgningen d. 01-05-2012, og modtog i går min ressourceprofil med besked om, at mine egne kommentarer dertil skal afleveres senest d. 02-07-2012. MEGET kort varsel!

Problemer med min ressourceprofil er, at der simpelthen er så mange mærkelige sætninger deri, der overhovedet ikke giver mening! Blandt andet under

Eget arbejdsmarkedsperspektiv: udviklingsmuligher - Svært at se nogen pt. Måske i det øjeblik, der sker andre ting i hendes liv, der gør at hun er nødt til at tænke anderledes f.eks. i forbindelse med evt. kommende børns fødsel kan måske betyde at hun ser at det nu er tid til at få et igen.

Jeg forstår overhovedet ikke, hvad det er min sagsbehandler prøver at sige der. Et andet sted står der:

Svært at pege på udviklingsmulighed, for hun er godt tilfreds med sit fravalg af uddannelse pga flere penge at leve for.

Det giver absolut ingen mening. Jeg får absolut ikke flere penge at leve af, af IKKE at gå i skole - tvært imod. Desuden forstår jeg overhovedet ikke hvad min SB mener med sætning i forhold til udvikslingsmuligheder...

Sådan er det altså hele vejen igennem profilen. Jeg har skrevet en mail til min SB omkring forlængelse af svarfristen, da jeg overhovedet ikke kan nå at skrive alt det, som jeg synes er nødvendigt i forhold til sagen inden for 5 dage. Desuden har jeg skrevet, at der er flere steder i profilen, hvor sætningerne ikke giver mening, og at jeg gerne vil forstå 100 % hvad det er der står om mig, så jeg har de bedste forudsætninger for at kommentere og tilkendegive om jeg er enig eller uenig i det skrevne.

Mit spørgsmål er nu: Hvordan er reglerne på det punkt? Kan jeg forlange, at hun skriver den om, så den er til at forstå? Eller er jeg nødt til at acceptere det volapyk, hun har skrevet?
Jeg håber virkelig der er nogen herinde, der ved hvordan reglerne er, for jeg er virkelig ikke tilfreds med, at sagen skal afgøres på baggrund af en ressourceprofil, der er så svær at forstå.
Chara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 21:40   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du kan ikke få hende til at skrive den om.. det du har ret til er at kommentere hendes fejl, og få vedlagt dine kommentarer og rettelser...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 21:57   #3
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Chara

Velkommen til k10

Du skal læse "vores BIBEL" : http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

I den vil du kunne se, at Ressourceprofilen SKAL udarbejdes af SAGSBEHANDLEREN
i samarbejde med borgeren.

Det volapyk, hun har skrevet, må være på en anden,
og det giver da slet ikke mening,
hvis du overhovet ikke har nogen børn.

Du skal rigtigt nok bede om udsættelse,
og du skal bede om et møde med hende,
da det altså ER hende, der skal udfærdige ressourceprofilen.
Begge dele kan henholdes til Retssikkerhedslovens :
§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.

Og HUSK, al kommunikation skal foregå på skrift,
optag gerne møder med skjult optager.
Efterfølgende kan du altid lave en slags referat,
som du mailer til hende, med ønske om svar på dine spørgsmål.
Held og lykke med opgaven.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 22:19   #4
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Ring SB op, og få en forklaring på de ting du ikke forstår... Det du er uenig i kommenterer du.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 22:20   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis du ikke kan få forlænget den tid du har til at rette den....så ville jeg personligt bare overskride fristen...

Det er jo dig selv der har søgt en pension...ikk..

Du skriver ikke hvad du lever af....sygedagpenge eller kontanthjælp??

Du skal bruge den tid der skal til....og rette hver eneste fejl....det er den eneste måde at gøre det på...

Du kan så evt forslå hende når hun ser alle dine rettelser at hun bare laver en ny og denne gang uden al volapyk

Har i haft talt om at du skal have børn???? og hvis ikke....så kan du jo skrive ud for dette punkt....at sagsbehandler åbenbart er synsk da hun ved noget som ikke engang du ved...

Der findes jo mennesker som ikke får børn...

Det er vigtigt at den ressourceprofil afspejler dig....så man ved at læse den får et billede af lige netop dig...

Det er også ud fra den at de skal se hvad du er berettiget til...så den er ret vigtig...

Man kan desværre ikke klage særskilt over ens ressourceprofil....meeen....hvis de laver en afgørelse på baggrund af den..ja så kan man klage over afgørelsen og dermed også over ressourceprofilen...

Med hensyn til at komme fra en revalidering og så helt til en førtidspension....det er et stort spring...

Hvad med et fleksjob...er det ikke undersøgt...

Din arbejdsevne skal virkelig være lav før du bliver godkendt til en pension...

Jeg forstår ej heller den der med sagsbehandlere som siger at deres borger bare må søge en §17 da de ikke ellers ved hvad de skal gøre....
Jeg har set det et par gange før...men jeg fatter det altså ikke.....måske de skulle søge sig et andet job...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 22:52   #6
Chara
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
Chara er ny på vejen
Tusind tak for jeres svar! Og for BIBLEN! Den skal jeg helt klart have læst!

Jeg er på kontanthjælp lige nu, og jeg er gravid, så det er rigtigt nok, at jeg skal have et barn. Men jeg forstår stadig ikke hvad det er hun mener med "Svært at se nogen pt. Måske i det øjeblik, der sker andre ting i hendes liv, der gør at hun er nødt til at tænke anderledes f.eks. i forbindelse med evt. kommende børns fødsel kan måske betyde at hun ser at det nu er tid til at få et igen." - hvad er det jeg skal få igen?

Jeg ved godt, at det er et stort spring fra revalidering til førtidspension, men jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om et job, som jeg tror, at jeg vil kunne klare. Jeg har kroniske smerter i hele bevægeapparatet, bliver enormt hurtigt træt og er svær at smertestille, da de fleste piller enten ikke virker eller gør mig enormt sløv og søvnig. Jeg fik at vide af min meget søde og meget dygtige socialrådgiver på smertecenteret, at jeg ikke skulle forvente at få tilkendt førtidspension med det samme, og det er jeg også indforstået med - men jeg vil ikke spises af med en ressourceprofil, der ikke giver mening, når det trods alt handler om mit liv! Så vidt jeg kunne forstå på min socialrådgiver skal jeg have et skriftligt afslag på pensionen med grund til HVORFOR de ikke vil give mig den, og så skal de ellers fortælle hvad de så vil have mig ud og prøve. Indtil videre har det været min opgave at finde på løsninger og arbejde eller uddannelse, som jeg mente, at jeg ville kunne klare, og jeg har VIRKELIG forsøgt at finde frem til noget, jeg mente ville kunne give mig indhold, og som jeg kan holde til, men jeg har ikke flere idéer. Jeg ved med mig selv, at jeg ikke kan holde til et job i længden... Alle de tilbud, som kommunen har sat mig i, er ophørt fordi mit sygefravær blev for højt, og så ville de hellere give pladsen til en anden. Jeg er færdig. Jeg har været rundt i systemet siden jeg var 18 år, og på de 6 år har jeg fundet frem til, at jeg altså ikke kan. Det har ikke været let, og det har været enormt hårdt at indse og acceptere,men jeg er endelig kommet så langt og jeg trænger bare til fred nu. Nu skal jeg bare have kommunen til at forstå det også. Det er hårdt psykisk ALTID at ende med en fiasko for "det kunne jeg åbenbart heller ikke holde til". Jeg er dødtræt af at lede efter succesoplevelser på arbejdsmarkedet, der bare ikke kommer, og jeg har ikke fantasi til at finde på mere, der overholder alle de mange skånehensyn, jeg har. Nu er det deres tur til at se om de kan finde mirakeljobbet, hvis ikke jeg kan få pension - og jeg tror heller ikke min tidligere sagsbehandler kunne det, og det er nok derfor, at hun synes jeg skulle søge pension.

I hvert fald - tusind tak for jeres svar! Arbejdet med den forbandede profil venter!
Chara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 23:28   #7
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej velkommen til k1o

jeg sad lige og kiggede min resurceprofil igennem og tænker godt du har k1o..det havde jeg ikke dengang..men der er godt nok mange ting og det er ikke let ene mand..
du ka altid spørge herinde ved det mindste..ingen spørgsmål er for dumme og vi er til for at hjælpe hinanden
der er næsten altid en der er god til det folk har brug for..
jeg lavede min resurceprofil med sagsbehandleren.fik den så til gennemgang og rettelser og havde advokat til at hjælpe mig..men ku ikke huske den var så omfattende..
husk ALDRIG at skrive under før du er sikker..

stribe førtidspensionist 2o1o
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 23:29   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det hun mener du evt skulle kunne få når du har født eller fået børn er at du skulle kunne se dig på arbejdsmarkedet...

Som det står der....så kan du åbenbart ikke se det nu og det passer jo nok meget godt med det du har sagt her...

Jeg ved så bare ikke lige hvordan du skulle kunne få det da du formentlig ikke får det bedre efter du har født....medmindre det da er årsagen til dine smerter...

Men det er det hun skriver...når hun skriver at dit arbejdsmarkedsperspektiv evt kan blive et andet efter du har født..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 23:48   #9
Chara
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
Chara er ny på vejen
Tusind tak, Stribe! - og alle I andre, for velkomsten!

Webmaster - Næh, jeg aner heller ikke hvorfor jeg pludselig skulle få arbejdsperspektiv igen bare fordi jeg har født. Mine smerter har intet med graviditeten at gøre, og jeg vidste ikke, at jeg var gravid, da jeg søgte FTP. Men ud fra det, du siger, det betyder, det hun skriver, så kan jeg da godt se, at der bliver ekstremt lange udsigter til en afklaring. For hvis det skal tolkes sådan, at de ikke kan lave en vurdering af min arbejdsevne før jeg har født, fordi der måske er mulighed for, at fødslen vil få mig på andre tanker, så kan de jo ikke mene at "alle muligheder er udtømte" - eller hvad? Det er godt nok forvirrende det her! :/

Det bedste jeg kan gøre er vel bare at skrive mine egne kommentarer til hvert eneste punkt i profilen. Suk!
Chara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2012, 23:55   #10
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg synes det er noget undeligt noget at skrive i en resurceprofil..men jeg er heller ikke proffesionel..
ta punkt for punkt..mærk efter og skriv det du føler er rigtig..den er så vigtig den resurceprofil..
spørg spørg hvis du er i tvivl om det mindste..
min sag var en af de hurtige..4.5 år fra ulykke til førtidspension..nogen tager 1o-15 år og mere..men der er også dem det går hurtig ved..hver er forskellig..
held og lykke til

stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvilke rettigheder vedr. pensionsansøgning nuller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 01-03-2013 10:22
Hvilke rettigheder har jeg? pan1234 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 29-02-2012 18:59
Hvilke rettigheder har jeg? lesk Alt det andet 6 15-11-2010 20:50
Socialsager i København er fyldt med fejl... forvired Dit og Dat 0 27-08-2009 23:30
Hvilke fejl? Risa Politik og Samfund 3 06-11-2008 12:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension