K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2009, 15:03   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er ulovligt at have et samlivs agtigt forhold!! Ved samlivs agtigt forhold, forståes det at man nærmest bor sammen, deler vaske tøjskurv, går på indkøb sammen og bidrager økonomisk til fælles indkøb, madlavning, rengøring og alm livsstil man forbinder med samliv.

Men hvor grænsen går, er der ingen regler for! Det er noget man skal opveje med sig selv.
Hvis du bor hos kæresten 24-7, så er det ulovligt! Hvis i splejser til div indkøb, så er det også ulovligt, hvis du smider dit tøj i hans vasketøjskurv dagligt, så er det også ulovligt. Hvis du har skab hos ham med tøj i er det også ulovligt, lige som du heller ikke må havde din daglige make-up, piller/medicin osv stående hos ham.

Men det er lovligt, hvis du selv betaler for dine varer - og varerne er i dit eget hjem, og du evt medbringer noget når du besøger din kæreste, og det er lovligt hvis du har dit tøj hjemme hos dig selv, og du også vasker hjemme hos dig selv, og blot tager skiftetøj med hos kæresten - som du så tager med tilbage igen. I må også købe ind sammen, hvis i betaler for egne varer, og derefter spiltter jer, og kommer varerene i egne hjem. Du må også overnatte hos din kæreste medbringende toilettaske, medicin oa. Men det må altså ikke stå på hylderne altid a la samliv!!

Det er lidt tricky det hele, men man ved ofte godt selv, om man har et samlivs agtigt forhold eller ej, når bare man får sat tingene lidt i relief....

Børnenes Far overnatter også her i perioder, han har også sit eget værelse her - og det ér indført i sagen og godkendt af kommunen.
Grunden er mine psykiske lidelser, som har det med at komme snigende, og hvis jeg bliver syg, så SKAL han bo her for at passe børnene og mig. Heldigvis var jeg sidst alvorligt syg tilbage i 2006 og 9 mdr frem - og der boede han her i den periode, og når han var træt, så tog min Mor så over, så boede hun her.

Når jeg mine lidelser ikke er i udbrud, så overnatter han her engang i mellem, for det er rigtig gevinstgivende for børnene. Men der er ikke noget med vasketøj indblandet, ligesom vi handler ind sammen - men med seperate vogne og egne behov for øje, jeg er ofte afhængig af han kan hjælpe mig med større indkøb da jeg pga diagnoser Feks IKKE tør tage alene i Bilka. Og så kan vi godt planlægge sådan en tur en gang i ugens løb, han har bil og så kan jeg få handlet rigtig meget ind af gangen.

Og alt har jeg fortalt om på kommunen, så der ikke kan ske nogen misforståelser.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 15:31   #12
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
med andre ord vi må ikke nyde livet sammen med nogen og hvis man flytter samme blvier man også straffet kan sgu ikke passe jeg er selvflexjob min kæreste fp og hvis vi flyttede fra hinanden og stadig ses ville vi tjene på det totalt til grin
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 15:37   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
ville vi tjene på det totalt til grin
Næ, det er ikke sikkert.

Der skal så en ekstra husleje til, med el, varme, licens, indboforsikring, indskud til lejlighed osv.

Hertil kommer det moralske aspekt i det... at en bolig står tom, som andre måske kunne have gavn af.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 16:02   #14
Tusnelda
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2007
Indlæg: 33
Styrke: 17
Tusnelda er ny på vejen
Når man er på kontanthjælp, er der ingen, der kan blande sig i, hvor man sover. Den eneste restriktion er, at er man gift, træder den gensidige forsørgelsespligt selvfølgelig i kraft, og hjælpen sættes i forhold til ægtefællens indtægt - bortfalder evt. helt. Men er man ikke gift, men blot samboende, betragtes man som enlig og får kontanthjælp som sådan. Dette gælder dog ikke, hvis samleveren også er på kontanthjælp, så træder 300-timers regel m.v. i kraft - men det er noget andet...

For pensionister er det noget mere indviklet, fordi der findes et besynderligt begreb, der hedder "reelt enlig". (Det samme gælder i øvrigt for enlige forsørgere, men dem holder jeg lige udenfor her, hvor jeg bare prøver at skille det med kontanthjælp kontra førtidspension ad).

Reelt enlig er man, hvis man IKKE via økonomiske bidrag eller arbejde i hjemmet bidrager til en fælles husførelse. Det betyder, at når jeg er hos min kæreste, kan jeg med henvisning til loven nægte at tage opvasken ;-). Nej spøg til side!

Der er ikke faste regler for, hvor mang nætter om ugen, man f.eks. må sove sammen. Til gengæld er det noget vrøvl, man ikke må have en tandbørste eller medicin stående hos kæresten - for hvem skulle dog blande sig i, hvem tingene tilhører. Til sammenligning har jeg insulin i køleskabet, tilhørende en god ven - skulle det nu pludselig gøre mig til samlevende med ham, bare fordi jeg er førtidspensionist... - Nej vel!

I øvrigt er det i tvivlstilfælde kommunalbestyrelsen, der skal løfte bevisbyrden, hvis den mener, en pensionist skal tvangsflyttes i henhold til CPR-loven.
Tusnelda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 17:39   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
ALLE ved 100% om de er reelt enlige, eller begår socialt bedrageri.....den er ikke så svær at finde ud af

Selvfølgelig ka man ha medicin stående, lige som man kan spilde på skjorten og lige smide den i vasketøjskurven. Det ka' jo ske alle steder. Men man ved jo godt selv, om man har medicin stående fordi man altid er der, eller har det stående til et nødstilfælde. Lige som man udmærket ved, om man for en enkelt gang har smidt en skjorte til vask, eller dagligt bidrager til vasketøjskurven...

Det er faktisk såre simpelt.

Som jeg skrev, så er der ingen klare regler på området, det er noget man må opveje med sig selv og sin moral.

Selv har jeg altid vidst hvornår jeg har haft et samlivs agtigt forhold, og hvornår jeg bare har knaldet derud af
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 21:37   #16
Tusnelda
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2007
Indlæg: 33
Styrke: 17
Tusnelda er ny på vejen
Tja, nu tror jeg så aldrig, jeg har "knaldet derudaf"... Jeg er faktisk ret seriøs omkring dette emne. Min kæreste og jeg var - kærester - uden at bo sammen, inden jeg fik pension. Vi er stadig kærester og bor stadig i hver sin by. Så selvfølgelig er der ingen, der pludselig skal komme og sige, at vi "bor sammen". Ingen, der skal blande sig i, hvor jeg smider mine snavsede trusser og han sine. Hvor vi har medicin stående. Tandbørster, sminke og hvad har vi!

Vi har haft vores respektive lejligheder i årevis, inden vi fandt sammen. Ingen af dem er store nok til to voksne på længere sigt - under 50 kvm. Vi ville gerne bo sammen i noget større, men har da ikke mulighed for at præstere et depositum til en større lejlighed! Hertil kommer - hvor skulle vi bo - har familiære bånd og forpligtelser i hver sin by!

Efterfølgende er han så også røget på førtidspension. Det har den fordel, at vi begge har mimrekort - har bedre råd til at ses end før. Men vi bor bestemt ikke sammen, selv om vi ikke tager det så nøje, hvem der betaler, når vi handler sammen! For vi betaler hver vores sæt udgifter til daglig i hver sin by. Bor i hver vores lejligehed, når vi ikke er sammen. Og sommetider deler vi hus- og hjerterum det ene eller andet sted.
Tusnelda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 22:15   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nemlig, præcis min pointe!

Så ved du også du har rent mel i posen.

Men mon ikke også det interesserer kommunen mere, hvis man bor sammen, men den ene blot har adressen et andet sted for 'syns skyld'....
Det har jo være ret populært blandt NOGEN, at bare stå co hos en kammerat, selvom den eneste tilknytning til adressen er posten.

Men der er jo også mange ægtefolk der ikke vil bo sammen, og derfor har deres egne lejligheder, og bare er sammen når de har lyst. Det er efterhånden blevet et stort hit blandt arbejdende mennesker - så hvorfor ikke også på overførselsindkomst. Der er bare meget mistro forbundet med dén løsning når man ikke har fast arbejde.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 22:24   #18
Tusnelda
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2007
Indlæg: 33
Styrke: 17
Tusnelda er ny på vejen
Jo, Helene - den vej rundt har du ret, og jeg beklager, hvis jeg misforstod dig. Jeg vil bare så gerne have mere åbenhed omkring hvad vi må og ikke må. Og jeg nægter at smide min forlovelsesring, fordi jeg har fået førtidspension efter, kæresten og jeg, der vitterlig aldrig har boet sammen, valgte ringe...

For nu at vende tilbage til den første spørger... Så længe hun har egen lejlighed og betaler er der vel ingen ko på isen. Men - hvorfor beholde den, hvis hun alligevel reelt ikke bor der. Jojo, man går ned i pension - men dog mindre end hvad det koster at opretholde to selvstændige boliger. Hvis enten kæresten eller jeg havde haft plads nok, var vi forlængst flyttet sammen - havde sparet på togbilletterne.
Tusnelda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 22:25   #19
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
nej det er ikke altid men efter at have check husleje osv vil vi tjene på det men **** alt det man skal tænke på hvor meget vi er sammen sover sammen osv så i den sidste ende er det ikke det værd og når der er børn gør det hele svære men tjene ville vi men alt for meget bøvl med det
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 22:37   #20
Tusnelda
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2007
Indlæg: 33
Styrke: 17
Tusnelda er ny på vejen
Jamen, hvis der er for bøvlet, og der er plads nok - så flyt dog sammen - børn eller ej! Det hele skal vel heller ikke gå op i kroner og øre fra det offentlige? OK - at flytte sammen er bestemt en tillidssag - men den tillid er der vel, hvis det IKKE at bo sammen kan blive nævnt som et problem.

Jeg ville flytte sammen med min kæreste i morgen, hvis det var økonomisk muligt. Det er det bare ikke, da ingen af os kan skaffe penge til et depositum på en lejlighed, der er stor nok. Jaja - jeg ved godt, at da mine oldeforældre var små, boede de syv mennesker på mine 48 kvm. Men - jeg er ikke mine oldeforældre... Lever ca. 100 år senere.
Tusnelda er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Må kæresten være min udlejer? Tenderwoman Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 25-11-2011 15:15
flytte fra kæresten nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 15-12-2010 17:20
Flytte sammen med kæresten og økonomi Agnes XXX Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 19-06-2010 19:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension