K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-10-2010, 09:57   #1
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
det økonomiske for pensionist med hjemme boende barn på SU.

efterlyser viden om hvorledes ens økonomiske situation er stillet. ved at have en hjemme boende datter boende på SU.

vil der blive tilskrevet en nedsættelse i pensionen.. eller gøre det ingen forskel.


årsagen til at hun stadig bor hjemme er at hun hjælper mig meget i hjemmet. da min funktion er meget nedsat. jeg har mulighed for hjemmehjælp hvis hun ikke boede her. men den hjælp er jo langt fra så god som den hun giver. lige et side spørgsmål (mener også at have hørt at man kan få hjemme hjælp. ved at vælge en selv som så hjemme plejen aflønner)

og hun/ vi frygter at hun er nødsaget til at springe fra sit uddannelses forløb. hvis hun kom ud og får sit eget til en SU hun ikke kan leve for.

men jeg er også bange for at det vil blive en dyr hjælp for mig i længden. i tilfældet af modregninger.

vi har en del tanker vi ikke rigtig kan finde svar på da boligsikring og anden ikke kan gå ind og give præcise svar på de spørgsmål vi har..

her tænker vi også på hvordan hun kunne være stillet til boligsikring hvis hun komme ud og fik sin egen lejlighed.. (her tænker hun ikke studie lejlighed). men en billig almennyttig lejlighed.

men der har vi ind til videre fået det svar at hun intet støtte kunne få. på tros af at SU er så lav.

så forvirringen er stor. for vi føler virkelig at være gidsel af systemmet.

så håber der er nogen som har stået i samme situation, og kan hjælpe med jeres erfaring på det område..

på forhånd tak..

Sidst redigeret af maja-bell; 30-10-2010 kl. 10:04.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2010, 10:34   #2
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 16
frupia1 er ny på vejen
Du mister ikke

noget i pension - men i boligsikring . Hvor meget kan du regne ud på nettet.

Jeg forstår ikke hvorfor din datter evt skal afbryde sin uddannelse selvom hun flytter hjemmefra. Hun vil jo få en højere sats ved at være udeboende end hjemmeboende. Ved godt det ikke er meget men det er jo ens for alle unge. De fleste klarer det ved at have et fritidsjob og evt suppleret med su lån
frupia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2010, 10:38   #3
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 16
frupia1 er ny på vejen
med hensyn til bolig

så er det klart man som ung studerende ikke har råd til en stor lejlighed. Derfor er der studie boligere i de fleste byer. Eller man kan gå 2-3 sammen om at leje en lejlighed.

Ved ikke hvad I andre gjorde-men da jeg var ung og på su boede jeg på 1 værelse med fælles adgang til køkken og bad.
frupia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2010, 12:47   #4
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Frupia1...

nu skal du ikke hænge mig ud her.. vi har bekymringer nok.. så det jeg ønsker her i tråden er at få svar på de spørgsmål jeg har, til det økonomiske i vores/ min situation.

men vil lige lade en bemærkning falde på dit svar.. for er lidt i tvivl om om du har bemærket at det altså er inde for alle områder at arbejdsløsheden er stor.. så ønsker du job og ikke er under 18år. så er det nærmest umuligt at finde. hvis du ikke lige kender en som kender en.. og min datter er blevet fyret på grund af at hun blev 18 i den butik hun var ved i 2år..

og hvor står der at det skal være en stor lejlighed.. ??? det er der ikke skrevet eller tænkt på. men en bolig hvor hun kan blive. så hun ikke efter endt uddannelse skal ud at søge og optage nye lån til indskud igen..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2010, 12:59   #5
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 16
frupia1 er ny på vejen
Mit svar var

på ingen måde for at hænge dig ud da. Overhovedet ikke. Du skrev din datter måske måtte bryde sin uddannelse fordi hun ikke får meget i su. Jeg skrev bare at det er ens for alle unge (jeg synes også de får for lidt ) og at man jo kunne supplere med job-hvilket mine også har måttet gøre.


Hvis du mener hun ikke kan få job så er alternativet til at være studerende at komme på kontanthjælp hvilket ikke "giver" mere om måneden.

Så er det i mine øjne da meget bedre at tage et par sure år OG bosætte sig efter det. Jeg forstår godt du gerne ville din datter kunne leje en bolig som hun kan blive boende i. Men det er nok lidt urealistisk. Derfor gjorde jeg dig opmærksom på at der netop findes studie boligere til studerende hvor huslejen er meget lav.

Eller man kunne gå flere studerende sammen og leje en lejlighed.

Du nvner at du er berettigetet til hjemmehjælp- måske det var en mulighed for din datter. At supplere sin su med nogle timers hjælp ved dig.

Selvom man er 18 kan det lade sig gøre at finde job. De fleste plejehjem og i hjemmeplejen tager med kyshånd studerende ind i sommer ferien til rengøring. Der kan man faktisk få 7 ugers fuldtidsjob og derved tjene en god slat som man så har som ekstra
frupia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2010, 13:26   #6
MHH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2008
Indlæg: 31
Styrke: 16
MHH er ny på vejen
Hej

Hej Maja-Bell

Jeg har en pensions-rådgiver ved min kommune,som kan give mig svar hvis der er noget jeg er i tvivl om mht min førtidspension.

Jeg kan godt forstå din frustation mht økonomi osv....men prøv at ring til din kommune og hør om du ikke har en pensions rådgiver som evt kan hjælpe dig,det er ikke en sagabehandler,men en rådgiver...

Håber du får løst dine ting

Mange hilsner herfra.
MHH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2010, 13:53   #7
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
MHH..

ja det må jeg lige have undersøgt om der også er her, for har ind til vider kun haft kontakt til boligsikringen over tlf. da det kniber med at komme ud.. tak

og må lige sige at rejsen er land for at komme til kommunekontoret da vi bor i en lille by..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2010, 18:34   #8
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...som jeg ser det, så støtter Mor og Datter hinanden i fornuftig, samfundsbesparende økonomi, idet Datter kunne bo ude, få tildelt større SU og evt. også få boligtilskud og Mor ville kunne få bevilliget hjemmehjælp, måske også både varmetilskud og boligsikring m.m..

Majabell, hvis du får bevilliget hjemmehjælp, ved jeg positivt (i min kommune) at du selv kan ansætte den person, du ønsker skal udføre opgaven (godt 116 kr pr time, som kommune overfører til den ansatte).

Den ansatte kunne så være din datter :-)

P.S.

Har kendskab til en ung studerende i andelslejlighed med en "husleje" under 2000/md. som fik boligtilskud.

Lovgivningen er, mener jeg helt bestemt, fortsat således, at man er berettiget til hjemmehjælp betalt af kommune, selvom man bor i en 20-millioners villa på Strandvejen og har mindst lige så meget stående i banken... så mener bestemt ikke, du modregnes i din pension.

Sidst redigeret af Carmen; 30-10-2010 kl. 18:44. Årsag: Tilføjet P.S.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2010, 16:20   #9
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...som jeg ser det, så støtter Mor og Datter hinanden i fornuftig, samfundsbesparende økonomi, idet Datter kunne bo ude, få tildelt større SU og evt. også få boligtilskud og Mor ville kunne få bevilliget hjemmehjælp, måske også både varmetilskud og boligsikring m.m..

Majabell, hvis du får bevilliget hjemmehjælp, ved jeg positivt (i min kommune) at du selv kan ansætte den person, du ønsker skal udføre opgaven (godt 116 kr pr time, som kommune overfører til den ansatte).

Den ansatte kunne så være din datter :-)

P.S.

Har kendskab til en ung studerende i andelslejlighed med en "husleje" under 2000/md. som fik boligtilskud.

Lovgivningen er, mener jeg helt bestemt, fortsat således, at man er berettiget til hjemmehjælp betalt af kommune, selvom man bor i en 20-millioners villa på Strandvejen og har mindst lige så meget stående i banken... så mener bestemt ikke, du modregnes i din pension.

jo du har helt ret hun bor stadig hjemme fordi vi ikke kan være sikker på hun vil kunne få boligydelse.. og derfor føler vi vi er fastlåste i sagen..

jeg kunne få hjemmehjælp. men ikke så længe hun bor her.. så jeg vil se på hvor ledes vi få hende gjort som udeboende.. så der kan komme mere ro på for os bække to..

og vil da benytte mig af den mulighed at det er hende som kunne få lidt ekstre ved at komme og gøre rent.. det vil være godt for os bække..

men systemet er ikke at vende skeer med. søgte hjemme hjælp da hun har rigeligt om ørerne med uddannelsen..

men blev også nervøs for at min pension så ville få ændringer nu hvor hun er blevet 18år og stadig bor her...
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2010, 16:39   #10
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Kære Maja!

Jeg forstår godt, at der er mange spørgsmål, der trænger sig på i din/Jeres situation.

Jeg har desværre ikke paragrafferne parat, men ville det ikke være muligt at undersøge det i din lokale Borgerservice/Borgerrådgiver?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
? ang voksne hj, boende børn. susa71 Alt det andet 3 08-08-2013 15:16
førtidspensionist med hj.boende 18 årig... Misse76 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 20-06-2013 05:14
fra invalide pensionist til folke pensionist Bekymret søn Alt det andet 3 15-03-2011 22:17
Er den hjemme? boowam Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 25-02-2010 19:07
K10 i Ude og Hjemme. Hejdien Dit og Dat 1 29-08-2007 19:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension