K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-08-2013, 11:18   #1
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Aktinsigt

Jeg har den formular der er her på siden. Men hvordan udfylder jeg den så jeg får alle mine sags akter? Da jeg ringede til kommunen sagde de at jeg have 7-8 sagsbehandlere og at mine sags akter lå spredt i mange forskellige afdelinger.

Hvad gør jeg?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2013, 12:06   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Du skriver at du skal have ALT, hvis det er det du ønsker... hvor kommunen har spredt dine papirer hen, vedkommer jo som sådan set ikke dig... de må bare igang medtat finde dem.

Senest 10 dage efter du har fremsat ønsket mundligt eller skriftligt skal du enten have materialet eller eller en forklaring på hvorfor det lader vente på sig.
en undskyldning om at der er travlt på kommunen og det bliver ekspedieret når de når dertil holder IKKE
En eventuel forsinkelse skal være begrundet direkte i dine forhold.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2013, 12:13   #3
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
De skal selvfølgelig sende den samlede journal

De skal give dig akt indsigt i hele din journal, hvis du beder om det. (Med de undtagelser der nu er i den gældende lovgivning - se akt indsigtsregler)

Hvis den skulle være spredt ud over flere sagsbehandlere (hvilket lyder lidt underligt, da de fleste køre fælles edb system) - så skal de samle sagen og sende dig dine oplysninger --

Ellers kan du klage...

Så udfyld din aktindsigts skema - send den og få en bekræftelse på, at de har modtaget det...

Held og lykke
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2013, 13:33   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Jeg har den formular der er her på siden. Men hvordan udfylder jeg den så jeg får alle mine sags akter? Da jeg ringede til kommunen sagde de at jeg have 7-8 sagsbehandlere og at mine sags akter lå spredt i mange forskellige afdelinger.

Hvad gør jeg?
Pyt har fuldstændig ret.

Den formular du har printet ud skal du blot udfylde med dit navn, adresse o.l., og aflevere den mod kvittering.

Så er det kommunens opgave, at sørge for, at din begæring om aktindsigt efterkommes.

Første gang jeg bad om aktindsigt blev jeg ringet op af den sb, som sad med den økonomiske del af min sag, hun ville lige spørge, om jeg var reelt interesseret i de ting, som hun sad med.
Hendes del handlede jo mest om, at jeg en del gange havde søgt om hjælp til enkeltydelse, nogle gange med afslag, som var blevet anket.

Hun havde jo indtryk af, at det var selve sagsbehandlingen jeg var interesseret i aktindsigt i.
Og det havde hun jo helt ret i, så der var jo ingen grund til, at hun skulle bruge tid på ting, jeg egentlig ikke havde brug for.

Men hvis din kommune stiller sig på bagben, så kan du jo bede om, at få oplyst hvilke sagsbehandlere og afdelinger der har dine sagsakter liggende.
Det bør du gøre skriftligt.

Så er det da muligt, at du kan vurdere, at der er noget de ikke behøver at sende dig.

Men ellers, så er det altså kommunens pligt, at sende dig fuld aktindsigt når du beder om det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2013, 14:07   #5
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Når du beder om aktindsigt via formular på K10 så kan du tilføje at du ønsker journaliseringslister tilsendt samtidigt.

Journaliseringslister er Kommunens sagsnr. pr. dokument samt arkiveringsdato. I min sag fremgår 4 x forskellige journaliseringslister. En for lægepapirer, en for anden korrespondance osv.

Hvorfor? Din aktindsigt kan være mangelfuld dvs. hvis du er bekendt med dokumenter som burde være på din sag, men ikke fremgår af journaliseringslisten,
så har du herefter mulighed for at få det tilføjet som en akt i din sag.

Egen bitter erfaring med 3 x mangelfuld aktindsigt. Akter ikke tilføjet min sag selv om de var kopieret af Sagsbehandler samt fremsendt lægepapirer til Sygedagpengeafdeling.
Ja man kan klage, men det er nemmere at få det i orden med det samme og senere bruge det i en evt. klage.

Hilsen lgkh62

Sidst redigeret af lgkh62; 07-08-2013 kl. 14:10.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2013, 14:51   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Du bør i det mindste oplyse, HVILKEN SAG, du ønsker aktindsigt i.... Om det er al journal fra jobcentret, om det er vedrørende boligydelse, eller om det er vedrørende hjemmehjælp osv osv...

Det er meget normalt at forskellige sager ligger forskellige steder, især fysiske sager. Og det er altså ikke altid de forskellige afdelinger arbejder i samme journal/program.
Jeg arbejder selv i en kommune, og der bliver brugt mere end et journalsystem.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2013, 20:47   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Du bør i det mindste oplyse, HVILKEN SAG, du ønsker aktindsigt i.... Om det er al journal fra jobcentret, om det er vedrørende boligydelse, eller om det er vedrørende hjemmehjælp osv osv...

Det er meget normalt at forskellige sager ligger forskellige steder, især fysiske sager. Og det er altså ikke altid de forskellige afdelinger arbejder i samme journal/program.
Jeg arbejder selv i en kommune, og der bliver brugt mere end et journalsystem.
Men hvis man henvender sig til kommunen med ønske om at se alt, så må en nøglepersoner jo tage fat i de forvaltninger det drejer sig om, længere er den ikke.
Kommunen kan ikke bare sidde og lade som om den slet ikke hænger sammen og ikke aner at andre forvaltninger findes... SAMARBEJDE hedder det, og jeg ved godt det er svært for kommuner, men det er sådan set ikke relevant for borgeren at vide at forvaltningerne ikke samarbejder.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2013, 23:23   #8
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Det er ikke muligt fordi kommunen er delt op i forvaltninger - og de må ikke snakke sammen om dig undbyrdes om dine personlige oplysinger uden dit samtykke.

Når du taler med jobcenteret kan de derfor ikke "bare" åbne naboforvaltningens system og se had der står om dig.

Derfor synes jeg også det er rimeligt nok at det er dig, der skal bede om akterne fra de forskellige forvaltninger. Selvom det andet ville være et fint service niveau.

Har du af en eller anden grund ikke overskud til at søge aktindsigt mere end 1 sted, kan du trække lidt på dit netværk og uddelegere opgaven?
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 00:23   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Øhh de skal ikke snakke om noget som helst....de skal videregive en aktindsigt til rette instans....som jeg har forstået det...

Så det er rimeligt at det er kommunen der indsamler det hele og sender det....eller videregiver aktindsigten til alle de afd der er...

Det kan da ikke være rigtigt at det er borgeren der skal rende fra herodes til pilatus for at få sin aktindsigt...

Det var iøvrigt også hele ideen med at der kun skulle være en indgang for borgeren til kommunen....

Så de må bare komme ind i kampen...og lave deres arbejde ordentligt...

Det står også et utal af steder at hvis de får en henvendelse fra en borger at så skal de videreformidle den til rette vedkommen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 00:35   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af SBAM Se meddelelser
Det er ikke muligt fordi kommunen er delt op i forvaltninger - og de må ikke snakke sammen om dig undbyrdes om dine personlige oplysinger uden dit samtykke.

Når du taler med jobcenteret kan de derfor ikke "bare" åbne naboforvaltningens system og se had der står om dig.

Derfor synes jeg også det er rimeligt nok at det er dig, der skal bede om akterne fra de forskellige forvaltninger. Selvom det andet ville være et fint service niveau.

Har du af en eller anden grund ikke overskud til at søge aktindsigt mere end 1 sted, kan du trække lidt på dit netværk og uddelegere opgaven?
Det har så sandelig ikke noget med højt serviceniveau at gøre at en kommune kan finde ud af hvordan den har organiseret sig, og hvordan den har tænkt sig at grave oplysninger frem.
Det er om noget en blå tankegang at borgeren skal alliere sig med pårørende mm for at tvinge ud af kommunen hvad kommunen selv SKAL fremskaffe.

I den her forbindelse er der ikke tale om at nogen skal se og skaffe materiale fra journaler tværs af forvaltninger...
Man indgiver sit ønske, som kommunen SELV sender rundt til de forskellige relevante steder, og derved får man sin samlede aktindsigt!
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aktinsigt, hvad er det? + Sagsbehandler? 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 31-08-2012 21:39
Aktinsigt = læk af personfølsomme oplysninger Pinny Kommunernes Tavshedspligt 16 12-11-2011 23:12
Aktinsigt. hwm Alt det andet 2 16-10-2009 12:41
Formular til begæring om løbende aktinsigt? Gerbilwoman Alt det andet 12 21-04-2009 23:02
Hvad har man krav på at få udleveret ifbm aktinsigt Benjamin Alt det andet 18 06-11-2008 23:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension