K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-08-2013, 15:43   #21
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg synes helt klart at folk skal have lov til at yde det de kan....og det skal de kunne gøre under en garanti for at de har deres pension at falde tilbage på hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre...

Men samtidig lyder det lidt hult...

Det gør det fordi man netop er visiteret til en førtidspension pga INGEN arbejdsevne...

Dette er jeg sikker på at skumle mennesker....ingen kuglestøder nævnt.....vil tage op og misbruge til at få strammere regler igen og igen...

Når man snakker om at førtidspensionister arbejder...ja så er det jo langt fra alle dem som "arbejder" som ville kunne bruge det til at få et indtægtsgivende job....

Man burde måske få omformuleret tingene....for der er ingen tvivl om at det forvirrer når mennesker får en førtidspension pga ingen arbejdsevne og samtidig kan de selvsamme mennesker gå ud og få et arbejde...uanset timer...

Det giver jo ikke mening...eller det hænger ihvertfald ikke rigtigt sammen med når man siger de ingen arbejdsevne har...

Så måske hvis man kaldte det noget andet at det ville give mere mening og der så ikke var nogen der kunne udnytte dette til at få strammere regler...

En ting er sikkert...og det er at folk trænger ikke til at få strammere regler når det gælder mulighederne for at kunne komme på fleksjob eller førtidspension når de bliver syge...medmindre man ønsker et samfund hvor folk der er syge dør alene fordi samfundet ikke ville hjælpe folk...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2013, 16:16   #22
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lige præcis Web....

Spørgsmålet er så bare, om de nyeste stramninger pr 2013, ikke kan være medvirkende til, at nogen styrter ud over kanten. Det er ikke alle unge under 40 år der sidder med armene oppe af begejstring over ressourceforløb der kan forlænges så længe det skal være....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2013, 21:32   #23
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hmmm, jeg sidder lige nu og undrer mig.

Både Mrperfektone og jeg selv har prøvet at forklare, på hver sin måde, at fleksjob og løntilskudsjob ikke kan sammenlignes.

Jeg skrev lidt om det i #15.

Men det er som om, at der ikke er nogen, der læser det.

Derudover skriver Web:
"Det gør det fordi man netop er visiteret til en førtidspension pga INGEN arbejdsevne..."

Indtil udgangen af 2012 kunne man tilkendes fp hvis arbejdsevnen var nedsat til "det ubetydelige", altså behøvede arbejdsevnen ikke at være totalt væk.

Misforstå mig ikke, jeg undrer mig meget hver gang en bruger herinde begynder, at snakke om, at vil arbejde til trods for en fp.

Ofte har jeg siddet og tænkt, om der mon er nogen, der er kommet (for?) let til deres fp.
For mit eget vedkommende kostede det ca. 15 års kamp, med alt hvad det kan indebære.

Jeg ville aldrig turde, at gamble med min fp.

Men eftersom jeg har været i arb.prøvning på et beskyttet værksted, så her jeg jo set, hvor lidt man behøver at kunne, for at blive ansat sådan et sted, og den slags ansættelser må vel være løntilskudsjob.

Hvis min far, som var en gevaldig stakkelhader, havde set det, så ville han have sagt, at de ikke lavede andet end, at slå skader med en kæp.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2013, 21:46   #24
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Så selvom en person er i et løntilskudsjob 10 timer om ugen kan det vist sagtens forekomme, at personen reelt kun yder hvad der svarer til 2 timers arbejde.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hmmm, jeg sidder lige nu og undrer mig.

Både Mrperfektone og jeg selv har prøvet at forklare, på hver sin måde, at fleksjob og løntilskudsjob ikke kan sammenlignes.

Jeg skrev lidt om det i #15.

Men det er som om, at der ikke er nogen, der læser det.
Men men men... sådan et løntilskudsjob som du beskriver er jo netop de betingelser jeg er tilkendt et flexjob på og også med massive skånehensyn

Hvis jeg selv var blevet tilkendt en førtidspension, ville jeg heller ALDRIG turde gamble med den, på den måde som flere tråde herinde handler om.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2013, 21:52   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moi Se meddelelser
Men men men... sådan et løntilskudsjob som du beskriver er jo netop de betingelser jeg er tilkendt et flexjob på og også med massive skånehensyn
Før eller efter 1/1-2013?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2013, 21:57   #26
Mrperfektone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2012
Indlæg: 49
Styrke: 13
Mrperfektone er ny på vejen
For let til pension ? - Jeg tog udannelse som mekaniker trods mine diagnoser Ocd Aspeger og Adhd og jeg arbejde som mekaniker 3 år men da jeg flyttede hjemme fra kunne jeg ikke både overskue arbejde og hjemmet + min diagnoser i kombination min psykiater skrev dengang til Aalborg kommune at jeg kunne vende tilbage til min gammel arbejdesplad i et fleksjob under skånehensyn min gamle arbejdesplads ville dengang også have mig tilbage på nedsat tid men det afslog aalborg kommune der gik så yderliger 6 år hvor jeg blev dårligere og dårligere og blev indlagt osv jeg fik så til sidst testede min arbejdesevne og fik pensionen efter 6 års kamp med systemet min pointe er : Det ikke altid borgens skyld at det falder ud som det gør kommunen gør deres til at forværre det hele i stedet for at hjælpe til at beholde beskæftigelse på et eller andet plan og så skal man bagefter høre for at man er en samfunds nasser osv osv jeg har ikke selv valgt min diagnoser og valgt at gå ned på mit job. Jeg søgte for øvrigt også bostøtte da jeg arbejde fuld tid men det fik jeg afslag på fordi jeg arbejde fuld tid men det blev jeg så ikke ved med :S - Jeg synes det er så meningsløst man ikke forbygger i stedet for at prøve at udbedre skaderne når de er sket

Sidst redigeret af Mrperfektone; 14-08-2013 kl. 22:07.
Mrperfektone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2013, 21:58   #27
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
For 2 mdr siden og ja, jeg er helt klar over at det er de nye skrappe regler der giver muligheden for så lavt timetal, men jeg ville ikke selv være tryg ved ikke at vide om hvornår grænsen er nået til at fp skal revurderes.

Hmm nej jeg skal nok ikke blande mig i disse tråde, for det gør ondt indeni. Jeg har nok for store åbne sår på sjælen
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2013, 22:01   #28
Mrperfektone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2012
Indlæg: 49
Styrke: 13
Mrperfektone er ny på vejen
Og hvad er arbejdesevne jeg synes det er et ligeså forvirende begreb som folk under 40 skal ikke have pension ? Arbejdes evne er ikke i alle tilfælde en statisk ting mange som er blevet tilkendt pension på grund af pyskiske lidelser vil have en bedre arbejdesevne/livskvalitet fordi de netop har fået ro på deres forsøgelse grundlag grundet pensionen men det betyder jo ikke ens diagnoser forsvinder så derfor synes jeg ikke man kan stille det så firkantede op fordi jeg synes netop bare at det tegn på pensionen virker hvis man får mere overskud i sin hverdag til at holde sine diagnoser ud.

Der er jo ikke nogle der ikke har en eller anden form for arbejdsevne hvad med de udviklingshæmmede der arbejder i beskyttede beskæftigelse hvor de er 5 dage om ugen i feks gartneri har de så også en arbejdsevne ? - Velfærdssamfundet principper var vel i starten at sikre alle lige muligheder selvom man har handicap men det ser det ud til regering har glemt.
Mrperfektone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2013, 22:16   #29
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mrperfektone Se meddelelser
For let til pension ? -
Det har ikke været min hensigt, at beskylde nogen for noget.
Og vi kan meget nemt blive enige om, at systemet langt fra virker optimalt.

Jeg skrev blot om de tanker jeg nogle gange har gjort mig, når en fp'er vil have et job.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mrperfektone Se meddelelser
Og hvad er arbejdesevne jeg synes det er et ligeså forvirende begreb som folk under 40 skal ikke have pension ? Arbejdes evne er ikke i alle tilfælde en statisk ting mange som er blevet tilkendt pension på grund af pyskiske lidelser vil have en bedre arbejdesevne/livskvalitet fordi de netop har fået ro på deres forsøgelse grundlag grundet pensionen men det betyder jo ikke ens diagnoser forsvinder så derfor synes jeg ikke man kan stille det så firkantede op fordi jeg synes netop bare at det tegn på pensionen virker hvis man får mere overskud i sin hverdag til at holde sine diagnoser ud.
Ja, mange oplever en bedre livskvalitet, og at kunne fungere bedre med sine sygdomme, når de tilkendes fp.
Men dette er jo ikke det samme som, at have fået en arb.evne.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mrperfektone Se meddelelser
Der er jo ikke nogle der ikke har en eller anden form for arbejdsevne hvad med de udviklingshæmmede der arbejder i beskyttede beskæftigelse hvor de er 5 dage om ugen i feks gartneri har de så også en arbejdsevne ? -
Nu er der jo stor forskel på, om kan kan arbejde i en beskyttet virksomhed og så i en almindelig virksomhed.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2013, 22:20   #30
Mrperfektone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2012
Indlæg: 49
Styrke: 13
Mrperfektone er ny på vejen
Det helt iorden vovse jeg skulle også bare lige af med mine tanker - Hvis nu systemet gav deres borgere en fair og ordenlig behandling kunne det være man havde mere tiltro til dem men det klart hvis man har slåsede med systemet i feks 15 år for at få pensionen så TØR folk ikke give den fra sig heller ikke selv om de har fået det en anelse bedre der jo ikke nogle der er interesseret i at pine sig selv op til flere gange. Derfor tror jeg et mere fleksibel system ville være bedre og et førtidspensionsbevis ville være en god ting så folk turde at tage chancen fordi jeg synes kun det positivt at der nogle der får det bedre og prøver at ændre deres situation selvom de har sindslidelse og er blevet behandlet dårligt af systemet.
Mrperfektone er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Praksisnyt fra DUKH: Invaliditetsydelse og overgang til ny førtidspension carolines Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 5 20-05-2013 01:22
Skattereformen vedr. førtidspension Don Jon Politik og Samfund 18 25-06-2012 07:30
Overgang til førtidspension MartinM Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 26-07-2010 09:49
Overgang til førtidspension fra forudbetalt kontanthjælp... Razmo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 20-10-2009 12:36
Økonomi vedr. førtidspension Guette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 22-08-2006 20:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension