K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2011, 13:44   #1
ziggy
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
ziggy er ny på vejen
Fantomsmerter

Hvordan skal man forstå det?
ziggy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 14:02   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har f.eks. en veninde, der har fået sin ene finger revet af i en slibemaskine.
Hun har smerter i den finger, der ikke længere er det.
Det er fantomsmerter.

Det er noget med, at hjernen husker smerterne fra ulykkestidspunktet, og ikke kan glemme dem igen. Så vidt jeg husker.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 14:14   #3
ziggy
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
ziggy er ny på vejen
Hej Vovse

Jamen sådan forstår jeg det så også, da jeg kender en som manlger sit ben, og netop hart disse fantomsmerter, og det lyder da også nogenlunde okay, men hvordan skal jeg forstå det i forhold til mine skavanker med discus/rygsmerter slidgigt i hofte og led, er det så smerter jeg bilder mig ind?
ziggy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 14:24   #4
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg var for mange år siden været ude for en fejloperation, hvor jeg fik skåret nogle nerver over. Jeg har fantomsmerter, uden at mangle en legemesdel.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 14:46   #5
ziggy
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
ziggy er ny på vejen
tunmus: Det vil sige du har fået skåret en/flere nerver over, og de nerver siger du har ondt?
ziggy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 14:47   #6
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
Næææææ... jeg mener og have hørt vedr: hvis det skulle nervebanesmerter etc etc .... (min kone har haft brækket nakken) så hedder det dressmerter..... altså når det ikke er omhandlende manglende lemmer etc etc...... dres skulle så være at der er evt overskårne eller beskadiget nervebaner......

men jeg er ikke helt stiv i de latinske udtryk ...... så jeg vil ikke helt hænges op på stavning...... jeg mener at hysteri , plejer de i fagsprog og kalde somatiske......smerter... og de kan enda være ligeså virklighedstro....

mvh eders doc m. firlurius ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 14:53   #7
ziggy
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
ziggy er ny på vejen
ace dk: Hehe det blev jeg ikke klogere af :-))

Men mon jeg så har smerter der ikke findes, og gør ondt uanset piller osv.?
ziggy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 15:06   #8
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
næ næ ziggy.

dine smerter er skam regulære nok... ingen tvivl om den sag, men de rent lægefaglige udtryk, er så forskellige så man tror det er løgn.... det somatiske ligger i at den smerte du oplever som "virkelig" er ikke eksisterende.... (lidt tricky).. ved det godt....

min kone blev i sin tid tilbudt en dres-operation, hvor de så ville cutte nervebanerne helt over, chancen for hun så ville være rimelig smertefri var nede på 5%.... og der var chance for de kunne forværres ... så hun valgte også den medicinske udvej....

og kan nogenlunde holde det i ave

men smerter er sku en hel videnskab, jeg startede først mit lille selvforskerstudium, da jeg blev påkørt af en bagfrakommende, og jeg fik et voldsomt wiplash tilfølge.... og deraf en senere ftp..... da jeg (heldig som jeg er) høre til de få % der åbenbart skal døjes med ****et til evig tid.....

så der er så mange varianter på smerter, og måder og tackle dem på , så man næsten skulle tro det var løgn....... men thats life

mvh eders ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 15:45   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
For en del år siden snakkede min daværende læge på et tidspunkt om, at mine smerter nok var blevet kroniske, og at det så slet ikke var sikkert, at en operation overhovedet ville få smerterne til at forsvinde.

Dette sammenlignede jeg lidt med fantomsmerter. Der er noget, der foregår i hjernen, og altså ikke i den legemsdel hvor man føler smerten.

http://da.wikipedia.org/wiki/Fantomsmerte

http://www.medidanmark.dk/sundhed/be...omsmerter.html

Det, som Ace kalder hysteri i forb. med smerter plejer jeg, at kalde psykisk (det er vist også det udtryk lægerne benytter).

Mange stejler totalt hvis lægen nævner, at deres smerter kan være psykiske, men smerter, som opstår p.g.a. noget psykisk føles lige så fysisk som reelt fysiske smerter.
Og psykiske smerter er ikke indbildte, de er skam reelle nok.

Vores psyke kan spille os et puds, så de fleste nok vil tro, at det er løgn.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2011, 16:30   #10
ziggy
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
ziggy er ny på vejen
Ace dk: Ja smerter bliver gjort til videnskab hvis det ikke går helt efter håndbogen, lægekonsulentet blev helt paf i dag, da jeg nævnte ordet fantomsmerter, Hvem siger det spurgte hun mig om :-)

Pyhaa mht. din kone(og i det hele taget alle andre syge) det er enten Pest eller kolera nogen gange mht. sygdomme og valg!

Og ja man starter sgu selv sin lille selvforskerstudium, som du selv har gjort, men om man bliver klogere? tja jeg bliver forvirret! Men godt du har fået roen over dig! :-)
ziggy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension