K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-01-2008, 02:51   #1
strikkeline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2008
Lokation: Sorø
Alder: 66
Indlæg: 25
Styrke: 17
strikkeline er ny på vejen
Red face Vejen fra fuldtidsjob via deltid til fleksjob

Først en kort baggrundsbeskrivelse (de første 3 afsnit, hvis man vil springe dem over ...)

Siden min tidligste barndom har jeg hostet og snottet stort set konstant. Der var talrige mellem-ørebetændelser samt lige så talrige bi- og kæbehulebetændelser. Som helt spæd hostede jeg så-dan, at lægen mente, at jeg havde kighoste. Første gang jeg blev indlagt med bi- og kæbehulebe-tændelsesproblemerne var, da jeg var 11 år gammel – tilbage i 1969.

Hosteriet fortsatte – det var især slemt om natten – og først i 1973 begyndte det for alvor at blive et problem. Jeg begyndte at besvime næsten uden varsel. Mine lunger "larmede". Men det havde jeg vænnet mig til. Vores gamle familielæge mente, at jeg burde gå til kontrol hvert ½ år på turberkolosestationen - …. det var den normale løsning dengang. En yngre læge greb ind og jeg endte med at blive indlagt på Gentofte til lungeundersøgelser og efterfølgende lungeoperation. Jeg fik diagnosen bronkiektasier – en sjælden lungesygdom, som gradvist ødelægger alveolerne (lungeblærerne). Symptomerne minder stærkt om kronisk astmatisk bronkitis / kronisk obstruktiv lungesyndrom. Heldigvis var ødelæggelsen dengang (1974) kun begrænset til nederste højre lungelap, som blev fjernet. (Jeg var indlagt fra primo januar til ultimo maj).

Jeg har altid villet have en uddannelse og arbejde. Så efter operationen fortsatte jeg derudad. Jeg hostede stadig meget, men det var jeg jo vant til.

Efter omkring 22 års fuldtidsarbejde måtte jeg indse, at lungerne var begyndt at være lidt for ødelagte. Igennem længere tid har min lungekapacitet dalet og dalet. I flere år havde mine lunger givet problemer med talrige infektioner/betændelser. Jeg var også blevet lidt overvægtig og havde en del ondt i maven. Jeg kastede også op ret tit. Jeg forsøgte at tabe mig og gik også til akupunktur. Akupunkturen hjalp på både maven og lidt på lungerne.
Det lykkedes mig ved hjælp af gåture og gymnastik at tabe mig fra 68 kg og så løb vægttabet løbsk - jeg nåede helt ned på 46 kg. før det stoppede. Jeg lignede en, der led af bulimi eller anoreksi. Det med maveproblemer vender jeg tilbage til under min beretning om min ansøgning om førtidspension.

I 2001 var min lungekapacitet nået ned på 58% og jeg havde fået flere advarsler i det job, jeg havde på grund af for mange sygedage. Det var ikke noget nyt. Jeg blev tit konfronteret med mine mange sygedage på grund af lungeinfektioner. Jeg spiste antibiotika, som om det var vitaminpiller. Efterhånden var der flere slags, jeg ikke kunne tåle.

Så indtil sommeren 2002 gik mit arbejdsliv på bedste beskub. Men i sensommeren 2002 måtte jeg indse, at kræfterne (lungerne) ikke kunne holde til fuldtidsarbejde mere. Jeg søgte om deltid – dvs. 30 timers uge – og det fik jeg i mit daværende arbejde.

Imidlertid var den gal igen allerede året efter, så i efteråret 2003 måtte jeg bide i det sure æble og søge læge for at få formaliseret et meget meget langt liv med en kronisk lungelidelse. På dette tidspunkt var lungekapaciteten nede på 50%. Lægen blev lidt mopset over min 2 A4-siders beretning om min sygehistorie. Min daværende mand var heldigvis med som bisidder. Så selv om læge blev sur og gav ondt af sig over, at "han altså kun havde 10 minutters konsultation" til rådighed til hver patient, måtte jeg give udtryk for, at min lungesygdom gjorde, at jeg måtte søge om fleksjob.

Det skal her tilføjes, at næste gang jeg var hos lægen i anden anledning, havde han tydeligvis skaffet nogle dokumenter fra diverse sygehuse og læst mine papirer. Han var meget meget venlig overfor mig.

Så snart min kommune modtog min fleksjobansøgning skulle jeg til møde. Dette forløb rimeligt. Igen var min daværende mand med som bisidder og jeg havde en irriterende hoste den dag. Bronkitishoste er sådan en "våd, væmmelig" hoste. Ofte lyder det, som om man er ved at dø. Så voldsom kan hosten være. Mødet foregik hos selveste chefen for social teamet i kommunen, idet den sagsbehandler jeg først havde talt med var meldt langtidssyg. På en måde tror jeg, det hjalp, at det var chefen, vi var til møde hos. Det hjalp også at alle mine sygehusjournaler støttede min sygehistorie. Der blev hurtigt skabt kontakt til Job Konsulenten i kommunen. Fleksjobbet skulle laves som en fastholdelse i mit daværende job. Altså det samme job hvor jeg havde arbejdet både fuldtids og på 30 timers uge. Nu skulle jeg så ned på en 20 timers uge.

Da jeg arbejdede i en privat virksomhed var der lidt problemer med at forstå fleksjob-idéen. Men Job Konsulenten var til møde på virksomheden meget hurtigt og forklarede det forskellige.

Dog var der "gået ged" i det faktum, at selvom Job Konsulenten havde været til møde hos firmaet og alle var blevet enige, var kommunen ikke færdige med at behandle selve fleksjob-godkendelsen. Der var opstået en eller anden misforståelse mellem kommunen og Job Konsulenten. Det er jo ikke altid, de taler særlig godt sammen.

Der var også et enkelt surt opstød fra lægen over, at jeg ikke havde nogen § 28 (det hed det vist dengang – jeg mener, at det nu hedder § 56?). Men hvordan skulle jeg f.eks. have forklaret det? Man går til arbejdsgiveren og siger til ham: Jeg er for resten kronisk syg og har rigtig mange sygedage. Kan vi ikke lave en § 28, så du kan få dækning for sygedagpengene fra første sygedag?

Som jeg forsøgte at påpege overfor lægen, var det for det første for sent og for det andet var der nok ikke mange arbejdsgivere, der ville beholde én overhovedet efter sådan et spørgsmål …….

Det mest problematiske i forbindelse med fleksjobbet var at aftale hvor på dagen, timerne skulle ligge. Firmaet ville have, at jeg skulle møde kl. 12.00 og gå hjem kl. 17.00 – 4 dage om ugen. Det ville jo ikke give meget hvile – og det er nok noget af det vigtigste at være opmærksom på ved oprettelsen af et fleksjob. I mit tilfælde blev der indgået kompromis. I lige uger mødte jeg fra 10.00 – 15.00 og i ulige uger fra 11.00 – 16.00.

Desværre var mine lunger ikke rigtig med på idéen og jeg havde stadig et stort sygefravær. Det skal tilføjes, at jeg pendlede mellem Sorø og København de 4 dage om ugen. Jeg blev også træt af selve transporttiden. Personalechefen der havde været med til at arrangere fleksjobbet – som noget helt nyt i firmaet – blev også sur over, at jeg ikke umiddelbart efter vores møde om fleksjobbet, havde fået det bedre! Jo – for nu havde vi jo holdt mødet (november 2003). Det havde vi ganske rigtigt, men firmaet havde bestemt, at jeg først kunne begynde på fleksjobbet den 1. januar 2004. Så jeg havde slet ikke opnået det mindre arbejdspres, som de færre timer skulle give.

På denne måde var selve processen om at søge fleksjob ikke alt for besværlig for mig. Jeg mener, at der gik omkring 4-5 måneder fra lægebesøget til endelig fleksjob-godkendelse.

Desværre endte fleksjobbet næsten lige så hurtigt. Personalechefen, der havde ansat mig sagde op og jeg blev fyret. Stod uden arbejde pr. 1. august 2004.

Min videre historie om at søge førtidspension fortsætter ovre i dét forum!
__________________
Strikkeline

[Det er beskæmmende, at vi lever i en tid, hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.
"Albert Einstein"]
strikkeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vejen til fleksjob + rehabiliteringsmøde :) Dancer Spørgsmål ang fleksjob 10 01-07-2013 08:59
Fleksjob deltid/fuldtid? bobs Spørgsmål ang fleksjob 0 17-01-2012 14:44
EFTERLYSNING: Vejen til fleksjob. Road66 Spørgsmål ang fleksjob 10 16-10-2010 14:15
deltid/fleksjob peterdj Spørgsmål ang fleksjob 7 05-09-2010 17:08
Deltid kontra fleksjob Celina10 Spørgsmål ang fleksjob 2 17-12-2008 10:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension