K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-08-2013, 16:17   #1
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Jobafklaring

Hej alle

Håber at I kan hjælpe mig med spørgsmål omkring Jobafklaring.

Førrst baggrund:
Min borger psykiater har, i sin seneste statusrapport skrevet at min borger lider af Generaliseret angst, PTSD/personlighedsændring efter katastrofeoplevelse og neurasteni.

Min borger er faldet ud af SDP-systemet og er ikke kvalificeret til kontanthjælp.

Min borger står nu foran en jobafklaring, hvor psykiateren noterer i sin statusrapport at der er mulighed for forværring af den psyskisk situation.

Personligt er jeg dybt bekymret for min borger, idet jeg kan se en forværring i forløbet, der nu har varet i et par år.

Jobcenteret har arrangeret en mentorordning og jobkonsulent, og min borger skal således state sin jobafklaring.

Imidlertid er mit spørgsmål til jobcenteret: Hvad nu hvis min borger ikke kan gennemføre jobafklaringen??? Så er svaret så bliver borgeren 'nulstillet' med besked om at komme igen om fire måneder. Kan borgeren heller ikke klare en ny jobafklaring, bliver borgeren 'nulstillet' endnu en gang. Og dette kan i princippet fortsætte til borgeren er 67.

Mit spørgsmål til Jer:

Er dette virkelig lovligt, eller skal jobcenteret reagere ved at indstille til rehabiliterings teamet for visitering til førtidspension.

Jeg er noget rundt på gulvet som bisidder, fordi jeg mener at jobcenteret bevidst forhaler min borgers sag.
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2013, 16:49   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Din borger... hvem er du, hvad er din rolle i det her... er det efter aftale med din borger at du skriver her ?
Er lidt forvirret.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2013, 16:52   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis man mener at det eneste rigtige er en førtidspension og man har lægepapirer som understøtter dette...så har alle mulighed for at søge en pension på det foreliggende grundlag....

Sagen SKAL så forbi rehabiliteringsteamet inden de SKAL sende den videre til pensionsnævnet så de kan tage stilling til om borgeren opfylder kravene for en førtidspension...

Om dette er en mulighed for omtalte....ja det ved jeg ikke....men det er en mulighed...hvis man ønsker at se om man opfylder kravene...

Rehabiliteringsteamet vil så kigge på sagen og indstille henholdvis positivt eller negativt...men uanset...så vil de kigge sagen igennem...og de skal som sagt...sende sagen videre til pensionsnævnet så de kan træffe en afgørelse om pensionsberettigelse...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2013, 17:03   #4
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Hej Nøgne Tær
Ja jeg ved at det lyder forvirrende; men synes ikke lige at jeg vil afsløre for meget om 'min borger'.
Men jeg er bisidder for en kvinde på lidt over 50, og forsøger at finde svar på et par af de 'mure' vi render panden imod.
Og ja hun er helt med på at finde svar på spørgsmålene. Og ja jeg er dybt bekymret for hende, idet jeg kan observere at hendes tilstand er forværret i de ca. to års forløb hun har været igennem.
Håber det er svar på din bekymring.
Og jeg håber da også at du kan hjælpe
F

Hej Webmaster
Tak for svaret.
Det er også en mulighed vi overvejer; selvom det vist nok er definitivt ved negativt svar.

Imidlertid er det store problem, at i fald hun ikke - af psykiske årsager - kan gennemføre jobafklaring, har hun jo det proble, at rehabteamet skal bruge udtalelse fra jobafklaring for at kunne tage stilling til hvad der skal ske.
Årsagen til min bekymring er at jobcenteret underkender psykiaterens rapporter, og vurderer at hun kan klare job på det ordinære arbejdsmarked,.
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2013, 18:43   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af FOB Se meddelelser
Imidlertid er det store problem, at i fald hun ikke - af psykiske årsager - kan gennemføre jobafklaring, har hun jo det proble, at rehabteamet skal bruge udtalelse fra jobafklaring for at kunne tage stilling til hvad der skal ske.
Årsagen til min bekymring er at jobcenteret underkender psykiaterens rapporter, og vurderer at hun kan klare job på det ordinære arbejdsmarked,.
Når jobcenteret underkender psykiateren er det netop vigtigt, MEGET VIGTIGT, at jobcenteret ved selvsyn konstatere hvor galt det kan gå i en praktik.

Jeg har også en alvorlig psykisk lidelse, og jeg kom i en kort praktik, hvor konsulenten fulgte mig meget tæt, ligeledes gjorde egen læge og psykiater, samt hjemmevejleder... de skrev og skrev.
Alle vidste at det ville gå galt på et tidspunkt, og stod også parat da det hele så gik galt.

Min pointe er at en rigtig godt beskrevet praktik som går dårligt, ja der kan enhver se at man ikke skal føre folk ud igen.

Jeg har også haft forværring de sidste 3 år, hvor det bare er gået ned af bakke, for at ende med et bum i praktikken.

Man skal overveje om man for alt i verden vil undgå en praktik, for det kan være en meget længere kamp på sigt, end at komme ud i en kort praktik, falde fra hinanden for en periode, evt. blive indlagt derefter... og så have overbevist alle om at sådan skal man ikke ende igen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2013, 18:56   #6
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Hej Nøgne Tær
Tusinde tak for dit følelsesladede indlæg. Jeg ser samme historie i 'hendes' tilfælde. Bortset fra at hun skal i jobafklaring i en kommuneafdeling.
Vi må se hvad der sker, jeg er blot dybt bekymret; men vil benytte mig af dit fine eksempel hvordan jeg/vi skal gøre.
Igen tak
F
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2013, 00:11   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Din borger har krav og ret til at denne afklaring opstiller ALLE kendte skånebehov.

Og nej, det er IKKE et krav at hun kan gennemføre forløbet.

Det er dog bedst at give fremmøde, de aftalte dage, hvorefter borger går hjem igen, hvis det ikke går den dag.

Ved enhver form for forværring kontaktes læge/speciallæge for journal notater, som bruges afsluttende.
Hvis tilstanden bliver forværret bør læge/speciallæge stoppe forløb, eller medvirke til ydereligere tilpasning til borger.

Forløbet skal laves/tilpasses borgers muligheder, ikke omvendt.

I skal sikre at borger afklares under sygedagpengereglerne, dvs at restarbejdsevnen skal undersøges/klarlægges.

Dette skal foregå alene på borgers præmisser.

Nogle får istedet laves en funktionsbeskrivelse, samt lægeerklæringer.

Det er meget vigtigt at der bliver lavet en SKRIFTLIG job-plan eller lign, hvor de rigtige §§ indskrives, og betingelserne er nøje nedskrevet, herunder skånebehov og typisk opstartstimer.
Hold fast i, at det er en AFKLARING af RESTARBEJDSEVNEN.
Der KAN således IKKE være krav om bestemt antal timer.

Det kræves dog, at borgeres tilstand er UDEN muligheder for forbedringer, i form af en eller anden form for behandling, og/eller at tilstanden er stationær.

Stil gerne spørgsmålende SKRIFTLIG, da de formodentlig vil se helt anderledes ud, end de mundtlige I får.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning/Jobafklaring FOB Alt det andet 7 02-09-2013 10:54
Jobafklaring falentin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 08-05-2010 19:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension