K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-10-2013, 22:33   #1
Tippe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2013
Indlæg: 2
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Tippe er ny på vejen
Er i tvivl om jeg skal gå over til ny pension.

Er der nogen som kan hjælpe. Fik tilkendt mellemste pension i 1995. Efter nogle år begyndte jeg at arbejde få timer om dagen. Det har jeg gjort ind til i foråret hvor jeg fik voldsomme smerter og er stoppet med at arbejde. Har fået brev om at jeg kan gå over til ny pension, men er i tvivl. Efter beregningen som udbetaling danmark har lavet, er det en fordel for mig. Det er jo meget godt, da jeg ikke arbejder mere. Er gift og min mand arbejder. Derfor får jeg ikke nogen tillæg af nogen art. Min nuværende mellemste pension består kun af grundbeløbet og invaliditetsbeløbet. Man kan ikke spå om fremtiden, men det som jeg kan læse ud af materialet om ny pension er, at hvis jeg bliver skilt vil jeg være dårligere stillet på den nye pension, da jeg ikke kan søge diverse tillæg. Endvidere kan jeg læse at den nye pension kan tages fra en. Hvorfor lige det? Er der andet jeg skal være opmærksom på? Vh Tippe
Tippe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2013, 08:40   #2
alanabith
Hjemmevant på K10
 
alanabiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2011
Lokation: vordingborg
Indlæg: 259
Styrke: 14
alanabith er ny på vejen
Ja nu skal jeg ik sige hvad du skal gøre og da jeg ik har forstand på den gammel ordning fra før 2003 så ved ik hvad du får nu, jeg selv er på den efter 2003 og før 2013.

Men min personlig mening er at jeg synes du skal droppe tanken om den nye ordning, for som du skriver ja den kan blive taget fra dig hvis du bare arbejder en smule efter den nye ordning 2013,der kan man blive tildelt Flex helt ned til 2 timer mener jeg det er,så hvis du kan arbejde 2 timer kan du ricikere at din pension bliver taget fra dig+ andre fordele ik er gæledene på den nye ordning,det er svære at få hjælp til ting osv..

Min mor som os er på ftp før 2003 fik os samme brev men det blev hurtigt revet i stykker og smidt ud,og ved en del har gjort det..
__________________
Førtidspensionist pr 1-1-2010. Min bogblog http://believeangelus.wordpress.com/
alanabith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2013, 16:27   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er jo en individuel vurdering om man skal eller ej....

Hvis du på forhånd ved at du aldrig kommer til at arbejde lidt....og du ikke får nogen tilskud nu.....ja så taler det for at du skal skifte..

Det er mest dem på gamle pension som ønsker at arbejde lidt ved siden af som jeg kan være urolig for....da de netop mister den garantiordning for at de kan beholde deres pension selvom de forsøger i noget tid at arbejde....

Nu er det fuldt ud muligt at leve for en ny pension....som enlig....det er vi mange der gør...så det bør ikke være et argument for at blive på den gamle...

Nu har du frem til d. 31/12-2013 til at bestemme dig...

Som du skriver det....ja så ville jeg måske skifte til den nye.....hvis jeg vidste at jeg aldrig ville komme til at arbejde lidt....og ikke ville få brug for den garantiordning som der findes for dem på gammel pension...

Kommunen kommer ikke bare og tager din pension hvis du skifter til den nye....men skulle du arbejde ind imellem eller ved siden af...ja så kan de blive interesseret i dig og evt afprøve dig....

Men du vil være ret sikker imod de tager din pension hvis du aldrig vil arbejde eller kan arbejde ind imellem eller ved siden af...

Nu ved jeg ikke hvor stor chancen er for at du bliver skilt...elller hvor stor chancen er for at du vil arbejde lidt....men man kan altså sagtens klare sig på den nye pension uden de tilskud....og vil du ikke komme til at bruge den garantiordning....ja så ville jeg kraftig overveje at skifte...

På den anden side....hvis du klare dig (jer) fint med de penge i har nu....ja så er der jo slet ikke nogen grund til at skifte til den nye pension...

Det var lige lidt overvejelser herfra som jeg håber du kan bruge til noget...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2013, 16:17   #4
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Jeg har just erfaret, fra kilde indenfor systemet, at en FP på GAMMEL pension (før 2003) for ganske nylig har fået sin FP frataget, da h*n arbejdede alt rigeligt - for ca 400.000 kr. om året, mere præcist.

Nu er det ikke indkomstbeløbet, men det ugentlige arbejdstimetal der normalt kigges på - det har temmelig sikkert været i spil her.

Sååååå.....der er INTET der står skrevet i sten længere.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2013, 16:31   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tippe Se meddelelser
Er der nogen som kan hjælpe. Fik tilkendt mellemste pension i 1995. Efter nogle år begyndte jeg at arbejde få timer om dagen. Det har jeg gjort ind til i foråret hvor jeg fik voldsomme smerter og er stoppet med at arbejde. Har fået brev om at jeg kan gå over til ny pension, men er i tvivl. Efter beregningen som udbetaling danmark har lavet, er det en fordel for mig. Det er jo meget godt, da jeg ikke arbejder mere. Er gift og min mand arbejder. Derfor får jeg ikke nogen tillæg af nogen art. Min nuværende mellemste pension består kun af grundbeløbet og invaliditetsbeløbet. Man kan ikke spå om fremtiden, men det som jeg kan læse ud af materialet om ny pension er, at hvis jeg bliver skilt vil jeg være dårligere stillet på den nye pension, da jeg ikke kan søge diverse tillæg. Endvidere kan jeg læse at den nye pension kan tages fra en. Hvorfor lige det? Er der andet jeg skal være opmærksom på? Vh Tippe
Det er som udgangspunkt folk efter ny ordning, altså efter 2003, eller folk der selv skifter der er i farezonen.

Det er muligt at nogle før 2003 revurderes hvis der er særlig grund.
Men det er ikke noget man skal frygte, lige så meget som på den nye ordning efter 2003.

"pålidelige kilder" er intet værd, hvis der ikke er angivet hvilken kilde det drejer sig om... indtil da er det bare rygter.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2013, 17:00   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
"pålidelige kilder" er intet værd, hvis der ikke er angivet hvilken kilde det drejer sig om... indtil da er det bare rygter.
Det kan du da have ret i, men samtidig synes jeg ikke man skal være blind for, at folk ikke vil skrive navne o.l. herinde.

Og hvis en fp'er kan arbejde så meget, at vedkommende kan tjene noget der ligner 2 års fp på ét år, så er det vel egentlig også rimeligt nok, at det bliver tjekket, om vedkommende kan være selvforsørgende fremover.

Personligt forstår jeg ikke de fp'ere, som vil risikere, at sætte deres fp overstyr ved, at arbejde så meget, at det ville kunne veksles til fleks. Og her tror jeg så det spiller ind hvilket årstal man har fået sin fp.
Jeg kan forestille mig, at fp'ere fra før 2003 kan "tillade sig" lidt mere, end de som har fået den senere.

Men jeg synes det er fint nok, at mane til besindelse m.h.t. at arbejde hvis man ikke vil risikere, at skulle kæmpe med systemet igen. Efter de nyeste regler.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2013, 18:32   #7
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Hvis man kan selv, jahhhh så er der vel ikke noget i vejen for at man skal selv.

Forstår simpelthen ikke at der skal spekuleres i at man ikke vil arbejde, for så tager de bare pensionen. Hvis du kan arbejde,og bidrage til samfundet, så gør det, og lad så dem der ikke kan arbejde og virkelig trænger få lidt mere.

Samfundet har simpelthen ikke råd til at forsørge alle der gerne vil forsørges. Vi kan ikke leve af at klippe hinanden.

Undskyld mit udfald, men kunne ikke lade være.

Og jo, jeg har arbejde, dog kun på flex, men jeg skal forsikre jer alle, at jeg yder den indsats jeg kan. Jeg har arbejdet fuldtid fra jeg var 18 år til jeg kom til skade som 47 årig.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2013, 18:36   #8
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Førtidspensionen kan gøres hvilende!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Det er som udgangspunkt folk efter ny ordning, altså efter 2003, eller folk der selv skifter der er i farezonen.

Det er muligt at nogle før 2003 revurderes hvis der er særlig grund.
Men det er ikke noget man skal frygte, lige så meget som på den nye ordning efter 2003.

"pålidelige kilder" er intet værd, hvis der ikke er angivet hvilken kilde det drejer sig om... indtil da er det bare rygter.



Faktisk har L.S ret, men bruger desværre lidt forkerte/forvirrende begreber. - Det ER helt sikkert indkomstbeløbet, der er kommet i spil hér.

Førtidspensionen kan nemlig gøres hvilende, hvis kommunen har en formodning om - at ftp. BLOT kan tjene mere end ca. 140.000 kr. om året ... (Hvilket ikke engang svarer til satserne for ny pension (efter 2003) ... ... ...

Så førtidspensionister på gl. ordning (før 2003) har såmænd ikke bedre vilkår - end som ftp. efter 2003. Tvært imod endda, når det gælder indkomst ud over førtidspension.

Ftp. på ny ordning må have en indtægt på 70.900 kr. for enlige, og 112.400 kr. for gifte/samlevende UDEN pensionen vil blive berørt !

https://www.borger.dk/Sider/Foertids...b-badeb4eff79c

L.S 'tilfælde' har en indkomst på omkring 400.000 kr. om året. Derfor er kommunen i sin gode ret til at gøre h*n's pension hvilende - Hvilket i ordets bogstaveligste forstand, også kan kaldes for "frataget", idet h*n ikke kan modtage førtidspension så længe h*n tjener over 140.000 kr. om året ...

https://www.borger.dk/Sider/Foertids...5-b0c747256cf0
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2013, 18:57   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det der er hele humlen er at den person på den gamle ordning kan stoppe med at arbejde når personen har lyst og så automatisk få sin førtidspension igen

Dette kan de pga den garantiordning der er blevet lavet...

Det er ligemeget hvor meget man tjener og hvor lang tid man arbejder hvis man er på den gamle ordning.....de kan ikke frakende ens pension.....

De kan gøre den hvilende....sætte den i bero osv osvb....men de kan IKKE frakende den.....og man kan altid få sin førtidspension tilbage hvis man holder op med at arbejde...

Link til garantiordningen for førtidspensionister fra før 2003 http://www.sm.dk/data/Lists/Publikat...idspension.pdf
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2013, 19:20   #10
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
.....og man kan altid få sin førtidspension tilbage hvis man holder op med at arbejde...
Ja, der står:
"Hvis det skulle vise sig, at du alligevel ikke kan klare dit arbejde o.s.v. o.s.v."

- MEN ..Hvem er det så der bestemmer om du kan få din førtidspension igen, når du før har kunnet arbejde i X-antal timer / kunne tjene omkring 400.000 kr. ...?

Hvor mange undersøgelser, møder, beviser for ØVRIG nedsat arbejdsevne skal der til - FØR kommunen er tilfreds og mener du er mere syg - end som før du fik din pension?

Har du også et link til det?
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension