K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-07-2008, 11:12   #1
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post Nye tider for førtidspensionister m.fl.

Her kan du læse om hvad der måske venter fremtidens borgere ang. førtidspension og sygedagpenge.

Citat: Mens eksperter i Danmark diskuterer, hvordan antallet af personer, der sygemeldes og førtidspensioneres, kan nedbringes, gør politikerne hos vores svenske naboer nu noget ved problemet. Noget, som Danmark måske kan lære af, vurderer Eskil Wadensjö, professor i arbejdsmarkedspolitik ved Stockholms Universitet, der tillige er medlem af den danske Arbejdsmarkedskommission.

Professor Eskil Wadensjö siger, at man endnu skal se tiden an i Sverige, men mener, at Danmark måske kunne have gavn af at kopiere de kortere tidsfrister. Ikke for systemets skyld, men for den syges egen skyld:

Læs hele artiklen http://www.berlingske.dk/article/200...ark/707220016/

Vi kan jo kun håbe at det ikke bliver så stramt her i dk som i S.
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 11:31   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Interessant, PerChr., men IGEN har journalisterne IKKE passet deres arbejde.

Der står:

Citat:
Dvs. at knap ni pct. af befolkningen i den arbejdsdygtige alder var på førtidspension, i Danmark er tallet ca. 7,5 pct.
Det er FALDET, som Flemming Leer (og jeg) også skriver flere steder.

I 1997 VAR tallet 7,5 procent, og siden er procenten FALDET.

I 2007 fik KUN 6,2% førtidspension.

www.noegletal.dk

Citat:
I Sverige håber regeringen, at de nye regler vil få bugt med mange langtidssygemeldinger og deraf følgende førtidspensioner:
I Sverige tror man åbenbart også, at bare man tager pengene fra folk, så bliver de raske.

Jeg er selvfølgelig enig i, at man skal arbejde mest muligt, men problemet er, at der ændres i lægepapirer, osv. i kommunerne, så den syge fremstår som mere rask, end personen reelt er.

Og hvad i alverden skal de leve af, hvis de tager pengene fra folk?

Og hvis de vitterligt ikke KAN arbejde?

Det ligner mere et SPAREPROJEKT end noget, der gavner borgeren eller arbejdsudbuddet.

Der er jo INGEN beskæftigelsesmuligheder i udsigt... se her:


Citat:
Derimod er der store regionale forskelle, hvad angår beskæftigelsen af personer med psykiske
lidelser. I Midtjylland er andelen af personer med en psykisk lidelse i beskæftigelse 54,3%, hvor
den i Hovedstaden/Sjælland blot er 28,6% .
Det er da underligt, at der er dobbelt så mange i beskæftigelse i Jylland.

Hvad mon de 71,6% ARBEJDSLØSE så lever af? Og i hvor mange år?

CEPOS m.fl. hetzer løs om, at FÆRRE skal have pension. Skal arbejdsløsheden så værre STØRRE end 71,6%? Erhvervslivet GIDER jo IKKE ansætte dem alligevel.

Læs flere uhyggelige tal her:

http://www.bmhandicap.dk/graphics/do...0juli%2008.pdf

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 11:59   #3
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
zuza,

Berlingske skrev i sætningen lige før:
Citat:
Det førte til 281.000 langtidssygemeldte og 550.000 førtidspensionister, da det så værst ud for fem år siden.
Men da passer de tal heller ikke. I 2003 var tallet 7,0%

Dit link til bmhandicap.dk virker ikke, zuza :/
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 12:28   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
De 550.000 var i Sverige, ikke i Danmark.

Mystisk, at linket ikke virker, men nu har jeg tjekket nedenstående, og det virker her.


http://www.bmhandicap.dk/graphics/do...0juli%2008.pdf

Ellers kan man gå ind på www.bmhandicap.dk og klikke på "Nyhedsbrev".

Et andet "sjovt" regnestykke er følgende:

7,5 procent af 5,5 millioner fik førtidspension i 1997.

6,2 procent af 5,5 millioner fik førtidspension i 2007.

Det svarer til, at 71.000 FÆRRE får førtidspension i 2007.

Hvad LEVER disse 71.000 så af?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 12:37   #5
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Ang. de 71.000, så er omkring halvdelen af dem gået på folkepension.

Resten formoder jeg er døde, desværre. Jeg har ledt efter tal for antal døde opgjort efter deres indkomst, men den foreligger så vidt jeg kan se ikke online.

Frakendelser ligger kun på under 10 om året, så vidt jeg har læst i redegørelsen om førtidspension fra 2007.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 12:56   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nej, Flemming. Det er ikke sådan, du skal læse tallene.

Citat:
Antal førtidspensionister pr. 100 15-66-årige


Definition:

Antal førtidspensionister i alderen 15-66 år, i eget hjem og på plejehjem, pr. 100 15-66-årige 1. januar.

Kommentar:

Antal modtagere af alm., forhøjet alm., mellemste og højeste førtidspension. I forhold til tidligere år er der fra og med 2001 medtaget antal førtidspensionister på plejehjem.

Kilde:

Danmarks Statistiks Statistikbanken, matricerne PEN1 og BEF1.

Links:

Forklaringer på alle nøgletal


Velfærdsministeriet, 11. juni 2008

I 1997 fik 7,5 procent af befolkningen førtidspension.

I 2007 får 6,2 procent af befolkningen førtidspension.


Det svarer til, at der er 71.000 FÆRRE på pension i dag end i 1997. (inkl. gamle og nye).

Forskellen er åbenbart ENDNU større, fordi man siden 2001 har inkluderet førtidspensionister på plejehjem. Dvs. det REELLE FALD er laaangt større.

For så er procent i 1997 laaangt højere. GISP!!!!



Nu skal man vist holde tungen lige i munden, og jeg hører GERNE, hvis jeg er "talblind".

Følgende er fundet på Danmarks Statisk for året 2007:

Antal førtidspensionister i år 2007 på ny ordning: 52.554.

Ordningen trådte i kraft i år 2003, dvs. at der i gennemsnit er 8.759 pr. år, der har fået pension (minus nogle, der har fået den frakendt, er døde eller andet undervejs).

Vi bliver tudet ørerne fulde om, at der tilkendes cirka 13.000 nye pr. år, men jeg tror næppe, at så mange er døde eller andet. Der er nogle tal, der er HELT forkerte eet eller andet sted.

www.statistikbanken.dk tabel 33

Der var i Pen33 236.841 personer på førtidspension i år 2007 (gammel og ny ordning).

Der var i 2007 6.061 personer på plejehjem, der fik førtidspension.

I 1997 fik (i www.noegletal.dk) 7,5 pr. 100 indbyggere førtidspension
i 2007 fik (i www.noegletal.dk) 6,2 pr. 100 indbyggere førtidspension.

For at finde de korrekte tal skal man tjekke indbyggertal i 1997 og i 2007, som er steget med 200.000.

Hertil skal man så finde det antal førtidspensionister på plejehjem, som IKKE var med i statistikken i 2007.

Mit "slag på tasken" bliver cirka 70.000 FÆRRE på pension på 10 år.

Der ER altså sparet mange førtidspensioner de sidste 10 år.

Spørgsmålet er så, HVAD lever de af?

Fleksjob, ledighedsydelse og kontanthjælp.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 14:07   #7
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Hmm,

Tilfældigvis lavede jeg en optælling af nytilkendte førtidspensioner efter at have læst Berlingskes artikel idag.

Der faktisk disse nytilkendegivelser af førtidspensioner (ny og gl. ordning):
1998; 1999; 2000; 2001; 2002; 2003; 2004; 2005; 2006; 2007

13710; 13127; 14106; 14963; 17378; 14347; 15719; 14575; 14289; 11902

Antal nytilkendelser fra 2003 - 2007 (inkl.): 70832
Antal nytilkendelser på nuværende førtidspension (ny ordning fra 2003): 64577

Der mangler 12023, men i aldersgruppen 65-66 år er det også den gruppe, hvor flest er forsvundet siden 1998 til 2006. Ialt 21861.

Fra 2003 til 2006 er faldet på 17777.

Så jeg formoder, at de er gået over til folkepension. :/
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 17:14   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvor fandt du tallene, Flemming?

Min oplevelse er, at hvis man tjekker forskellige steder, finder man forskellige tal.

Og jo, jeg er overbevist om, at både DINE og MINE tal er rigtige. Vi har bare fundet dem forskellige steder.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 17:22   #9
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Hov... :/

Undskyld der.. zuza. Det glemte jeg lige.

Jeg fandt dem på Ankestyrelsens dataportal, hvor tallene er opgjort efter
Kommunale nytilkendelser af førtidspension efter pensionstype, område, alder og tid

Det er den her:
GLFOP1: Kommunale nytilkendelser af førtidspension efter område, pensionstype, alder og køn

Jeg gjorde Berlingske journalisten opmærksom på fejlen med procentsatsen for førtidspensionister, men jeg tvivler på at de vil bringe det. Plus jeg selvfølgelig gjorde opmærksom på min egen opgørelse af det faktiske antal førtidspensionister i antal, som jeg finder giver et mere realistisk indtryk af udviklingen end den statistisk opgjorte helårspersoner.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 23-07-2008 kl. 17:29. Årsag: glemte igen oget ;)
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 17:26   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg har også en anden vinkel på nogle af tallene.

Ledige fleksere på 60,5 MISTER ledighedsydelse og skal overgå til kontanthjælp.

Spørgsmålene er så følgende:

1. Får de kontanthjælp, hvis de er gift?
2. Får de særlig ydelse?
3. Får de førtidspension, indtil de bliver 65/67 år?

Måske bla. derfor statistikkerne ser lidt "sjove" ud i visse aldersgrupper.

Måske er ankestyrelsens tal inkl. de førtidspensionister på plejehjem, mens andre statistikker er ekskl.

Men jeg er stadig overbevist om, at der er 70.000 FÆRRE på pension end i 1997.



I 1980'erne blev tilkendt 30.000 førtidspensioner årligt.


Citat:
Undersøgelsen forsøgte også at pejle sig ind på, hvor mange førtidspensioner, som kunne undgås, hvis der kom meget gang i revalidering og arbejdstilbud. Kommunerne skønnede at ca. 4.000 af de omkring 30.000 som årligt fik tilkendt førtidspension kunne klare et såkaldt 40/60 job, som var forløberen for fleksjob.
Citat:
Halvfemsernes danske reformer tog som nævnt udgangspunkt i de store forskelle, der var mellem kommunerne i førtidig pensionering. Men selvom antallet af tilkendelser er faldet drastisk, er forskellene mellem kommunerne kun blevet større. Det er et paradoks, som der ikke er nogen forklaring på. Med den store forskel, der stadig er, kan aktiveringen udmærket være gået for langt nogle steder, samtidig med at den halter bagud andre steder. Her ligger en stor udfordring for både forskere, politikere og andre aktører på området.

http://www.sfi.dk/sw58615.asp

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Svar tider Frk. Horsens Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 03-08-2011 17:51
Anken er sendt. Hårde tider... DaisyBoo Spørgsmål ang fleksjob 16 20-03-2009 20:28
Nye tider zuza Dit og Dat 0 08-07-2008 01:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension