K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-08-2013, 16:00   #1
Mrperfektone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2012
Indlæg: 49
Styrke: 13
Mrperfektone er ny på vejen
Vedr Overgang fra førtidspension til flekdkob

Jeg er på vej til at få et løntilskuds job på 10 timer ved siden af min pension jeg har fået på skrift fra social ministeren i Aalborg kommunen at kommunen ikke vil tage min sag op til revurdering ved et timeantal på 10 timer. Mit spørgsmål lyder hvis det går godt med løntilskuds jobbet og jeg får det bedre er der så mulighed for at overgå fra førtidspension til fleksjob uden en ny Job prøvning eller hvordan er reglerne for jeg magter ikke rigtig flere job prøvning end dem jeg i forvejen har været igennem jeg vil bare gerne bidrage i det omfang jeg magter.


Mvh René

(min pension er efter 2003)
Mrperfektone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 16:26   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Hvis du får supplerende udbetaling fra pensionsselskab, så skal du passe på hvis du får et fleksjob.

I min pensionskasse mister man retten til denne ydelse og kan ikke genindtræde i ordningen senere.

Den med at de ikke vil tage din sag op, det ville jeg ikke satse for meget på, det kan jo godt ske de ikke gør, men på den anden side er der kommunalvalg lige om lidt.

Alle på pension skulle have fået info om overgang til beskæftigelse, der informeres også om den ret man har til vejledning i den forbindelse, måske skulle du tale med din kommune om dét.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 16:28   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er kommunen alene der bestemmer om du kan overgå til et fleksjob...

Det vil sige at det er ikke noget du har krav på....

Men hvis ellers alt er i orden og du viser dem at du kan arbejde...ja så burde der ikke være noget problem...men det er som sagt op til kommunen om de vil...

Ang det brev du har fået....du skriver fra socialministeren i Ålborg...det forstår jeg ikke rigtigt...

Socialministeren er ikke fra Ålborg...det er Annette Vilhelmsen fra Fyn der er ny socialminister...

De kan ikke give en sådan garanti til dig...

Der står mere end meget tydeligt i loven at hvis man kan blive selvforsørgende....herunder i et fleksjob....at så SKAL de frakende din førtidspension...

Da man kan få et fleksjob på endog meget få timer....ja så ville de kunne frakende dig din førtidspension...altså hvis du kan arbejde feks 10 timer...

Så hvis jeg var dig...så ville jeg godt nok lige få undersøgt tingene inden du springer ud i noget du måske ikke kan komme tilbage fra...

Sætter det lige ind så du selv kan se det...

Citat:
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 40 år til folkepensionsalderen, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Personer i alderen fra 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres.

Stk. 3. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension efter stk. 1 eller 2,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at den pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=145406#Kap3

Og så er der her om frakendelse af førtidspensionen

Citat:
§ 43 a. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at retten til førtidspension efter § 16 skal være hvilende.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at førtidspensionen inddrages i tilfælde, hvor pensionisten ikke medvirker til de nødvendige undersøgelser, jf. kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, optræning eller andre foranstaltninger, der må antages mere varigt at kunne forbedre arbejdsevnen væsentligt.

§ 44. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter 1. pkt. kan ske.

Stk. 2. Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension.

Stk. 3. Efter det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke ikke frakendes.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=145406#Kap6
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 16:34   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Socialministeren er ikke fra Ålborg...det er Annette Vilhelmsen fra Fyn der er ny socialminister...
Nej, men Mette Frederiksen er til gengæld fra Aalborg ;-)
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 16:41   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ahh så er det måske hende....men hun er nu ikke socialminister....hun er beskæftigelsesminister...

Men det samme gælder uanset hvem der forsøger at give den garanti....altså når det gælder førtidspensioner givet efter 2003...de kan ikke give den garanti....ikke hvis man skal følge det der står i loven...og det må vel være det der er gældende...eller...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 17:04   #6
Mrperfektone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2012
Indlæg: 49
Styrke: 13
Mrperfektone er ny på vejen
Undskyld det rådmanden på socialområdet i aalborg komune der har svaret følgende :

Job med løntilskud

Kære Rene Mortensen

På baggrund af din mail, har jeg haft kontakt til Jobcenter Nord.

Jeg kan oplyse dig om, at i forbindelse med at du modtager førtidspension,

har du sideløbende mulighed for at arbejde uden, at det på nogen måde vil

have betydning for din berettigelse af førtidspension. Du vil dermed have

mulighed for at kunne arbejde nogle timer om ugen i ordinær beskæftigelse,

uden at vi vil gå ind og se på berettigelsen til din førtidspension. Men det er

dog sådan, at såfremt du får timetal og dermed indtægt af væsentlig karakter

og i en grad hvor du faktisk kan være selvforsørgende – så skal vi naturligvis

ind og vurdere, hvorvidt der kan være sket en væsentlig forbedring af din

arbejdsevne. Du nævner selv i din mail et timetal på mellem 2 og 8 timer

om ugen, hvilket du fint kan have, uden at vi vil se på din berettigelse til

førtidspension igen.

Du vil endvidere have mulighed for at arbejde i job på særlige vilkår –

løntilskud for førtidspensionister. Såfremt du har ønske herom, skal du

kontakte Jobcenter Nord, da de skal være med til at godkende og etablere et

sådant.

Du forespørger endvidere om fleksjob. Det er sådan, at du ikke kan komme

i betragtning til fleksjob samtidig med, at du er tilkendt førtidspension.

Der er i forbindelse med din sag om førtidspension lavet en samlet

arbejdsevnevurdering, der netop har dokumenteret, at din arbejdsevne er

nedsat i en grad, hvor du var berettiget til den førtidspension, du får i dag.

Til din orientering kan jeg oplyse dig om, at der er mange som modtager

pension og samtidig har et arbejde ved siden af, hvor der er tale om få timer

om ugen i ordinær beskæftigelse eller job på særlige vilkår i et løntilskud for

førtidspensionister.

Rene Mortensen

Rådmand Sønderbro 12 9931 3131

9000 Aalborg

Du er altid meget velkommen til at kontakte Jobcenter Nord der kan vejlede

dig omkring de spørgsmål du har vedrørende løntilskud.

Venlig hilsen

Mai-Britt Iversen

Rådmand

Og webmaster hvis jeg har et fleksjob på feks 8 timer er der heller ikke sket en væsentlig forbedring af min arbejdsevne da jeg fik førtidspensionen på 12 timer det skal jo holdes op i mod hvor meget man kunne arbejde da man fik tilkendt pensionen før hen var det ikke alle kommuner hvor de gav et fleksjob på det timetal. Udover det så har jeg haft snakkede med social og integrations ministeriet hvor de siger at man ikke kan sammenligne et løjtilskudsjob med et fleksjob da der i løntilskudsjob skal tages flere skånehensyn og at man under løntilskudsjob ikke skal arbejde til overenstkomstmæssig løn det skal man i et fleksjob.

Så der er altså en væsentlig forskel på Løntilskud job og fleksjob - Udover det så kender jeg mange som har løntilskud job som ikke har fået taget deres førtidspension jeg kender feks en bekendt der har løntilskudsjob på 21 timer om ugen han har ikke fået frataget hans pension om det så er iorden kan vi så diskutere men faktum er han har jobbet og har haft det siden 2004. Og du kan jo se hvad rådmanden har skrevet til mig jeg går ud fra jeg kan tage hendes ord/underskrift for gode vare.
Mrperfektone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 17:51   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja man burde mene at man kan tage hendes ord for gode vare...men når det er sagt...

Der står intet om at de kun skal se på en frakendelse af din førtidspension ud fra de regler og love som var på det tidspunkt da du fik din pension...

Der står tydeligt...som du kan se af det jeg har sat ind....at hvis du kan blive selvforsørgende.....herunder i et fleksjob....så SKAL de frakende pensionen...der står intet om at det skal være ud fra de regler som du fik pension ud fra...

Det vigtige i det der står er....om man kan blive selvforsørgende...

Da man i dag har lavet reglerne om til fleksjob....så man nu kan komme i fleksjob helt ned til et par timer pr uge....

Tja så kan du selv regne på det....for så vil du jo kunne blive selvforsørgende hvis du fik et fleksjob på feks 10 timer...

Og det gør at de skal frakende pensionen...

Om de så gør dette....eller hvordan de kigger på regler og love....det ved jeg ikke da det
hele er så nyt endnu....

Man kan tage chancen og håbe på at de ikke vil frakende ens førtidspension....

Personligt ville jeg....hvis jeg kunne (det kan jeg desværre ikke) arbejde.....ja så ville jeg ikke turde satse på at de ikke ville kigge på min førtidspension...

Men det er jo op til en selv hvad man vil/tør....

Din ven....har helt sikkert fået sin førtidspension før 2003 hvis han arbejder 21 timer pr uge....

Hvis ikke og han også har fået den efter 2003....ja så er der noget galt med hans kommune.....når de ikke frakender ham pensionen...

En førtidspension er jo beregnet på folk der ikke har en arbejdsevne...og ikke kan blive selvforsørgende...

Men uanset....så har du nu set regler og selve loven....og så må du holde den op ved siden af rådmandens garanti....og beslutte dig hvad du vil...

Når jeg svarer i sådan en tråd her...ja så gør jeg det ud fra loven og hvad den siger...

Ikke ud fra hvad jeg selv synes eller hvad jeg ville gøre....det overlader jeg gerne til folk selv at bestemme...

Du burde kunne træffe en ordenligt oplyst beslutning ud fra denne tråd....om hvad du vil fremover...

Lige en sidste ting...hvornår fik du den garanti....

Mere hvis du fik den sidste år....ja så vil jeg kunne forstå at rådmanden skriver at du godt kan arbejde ca 4 - 8 timer....for det var jo under de gamle regler så...

Men er garantien fra i år...ja så forstår jeg den ikke...ikke når man tænker på at man kan blive selvforsørgende i et fleksjob på meget få timer...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 18:21   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Som sagt ved vi ikke hvordan den enkelte kommune administrere lovgivningen efter valget.
Der vil sikkert komme beslutninger om revurderinger over en kam, i flere kommuner.

Jeg vil ikke tage det for gode varer hvad en rådmand siger nu, der er valg lige om hjørnet hvor andre beslutningstagere kan komme på banen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 18:48   #9
Mrperfektone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2012
Indlæg: 49
Styrke: 13
Mrperfektone er ny på vejen
Webmaster jeg har snakket med social og integrationsministeriet som forvalter lovgivningen på førtidspension området og de siger at man ikke kan sidestille løntilskudsjob med fleksjob da man i et løntilskudsjob kan have behov for flere skånehensyn + at man ikke arbejder til overenstkomst mæssig løn i skånejob så derfor er der en forskel og i social og integrationsministeriet sagde hun at jeg skulle klage omgående hvis jeg blev frakendt min førtidspension pågrund af løntilskudsjob på 10 timer da det i følge hende ikke var meningen med lovgivningen mening er netop at førtidspensionister skal have mulighed for at udnytte deres rest ehversevne sagede hun. Udover det så kender jeg jo som sagt måske 10 der er på løntilskudsjob og de er alle på lovgivningen efter 2003 også ham der har 21 timer jeg fortalte også hende i social og integratiosministeriet at jeg kender en der har 21 timer i løntilskud efter 2003 hvor hun sagde til mig at man ikke kunne sidestille et løntilskudsjob med et fleksjob og derfor kunne han have det. Men hvad ved jeg. Hvis jeg starter i løntilskudsjob får jeg min sagsbehandler til at lave en skrivelse hvor der står de ikke vil tage min pension op ved et løntilskudsjob på 10 timer mere kan man jo ikke gøre.

Og hvis de skulle fratage en ens pension på grund af arbejde i løntilskudsjob på 10 timer skal de vel sætte noget i stedet feks fleksjob så man netop kan blive selvforsørgende de må ikke bare frakende en ens pension uden at sætte et fleksjob i stedet sådan som jeg forstår det?
Mrperfektone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 19:07   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja det kan jo godt være at man ikke kan sidestille et løntilskudsjob med et fleksjob....

Men hvis man kan arbejde feks 10 timer pr uge....ja så giver det da mig en god ide om at der er en arbejdsevne.....det må det vel også give kommunen....

Det er så rigtigt at der kan være nogle aftaler som gør at det langt fra er effektive timer der er tale om i det løntilskudsjob...

Det vil jo være fint hvis det var sådan at alle kunne yde den lille del de kunne i et job....uden at det hele bliver taget fra en....

Men jeg vil stadig hævde at ud fra det der står i loven....og hvis en person kan blive selvforsørgende i et fleksjob....ja så skal de frakende pensionen....det er jo hvad der står...alle kan læse det...

Det er også derfor jeg ville mene at de skulle give førtidspensionister fra efter 2003 den samme garanti som de har givet dem fra før 2003...

Men det kan da godt være at de ikke følger det der står i loven....og lader folk arbejde det de kan...jeg ved det ikke....

Hmm du har lige skrevet uden jeg havde set det...

Jeg skriver ikke at de vil tage din pension pga løntilskudsjob....

Men jeg skriver at det kan være at de vil kunne se at der er en arbejdsevne...og dermed måske forlange at du skal i arbejdsprøvning....så de kan finde ud af hvor meget arbejdsevne du har...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Praksisnyt fra DUKH: Invaliditetsydelse og overgang til ny førtidspension carolines Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 5 20-05-2013 01:22
Skattereformen vedr. førtidspension Don Jon Politik og Samfund 18 25-06-2012 07:30
Overgang til førtidspension MartinM Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 26-07-2010 09:49
Overgang til førtidspension fra forudbetalt kontanthjælp... Razmo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 20-10-2009 12:36
Økonomi vedr. førtidspension Guette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 22-08-2006 20:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension