K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-06-2008, 23:38   #1
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Post arbejde & førtidspension: Hvad har kommunen fortalt dig?

Hej alle,

Jeg er faldet over en førtidspensionist tilkendt efter 2003 fra en fynsk kommune, som mundtligt har fået at vide at vedkommende ikke må arbejde mere end 10 timer ugentligt. Gør han det skal han istedet komme til en samtale hos kommunen ! Det afholder selvfølgelig vedkommende fra at søge arbejde i det omfang han kan klare det. Vedkommende afstår altså fra en mulighed for at tjene lidt ekstra ved siden af førtidspensionen og evt. få sig en større omgangskreds via et deltidsjob.

Det er dog i strid med gældende regler på området, hvor man faktisk som enlig eller samlevede førtidspensionist kan arbejde for et betydeligt beløb per år før end at der bliver modregnet i førtidspensionen.

Ny regler for førtidspensionister tildelt før 2003
Citat:
Der er til information kommet nye regler i maj måned i år for førtidspensionister på den gamle ordning (tildelt før 2003), som er omtalt her:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=4952
Men jeg vil gerne vide, hvad du har fået at vide fra din kommune angående arbejde og førtidspension ?
Skriv om det er en mundtlig eller skriftlig besked og evt. ca. sted i jylland, fyn, øerne eller gerne kommune. Skriv også om du er på ordningen fra før 2003 eller har fået det efter 2003.

Jeg vil gerne gøre dig opmærksom på, at du kan kræve at få reglerne om arbejde & førtidspension på skrift fra din kommune af !

Årsagen til min nysgerrighed er, at der til efteråret 2008 ser ud til at der indkaldt til nye drøftelser om reform af førtidspensionen af Claus Hjort Frederiksen med Folketingets partier. Læs mere her

Jeg vil gerne finde ud af, hvor udbredt misinformationen er i kommunerne til førtidspensionister om arbejde. Det kan forhåbentligt danne et vigtigt grundlag, som evt. kan viderebringes til Folketingets partier inden forhandlingerne om førtidspensionen.

Men kom med dit svar på det her. Al input modtages med kyshånd.

Mvh
FlemmingLeer
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 24-06-2008 kl. 23:42. Årsag: lidt redigering
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 00:12   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, Flemming, der er noget om, at de "gamle" pensionister skal "tilbydes" at arbejde, og at deres pension IKKE tages fra dem. Det har vi hørt hidtil.

Men der kommer mere nyt til efteråret... men hvad?

Det er sådan, at man må tjene cirka 60.000 kroner årligt ved siden af pensionen (på den nye ordning) UDEN modregning.

Men denne modregning består jo også i en evt. pensionsordning, ægtefællens indtægt osv., så man kan jo ikke bare sige, at det kun gælder "arbejdsmodregning".

Hvis man gjorde det, så svarer det faktisk cirka til 10 timer pr. uge, for ved 100 kroner i timen i 52 uger, så svarer det cirka til 60.000,.

Fleksordningen afgrænses ikke i lovgivningen med et nedre timetal, men da tilskuddet til arbejdsgiveren max. er 2/3, så svarer det til, at en flekser skal kunne arbejde EFFEKTIVT i mindst cirka 12 timer pr. uge. Ellers mister arbejdsgiveren jo penge på det.

Så når en sagsbehandler siger 10 timer, hænger det måske sammen med både de 60.000 og med de 12 timer for fleksjob.

Jeg har også læst i f.m. førtidspensionsdebatten for nylig, at man kan frakende førtidspensionen, hvis man kan blive selvforsørgende ved et job, og det er vel også kun rimeligt (jeg mener, der var en borgmester, der fik førtidspension).

Mht. den person, som tjener for meget på førtidspension/kan arbejde for mange timer, så var det måske fleksjob, der var løsningen i stedet, hvor man gør pensionen hvilende. Kommunerne skal jo kontrollere, om pensionister fortsat er berettiget til pension.

Men jeg synes, det er en god ide at få disse beskeder på skrift.

Mens på den anden side, så ændres lovgivningen så ofte, at den er forældet, før man får indsamlet materialet.

Håber, du kan bruge mit input til noget.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 09:15   #3
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Ja, vi har jo haft denne diskussion før. Måske kan Hejdien finde den gamle tråd frem?

Dengang skrev jeg, bl.a., at jeg fik dette svar fra min kommune (som ligger på Fyn - og det er IKKE Odense):

Der er mulighed for at du kan arbejde i begrænset omfang. Jo tættere du arbejder 10 timer om ugen jo mere problematisk bliver det. Det betyder du kan arbejde 5 - 6 timer uden problemer. Hvis du f. eks kan arbejde mere end 10 timer om ugen, skal det overvejes om der kan laves et fleksjob istedet for din pension.
Om du ansættes i et skånejob eller på almindelige vilkår har ingen betydning i forholdet til det ugentlige timetal.



Min kommentar (også på K10): Underligt at de siger (i min kommune) at hvis jeg nærmer mig 10 timer, så skal vi snakke fleksjob. Var nede på ni timer (når jeg havde det godt) i mit fleksjob da jeg kom på pension. Og, når man altid hører at man skal kunne arbejde MINDST 15 timer for at få fleksjob, så hænger det da slet ikke sammen. - Det fik jeg også selv at vide da min sag kørte; altså at man skal kunne klare mindst 15 timer.

Fiemie - førtidspensionist efter 2003 (altså den nye ordning)

Sidst redigeret af fiemie; 25-06-2008 kl. 09:17.
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 09:48   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jeg har også læst i f.m. førtidspensionsdebatten for nylig, at man kan frakende førtidspensionen, hvis man kan blive selvforsørgende ved et job, og det er vel også kun rimeligt (jeg mener, der var en borgmester, der fik førtidspension).
Det var borgmester for Ny Randers Kommune, Henning Jensen Nyhuus men det var den gamle ordning og ikke højeste førtidspension han blev kritiseret for at modtage og derefter satte på stand by
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyh.../19/071809.htm


Er der nogen der ved om der findes eksempler på frakendelse af pension efter den nye ordning, for indtil der er anket en evt frakendelse, så findes der nok ingen klare regler for det og vil nok mere eller mindre være den nedre grænse kommunen internt har vedtaget, for hvornår de indstiller til fleksjob eller pension.
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 10:17   #5
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 64
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
"Jeg er faldet over en førtidspensionist tilkendt efter 2003 fra en fynsk kommune"

Der skete forhåbentligt ikke noget med nogen af jer også et rod at de ligger og flyder alle vegne :-)
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2008, 22:12   #6
nikita55
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2008
Lokation: vejle
Indlæg: 4
Styrke: 0
nikita55 er ny på vejen
hej er ny herinde, har lige været på et revuderings kursus i 8 uger med 3 uger i praktik. kursuslederen/sagsbehandleren mente ikke at jeg kunne klare et fleksjob, er tilkendt det i 2002, hun mener nu at jeg skal på pension, har fibrommyaligi, svær hyper mobilitet, dårlig hofte, piskesmæld, er det så ensbetydende med at man så får en pension, eller skal man hele møllen igennem igen el ryger man på kontanthjælp
nikita55 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2008, 22:31   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af THJ Se meddelelser
"Jeg er faldet over en førtidspensionist tilkendt efter 2003 fra en fynsk kommune"

Der skete forhåbentligt ikke noget med nogen af jer også et rod at de ligger og flyder alle vegne :-)
THJ... så er det nok ikke MÆNGDEN af førtidspensionister, der havde betydning. For de "flyder" vist ikke "alle vegne" på Fyn.

Jeg tror nærmere, at man ikke vogter sig for, at der kunne være en enkelt eller to på hele Fyn, der var førtidspensionist.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2008, 22:36   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af nikita55 Se meddelelser
hej er ny herinde, har lige været på et revuderings kursus i 8 uger med 3 uger i praktik. kursuslederen/sagsbehandleren mente ikke at jeg kunne klare et fleksjob, er tilkendt det i 2002, hun mener nu at jeg skal på pension, har fibrommyaligi, svær hyper mobilitet, dårlig hofte, piskesmæld, er det så ensbetydende med at man så får en pension, eller skal man hele møllen igennem igen el ryger man på kontanthjælp
Hej og velkommen til.

Er man for syg til at klare et fleksjob, bør det være pension... eller hvis arbejdsprøvning dokumenter, at man ikke kan magte at blive selvforsørgende ved et fleksjob.

Din revurdering burde netop vise, hvad du kan og ikke kan, så du burde ikke hele møllen igennem igen.

Du skal bede om en opdateret ressourceprofil og aktindsigt i din sag, så du kan se, hvad der findes i din sag.

Det er muligt, at kommunen også skal bruge opdaterede lægepapirer, før der kan træffes afgørelse om pension.

Har du en opdateret ressourceprofil og nye lægepapirer?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2008, 22:41   #9
nikita55
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2008
Lokation: vejle
Indlæg: 4
Styrke: 0
nikita55 er ny på vejen
tak for det hurtige svar, har en ressourceprofil udarbejdet i 2004, men må nok væbne mig med tålmådighed i dette system,min arbejds evne vurderede de til 2 timer om dagen inc pauser,og tak for velkomsten
nikita55 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2008, 22:49   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du skal sørge for, at din ressourceprofil bliver opdateret... det skulle den have været løbende undervejs.

Og så skal du sikre dig, at dine lægepapirer er opdaterede.

Hvis de også peger på nedsat arbejdsevne, skånebehov osv. osv., så peger det på pension.

Det er muligt, at kommunen allerede nu kan afgøre, at du kan få pension, fordi du har været væk fra arbejdsmarkedet, og hvis dit helbred ikke skønnes forbedret.

Men... lad os nu se, hvad der sker, når du hører nærmere.

Du kan jo søge aktindsigt, så du ved, hvor langt din sag er. Så ved du også, hvad der måske mangler.

4 år er ALT for meget tålmodighed.

Jeg synes, du skal rykke kraftigt for en opdatering.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Min livshistorie kort fortalt: Staten ødelagde alt logikeren Politik og Samfund 8 21-07-2011 10:12
min historie kort fortalt queet Din historie 13 27-05-2011 17:58
Arbejde hvad nytter det? zuza Et godt link! 0 24-11-2007 19:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension