K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-08-2013, 18:58   #1
Emil1974
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Emil1974 er ny på vejen
forløb med førtidspension

Hej alle herinde på K10,
Er ny herinde, så håber på at jeg gør det her rigtigt.

Har en god veninde, som igennem 3 år nu har haft de første 8 forskellige psykologer, som er stoppet af forskellige årsager. hun er snart kørt træt i "systemet", men er nu nået så langt at pykolog og læge har givet deres vurdering videre til kommune og har tilskyndet at det bliver en pensionssag.

Nu viser det sig at hun igen skal vurderes af en speciallæge, som sjovt og mener det lidt sarkastisk er den samme læge som 3 uger forinden tilskyndede og vurderede det som en pensionssag.

Mit spørgsmål går ganske enkelt ud på om hvordan forløbet er "normalt" i sådan en sag eller om der er forskel fra kommune til kommune. Min veninde er ved at gå helt ned på den tid det tager og hun ikke ved hvad der skal ske med hende. håber at der er nogen som kan fortælle mig lidt om det og som jeg måske kan forklare hende.

På forhånd tak
Emil1974
Emil1974 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2013, 19:26   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
En læge skal på ingen måde udtale sig om pensionsberettigelse, det er udelukkende en kommunal opgave. "Normalt" er det arbejdsevnen, der er afgørende om berettiget til pension.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2013, 19:39   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
For det første...
Hvis en læge nævner pension, og kommunen så vælger at indhente en speciallægeerklæring fra samme læge, så er man rimelig godt stillet, for så tror kommunen på det lægen siger.

Ang. tiden det tager.... så har jeg endnu ikke hørt om nogen hvor kommunen fik klaret tingene indenfor rimelig tid.
Det tager år og dag, hvilket hvem som helst her på siden vil medgive mig i.
At man er ved at skide grønne grise og havner utallige gange ekstra på psyk. det spiller ingen rolle for kommunen, de gør hvad der passer dem !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2013, 10:03   #4
Emil1974
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Emil1974 er ny på vejen
tak for svar, det er lidt skræmmende at det danske samfund er sådan, snakkede med min veninde i går og hun siger at kommune er igang med at presse på med udtalelser fra psykiatrien og samtidig fra speciallæge. hun er også glad for at hun i det mindste er kommet så langt, men utroligt at man på en måde skal være en så "rask" syg for at komme alt dette igennem.

Det med at vurdere arbejdsevne var det jeg mente i mit indlæg med at læge havde tilskyndet pension, han har skrevet at han ikke mente der ville komme noget godt ud af at sende min veninde i arbejdsprøvning.

Men er er der nogen som ved hvor mange led som sagerne skal igennem på kommune? eller om hun selv kan tillade sig at presse på for at få kommune igang? det har jo selvfølgelig lige været sommerferie, så har jo desværre nok ligget stille så længe.

Synes det er vildt godt at der findes en side som K10, så man ved man ikke er alene hvis man kommer ud for de her ting.

Håber at der er nogen som måske kan svare mig
hilsen Emil1974
Emil1974 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2013, 11:26   #5
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Emil1974 Se meddelelser
tak for svar, det er lidt skræmmende at det danske samfund er sådan, snakkede med min veninde i går og hun siger at kommune er igang med at presse på med udtalelser fra psykiatrien og samtidig fra speciallæge. hun er også glad for at hun i det mindste er kommet så langt, men utroligt at man på en måde skal være en så "rask" syg for at komme alt dette igennem.

Det med at vurdere arbejdsevne var det jeg mente i mit indlæg med at læge havde tilskyndet pension, han har skrevet at han ikke mente der ville komme noget godt ud af at sende min veninde i arbejdsprøvning.

Men er er der nogen som ved hvor mange led som sagerne skal igennem på kommune? eller om hun selv kan tillade sig at presse på for at få kommune igang? det har jo selvfølgelig lige været sommerferie, så har jo desværre nok ligget stille så længe.

Synes det er vildt godt at der findes en side som K10, så man ved man ikke er alene hvis man kommer ud for de her ting.

Håber at der er nogen som måske kan svare mig
hilsen Emil1974
Din venindes sag skal forelægges rehabiliteringsteamet. Det er dem som afgør, om hun skal indstilles til pension. Indstiller rehab til pension som de kun gør under meget skærpende omstændigheder, skal sagen videre til pensionsnævnet i kommunen, som træffer den endelige afgørelse.

Din veninde skal i samarbejde med sin sagsbehandler i kommunen, udfylde et skema som hedder: Rehabiliteringsplanens forberedende del. Det skal forelægges rehabiliteringsteamet sammen med en lægeattest som hedder læ265.

Vurderingen som kommunen ønsker fra en speciallæge er blot en del af det forliggende materiale, selvfølgelig en vigtig del, da lægen støtter op om hendes situation - men egen læge og rehabiliteringsskemaet, skal også med i sagsbehandlingen, efter gældende regler i ny reform af 2013.

Sidst redigeret af simsons; 17-08-2013 kl. 11:30.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2013, 11:54   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Hvormange led sådan en processen skal igennem, kommer an på hvad kommunen finder på hen ad vejen.

Jeg vist været rimelig heldig og hurtigt igennem systemet.
Men jeg har også været kendt i kommunen flere år, idet jeg har arbejdet i fleksjob en årrække.

Jeg blev fyret Sep. 11
Påbegyndt revurdering Marts 13
Arbejdsprøvning 7 uger sommeren 13, denne blev afbrudt idet der ellers kunne være fare for mit liv, pga. den tilstand afprøvningen bragte mig i. (min lidelse er psykisk, og mange overser hvor farlig sådan en tilstand kan blive)
Jeg er glad for at jeg var i praktikken selvom jeg fik det så dårligt at jeg var mange uger om at komme mig, og jeg også var forbi psykiatrisk afdeling.

Din veninde skal være opmærksom på at det er en meget dårlig idé at slippe udenom en arbejdsprøvning... jo mere papir hvor der står hvor håbløst det hele fungerer, er bedre end et papir hvor nogen påstår at man nok ikke kan... også selvom at det er ganske rigtigt at man ikke kan.
Jeg var heldig at have psykiateren helt på min side, og jeg hang da ogsåtdm hel del ekstra i telefonen til ham, for at holde mig nogenlunde i live i processen.

Min alder taget i betragtning, at jeg allerede har været i flere fleksjob, at jeg har haft en meget dårlig periode under praktikken, at min daglige hjælp i hjemmet mm er fordoblet ved at jeg skulle arbejde 2x1.5 time/uge og mange andre forholde har gjort at jeg nu kommer for rehabiliteringsteamet.

Jobcenteret vil IKKE længere godkende mig til fleksjob, ifølge dem er der ikke andet end pension tilbage.

Jeg har afprøvet alt behandling og lidt til.
Jeg har fået 27 forskellige præparater mod min psykiske lidelse... jeg har fysiske hjælpemidler i hjemmet, jeg har hjemmehjælp og hjemmevejleder.

Der er risiko for at jeg ikke kan blive i eget hjem hvis jeg får det værre... og jeg kunne blive ved.

Mit problem er at jeg ser fuldstændig normal ud... man gætter ikke på at der kunne være noget galt.
Veninder gennem mange år har end ikke kunne finde ud af om jeg bare var doven eller hvad der var galt, det siger de nu... og det åbner jo mine øjne for hvordan andre ser mig, ja også professionelle behandlere har jeg kunne bluffe.

Årsagen til at jeg overhovedt er kommet længere er at min hjemmevejleder har været med til alle møder på kommunen... hun har budt ind hver gang jeg har gjort mig selv bedre end jeg var... og det er noget der sker hele tiden, og i forhold til alle situationer.

Jeg håber din veninde kommer godt igennem, men man kan desværre ikke garantere noget som helst... desværre må man forberede sig på det værste og lidt til.... så godt hun har en som dig.

Sidst redigeret af Nøgne tær; 17-08-2013 kl. 11:58.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Resource forløb Amai Hansen Alt det andet 5 19-09-2013 15:38
Så søger jeg førtidspension! her kommer hele mit forløb at stå fremover stefansson At søge førtidspension 130 20-08-2013 12:35
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
SDP - Forløb? HsH Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-07-2011 23:52
Mit forløb.. gh72 Hvordan forløb det da du søgte fleks? 1 26-04-2006 21:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension