K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2011, 10:22   #21
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Min sag er sendt til indstilling nu og jeg mærker allerede meget, hvor svær en situation det er. Hvis ikke pensionen går igennem nu, skal jeg en lille tur på Reva (og det gør jeg gerne, så sker der da lidt ), og så prøver vi igen, siger min SB. Der er ingen håb for mig på arbejdsmarkedet, og min SB er faktisk rigtig sød og flink. Der er ingen tvivl om, at jeg kommer på fp, det er kun et spørgsmål om tid. Jeg har en fysisk sygdom, som er meget smertefuld.

Her efter jul er alle vendt tilbage til arbejde, skole og uddannelser, og jeg går her og glor ind i væggen... og der er ikke udsigt til noget som helst. Synes ellers at jeg har klaret det fint indtil nu, men jeg skal love for at jeg er blevet indhentet af de sidste 9-10 måneder. Og så tænker jeg igen - jamen, herregud da, hvad med alle jer, som har været sygemeldte og i systemet i årevis? Jeg har virkelig stor respekt for jer!!!

Jeg har et stort arbejde foran mig med at få skabt nyt indhold i mit liv. Og ja, jeg har rigtigt svært lige nu - ikke en depression, men klart en krise. Jeg har mange smerter og har svært ved at se, hvad søren livet skal bestå af. Der er kun plads så ganske lidt aktivitet. Jeg har fået en henvisning til en psykolog hvor jeg har første samtale 31/1 - jeg får tilskud på "opstået invaliderende sygdom".

Når alt det er sagt, så ved jeg at jeg kommer igennem, og får et godt liv på de vilkår, jeg har nu. Lige nu er det bare rigtigt rigtigt hårdt, men det er en reaktion og den skal tages alvorligt, have plads og tid. Min læge sagde, at det er et antiklimaks, ligesom at have været i en rutschebane og så stå af - man er både lettet og rystet på en gang og skal lige finde balancen igen.

Jeg har allerede taget lidt hul på det nye liv. Har sagt ja til at være kasserer i en forening, og det er virkelig sundt at SKULLE tage sig sammen, bare ganske kort, og gøre noget som er til gavn for andre, i de ganske få timer jeg nu kan holde til det. Om det bliver betalt eller ej, er ikke vigtigt for mig, det er mere det, at andre er afhængige af mig og min indsats (som jeg så skal kunne yde meget fleksibelt), så det IKKE ER LIGEMEGET om jeg gør det eller ej.

Det er et menneskeligt behov at yde for andre. Og i den situation vi nu står i, så skal vi selv ud og finde de steder, hvor vi kan komme til at yde for andre. Det er ikke nemt efter et langt liv, hvor arbejdet, familien og samfundet har dikteret hvordan vi skal leve vores liv. Men det kan lade sig gøre. Og det er godt at få lidt assistance til det.
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2011, 13:05   #22
Annebeth
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2009
Lokation: Fredensborg
Alder: 71
Indlæg: 5
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Annebeth er ny på vejen
Red face Jeg har fået førtidspension, så nu skal jeg på rekreation

[Hej med dig.

Hvor er jeg glad for at læse dit indlæg, for jeg kunne ikke forstå min samme reaktion da jeg fik tilkendt førtidspension 1. oktober 2010. Jeg var også totalt udmattet, først og fremmest på grund af flere års kamp med "systemet". Jeg bestilte stort set ikke andet de første tre måneder end at rekreere., dvs sove eller glo ud i luften - iført nattøj og morgenkåbe hele dagen. Jeg kunne ikke hænge sammen af træthed. Langsomt i løbet af den sidste halvdel af december vågnede jeg op lidt efter lidt, og jeg fik så meget overskud at jeg kunne lægge fremtidsplaner, og ikke mindst være i stand til at strukturere min hverdag - for det meste.

I dag, snart 4 måneder efter tilkendelsen, er jeg tilmeldt et studie med start i februar, jeg er blevet lidt mere social, og jeg har lidt mere overskud til f.eks. mine børnebørn; Men når det er sagt er jeg stadig ikke helt på dupperne. Dog kan jeg glæde mig over, at jeg er i stand til at tage to skridt frem nu, når jeg har taget ét tilbage.

Mange positive tanker fra Annebeth - en næsten tilfreds førtidspensionist
Annebeth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2011, 14:06   #23
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Når man studerer på FP

Citat:
Oprindeligt indsendt af Annebeth Se meddelelser

jeg fik tilkendt førtidspension 1. oktober 2010.
I dag, snart 4 måneder efter tilkendelsen, er jeg tilmeldt et studie med start i februar,
Har du lyst til at uddybe - evt. i en PB - de nærmere omstændigheder omkring dit studie, da mange herinde får modsatte info om muligheden for dette?

Det ville være brugbart at høre:

længden på studiet?
er studiet SU-berettiget?
ugentlige timetal du skal møde et sted?
hvem der har "givet dig lov at studere på pension"?
eventuelle økonomiske konsekvenser - får du nogle afgifter/materialer betalt?
skal du evt. efter en "prøvetid" på studiet overgå til Revalideringsydelse i stedet for pension?
Hvilken kommune bor du i? (rigtig vigtig info)


se evt min tråd her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=15074

På forhånd tak,

og held og lykke med dine studier - man bliver TOSSET af at gå og lave ingenting.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2011, 14:34   #24
Annebeth
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2009
Lokation: Fredensborg
Alder: 71
Indlæg: 5
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Annebeth er ny på vejen
Studie

[QUOTE=L.S.;145177] Hej L.S.

Mit studie er ikke et fuldtidsstudie, og jeg betaler selv. Jeg skal læse kunsthistorie på Folkeuniversitetet, og jeg tager bare 1 modul ad gangen, dvs. 2 timer om ugen, hvert semester. Det betyder, at jeg er færdig når jeg er nået plejehjemsalderen :-). Det koster 815 kr. pr. semester for alle, idet FU ikke giver rabat. Forårssemestret starter primo februar og undervisningen foregår som forelæsninger.

Jeg synes at det er nogle interessante spørgsmål du stiller, og det er værd at undersøge, om man som førtidspensionist f.eks. må tage en fuld HF, og herunder om der er mulighed for økonomiske tilskud.

Min førtidspension er, så vidt jeg ved, uden restriktioner ... Hm, det må jeg undersøge nærmere.

Tak for spørgsmålene. Du er altid velkommen til at kontakte mig.

Mange hilsner fra Annebeth
Annebeth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 01:35   #25
Tin64
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 49
Styrke: 15
Tin64 er ny på vejen
Det er ca. en uge siden jeg modtog besked om at jeg er tilkendt førtidspension fra 1. februar.
Samtidig med at lettelsen tog over blev jeg helt umådeligt træt. Jo - der kommer nok en reaktion når man endelig kan slappe lidt af.

Forudser ikke de store problemer med hensyn til hvad min tid skal gå med. Jeg har mange kreative interesser som der ikke har været overskud til i min tid i "systemet". Jeg er derimod lidt bekymret i forhold til hvordan jeg får dækket mit (ganske vist beskedne) sociale behov. Har i tidens løb ikke kunnet følge med til venners og bekendtes udadvendte aktiviteter grundet min lave stresstærskel som næppe bedres væsentligt. Derfor er de stille og roligt faldet fra hen ad vejen.

Satser på at give mig selv nogle ugers eller måneders ro. Derefter vil jeg forsøge at genoptage nogle af mine gamle interesser. Lige nu trænger jeg bare til at sove og at se ud på skyernes vandring over himlen.
Tin64 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 12:53   #26
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Og nu hvor du er blevet ftp'er er det en ren nydelse at ringe til sagsbehandleren. Der er ingen kø og der er en hurtig behandling af din forespørgsel!
Eller også er det mig der har en god sagsbehandler. :-)

Min første tid efter at jeg fik pensionen gik jeg lidt rundt i en tåge. Det var en lettelse og der faldt ro i mit sind. Men ligesom andre kom spørgsmålet, hvad skal jeg nu?

Her halvandet år efter tilkendelsen har jeg valgt at tage ud at rejse i et halvt år (og har efterladt kæresten hjemme i kolde DK, snøft), det er hvad jeg har brug for. Lige nu, lige her. Jeg må leve i nuet!
Jeg sidder pt. i min fætters køkken i Ashburton, New Zealand (på Sydøen). Om 2½ måned er jeg tilbage i mit elskede Australien. Og om fem måneder er jeg tilbage i Danmark! Mit eventyr er kun lige begyndt.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 17:20   #27
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Uha ja, jeg fik FP i august, så det er også nyt for mig. Og ja, man kan virkelig slappe af.

Jeg havde regnet med at komme i gang med noget skånejob på lav basis relativt hurtigt, men nu har jeg så også nok at se til med huset pt.

Jeg er ved at komme af medicinen, så det hjælper heller ikke - abstinenser bl.a.. Så pt. sover jeg meget af dagen. Tror faktisk, jeg kunne sove hele dagen, hvis jeg gav mig selv lov.

MEN har fået fred i sindet, og jeg behøver nu ikke være så hård ved mig selv. Så skal jeg lige finde overskudet igen, efterhånden.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 06:57   #28
ritalindy
Banned
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2011
Indlæg: 67
Styrke: 0
ritalindy er ny på vejen
I forbindelse med min egen sygdom og forløb, vil jeg gerne høre hvordan du har oplevet forløbet.
Hvor gammel er du? Er du psy eller fy syg?
Hvor længe har du gået sygemeldt?
Hvad har du bedrevet tiden med under sygdomsforløbet?
Har du famile?

Hvordan tænker du om livet fremover... planer, hobby osv. familie.

Føler du dig mere "lykkelig" nu?

Det du ikke mener har nogen relevans, det springer du selvfølgelig bare over.
ritalindy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 12:21   #29
Loppen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2009
Indlæg: 69
Styrke: 15
Loppen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af næsebjørn Se meddelelser
Jeg er netop blevet tilkendt min pension også og det er en kæmpe lettelse. Hvor kan man læse om HVAD det egentlig er at være førtidspensionist. Hvad må man, hvad kan man og hvilken hjælp kan man få?? Når jeg søger finder jeg kun info om økonomi af ny førtidspension men hvor finder man info om andre praktiske ting.

Jeg er ekstremt lettet men tror ikke jeg kan slappe fuldt af før jeg ar sat mig ind i mit nye liv og ved hvad der er op og ned.
Til lykke med pensionen, også til jer andre.

Jeg har fået at vide, at man kan læse en masse inde på siden borger.dk. Men har ikke kigget derinde selv.............................
Loppen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 13:00   #30
køkkenleder
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 34
Styrke: 14
køkkenleder er ny på vejen
Jeg blev tilkengt ftp pr 1/9 2010. Jeg synes stadig det er lidt uvirkeligt og har svært ved ar forstå at det er rigtigt.

Jeg går stadig på netbank den sidste hverdag i md. for at se om jeg virkelig har fået pension eller om de har fortrudt.

Det er dejligt på den måde, at jeg nu selv kan bestemme hvilken behandling jeg vil gå til og hvornår jeg orker.

Jeg er blevet mere social, har taget håndarbejde op igen og har meldt mig til et kursus i billed-collage, som jeg altid har haft lyst til, men ikke orket.

Jeg er med i bestyrrelsen i en støtte-vennekreds på det plejecenter, hvor jeg arbejdede. og har nu mere energi at lægge i dette.

Frivilligt socialt arbejde giver meget til en selv og er et stort behov i samfundet, som det er i dag.
Måske dette var noget for nogle af ftpèrne. Pas bare på at i ikke går ind og tar arbejde, som førhen var lønnet. Kommunerne fyrer jo folk og tror at de kan erstatte disse med frivillige.

M.V.H. Køkkenleder
køkkenleder er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad sker der med ens sag efter tilkendt ftp? SanneHansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 02-10-2012 10:00
Hvordan man for pension efter første flexjob Bibijanni Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-11-2011 10:29
Tilkendt førtidspension efter § 17 brønshøj Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 31-10-2011 00:16
Hvordan man for pension efter første flexjob Bibijanni At søge førtidspension 1 23-06-2011 06:56
ikke fået tilkendt fleksjob efter ca.7 år på sygedagpenge PHP Spørgsmål ang fleksjob 5 31-08-2010 14:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension