K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-04-2013, 16:00   #31
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Så du vil ikke have noget imod at blive genvurderet efter de nye regler for førtidspension? (2013)
Hvis man sætter sin stemme på Venstre ved næste valg...så ved man jo nu hvad de vil og har dermed åbenbart ikke noget imod at få sin førtidspension revurderet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2013, 17:09   #32
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Kommunerne kan henholde sig til en afgørelse fra ankestyrelsen fra 1998 , hvor en husejer fik afslag på kontanthjælp grundet høj friværdi.
Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
En ejerbolig med "væsentlig friværdi" kan også diskvalificere dig.
Læg mærk til ordet ”kan” i ovenstående to citater . Kommunerne har forskellig praksis på området. Det var derfor jeg skrev , man var i farezonen såfremt friværdien var væsentlig. Det skulle ikke forstås , at afslag på kontanthjælp var nagelfast , såfremt friværdien oversteg kr. 500.000,-

Der er ingen fast beløbsgrænse på området. Kommunerne har blot ankestyrelsens afgørelse fra 1998 de kan henholde sig til. Men det er jo ikke sikkert alle kommuner gør det.

Nogle kommuner sætter helt sikkert grænsen højere end andre.

Afslag på boliglån i banken vil ikke nødvendigvis frede den ledige. Kommunen har også mulighed for at stille krav om salg.

Sidst redigeret af halse; 08-04-2013 kl. 17:11.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2013, 17:10   #33
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Thumbs up

Jeg fangede dit kan lige med det samme!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2013, 21:36   #34
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
@ popiae

Helt så enkelt er livet desværre ikke for boligejerne. Kommunen vil i mange tilfælde kunne tvinge boligejeren til at sælge boligen øjeblikkeligt , eventuelt på tvangsauktion

Ovenstående vil jeg meget gerne overbevises om, før jeg tror det står så galt til (Evt. med link, eksempler etc.)



Vores tidligere statsminister Lars Løkke (med en ellers ganske pæn og "overkommelig" månedsløn) er teknisk insolvent, idet han har lånt 1,5 million mere i hus og sommerhus - end begge tilsammen kan sælges for i dag.

Han lånte pengene samtidig med han opfordrede sine godtroende vælgere til - roooligt, at kaste sig ud i nyt huskøb med f.eks. afdragsfrie lån - selv om de samme endnu ikke havde solgt nuværende bolig ... ... ...

I dag må Lars Løkke selv leje sit hus, i Græsted, ud - og samtidig selv leje den lejlighed han bor i nu ...

Han kan ikke andet - uden at ende med en kæmpe gæld. Det glemte han dog helt at forberede sine godtroende vælgere om ...

(Gad vide om det også var Løkke der rådgav Henriette Kjærs mand i at overbelåne deres hus ...)



Ovenstående er blot et (meget slående) bevis for, hvordan det er gået for de fleste boligejere de seneste år.

De seneste år er boligpriserne nemlig faldet drastisk! Evt. friværdi er svundet ind til næsten ingenting for "den jævne" boligejer.

"Den jævne" boligejer er den størst sandsynlige som må søge (og kan få) kontanthjælp i dag. - Altså os/de som er i knibe, og netop har brug for hjælp fra K10' brugere.

Der er ikke megen hjælp i at få at vide, at kommunen kan kræve ens hjem solgt øjeblikkeligt ... (Endda kræve hjemmet solgt på tvangsauktion) UDEN klare beviser for denne helt uhyrlige påstand



I December 2012 blev et fællesnotat fra landets 6 største byer (hér iblandt Aalborg app. ..) omkring administration af kontanthjælpsområdet, offentliggjort. (Altså 15 år senere end som den afgørelse Halse henviser til)


Der står bl.a.:

"Hvis en ejendom tjener som bolig for ansøgeren, vil det IKKE kunne komme på tale, at ansøger pålægges at sætte boligen til salg, uanset størrelsen af friværdien. Hvis der er tale om større friværdi i boligen undersøges muligheden for låneoptagelse."

- Og hvis banken/kreditforeningen nægter at låne penge ud til en evt. kommende kontanthjælpsmodtager med begrundelse for netop det popiae tidligere har påpeget, træder det Halse også har gengivet, i kraft:

"I 2009 tvang Ankestyrelsen en kommune til at omstøde et afslag på kontanthjælp, fordi borgerens bank havde afslået at give lån i friværdien".





Link til fællesnotat December 2012:

http://nemweb.randers.dk/NemAgenda/E...shx?id=1635771


Mette Frederiksen:

"Det får nu beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) til at gå i rette med opfattelsen af, at arbejdsløse boligejere skal 'spise mursten', før de kan få kontanthjælp."

http://www.avisen.dk/minister-bistan...us_185111.aspx


Teknisk insolvent

http://www.boligejer.dk/tekniskeinsolvens

Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Afslag på boliglån i banken vil ikke nødvendigvis frede den ledige. Kommunen har også mulighed for at stille krav om salg.
Hvordan hænger "Kommunen har også mulighed for at stille krav om salg." sammen med det du tidligere har gengivet?

Ifgl. det har Ankestyrelsen jo netop tilbagevist kommunens krav ...

.
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2013, 02:19   #35
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Det hænger nu helt godt sammen. Friværdiens størrelse var det centrale omdrejningspunkt.

Bortset fra det har dit indlæg fået mig til at undersøge sagen nærmere.
Det viser sig jeg tog fejl. Kommunen kan som hovedregel ikke kræve salg af boligen såfremt ansøgeren bor der. Beklager fejlen.

Citat:
Uddrag af aktivlovens § 14 , samt punkt 73 i vejledningen til loven.

§ 14

Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.






73. Formue er fx

- penge, herunder overskydende skat, og værdier, som hurtigt kan omsættes til penge, fx aktier, obligationer, andre værdipapirer samt guld, sølv o.l.,

- kapitalpensioner,

- kostbart indbo, fx malerier og tæpper samt indbo udover det normale,

- lotterigevinster, fx pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v.,

- biler,

- sommerhuse.

Kommunen ser normalt bort fra formue i form af ejerbolig eller andelsbolig, hvis ansøgeren/familien bor der. Hvis der er en betydelig friværdi i boligen, kan kommunen ud fra en konkret vurdering henvise ansøgeren til at optage lån, forudsat at den pågældende vil kunne klare de øgede boligudgifter, der følger med lånet.

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=87006#K1

Som nedenstående eksempel viser , stiller nogle kommuner dog alligevel krav om salg. Formentlig efter devisen ”går den så går den”. Eller også ved de bare ikke bedre , som eksempelvis jeg :-)
Men klager man vil man efter alt at dømme vinde sagen.


Citat:
Sakset fra familieadvokaten.dk


Kan jeg få kontanthjælp, når jeg ejer et gældfrit hus?

Jeg blev enke for et halvt år siden. Er 53 år gammel. Har ikke været på arbejdsmarkedet de sidste 25 år, og lider blandt andet af slidgigt i ryggen.
Sidder i et hus der er betalt, og har ikke gæld. Pengene jeg havde i banken, har jeg som kommunen forlangte levet op, under deres administration. Jeg skal til arbejdsprøvning nu. Da de vil se hvad jeg kan klare.
Hvis jeg ikke kan få pension og ikke kan finde arbejde bag efter, fik jeg den besked. Sælg huset, så har du penge så du kan forsørge dig selv.
Hvad skal jeg gøre. Har jeg ingen muligheder for nogen hjælp så jeg kan blive i huset og klare mine fornødenheder.

SVAR:

Sagen er ikke så enkel.
Udgangspunktet er, at du er omfattet af personkredsen, der kan få hjælp efter aktivloven. Problemet er, at du ejer et gældfrit hus. Udgangspunktet er her, at kommunen ikke kan forlange, at du skal sælge huset. Det fremgår af vejledningen til aktivloven, at kommunen normalt skal se bort fra formue i form af ejerbolig, når ansøgeren bor der. Efter en konkret individuel vurdering kan kommunen kræve, at du optager lån i huset til at leve for, forudsat at du vil kunne klare de forøgede boligudgifter, der følger med lånet. Hvis det er tilfældet for dit vedkommende, kan kommunen ikke forlange, at du skal arbejdsprøves, da du ikke får udmålt hjælp efter loven, så længe du lever for det optagne lån. På et tidspunkt vil du have optaget så meget lån i din bolig, at der ikke kan optages mere, således at du vil være berettiget til kontanthjælp. Der vil der så kunne stilles krav om, at du står til rådighed for arbejdsmarkedet med arbejdsprøvning og lignende.

Ud fra det oplyste tror jeg ikke, du opfylder betingelserne for tilkendelse af helbredsmæssig førtidspension, da lidelsen slidgigt alene ikke er nok.

Jeg synes hellere, du skal bede kommunen om at blive revalideret til et arbejde du kan og vil magte. Når man er under revalidering, ses der helt bort fra formue. En anden mulighed kunne også være fleksjob, hvor man ikke arbejder på fuld tid, men får løn for fuld tid. Mulighederne for revalidering til beskæftigelse på normale vilkår skal dog være udtømte. I øvrigt skal samtlige foranstaltninger der kan forbedre erhvervsevnen være afprøvet, før man påbegynder en sag om tilkendelse af førtidspension.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-452.html
Mht de ”insolvente” boligejere er vi tilgengæld ikke enige. Det er hovedsageligt førstegangs køberne , der har købt bolig de senere år der er insolvente.
Solvensen afgøres mere end noget andet af hvornår man trådte ind på boligmarkedet.


EDIT

Jeg fandt lige denne særdeles interessante artikel fra DUKH ( Den uvildige konsulentordning på handicapområdet ).

Den belyser udførligt problematikken omkring kontanthjælp/ejerbolig , med flere henvisninger til principafgørelser fra ankenævnet. Afgørelserne er desuden lidt mere detaljeret end tidligere set.

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...p-og-ejerbolig

Sidst redigeret af halse; 09-04-2013 kl. 04:08.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
så ryger efterlønnen MTVRV1 Politik og Samfund 4 22-12-2011 14:02
Ryger jeg på kontanthjælp? MissMurphey Spørgsmål ang fleksjob 16 17-11-2011 15:40
Dagpengene er mindre værd - hvad med FP og KH? sun-lady Politik og Samfund 0 12-10-2008 19:18
Brug computer - ellers ryger dagpengene Stella Spørgsmål ang fleksjob 16 22-12-2007 22:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension