K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2013, 22:29   #1
Birgit TS
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Birgit TS er ny på vejen
§56 aftale

Hej.
Jeg et spørgsmål som handler både om §56 og om flexjob. Jeg har været fastansat i samme stilling som sygeplejerske i mange år. Jeg er 52 år. jeg har haft perioder med langtidssygemelding pga. at jeg har været ramt af kræft i flere omgange og været igennem rigtig mange behandlinger, både med kirurgi, stråle og kemobehandlinger. Min afdelingssygeplejerske har støttet mig rigtig meget i forløbet, og hjulpet mig til at jeg er blevet på arbejdsmarkedet. De senest 3 års tid, har jeg klaret mig med en §56 aftale. Jeg er fastansat til 30 timers job, men da jeg bliver nødt til at have en del sygetimer for at kunne holde til det, ligger min reelle arbejdstid nok omkring de 20 timer ugentligt. Forventningen har nok hele tiden været, at jeg med tiden kan blive normal, og klare de 30 timer. Mine arbejdsopgaver er også lidt anderledes end mine kollegers. Jeg er f.eks ikke i aften og nattevagt. Men altså faktisk trives jeg ganske godt med aftalen som den er nu, men der bliver lagt op til, at vi måske skal finde andre løsninger hvis min nedsatte arbejdsevne er af varig karakter, hvilket der er noget der tyder på. Men er §56 aftalen ikke baseret på at den kan køre over flere år ? Er der set fra arbejdsgivers side bedre økonomi i, at jeg overgår til flexjob ? For mig bliver det nok en lønnedgang efter de nye regler tænker jeg. Jeg får jo udbetalt min løn uanset hvor mange sygetimer jeg har. som deltidsansat tjener jeg ca 23000 før skat.
Har I et råd til mig ?
Med venlig Birgit
Birgit TS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 07:09   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis du kan arbejde 20 timer, så vil du ikke kunne få fleks job, så længe din arbejdes giver vil beholde dig på 56§ , vil jeg nok blive der.

du kan søge fleks, hvis din arbejdes evner er under 50% og det er den jo ikke lige nu og alligevel i det du jo har skånehensyn med arbejdstiden.

Men du vil sikkert få af vide du bare kan søge et andet job i dagtimerne på 18-20 timer.

Så hvis det ikke går i længden, så skal du sygemeldes og så til at søge, at få fleks job er en lang og sej kamp.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 09:49   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
En §56 aftale er en god ordning....

Kære Birgit TS

.. imellem 3 parter, dig, arbejdsgiver og kommunen.

Den vare 2 år ad gangen.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...-arbejdsgiver/

En god ordning for dig.

Men hvem mener du er begyndt at tale om at denne aftale §56 i dit tilfælde skal opsiges?

Kommunen eller arbejdsgiver?

Stol kun på dig selv.

Bedste hilsner
Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 10:40   #4
Birgit TS
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Birgit TS er ny på vejen
Min afdelingssygeplejerske

Min afdelingssygeplejerske har sagt, at vi nok snart skal holde et møde for at snakke om min "fremtid". Jeg kan høre at hun mener at §56 aftalen skulle fungere midlertidigt, indtil jeg igen er "normal", og at hvis jeg ikke bliver bedre, vil jeg være bedre tjent med en anden ordning, hvor timetallet måske bare ligger fast. Hun har nævnt ordet "flexjob" eller "skånejob".
Selve ansvaret for min ansættelse ligger højere oppe , på næste trin ved oversygeplejersken (som så nok også skulle deltage i det møde)
Jeg ved at hun egentlig kun vil mig det bedste, men tror ikke hun ved nok om alt det besvær der følger med for at få en "anden ordning". Hun kan se på mig, at jeg har ondt og godt kan have svært ved det på nogen dage, men jeg har det fint nok, selvom jeg døjer meget med smerter. Jeg VIL arbejde, selvom det har nogle omkostninger for mig, og derfor er jeg faktisk glad for §56 agtalen, fordi jeg på den måde kan arbejde det jeg magter, men samtidig "tillade " mig at være syg når det bliver for slemt.
Birgit
Birgit TS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 10:49   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ordene flexjob og skånejob anvendes ofte uden, at der er relation til, hvad ordene egentlig dækker. Håber du får en god afklaring.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 10:58   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Spørgsmålet er om du kan tvinges væk...

Kære Birgit TS

... fra en §56 aftale.

Du har sikkert ret i at din leder ikke kender konsekvensen af hvad du skal igennem, hvis du skal over i et flexjob.

Prøv at forklare din arbejdsleder at du kan risikerer at skulle gennemgå en eller flere forskellige arbejdsprøvninger, på forskellige arbejdspladser.

Det er vel ikke lige det du har behov for nu?

Mit råd er at du tager fat i din fagforening, hvis du har en sådan.

Jeg henvender mig til DUKH med spørgsmålet:

Kan en medarbejder tvinges væk fra en §56 aftale, der har fungeret upåklageligt for medarbejderen?

Jeg vender tilbage med svaret.


Bedste hilsner
Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 12:44   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man har en mulighed for at kunne blive ansat i fleksjob på nuværende arbejdsplads....

Sætter ind her hvad lovgivningen siger om det...

Citat:
Fastholdelsesfleksjob

§ 70 b. En person kan kun blive ansat i et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis personen forinden har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vilkår, jf. dog stk. 3. Den pågældende skal endvidere opfylde betingelserne for fleksjob.

Stk. 2. Aftalen mellem arbejdsgiver og medarbejder om ansættelse efter de sociale kapitler eller på særlige vilkår efter stk. 1 skal være skriftlig og indeholde oplysninger om, hvilke funktioner medarbejderen har svært ved at udføre eller ikke kan udføre, og hvilke konkrete skånehensyn der er aftalt. Arbejdsgiveren skal endvidere dokumentere, at der er gjort et reelt forsøg på at etablere et vedvarende ustøttet job efter de sociale kapitler eller på særlige vilkår.

Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis den ansatte har været udsat for akut opstået skade eller sygdom og det er åbenbart formålsløst at gennemføre foranstaltninger med henblik på job efter overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vilkår.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...d=146382#Kap13
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 15:01   #8
Birgit TS
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-10 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Birgit TS er ny på vejen
Tak

Tak for de gode, informerende svar. Jeg tror jeg vil kæmpe for at bevare min §56 ordning. Den udløber til maj næste år og man skal jo så søge forlængelse for de næste 2 år. Jeg har ikke kræft mere, men har en del senfølger af behandlingerne, som jeg måske ikke slipper af med. Måske var det en god ide næste gang jeg skal til noget kontrol, at få en af de læger der har været meget inde i mig forløb, til at lave en slags status over min helbredssituation ? Vi har lige haft nogle fyringsrunder, hvor man nemt havde kunnet slippe af med mig hvis man ville. Jeg er heller aldrig "almindelig" syg. Alt mit fravær har været det som har med §56 aftalen at gøre. Og meget af mit fravær har været i timer, hvor jeg f.eks går hjem kl. 13.00 i stedet for kl 14.30, men altid betinget af hvordan situationen er på arbejde. Det kan f.eks også være aftalt sygdom. Hvis jeg har været i weekendvagt har jeg brug for 2 fridage bagefter, og da kan vi godt vælge at sige, at den ene er en §56-sygedag.
Birgit
Birgit TS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2013, 19:32   #9
solstrålen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2013
Indlæg: 55
Styrke: 11
solstrålen er ny på vejen
Smile §56 til Fastholdelsesflexjob (nye regler 2013)

Jeg er selv gået fra en §56 aftale til et fastholdelsesflexjob i år.

Det kan lade sig gøre

1. møde med sagsbehandler omkring flexjob var i april i år og jeg fik tilkendt fastholdelsesflexjob i september i år.

Funktionsbeskrivelsen bestilt af kommunen og udarbejdet af Quickcare har her været et meget vigtigt dokument til at dokumenterer, hvad virksomheden har gjort de sidste 12 måneder (fx §56 aftalen og andre skånehensyn). Da der jo ikke har været en underskrevet aftale omkring dette, da det først er blevet et krav i år.

Forløbet har været kort og godt. Min §56 aftale ville have løbet til maj næste år men løb i stedet til mit flexjob var på plads.

Held og lykke til dig.

Med venlig hilsen

Solstrålen
solstrålen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension