K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2013, 10:45   #61
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
OPDATERING:

Jeg har ikke skrevet herinde igen pga jeg har haft så mange smerter og samtidig skulle finde gamle papirer frem, gamle emails osv, plus færdiggøre min rp og smertedagbog, da jeg skulle have det klar til en akut rundbordssamtale som vi afholdt nu her i onsdags.

Det vi kom frem til ved rundbordssamtalen (bestående af mig, min mand, min egen praktiserende læge og sagsbehandler fra kommunen) var at kommunen har lavet noget der ligner en eller flere fejl. Min mand kom derefter med et bud på om jeg så ikke måtte fortsætte min sag derfra hvor kommunen slap mig i sidste år, da det ikke var min fejl at vi ikke kom videre med min sag, og nu siger vi 2013, og så syntes han at det var unfair at jeg skal søge pension efter de nye regler, når kommunen har kikset i min sag. Dette ville sagsbehandler kigge på og så vende tilbage til mig, forhåbentlig i dag, med besked om jeg kan søge efter de gamle regler. Jeg ville blive så ovenud lykkelig hvis jeg kunne det, men spørgsmålet er så om jeg står bedst hvis jeg selv søger efter paragraf 17 eller om jeg skal få kommunen til at søge efter paragraf 18?

Det kommunen har lavet forkert, er først og fremmest min ressourceprofil, som er så tynd som den kan være, den indeholder slet ikke noget fra mig (der står kun udtalelser fra speciallæge, kommunens udtalelser, og kommunens læges udtalelse). Jeg har ikke prøvet at være syg før, så jeg vidste knap nok at der blev lavet en ressourceprofil på mig, fordi så ville jeg selvfølgelig have min side af sagen med i den. Jeg troede bare ikke at det jeg sagde betød noget overhovedet, fordi sådan opførte kommunen sig. Hver gang jeg åbnede munden for at gå ind i detaljer om hvordan min sygdom påvirkede mig, så blev jeg afbrudt af hende min tidligere sagsbehandler, og samtidig alting jeg sagde, der kunne være til kommunens fordel, blev fæstet på papir og brugt 100%. Endvidere har min sagsbehandler ikke oplyst mig tilstrækkeligt om partshøring, hun har kun nævnt for mig at jeg kunne klage over kommunens endelige afgørelse, og intet om at jeg kunne komme med kommentarer inden en vis deadline, inden kommunens afgørelse om stop af sygedagpenge var endeligt taget.

Når jeg kigger i mine papirer har jeg vist nok modtaget papir ang. partshøring, men det har jeg fuldstændig overset når jeg læste det i sin tid, fordi jeg på daværende tidspunkt ikke vidste hvad en partshøring er for noget, og har derfor skimmet brevet igennem, med partshøring, paragraffer m.m. jeg fik også så mange papirer tilsendt fra kommunen dengang, og alle lignede hinanden, med paragraffer op og ned. Endvidere har jeg kæmpet min sag helt alene indtil nu, hvor min mand heldigvis på nuværende tidspunkt støtter mig 100%. Og jeg ved jeg er bare for dum ikke at have holdt hovedet koldt dengang, men det var bare så svært, da min egen praktiserende læge (har flyttet til en anden der støtter mig nu) slet ikke støttede mig i mine smerter, og ville have at min situation kom fra noget psykisk istedetfor (selv om jeg har diagnose på at jeg er født med en misdannelse).

Sidenhen skiftede jeg læge som støttede mig, men han gjorde dog ikke noget, jeg skulle ordne det hele selv, kontakt med kommune, hvor kommunen sendte mig videre til lægen, og når jeg kontaktede lægen, sender lægen mig tilbage til kommunen, dvs. at jeg kommer til at blive kasteboldt imellem lægen og kommunen, uden at der sker en skid, dvs. jeg giver op til sidst (juli måned sidste år).

Når jeg læser mine emails med daværende sagsbehandler i juli 2012, kan jeg se, at selv om jeg ikke har kendt til partshøring, sendte jeg en email til hende indenfor fristen for partshøring, hvor jeg nævner at jeg er ikke enig i deres vurdering af 32 timer siddende arbejde pr uge, og at jeg gerne vil snakke med sagsbehandler om dette. Jeg får først besked fra sagsbehandler igen nogle dage efter (efter at fristen for partshøring er overstået) at jeg kan klage over deres afgørelse (hun har hele tiden oplyst mig om at jeg kan klage, men undladt at fortælle mig om partshøringen, som jo er et skridt inden, og et meget vigtigt skridt endda.

Endvidere har jeg i juli måned bedt min sagsbehandler om en rundbordssamtale med hende, mig selv og lægen, for at rette op på ressourceprofilen, som sagsbehandler har lavet hen over hovedet på mig ( ja kald mig dum, men jeg har ikke haft overskud dengang til at overskue hvad der egentlig foregik, og så lukkede sb min sag ned i utide, selv om vi havde aftalt at der skulle indhentes en sidste konklusion fra rigshospitalet, da de skulle se først via en MR scanning, om de behandlinger jeg har fået overhovedet har virket).

Den scanning viste så at mine behandlinger slet ikke har virket, og jeg får overlæge fra rigshospitalet til at sende notat omkring dette til kommunen i september måned. Når vi spørger ved rundbordssamtalen om hvorfor kommunen ikke har reageret på denne nye oplysning, siger de, at de ved ikke, andet end at de ikke har reageret på den (fordi jeg var jo rask i deres system til at arbejde siddende 32 timer pr uge) så de har bare arkiveret notatet i deres system uden at gøre noget ved det.

Jeg har i mellemtiden opgivet min sag helt, og da jeg heldigvis har fået løn 1/2 år efter min opsigelse, har det været ok for mig økonomisk indtil nu.

Nu har min egen praktiserende læge så imellemtiden taget sig sammen og kontaktet kommunen til en rundbordssamtale som vi afholdt i onsdags, problemet er nu bare at det er lidt for sent, mht at vi er i 2013 nu (og jeg vidste først at de nye regler gælder fra 1. januar 2013, jeg troede at de allerede var kommet i gang i 2012). Så ærgerligt ja, jer ærgrer mig grøn og gul nu over at jeg prøvede at klare min sag selv, og ikke tage nogen med til møderne med sagsbehandler i sin tid, få andre til at læse papirer fra kommunen for mig osv.

Jeg vil gerne sige til ALLE herinde: får jer en at komme med jer HVER gang, og lad andre læse breve, notater m.m. HVER gang. Jeg ved at de fleste af jer nok gør dette, men hvis der er andre naive ligesom mig, så håber jeg at I kan bruge dette råd. Jeg var for naiv, troede for meget på det som kommunen havde gang i, og fik benene slået væk under mig fuldstændig, hvorefter jeg så opgav.

Heldigvis støtter min læge mig nu 100%, og det er jeg så glad for, men jeg ærgrer mig stadig over min situation nu, har bare lyst til at hyre en advokat, og få sagen afsluttet, men hvis jeg skal søge ftp efter de nye regler, kommer det vist ikke til at se her og nu.

Det eneste jeg vil spørge om nu her er:

Hvis jeg får lov til at søge førtidspension efter de gamle regler (2012), ville det så være bedst at søge efter §17 eller få kommunen til at søge efter §18?

Jeg har ligesom kun et forsøg, hvis min ansøgning for førtidspension bliver afslået, så skal jeg til at søge igen efter reglerner her i 2013. Håber at nogle kan komme med gode råd og bud på hvad jeg skal gøre. Og undskyld for et langt og rodet indlæg, håber at I forstår hvad jeg skriver alligevel.

Sidst redigeret af stefansson; 22-02-2013 kl. 10:54. Årsag: stavefejl
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 12:12   #62
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
HVIS du søger §17 på de foreliggende grundlag, ja så indhenter de jo INTET nyt til sagen og den bliver afgjort på det der allerede ligger i den - så hvis du fornemmer den er fyldt med fejl, jamen så bliver fejlene jo ikke rettet....så vurdere de sagen udfra fejlene. Du kan så anke afgørelsen med henblik på fejlene, men så har kommunen jo handlet i god tro - så den kan nok ikke vindes.
Ved afslag kan de kun henvise til kontanthjælp - og det bliver så inden 3 mdr.

HVIS du søger §18, så går du jo med livrem og seler - der bliver tid til at få rettet fejlene, din ressourceprofil/rehabliteringsskema bliver udfyldt korrekt, der bliver tid til at få indhentet seneste nyt i sagen - muligvis kan du få indhentet dugfriske erklæringer, hvis sagsbehandleren fornemmer, at der er huller i din sag som ikke kan gå gennem til førtidspension - med andre ord, din sag bliver mere i din favør.

Jeg kan ikke på nogen måde råde dig til hvad du skal vælge, men jeg kan kort opridse de fordele og ulemper der umiddelbart er.

Måske er andre herinde langt fra enige med mig, og har bedre ideer....

ALDRIG gokke dig selv i nøden over tidligere fejltagelser. At have en sag ved kommunen kræver erfaring (som du jo ikke har haft!), det kræver også at man lægger alt logisk tankegang fra sig (hvilket er meget svært!) - vi har alle sammen fået vores øretæver i forbindelse med vores sager, og lært (på den dyre måde) af vores fejl.
Derfor er det godt at kende k10, fordi vi kan dele lidt ud af vores erfaringer, så andre får lettere ved at styre udenom.
Og som jeg læser dig nu, så er du ved at få styr på det.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 13:02   #63
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
HVIS du søger §17 på de foreliggende grundlag, ja så indhenter de jo INTET nyt til sagen og den bliver afgjort på det der allerede ligger i den - så hvis du fornemmer den er fyldt med fejl, jamen så bliver fejlene jo ikke rettet....så vurdere de sagen udfra fejlene. Du kan så anke afgørelsen med henblik på fejlene, men så har kommunen jo handlet i god tro - så den kan nok ikke vindes.
Ved afslag kan de kun henvise til kontanthjælp - og det bliver så inden 3 mdr.
:
Tak for hurtig svar og tak for dine ord :-)

Jeg spurgte netop sagsbehandler om dette ved rundbordssamtale, hvor hun sagde at de tager alle oplysninger med, inklusiv min smertedagbog, smertebeskrivelse, de nye oplysninger fra rigshopsitalet m.m., der kommer ikke flere nye oplysinger som så, idet jeg har allerede prøvet alting for selv at få det bedre, og jeg har fået tilbudt alle de behandlinger jeg kan få, og min tilstand er stationær. Men jeg skal dog videre til privat smerteklinik indenfor 1 måned (tror jeg ventetiden er højest), dvs hvis jeg kommer videre til smerteklinik, så vil de oplysninger derfra ikke følge med i en paragraf 17 ansøgning? håber andre kan rådgive, da jeg helst vil give besked igen på mandag ang. paragraf17 eller 18, ifølge sagsbehandler skulle jeg søge paragraf17 hun nævnte ikke engang paragraf18 som en mulighed, til trods for at jeg har nok grundlag for at søge efter paragraf18 (mener jeg).

Og hvad med min egen praktiserende læge når det kommer til §17 versus §18, kommer han til at have noget at skulle sige om det er den ene måde eller anden måde jeg søger på?
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 13:13   #64
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er kommunen, der beslutter og i givet fald søger en §18 til dig.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 13:17   #65
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er kommunen, der beslutter og i givet fald søger en §18 til dig.
Hvad skal der til helt konkret for at de kan søge en ftp til mig?
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 13:51   #66
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Konkret, skal der til til, at sagsbehandleren er enig med dig i at førtidspension kan være sidste udvej - ved §18 sørger sagsbehandleren for, at samle dine beviser ind, så du står meget bedre. Sagsbehandleren lapper de huller der måtte være i din sag.

Engang i mellem sker der så det, at en sagsbehandler kan se at sagen ikke holder alligevel, og så kan sagsbehandleren vælge at indstille sagen negativt (ved ikke at være enig i at førtidspension er sidste udvej).
Omvendt kan sagsbehandleren indstille positivt (og tilkende give, at der ikke findes yderligere i lovgivningen der kan anvendes).

Meget forsimplet forklaret.

Når du læser alle sine papirer og (special)lægeerklæringer igennem, sidder du så med et fuldstændig klart billede af, at din arbejdsevne er 0? Er det veldokumenteret lægeligt, at du ej heller kan blive delvist selvforsørgende via et fleksjob på 2 timer om ugen?

Kan du svare klart JA til ovenstående, så er §17 ikke umulig, sammenlagt med en arbejdsprøvning der også støtter både dine lægers udsagn og, tildels din smertedagbog.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 14:15   #67
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Ja det er godt nok en noget kringlet sag, fra at kommunen har vurderet dig til 32 timers siddestillende arbejde (og raskmeldt i deres system) til nu en FP sag.

På det grundlag kan kommunen jo ikke søge en § 18 til dig som de selv har oplyst.

Måske du i første omgang skulle satse på en fleksjob bevilling og så senere hen en FP, som nærmest er umulig at få idag.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 14:45   #68
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Men kan sagsbehandleren overhovedet indstille til §18 i 2013?
Jeg mener, at man har taget indstillingsmuligheden fra sagsbehandlerne ved den nye reform, således at proceduren fra 2013 er, at borger og sagsbehandler sammen udfylder Forberedelsesskema til Rehabiliteringsteam, og så er det Rehabiliteringsteamet, der anbefaler pension, ressourceforløb, fleks o.a. - og det er så forventningen, at en kommune efterlever rehabiliteringsteamets anbefaling.
Er dette ikke korrekt?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Jasv Se meddelelser
Men kan sagsbehandleren overhovedet indstille til §18 i 2013?
Jeg mener, at man har taget indstillingsmuligheden fra sagsbehandlerne ved den nye reform, således at proceduren fra 2013 er, at borger og sagsbehandler sammen udfylder Forberedelsesskema til Rehabiliteringsteam, og så er det Rehabiliteringsteamet, der anbefaler pension, ressourceforløb, fleks o.a. - og det er så forventningen, at en kommune efterlever rehabiliteringsteamets anbefaling.
Er dette ikke korrekt?

Tilføjelse: Ovenstående er naturligvis uinteressant, hvis du får lov til at søge efter 2012-reglerne.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 15:45   #69
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Ja det er godt nok en noget kringlet sag, fra at kommunen har vurderet dig til 32 timers siddestillende arbejde (og raskmeldt i deres system) til nu en FP sag.

På det grundlag kan kommunen jo ikke søge en § 18 til dig som de selv har oplyst.

Måske du i første omgang skulle satse på en fleksjob bevilling og så senere hen en FP, som nærmest er umulig at få idag.
Da jeg måske er så heldig at kunne søge efter §18 eller §17 under 2012 regler, skulle det måske blive unødvendigt med fleksjob først (jeg kan pt. slet ikke forestille mig ude på arbejde igen, ikke engang 2 timer pr. uge) ? Det jeg er i tvivl om, er om der ligger nok i min sag til at kommunen søger ftp efter §18 (efter 2012 regler) eller om jeg selv skal søge ftp efter §17(efter 2012 regler). Jeg har pt. ikke spurgt kommunen om det kan søge efter §18, jeg vil undersøge først hvad der ville være det bedste for mig af de to muligheder.

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Når du læser alle sine papirer og (special)lægeerklæringer igennem, sidder du så med et fuldstændig klart billede af, at din arbejdsevne er 0? Er det veldokumenteret lægeligt, at du ej heller kan blive delvist selvforsørgende via et fleksjob på 2 timer om ugen?

Kan du svare klart JA til ovenstående, så er §17 ikke umulig, sammenlagt med en arbejdsprøvning der også støtter både dine lægers udsagn og, tildels din smertedagbog.

Det kommunen har liggende i min sag:

En meget tynd og forkert rp.
Arbejdsevnen er vurderet til 32 timer pr uge (siddende)
Ingen udtalelse fra special læge om at min smertetilstand er stationær og at alle behandlingstilbud er udtømte,


Det jeg har indtil videre af dokumenter i min sag:
Fra speciallæge:
Min tilstand er ikke selvforskyldt = jeg er født med denne misdannelse.
min tilstand med smerter er kronisk
Min tilstand er stationær, idet alle behandlingstilbud er udtømte

Fra egen læge
Min funktionsnedsættelse er 100%, dvs han vurderer ikke at jeg kan arbejde overhovedet (mth de gamle regler under 2012, hvorvidt kan ens egen læge udtale sig i en §17 pensionssag hvis den starter op nu med 2012 regler?

Fra fysioterapeut, kiropraktor, speciallæge i skelet/muskulatur)
Jeg har fået behandling uden noget som helst positivt resultat, tværtimod.

Jeg har samlet info over andre der har denne ekstremt specielle sygdom. hvor jeg pt. har mødt en ung kvinde i Kbh med denne sygdom, hvor førtidspension var løsningen for hende.

Alle de andre jeg har mødt på nettet med min sygdom, er hæmmet af deres smerter i en sådan grad, at de enten er ved at søge ftp eller har fået tildelt ftp.

Alle dem jeg har mødt på nettet med min sygdom, og hende i Kbh siger at enhver form for aktivitet forværrer smertetilstanden, og også permanent.

Alle dem jeg har mødt på nettet med min sygdom, har prøvet diverse behandlinger ligesom mig, inklusiv udøve sport, med de resultater at det har enten ikke hjulpet, eller forværret deres smertetilstand.

Fra mig selv:

Jeg har prøvet følgende sport former:
Løb (hjalp ikke)
Svømning: forværrede mine smerter sindsygt.
Cykling: hjælper ikke og låser min lænd/hofte.

Egen nøje beskrivelse af min smertetilstand, hvad kan jeg klare i detaljer, hvad kan jeg ikke klare i detaler m.m. 13 A4 maskinskrevne sider.

Smertedagbog:
Smertedagbog over en uge, med detaljeret beskrivelse af hvordan jeg klarer min dag herhjemme med børn, hus m.m. 5 A4 maskinskrevne sider.

Det jeg mangler pt.:
Udtalelse fra smerteklinik, da jeg ikke har været forbi en smerteklinik endnu.

Det data jeg har her, er meget forskelligt fra det der står i den ressourceprofil som kommunen har lavet (hvilket i øvrigt er meget meget tynd). Men sagsbehandleren som var til rundbordssamtalen i onsdags, sagde at alt det jeg nu har at tilføje til min sag af de ovenstående ting, kunne jeg tilføje, og det ville tælle som værdi grundlag nok for en ftp. Jeg er bare lidt bange for at det ikke vil tælle med alligevel, og at de kun vil bruge de papirer de i forvejen har liggende, og vil afvise alle data som jeg har samlet nu her?

Håber at nogen kan rådgive mig. Jeg har tænkt at spørge kommunen på mandag om de mener at de kan søge efter paragraf 18 eller om de stadig holder fast på 32 timer/uge. Sådan som sagsbehandleren var i onsdags til rundbordssamtalen, virkede det som at hun havde forståelse for at jeg skulle have førtidspension, men jeg ved dog ikke helt hvad hun mener om det.

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Når du læser alle sine papirer og (special)lægeerklæringer igennem, sidder du så med et fuldstændig klart billede af, at din arbejdsevne er 0? Er det veldokumenteret lægeligt, at du ej heller kan blive delvist selvforsørgende via et fleksjob på 2 timer om ugen?
Glemte lige endnu en ting:
Da jeg måske skal søge efter de gamle regler fra 2012, behøver det så at være dokumenteret at jeg heller ikke kan arbejde 2 timer/uge? var grænsen for fleksjob ikke højere med de gamle regler?
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 16:11   #70
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Hvilke dokumenter fra din egen læge og speciallæge har du liggende som kommunen ikke selv har indhentet, er det journaludskrifter eller har du selv betalt for disse læge erklæringer ???

Ud fra det du selv skriver kommunen har liggende er, der ingen sag.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
forløb med førtidspension Emil1974 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 17-08-2013 11:54
Søger førtidspension. Snøffe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 27-08-2012 19:25
Fleksjobbere skal fremover lønnes ud fra deres effektive arbejdstid gunvor Fremtiden for fleksjob og førtidspension 5 20-03-2012 21:34
Hvad er medicintilskud og hvor kommer de fra... link med hele forklaringen ! §ABC Et godt link! 0 18-02-2012 12:55
søger førtidspension maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 25-07-2010 01:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension