K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-02-2013, 16:11   #1
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Hjælp til at forstå hvad min sbh mener

Har lige modtaget en mail med svar på mit spørgsmål fra min sbh her på en søndag eftermiddag og hvis jeg ikke var forvirret før er jeg det nu.

Jeg har fremhævet noget af teksten og jeg forstår faktisk ikke lige hvad min sbh prøver at sige til mig i den fremhævet tekst, er der nogen der har et bud ? og hvordan ved rehabiliteringsteamet at man kan klare et eller andet fleks job når arbejdsprøvninger har været en fiasko og min jobkonsulent siger at der intet er at gøre jobmæssigt, hvilket diverse andre også har konkluderet så som speciallæge, smerteklinik, psykolog, hospital osv osv osv

Jeg venter på afgørelsen fra kommunen efter den indstilling rehabiliteringsteamet er kommet med, da jeg søgte FTP via de nye regler i 2013 og derfor er jeg så småt ved at lave en kladde til en klage over deres indstilling og afgørelse i min sag og den fremhævede tekst forvirre mig en del, hvad er det lige de mener der og prøver på at sige


Citat:

Hej xxxxxxx

Både og. En borger kan ansøge om at blive omfattet af personkredsen for et ressourceforløb og kommunen kan indstille til det.

Nej, der bliver ikke oprettet et ressourceforløb til dig. Der kan dog godt indgå nogle tilbud og forløb for at målrette og udvikle på din arbejdsevne for bedre at komme i betragtning til et fleksjob.

Ja til dit sidste spørgsmål. Rehabiliteringsteamet har anfalet at du bliver visiteret til et fleksjobs. Det betyder at du IKKE skal igennem et ressourceforløb på nuværende tidspunkt. De har lavet denne anbefaling fordi din tilstand er stationær og du vil kunne udnytte dine evner i et fleksjob.

På sigt kan det ikke udelukkes at du kan blive tilbudt et ressourceforløb - afhænger af dit sagsforløb. For at få tilkendt FØP skal man have deltaget i et ressourceforløb medmindre det er åbenbart formålsløst. Og det kan jo være din situation kommer til at se sådan ud engang i fremtiden??? Men rehabiliteringsteamet vurderer ikke at det er der vi er nu.

Håber det giver svar på det du spørger om??

Jeg har ferie i uge 7. Håber at få lavet indstillinger i din sag i uge 8 eller 9. Og giver det bøvl i forhold til dine sygedagpenge fordi jeg ikke har tid til administrativ sagsbehandling forlænger jeg dine sygedapgenge med § 27.1,4

Med venlig hilsen

xxxxxxx
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 16:29   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
for en pension efter 2013

1 ens tistand tilstand er stationær og uden behandlingsmuligheder
2 man skal have været i gennem et ressourceforløb
3 alle andre muligheder skal være udtømte her under fleksjob

kommunen vurdere ikke din arbejdsevne er så nedsat at du ikke kan udvikle din arbejdsevne i et fleksjob.

man kommer faktisk først på et ressourceforløb, når kommunen vurdere man ligger til en pension. betragt et ressourceforløb med en førtidspension før 2013

så synes nu ikke det er svært og forstå, men at du ikke er enig i denne vurdering er så en anden sag.

hele meningen med denne nye reform er jo netop at pension stort set er umuligt og få
hvis der ikke bliver givet færre, så bliver loven sikkert allerede lavet om i 2014 når de skal kigge på om loven virker.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 17:04   #3
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
for en pension efter 2013

1 ens tistand tilstand er stationær og uden behandlingsmuligheder
2 man skal have været i gennem et ressourceforløb
3 alle andre muligheder skal være udtømte her under fleksjob

kommunen vurdere ikke din arbejdsevne er så nedsat at du ikke kan udvikle din arbejdsevne i et fleksjob.

man kommer faktisk først på et ressourceforløb, når kommunen vurdere man ligger til en pension. betragt et ressourceforløb med en førtidspension før 2013

så synes nu ikke det er svært og forstå, men at du ikke er enig i denne vurdering er så en anden sag.

hele meningen med denne nye reform er jo netop at pension stort set er umuligt og få
hvis der ikke bliver givet færre, så bliver loven sikkert allerede lavet om i 2014 når de skal kigge på om loven virker.
Men det er der jeg bliver forvirret

1 ens tistand tilstand er stationær og uden behandlingsmuligheder

og det er den jo og jeg er arbejdsprøvet med et negativ resultat alt det står sort på hvidt, fra de forskellige instanser.

Hvordan bliver man vurderet til ikke at kunne klare fleksjob ?

Jeg fik et par ting at vide ved rehabiliteringsteamet, at jeg kan klare et fleksjob hjemmefra og at jeg skulle finde ud af hvad jeg vil lave i fleksjob og at de ser mig arbejde hovedsageligt via nettet så jeg kan tilrettelægge min dag/nat hvor jeg kan udføre lidt fleks, alså jeg spørger bare hvad tror de tiden er gået med siden jeg blev sygemeldt for et par år siden.

Jeg stiller ikke spørgsmål til ftp delen, da den har jeg styr på såen da og går videre med den del når jeg har modtaget brevet fra kommunen engang, men mere den indstilling og melding fra de to der sad i det der rehabiliteringsteam kom med, hjemmearbejde via nettet med tilknytning til et firma ?

Jeg ligger lige et link her til en anden tråd, mest fordi helenekr kom med dette udemærkede svar fra denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=25598&page=4

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Et ressourceforløb er ikke noget de bare kan smide dig over på - for du skal nemlig selv søge om at komme på et ressourceforløb......så det er noget de kan ''true'' med, men det er altså dig der skal give accept og ansøge. Bare lige så du ved det

Og alt deres vås om, at så kan man da ''bare'' arbejde hjemme fra holder jo ikke en meter - det er et urealistisk forslag. Hvem ser efter hvor mange timer du arbejder? Hvem sørger for dine skånehensyn er overholdt? Når man efter 2½ år skal revurderes på sin arbejdsplads, hvordan står du så??
Den form for egenkontrol er jo direkte latterlig - det vil svare til at politimanden trækker ind til siden og udskriver en bøde til sig selv, hvis han ser han køre for hurtigt??
Sådan fungerer virkeligheden jo ikke.

Sidst redigeret af mookmik; 10-02-2013 kl. 17:16.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 18:21   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
De mener simpelthen at du fortsat har en arbejdsevne, og den arbejdsevne kan bruges i et fleksjob.... Og at du IKKE skal i et rehabiliteringsplan (dvs. ressourceforløb), netop fordi du har en så lav arbejdsevne, at de mener at fleksjob kan være oplagt til dig.

Men at du selvom du måske kan blive fleksjobber og mens du er fleksjobber, at du her kan komme i et ressourceforløb INDEN en førtidspension kan komme på tale... Men som der er nævnt, at det afhænger af, hvordan forløbet bliver...

De kan ikke altid fortælle på forhånd, hvordan sagen vil forløbe (i fremtiden). Nogengange må man bare tage tingene som det kommer...

Er ressourceforløb er individuelt, fra sag til sag, så det er forskelligt, hvordan de afklarer én, før man kan blive godkendt som førtidspensionist.

Du kan læse linket i højre side på forsiden her på K10 om rehabliteringsplaner (ressourceforløb). Pjecen til sagsbehandlere om reform osv. osv.. der står hvordan et ressourceforløb kan være..

http://www.k10.dk/media/reform_af_fo...sjob_pjece.pdf

Sidst redigeret af curls; 10-02-2013 kl. 18:23.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 19:17   #5
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
De mener simpelthen at du fortsat har en arbejdsevne, og den arbejdsevne kan bruges i et fleksjob.... Og at du IKKE skal i et rehabiliteringsplan (dvs. ressourceforløb), netop fordi du har en så lav arbejdsevne, at de mener at fleksjob kan være oplagt til dig.

Men at du selvom du måske kan blive fleksjobber og mens du er fleksjobber, at du her kan komme i et ressourceforløb INDEN en førtidspension kan komme på tale... Men som der er nævnt, at det afhænger af, hvordan forløbet bliver...

De kan ikke altid fortælle på forhånd, hvordan sagen vil forløbe (i fremtiden). Nogengange må man bare tage tingene som det kommer...

Er ressourceforløb er individuelt, fra sag til sag, så det er forskelligt, hvordan de afklarer én, før man kan blive godkendt som førtidspensionist.

Du kan læse linket i højre side på forsiden her på K10 om rehabliteringsplaner (ressourceforløb). Pjecen til sagsbehandlere om reform osv. osv.. der står hvordan et ressourceforløb kan være..

http://www.k10.dk/media/reform_af_fo...sjob_pjece.pdf
Derfor kan en person, der aktuelt har en meget lille arbejdsevne, blive visiteret til et fleksjob. En betingelse for dette er, at der er mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles, så personen kan øge sin arbejdsindsats inden for en rimelig periode.

Det er blandt andet der kæden hopper lidt af for mig og det vil sige at de 2 personer der sad i det der rehabiliteringsteam underkender hvad jobkonsulent, psykolog, speciallæge, smerteklinik osv er kommet frem til ?

Et tænkt eksempel : lad os sige et firma der laver hjemmesider vil ansætte mig i fleks og giver mig hjemmearbejde ...... Lad os sige der er sat en deadline på 20 timer til at lave den hjemmeside, hvis jeg flekser max 4 timer om ugen hjemmefra så har jeg i bedste fald 5 uger til at overholde den deadline hvem skal tjekke op på det ? og jeg har ingen udd. indenfor området, hvilket gør det umuligt at finde et fleksjob inden for nævnte område, hvilket min jobkonsulent måtte opgive da jeg skulle i arbejdsprøvningerne.

Jeg kan ikke udvikle min arbejdsevne, det jeg fejler er medfødt og kræver man brækker min rygsøjle nede ved halebenet for evt at kunne sætte den på plads igen så den ikke er S formet ved halebenet og plus at man fjerner en xtra ryghvirvel ved halebenet så man kan fjerne den slidgigt der er kommet igennem årene og man kan ikke gøre nogle af delene, lægeligt.

Problemet er at min lidelse sidder lige over halebenet, så uanset hvad jeg gør, bevæger jeg det stykke ved halebenet, hvilket gør at min smerter ligger på mindst 7 ud af 10, ....24 timer i døgnet på en 10 skala som blev lavet på smerteklinikken og som jeg har brugt i mine arbejdsprøvninger osv.

Så jeg er mega forvirret over hvordan de ser jeg kan komme op i tid via et fleksjob når lægerne, jobkonsulent osv har opgivet mig.

Men som en klog person sagde engang, så er der ingen problemer men opgaver der skal løses.

Jeg vil gerne finde et job jeg kan klare og forsørge mig selv, men jeg får viftet noget hjemmearbejde for min næse som jeg mener er et useriøst tilbud og som jeg sagde til det møde med rehabiliteringsteamet, så kan de da lige så godt tilbyde mig et job som øjenlæge på et sygehus da jeg har samme chancer finde at finde et fleksjob der som de indstiller mig til.

Jeg spørger lige igen, hvordan bliver man vurderet til ikke at kunne klare et fleks job ?

Tak for jeres svar, nogen gange kan man læse og stirre sig helt blind på de regler der er nu og jeg overvejer kraftig at få hjælp fra en privat rådgiver, da det for mig føles som det vilde vesten med den nye reform.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 19:35   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
"På sigt kan det ikke udelukkes at du kan blive tilbudt et ressourceforløb - afhænger af dit sagsforløb. For at få tilkendt FØP skal man have deltaget i et ressourceforløb medmindre det er åbenbart formålsløst. Og det kan jo være din situation kommer til at se sådan ud engang i fremtiden??? Men rehabiliteringsteamet vurderer ikke at det er der vi er nu."

Udfra ovenstående svar fra din sagsbehandler, tror jeg, at det der skal til for, at du bliver vurderet til ikke at kunne klare et fleksjob, er en forværring i din helbredstilstand.
De anerkender, at du er for syg til det ordinære arbejdsmarked, men mener altså ikke, at du er syg nok (endnu) til førtidspension.

Jeg er ikke helt inde i de nye regler, men går da stærkt ud fra, at det fortsat gælder, at man skal vurderes senest efter 18 måneders ledighed - en sådan vurdering kan jo i princippet også munde ud i en indstilling til førtidspension eller i forhold til de nye regler en indstilling til et ressourceforløb.

Kan heller ikke forestille mig andet, end at der stadig er klagemuligheder i forhold til deres afgørelse om ikke-indstilling til ressourceforløb, hvor du så netop kan beskrive, hvad dine lægepapirer viser etc.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 19:35   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
et stort spørgsmål med denne nye reform, som ligger op til ingen netop skal have pension.
men et er sikkert uden et ressourceforløb får du ikke pension
heller ikke hvis du anker til BAN.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 20:07   #8
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Mht til Ban og klage muligheder er problemet at jeg har været igennem alt det som et ressourseforløb kan tilbyde mig, som min sbh sagde ville de ikke sende mig ud i noget 2 gange så som smerteklinik, speciallæge, sygehus undersøgelser osv osv osv

Jeg har spurgt min sbh hvordan jeg skal forholde mig til den nye reform som en langtids sygemeldt der har været igennem alt og er afklaret i alle henseender og min sbh til det var som nævnt ovenfor.

Mht vurdering, så blev jeg senest vurderet den 3 januar 2013 med et negativt resultat via min jobkonsulent, at der intet er at stille op og min situation ikke kan forbedres hverken med personlig assistance eller hjælpemidler og at mine smerter ligger på mindst 7 ud af 10 hele døgnet rundt og at jeg ikke vil være i stand til at gå op i tid.

Uanset udfaldet bliver jeg nød til at klage over min ftp afgørelse, om ikke andet så for dem der kommer efter mig har noget at holde tingene op i mod.

Og jeg er usikker på om jeg evt skal klage over det med fleks da måske min sbh gør en god ting for mig i min situation, men jeg tror det vil afhænge af hvad der bliver skrevet som mulig fleks job mulighed, jeg fylder 40 om 14 dage knap og nap og er usikker på om det er en fordel eller en bagdel eller bare lige meget i bund og grund og jeg har det skidt med den regel over/under 40 da sygdom ikke har noget med alder at gøre.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 20:25   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Din sber skriver så at hun forlænger dig på sdp. iht. §27 stk. 1 nr. 4, det er da ret positivt, så er intet vel lukket før du har ftp. eller fleks? Det blev det så "førhen" når man søgte en §17, som vel er det du lige har haft søgt??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 21:13   #10
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Din sber skriver så at hun forlænger dig på sdp. iht. §27 stk. 1 nr. 4, det er da ret positivt, så er intet vel lukket før du har ftp. eller fleks? Det blev det så "førhen" når man søgte en §17, som vel er det du lige har haft søgt??
§17 blev der søgt under da min sidste arbejdsprøvning sluttede den 18/12-2012 og min jobkonsulent indkaldte mig til møde den 3/1-2013 for at afslutte min sag og give mig en evaluering og så pga der ingen overgangsordning er for os langtidssygemeldte der har været alt igennem og hvor sagen er slut.

Jeg kører på sygedagpenge på 3 år her til januar, da jeg kørte en arbejdsskadesag som faldt til jorden, da min lidelse er medfødt, hvilket jeg først fandt ud af til den der mr-scanning jeg kom til efter jeg blev sygemeldt på mit daværende job.

Jeg angriber ikke min sbh, da vedkommende jo gør som vedkommende skal gøre og min sbh har altid været lydhør over for mig, som jeg siger til min sbh er hun jo kun en budbringer fra de love og regler de vedtager inde fra borgen.

Jeg troede faktisk at mine sdp stoppede efter det afslag jeg venter på fra pensionsnævnet, men fik at vide af rehabiliteringsteamet at det gjorde de ikke, hvilket kom bag på mig da jeg jo havde søgt og regnet med at sdp sluttede ved et afslag på en §17.

For mig går det ud på hvad skal der ske med os der er færdige nu og er langtidssygemeldte og som beskeden var fra min sbh skal jeg ikke starte fra nul igen, da jeg er afklaret arbejds og behandlingsmæssigt.

Derfor blev jeg lidt krokky over at jeg skal flekse med hovedvægten på at arbejde hjemmefra via nettet da jeg ikke kan komme tilbage til nogle af mine gamle jobs eller kører det firma videre jeg måtte lukke ned asap jeg havde samtidig med mit daværende job, jeg skal finde et job hvor jeg ikke bevæger området ved halebenet og tro mig jeg har tænkt over hvilket job det kan være hvor jeg ikke bevæger eller bruger det område i lænden men enhver bevægelse aktivere området ved halebenet og det er mega frustrerende også psykisk, da jeg har det svært med at acceptere min tilstand i min alder.

Men jeg har intet at sætte på min sbh andet end hun er måske mere forvirret end jeg er omkring de nye regler herfra den 1/1-2013, hvilket jeg ikke misunder hende.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til at forstå hvad fysén har skrevet Yanmik Alt det andet 9 28-05-2013 08:20
Hvad mener du ? ? Stonefire Spørgsmål ang fleksjob 6 31-05-2012 15:19
Hvad mener I? Mumrik Spørgsmål ang fleksjob 22 06-01-2012 12:52
Hvad mener i? Gunell Alt det andet 11 21-03-2011 00:08
Hvad mener de? Nullemusen Alt det andet 6 27-07-2010 10:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension