K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2013, 13:29   #1
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Så søger jeg førtidspension! her kommer hele mit forløb at stå fremover

Hej Alle

Jeg har efter over 2 års sygdom med stærke smerter pga Venøs misdannelse flere steder i muskulatur i højre side af mave, ryg, flanke, diafragma og balde, indset at det rigtige for mig vil være at søge førtidspension. Min alm. læge støtter mig 100% og mener at min arbejdsevne er nedsat 100%.

Mit problem har været at jeg har været for autoritetstro, så nu er min sag kommet for langt og afsluttet, før jeg har haft noget at sige i min sag. Kommunen har stoppet mine sygedagpenge, og vurderet at jeg kan arbeje 32 timer pr uge med siddende arbejde. Kommunen har lavet en ressourceprofil på mig, der ikke stemmer med sådan som jeg har det. Jeg er ikke blevet spurgt om hvordan jeg har det, og om jeg overhovedet kan arbejde og hvor meget.

Min sygdom er også meget sjælden, hvilket ikke giver mig ret mange dokumenter på min tilstand. Jeg fik at vide på rigshospitalet at min sygdom er sjælden (de ved ikke endda alt om den) og at jeg vil have disse smerter resten af mit liv. De siger dog at de ikke har mødt andre før mig med så mange smerter (siger de selv om de aldrig har haft at gøre med en patient som mig før, med VM i de steder jeg har dem). De generaliserer min sygdom, hvilket ikke er kommet mig til gode. Oveni dette sidder kommunens læge og kommer med en vurdering der overhovedet ikke holder med min virkelighed, og iøvrigt aner han ikke noget om min sygdom og har aldrig mødt mig.

Dette vil jeg ikke finde mig i mere. Jeg skal til at søge om førtidspension nu med hjælp fra både egen læge og jurist. Jeg bruger jurist fra settlementet i københavn, og vil gerne henvise andre til dem, det er en forening af jurist studerende der kan hjælpe folk der kommer i klemme i systemet når de bliver syge. Jeg synes at min sag er så indviklet nu, at jeg må få juridisk hjælp til at alt forløber som det skal, og at jeg bliver hørt og får det jeg har ret til.

Jeg har for nylig kommet i kontakt med andre der har Vm, bl.a. en kvinde i København der også som mig har daglige smerter, og har fået bevilliget ftp for 2 1/2 år siden. Jeg er også kommet i kontakt med 3-4 andre fra amerika, der enten har ftp eller skal til at søge om det, pga. deres daglige smerter. Det har hjulpet mig sindssygt at komme i kontakt med andre der har det samme som mig, og kæmper med samme daglige smerter, og med systemet, da sygdommen er så sjælden.

Denne tråd vil jeg bruge fremover til at skrive om mit forløb mht ftp søgning. Er der nogle der har gode råd til mig undervejs vil jeg være rigtig glad. Det er lidt skræmmende at søge ftp nu med helt nye regler i 2013, men jeg håber at jeg vil få ftp i sidste ende. Jeg har også min alder mod mig da jeg er 34 år. Det ville glæde mig at høre fra andre, og især andre der også skal til at søge ftp eller der har været igennem hele forløbet.

Venligst Stefanssson
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 13:46   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stefansson Se meddelelser
Kommunen har lavet en ressourceprofil på mig, der ikke stemmer med sådan som jeg har det. Jeg er ikke blevet spurgt om hvordan jeg har det, og om jeg overhovedet kan arbejde og hvor meget.
Har du ikke haft din rp til partshøring?

Hvis du vil søge om fp i henhold til §17, så synes jeg du skal starte med, at få aktindsigt, hvis du altså ikke allerede har det, så du kan tjekke hvad kommunen har liggende om dig.

Når du søger om fp, så husk at gøre det skriftligt, aflever den personligt ved skranken, og bed om en kvittering på, at de har modtaget den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 13:52   #3
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Hej Stefanssson.

Jeg har selv søgt førtidspension i torsdags og det gjorde jeg ud fra mine sygedagpenge stopper og at min sygdom vil være der til jeg en dag sover ind som man siger, så vi sidder måske lidt i samme båd selvom vores sygdomme er forskellige.

En ting der slår mig er, har du ikke været i arbejdsprøvning ? Du skriver nemlig at kommunen har vuderet du kan arbejde 32 timer om ugen ( siddende ).

Jeg er selv 39 og fylder 40 lige om lidt og jeg tror hverken det er en fordel eller bagdel mht. vores alder, men nok mere op til vores sag og sygdom og om vi har gennem prøvet alt og hvad status er vedr. behandlings muligheder osv. og så med den sløjfe på at vi ikke er ny ledige som sygemeldte.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 13:57   #4
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Har du ikke haft din rp til partshøring?
Der er ikke noget der hedder rp mere, rp bliver lagt ind i dette her skema som træder istedet for rp. "Rehabiliteringsplanens forberedende del (ekskl. lægeattest) "

http://www.k10.dk/media/Planens_forb..._181212doc.doc
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 16:41   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
problemet er jo at i er kommet under de regler
så der skal man have været i et ressourceforløb uanset om man er under 40 eller over
det kan de nemlig bruge som augmentation for et afslag
i skulle have søgt pension før den 1.1.2013, så havde i været under de gamle regler
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 16:48   #6
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
problemet er jo at i er kommet under de regler
så der skal man have været i et ressourceforløb uanset om man er under 40 eller over
det kan de nemlig bruge som augmentation for et afslag
i skulle have søgt pension før den 1.1.2013, så havde i været under de gamle regler
Har været i ressourse forløb og det vil gælde mange der har været sygemeldt længe og været i behandling og arbejdsprøvning osv, os der har været igennem møllen engang igennem en årrække, vi skal ikke starte fra nul, men sagen bliver kopieret over så den gælder de nye regler her i 2013.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 17:02   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du har ikke været i et ressourceforløb
fordi et forløb er helt anderledes med den nye lov så det kan man ikke bare overfører
og ens lægepapir skal laves om så der stå hvad du kan og ikke hvad du ikke kan
men der er vel også være en grund til du ikke er indstillet via en §18 før jul
alså en begundelse for det
men bliver da spændende og følge, men hele formålet med den nye reform er netop at sygemeldte ikke skal have en penison. men have fleks ned til 2 timer om ugen
så havde i hvertfald søgt før jul, hvis jeg ikke selv var indstillet på en §18
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 17:15   #8
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
du har ikke været i et ressourceforløb
fordi et forløb er helt anderledes med den nye lov så det kan man ikke bare overfører
og ens lægepapir skal laves om så der stå hvad du kan og ikke hvad du ikke kan
men der er vel også være en grund til du ikke er indstillet via en §18 før jul
alså en begundelse for det
men bliver da spændende og følge, men hele formålet med den nye reform er netop at sygemeldte ikke skal have en penison. men have fleks ned til 2 timer om ugen
så havde i hvertfald søgt før jul, hvis jeg ikke selv var indstillet på en §18
Der er en overgangsfase hvor dette vil være gældende og de forløb der kommer til at være i fremtiden vil være de samme forløb stort set som var før 2013, man kommer ikke igennem den samme behandling 2 gange hos lægen, smerteklinikken, røntgen, sygehus osv for den samme lidelse bare fordi vi skriver 2013, det samme med henvisning til et flex job her i 2013, der vil hvad man har vist før den 1.1-2013 måske via arbejdsprøvninger eksempelvis, da vil det være gældende nu og danne grundlag for ens sag hos kommunen - rehabiliteringsteam.

Kan oplyse dig at ens ressourseprofil ikke gælder i 2013 men den bliver lagt over på dette skema her http://www.k10.dk/media/Planens_forb..._181212doc.doc hvor alt hvad der skete før den 1.1 -2013 i ens sag vil blive noteret her.

Sidst redigeret af mookmik; 20-01-2013 kl. 17:21.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 17:26   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ok det stå bare ikke i den nye lov
den eneste overgangsfase er hvis:
ens sag er overgået til regler om pension inden den 1.1.2013, så er man under de gamle regler.

men bliver da spændende og følge din sag,
håber da du har ret, det er jeg bare ikke sikker på du har
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 17:41   #10
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
ok det stå bare ikke i den nye lov
den eneste overgangsfase er hvis:
ens sag er overgået til regler om pension inden den 1.1.2013, så er man under de gamle regler.

men bliver da spændende og følge din sag,
håber da du har ret, det er jeg bare ikke sikker på du har
Hmmm ens sygdom og sag og behandling kan jo ikke blive sat på pause indtil kommunerne er klar engang senere på året, var det tilfældet at der intet skulle ske indtil da ville ens sygedagpenge eksempelvis jo ikke ophøre og ens flex ikke blive behandlet nu osv.

Jeg fik at vide af sb at dem der er langtidssygemeldte har jo været igennem alt og derfor vil der være en overgangs fase hvor i mit tilfælde mine ting fra før 2013 vil blive flyttet over til de nye regler uden at jeg skal starte fra nul igen, det du siger er ar jeg skal spole tiden ( årene ) tilbage hvor jeg blev fyret fra mit arbejde og skulle på sygedagpenge og hvor jeg kontaktede min læge første gang ?
Du kan jo nok forstå at dette ikke kan lade sig gøre at man starter på en frisk på ens gamle sygdom, så skal der indføres en slags deja vu regel for dem der er langtids sygemeldte.

Jeg siger ikke jeg søger via de regler fra 2012.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
forløb med førtidspension Emil1974 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 17-08-2013 11:54
Søger førtidspension. Snøffe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 27-08-2012 19:25
Fleksjobbere skal fremover lønnes ud fra deres effektive arbejdstid gunvor Fremtiden for fleksjob og førtidspension 5 20-03-2012 21:34
Hvad er medicintilskud og hvor kommer de fra... link med hele forklaringen ! §ABC Et godt link! 0 18-02-2012 12:55
søger førtidspension maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 25-07-2010 01:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension