K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-01-2013, 10:44   #1
1980
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 137
Styrke: 15
1980 er ny på vejen
Ihhh. De nye regler om FTP

Vedr. alt det nye der skal ske.

Jeg kan læse mig frem til at mange er SÅ nervøse.

Hvorfor? Der er noget jeg ikke har forstået.

Dem der virkelig syge, skal de også ud i sådan et ressourceforløb?

Jeg er under 40.
Synes også jeg kan læse at dem som er så syge osv, altså dem med funktionsnedsættelse, smerter osv, de er stadig berettigede til førtidspension.
1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2013, 11:04   #2
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg er ikke helt inde i det, men vil mene at dem, der er rigtig syge er dem, der skal i ressourceforløb.

Dem der er raske nok til at arbejde 2 timer om ugen får fleksjob
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2013, 11:09   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
under 40 vil som udgangspunkt ikke få en pension
et ressourceforløb er for dem som er så syge at alle andre muligheder er udtømte
så ja et ressourceforløb er netop for dem som er meget syge og som faktisk vil have fået en penison før 1 januar.
meningen er netop med denne reform, at fastholde syge på en kontanthjælps sats.
ergo hvis kommunen udnytter denne reform fuldt ud, så bliver det stort set umuligt for nogen at kunne få en pension. med mindre man har en kort levetid eller er multihandicappet
hvis man bare kan arbejde 2 timer om ugen så hedder det fleks.

et ressourceforløb kan tildeles fra 1 til 5 år og disse kan foresætte
alså en på 18 kan være i disse forløb fra 18 til de 40.
men der er absolut ikke nogen granti for man så får en pension fordi man er 40
da kommunen bare kan lave et nyt ressourceforløb til de 45 år

så ja kan udmærket godt forstå folk er nervøse
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2013, 11:11   #4
Buddha
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2011
Lokation: Jylland
Indlæg: 195
Styrke: 0
Buddha er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af 1980 Se meddelelser
Vedr. alt det nye der skal ske.

Jeg kan læse mig frem til at mange er SÅ nervøse.

Hvorfor? Der er noget jeg ikke har forstået.

Dem der virkelig syge, skal de også ud i sådan et ressourceforløb?

Jeg er under 40.
Synes også jeg kan læse at dem som er så syge osv, altså dem med funktionsnedsættelse, smerter osv, de er stadig berettigede til førtidspension.
Umiddelbart ser det ud til at førtidspension komplet er afskaffet for folk under 40 og bliver erstattet med ressourceforløb..disse forløb kan vare op til 5 år og er man ikke i arbejde efter ét forløb,får du bare et nyt.

Ydelsen er på kontanthjælpsniveau men du skal altså være så dårlig at du efter de gamle regler skulle have haft førtidspension..dvs ingen reel arbejdsevne..det er kun i de helt åbenlyse tilfælde at folk stadig kan få pension..dvs.ingen ben,arme og deslige..Sådan læser jeg det i hvert fald.
Er du over 40 skal du igennem minimum et ressourceforløb før du kan tildeles førtidspension.

Alternativet eller flugtvejen,i form af fleksjob,var allerede i krise før reformerne med ca. 15.000 ledige fleksjobbere og efter reformen er den som sådan fuldstændigt ødelagt.

Det hele drejer sig om at holde folk på den lavest mulige ydelse,længst mulig.

Du skriver:"Dem der virkeligt er syge skal de også ud i sådan et ressourceforløb?"..Svaret er at du er heldig hvis du får tildelt et ressourceforløb.

Godt Nytår.

Sidst redigeret af Buddha; 03-01-2013 kl. 14:04.
Buddha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2013, 11:12   #5
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Altså som jeg læser det, er det nok netop kun dem, der virkelig er så syge, der skal sendes i ressourceforløb.
Problemet er, at hvis der kan argumenteres for, at der er en arbejdsevne på fx bare 2 timer pr uge (det vil fx sige 4x1/2 time om ugen), ja så tilkendes der fleksjob i stedet for pension - også selvom det vil være noget nær umuligt at finde en arbejdsgiver, der har lyst til at ansætte en i så få timer.
Det er klart, at hvis man er så dårligt, at man INGENTING kan og nærmest bare er bundet til sengen, så er der ingen arbejdsevne og så bliver der nok tilkendt førtidspension, men det er i de færreste tilfælde, hvor en sagsbehandler ikke vil kunne argumentere for, at en person ikke vil kunne tåle at arbejde blot 1-2 timer om ugen.

Derfor hvis du har en funktionsnedsættelse af så alvorlig karakter, at du absolut ingenting kan, ja så er der fortsat chance for pension, men funktionsnedsættelse, der tidligere ville have udløst en pension vil i dag udløse et fleksjob.

Derfor tror jeg desværre, at det er helt berettiget, at folk er SÅ nervøse. Jeg tror det bliver overordentligt vanskeligt overhovedet blot at komme i ressourceforløb og endnu mere vanskeligt at blive tilkendt førtidspension. Dine funktionsnedsættelser skal være af meget alvorlig karakter og de eksempler, der nævnes i reformudspillet, er der ikke mange, der hører under...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 21:45   #6
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Har lige et spørgsmål..
Hvad så med dem som så får tilkendt flex job i 2-4 timer om ugen..
Er de så bare på ledighedsydelse uendeligt..?
Og kan/må man spare op til pension imens??
Jeg blev kørt ned som lige knap 18 årig og har siden været u arbejdsdygtig, for rask til pension, for syg til arbejde, fanget i ingenmandsland..
SÅ har ingen pension at all... Og det har i alle årene egentlig været min største bekymring at jeg ender som lud fattig da de til den tid sikkert også har fjernet folkepensionen..
Hvordan får man sparet op til pension hvis man er i det nye flex og feks ikke kan finde et flex job... og når man sparer op ryger man så nogensinde over i en anden ordning altså ud af sit flex job ting så de kan kræve man bruger den sølle opsparing man har fået lavet??
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 22:10   #7
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
Har lige et spørgsmål..
Hvad så med dem som så får tilkendt flex job i 2-4 timer om ugen..
Er de så bare på ledighedsydelse uendeligt..?
Og kan/må man spare op til pension imens??
Jeg blev kørt ned som lige knap 18 årig og har siden været u arbejdsdygtig, for rask til pension, for syg til arbejde, fanget i ingenmandsland..
SÅ har ingen pension at all... Og det har i alle årene egentlig været min største bekymring at jeg ender som lud fattig da de til den tid sikkert også har fjernet folkepensionen..
Hvordan får man sparet op til pension hvis man er i det nye flex og feks ikke kan finde et flex job... og når man sparer op ryger man så nogensinde over i en anden ordning altså ud af sit flex job ting så de kan kræve man bruger den sølle opsparing man har fået lavet??
De få timer du nævner må ikke være permanente 2-4 timer om ugen, der skal være et perspektiv til at man kan gå op i timer.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 22:12   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det korte svar er....at du ikke får sparet op til pension..

Ja hvis man bliver tilkendt et fleksjob på meget få timer og man ikke kan finde disse job...ja så vil man reelt kunne være på ledighedsydelse resten af livet indtil folkepensionen...

Det er dog midlertidige fleksjob man bliver bevilget hvis man er under 40 år...og er man over 40 år...ja så vil det første fleksjob være midlertidigt...og derefter kan man bevilges et fast fleksjob...

Det skal dog lige siges at de job på to timer i fleksjob....de skal kun bevilges hvis der findes et udviklingspotentiale hos borgeren...

De er dog dækket godt ind...for det kan være ret langt ude i fremtiden at de evt kan se et sådan...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 22:12   #9
Buddha
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2011
Lokation: Jylland
Indlæg: 195
Styrke: 0
Buddha er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
Har lige et spørgsmål..
Hvad så med dem som så får tilkendt flex job i 2-4 timer om ugen..
Mette Frederiksens svar er at hun forventer at arbejdsmarkedet vil tage et socialt ansvar..selvom ordningen allerede var i krise før reformen hvor betingelserne var bedre.

Men reformerne omkring fleksjob-ordningen er så åbenlyst vanvittige at de før eller siden bliver nødt til at se på den igen...helst før.

Ændringerne i førtidspensionen tror jeg derimod er kommet for at blive.
Buddha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 09:13   #10
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Mette Frederiksen, der var allerede SKÅNEJOB (hvad det nu hedder nu til dags), til at tage sig af førtidspensionister der havde en lille evne til at arbejde og fordelen er at der netop kan tages endnu større skåbehensyn end i et flexjob.

Imbecile tåbe!
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nye regler??? TMARK Spørgsmål ang fleksjob 6 30-07-2013 22:11
Nye regler ? c.l.e.o. Spørgsmål ang fleksjob 5 09-03-2013 01:41
De nye regler ??? Dancer Politik og Samfund 4 30-09-2012 12:48
Ang. nye regler.... elin Spørgsmål ang fleksjob 1 11-10-2006 02:51
nye regler.... elin Spørgsmål ang fleksjob 3 11-10-2006 02:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension