K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-04-2011, 18:11   #11
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sidy Se meddelelser
Mine kæreste spørger om kommunen bare sådan lige har adgang til at se ens kontobevægelser?
Han mener de skal have en dommerkendelse - og det ikke er noget man bare lige får?
Nej kommunen/ jobcenter kan ikke få adgang til dine eller hans konto bevægelser. For at kommunen skal kunne få dette, skal der underskrives en blanket som hedder erklæring om oplysningspligt. Men I er ikke tvunget til, at skrive under på den.

I retssikkerhedslovens § 11 B står der menlig, at man kan undlade at underskrive denne erklæring og kommunen / jobcenter skal så behandle ansøgningen på det forudliggende grundlag. Dvs. ud fra de papirer og øvrige oplysninger, som de allerede har liggende i sagen.

med venlig hilsen'
Maybeline2You
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2011, 19:34   #12
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Der kom nogen ændringer i 2010 ... jeg ved vi har haft dem oppe her på k10 men fandt lige dette via google... men har ikke studeret det yderligere men en dommerkendelse er ikke nødvendig mere i sager om socialt bedrageri... det var i gamle dage der var retssikkerhed... nu ordner kommunen selv det hele...
http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=e7c5ee7ad2

Citat:
Stk. 2. Myndigheden kan uden samtykke til brug for behandlingen af en enkelt sag eller til brug for generel kontrol kræve oplysninger om økonomiske forhold om den, der ansøger om eller får hjælp, og dennes ægtefælle eller samlever, fra andre offentlige myndigheder samt fra arbejdsløshedskasser. Tilsvarende oplysninger kan indhentes om andre husstandsmedlemmer. Oplysninger kan samkøres og sammenstilles med data fra myndighedens egne, andre myndigheders og arbejdsløshedskassers it-systemer, når dette er nødvendigt for at kontrollere, om betingelserne for at yde hjælp er opfyldt, herunder med henblik på efterfølgende kontrol af, om der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med ydelse af hjælp. Oplysningerne kan indhentes, selv om den person, som oplysningerne vedrører, ikke bor i den kommune, som indhenter oplysningerne.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan uden samtykke fra borgeren forlange at få nødvendige oplysninger om økonomiske forhold fra pengeinstitutter og arbejdsgivere til brug for stikprøvekontrol i sager efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. med henblik på at kontrollere pensionistens indkomst- og formueforhold. Oplysningerne kan sammenstilles med øvrige oplysninger om økonomiske forhold, som kommunen er i besiddelse af med henblik på kontrol af, om der er sket misbrug i forbindelse med udbetaling af social pension.
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2011, 22:25   #13
Sidy
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
Sidy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser

Det må være h*****e at være sammen på den måde.
Frihed frem for alt.
Jeg vil slet ikke flytte væk, og han er glad for sit liv der hvor han bor.
Så det går fint.
Men uvisheden omkring regler osv er meget ubehagelig.
Sidy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 16:40   #14
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Der kom nogen ændringer i 2010 ... jeg ved vi har haft dem oppe her på k10 men fandt lige dette via google... men har ikke studeret det yderligere men en dommerkendelse er ikke nødvendig mere i sager om socialt bedrageri... det var i gamle dage der var retssikkerhed... nu ordner kommunen selv det hele...
http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=e7c5ee7ad2
Nej! Retssikkerhedsloven har der ingen ændringer været i og kommunen/ jobcenter kan derfor ikke få adgang til dine eller hans konto bevægelser.
For at kommunen skal kunne få dette, skal der underskrives en blanket som hedder erklæring om oplysningspligt. Men I er ikke tvunget til, at skrive under på den.

I retssikkerhedslovens § 11 B står der menlig, at man kan undlade at underskrive denne erklæring og kommunen / jobcenter skal så behandle ansøgningen på det forudliggende grundlag. Dvs. ud fra de papirer og øvrige oplysninger, som de allerede har liggende i sagen.

Stk 2 og stk 3 som du omtaler træder først i kraft NÅR/ HVIS man har underskrevet erklæring om oplysningspligt og ikke et sekund før.

Hvis jobcenter/ kommune alligevel indhenter oplysninger vedr. dig skal dette oplyses skriftligt. Idet der kan blive tale om overtrædelse af Persondatalovens bestemmelser som du kan klage over, hvis dette skulle ske.



med venlig hilsen'
Maybeline2You
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 17:16   #15
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
I retssikkerhedslovens § 11 B står der menlig, at man kan undlade at underskrive denne erklæring og kommunen / jobcenter skal så behandle ansøgningen på det forudliggende grundlag. Dvs. ud fra de papirer og øvrige oplysninger, som de allerede har liggende i sagen.
Ja det er muligt ved en ansøgning det er sådan... men er du nu også sikker på det er sådan ved mistanke om socialt bedrageri...
Jeg ville da i hvert fald ikke underskrive hvis jeg blev mistænkt... hvorimod jeg godt ville hvis det var en ansøgning om noget
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 18:42   #16
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
jeg mener at have hørt at hvis man har mere en to overnatninger i en uge. så ses det som at man bor sammen..

men mener ikke der præsis er nogen lovmæssige regler. men kommuner har bevisbyrden hvis de påstår i bor sammen..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 21:21   #17
skov trold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 77
Styrke: 15
skov trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maja-bell Se meddelelser
jeg mener at have hørt at hvis man har mere en to overnatninger i en uge. så ses det som at man bor sammen..
det ville i såfald være noget være fis...

man skal have folkeregister adresse der hvor man er mest, så hvis man sover 2 nætter hos kæresten og 5 hjemme, så kan de da aldrig påstå at man skal omfattes som samboende.

først hvis du sover 4 nætter hos kæresten og 3 hjemme
skov trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2011, 09:56   #18
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
hej sidy.
jeg ved ikke om det kan være dig til nogen hjælp... MEN

i dit sted ville jeg opsøge min rådgiver i pensionsafd: stille vedkommende NØJAGTIGT dette spærgsmål, som du har gjort herinde .

og bede hende om og være dig behjælpelig, da det som jeg ser det går dig meget på....

når hun er færdig med og berette mundtligt, beder du hende lige nedfælde de "vise sten" på et stk papir ......

bare så du HELT nøjagtigt ved hvor du står ....

så de ikke bagefter kan komme og sige at i handlede mod bedre vidende.....

da du jo har direktiverne på SKRIFT ... og med kommunens stempel på....

så tror jeg ikke dig/din ven ...kan slå jer så slemt....og du skal ikke længere spekulerer på om du nu kan leve, eller du får frataget dit eksistensgrundlag.....

mvh eders ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2011, 17:19   #19
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Ja det er muligt ved en ansøgning det er sådan... men er du nu også sikker på det er sådan ved mistanke om socialt bedrageri...
Jeg ville da i hvert fald ikke underskrive hvis jeg blev mistænkt... hvorimod jeg godt ville hvis det var en ansøgning om noget
Ja! jeg er ganske sikker på, at det forholder sig sådan unaset om det gælder en ansøgning eller om man bliver beskyldt for socialt bedrageri.

Inden for det socialfaglige område kaldes sådan en sag "En sort sag"- Og hvis kommunen vil fastholde deres mistanke om socialt bedrageri. skal denne overgive sagen til politiet, som efterforsker sagen og finder enten at her er tale om bedrageri eller at her er der ikke tale om bedrageri.

HVIS DER ER TALE OM SOCIALT BEDRAGERI.... På baggrund af politiets efterforskning træffes afgørelse om, hvorvidt der er grundlag for tiltalerejsning. Tiltalerejsning forudsætter, at det kan forventes, at den pågældende vil blive fundet skyldig i retten. Mener politiet det modsatte rejses der ikke tiltalesag.

Når/ hvis sagen overgår til politiet stopper alt sagsbehandling ifb. med mistanken på socialt bedrageri. men den alm sagsbehandling forsætter i kommunen/ hos sagsbehandleren.

Vh. maybeline2you :-)
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig

Sidst redigeret af maybeline2you; 26-04-2011 kl. 17:22. Årsag: manglende oplysninger
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 09:49   #20
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
http://www.nordvestnyt.dk/artikel/10...ocialbedrageri

Man skal ikke regne med at alt er hvad det giver sig ud for og at kommuner følger loven , der har været meget medie dækning på en sag fra Holbæk hvor en enlig mor er anklaget for socialbedrageri af kommunen og mens de anklager og undersøger stopper de hendes boligsikring og børneydelser det er ikke overgivet til politiet og der er masser af beviser fra hendes side (via børnehave og sundhedsplejerske naboer osv ) for at hun ikke laver socialbedrageri men det blæser kommunen på de har besluttet sig , er sikke på at de fleste af jer har set om sagen i medierne ..

Ikke for at skabe panik her, men bare for at sige at bare fordi der står noget i loven så skal man ikke regne med at det bliver fulgt, og igen er det borgene der står svagest , lige som når kommunen laver en hovedløs afgørelse i andre sager , der bliver lukket for kassen indtil sagen er over og ingen har nogen særlig glæde af at vinde en sag hvis man har gået i et halvt til et helt år uden penge, for så er det jo lige som for sent
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvornår er man reelt enlig? Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 5 02-02-2013 08:29
Reelt enlig eller ej? Risa Politik og Samfund 54 05-10-2012 17:13
boligydelse og reelt enlig tyrkiet Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 05-01-2011 18:48
Førtidspensionist reelt enlig ? stallion700 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 11-07-2008 18:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension