K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-04-2009, 19:53   #121
Bodil
Elsker at være her på K10
 
Bodils avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2009
Lokation: vestjylland hvor jeg bor med min mand
Alder: 77
Indlæg: 61
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Bodil er ny på vejen
Hej Stoktoft !
Hvor er det dejligt at høre der sker gode afgørelser også.
Rigtig god til dig.
Tillykke og held med din nye dyt.
knuz fra Bodil
__________________
Tit må øjet græde, læber le, for at skjule det indre som ingen må se.
Bodil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2009, 20:12   #122
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Kæmpe Tillykke Stoktoft :-)
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2009, 21:02   #123
beha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2009
Lokation: Sydsjæland
Alder: 67
Indlæg: 146
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
beha er ny på vejen
Tillykke og held med din nye Bil jeg håber at i finder den rigtige som du kal går ind i og ikke falde ned i, håber at du forstår hvad jeg mener for jeg kan forstå fra flere at den bil du får er for lav til den pris.

Bent
beha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 09:02   #124
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Tusind tak for alle jeres lykønskninger.

Beha, du kan tro jeg nok skal kæmpe for en god bil, en af mine store problemer er nemlig det med ind/udstigning, jeg går da selvfølgelig efter en hvor jeg stiger lige ind i, og ikke falder ned i, så forstår godt hvad du mener

Det er det der også skal ses på på mandag + hvordan jeg kan få min rolator ind i bagagerummet, kan jo være jeg skal ha' kran monteret, og det vil jo også kræve en større bil.
Der kan jo være den mulighed, at de tildeler ekstralånet, det er vist nok yderligere 50.000, og med det andet så kommer man op på ca. 200.000, men nu må vi se, hun har linet 6 biler op til mig på mandag, og derimellem har jeg udelukket nogle.

De 6 biler er :

Opel Corsa (lille bil)
Zuzuki Splash
Ford Fusion (mener der er ok højde på denne model)
Mitshubitshi Colt (kender ikke, men har hørt det er en lille bil)
Huyndai Matrix (mener der er ok højde på denne model)
Fiat Cupu (kender ikke er vist kun 2 måneder gammel på markedet)

Men I hører nærmere, om hvordan det går.

vrummm vrummm vrummm dyt dyt her kommer jeg (snart)

Stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 14:02   #125
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Stoktoft tillykke med dytten hvor er du monster heldig .. jeg har altså lige et par spørgsmål til sådan en bil , hvordan med betaling af den .. jeg mener hvordan finansieres den man får den vel ikke bare kvit og frit men hvad så ...

er der nogen der kan forklare mig det jeg er lidt tabt ...
  Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 14:54   #126
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
finansering af dytten.
Kan ikke lige huske hvad beløbsgrænsen er i 2009. Men lad os sige den er 150.000 kr, deraf skal du betale halvdelen tilbage med et månedligt beløb over 6 år. For mig er det ca. 1000 kr om måneden. Den anden halvdel skal du ikke betale tilbage, den bliver nedskrevet over de 6 år.

Sådan kort og godt.
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2009, 15:17   #127
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nåå sådan tusind tak for forklaringen så kan jeg bedre forstå at min sagsbehandler kiggede sådan på mig da jeg sagde at jeg i fleksjob sq ikke ville have sådan en for det havde jeg ikke råd til he he

(må altså lige sige at jeg i mit sidste job selv måtte købe en bil for at kunne komme af sted og da jeg blev arbejdsløs måtte jeg af med bilen og sidde tilbage med noget af gælden , det gør jeg ikke igen og pt er det taxa når jeg skal i arbejds prøvning men det vil de jo nok ikke til et job )
  Besvar med citat
Gammel 18-04-2009, 09:51   #128
beha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2009
Lokation: Sydsjæland
Alder: 67
Indlæg: 146
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
beha er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodil Se meddelelser
Hej Stoktoft !
Hvor er det dejligt at høre der sker gode afgørelser også.
Rigtig god til dig.
Tillykke og held med din nye dyt.
knuz fra Bodil
Et Kæmpe stort Tillykke Stoktoft , du har også fortjent at få den, og vi må også sige at du har kampe for den.

Bent
beha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2009, 09:21   #129
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Thumbs up Tillykke tillykke til dig Stoktoft

Jamen tillykke tillykke med at du nu er nået så langt i det kommunale system.
Godt gået.
Jeg kender kun den der hedder Hyundai Matrix. Dels fordi det var een af de biler som jeg så på for 2 år siden sammen med min visitator og hendes hjælper.
Jeg fik at vide at hun havde "bestilt" min bil - en Hyundai Getz 3 dørs.
Den havde jeg lidt problemer med dels at komme ind i pga. at den er meget lav og dels fordi jeg ikke ku få rollatoren ind i bagerummet - ikke uden at bilen blev meget skrammet og ridset- hvilket hun var helt ligeglad med
Jeg fik dog lov til at prøve en Hyundai Matrix, og den var for mig rigtig god. Især fordi den ikke er for lav at komme ind i og den var rimelig nem at få rollatoren ind i bagagerummet.
Min visitator blev lidt hidsig, for nu havde hun jo valgt Getzén til mig. Så hendes forslag var at pille bagsædet ud af bilen - for bilen skulle jo KUN være til mig og ingen andre osv.
Efter afprøvningen ville de gå hjem og vurdere og efter ca. 3 måneder fik jeg brev med afslag på bilen.
Jeg har nu allieret mig med en advokat og ifølge ham, var der sket så mange procedurefejl i sagen, så vi lavede en ny ansøgning den 12/12-2008.
Jeg fik et brev fra kommunen den 29/1-2009 med at de ville tage min ansøgning med på møde den 12/2-2009 og så ville jeg få nærmere besked.
Meen ak - jeg har stadig ikke hørt nogen som helst siden.
I næste uge vil min advokat prøve at rykke kommunen - så vi får se.
Men jeg vil jo meget gerne være selvhjulpen og klare mig selv, så vidt det nu er muligt. Det er møgirriterende altid, at skulle bede andre om at køre med mig eller tage taxa.

Så godt gået Stoktoft - jeg krydser alt for at du snart er helt igennem nåleøjet og kan komme videre.

Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2009, 09:34   #130
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Satser og regler mht. bil osv.

Jeg har her fundet de satser/regler, der er gældende for 2009 inde på ældresagens hjemmeside:

"Støtte til bil (i daglig tale „invalidebil“) indebærer ikke, at bilen bliver gratis. Der vil altid være en egenbetaling. Ved bevilling ydes støtten til den billigst egnede bil. Støtten ydes som et rentefrit lån på indtil 154.000 kr. inkl. leveringsomkostninger, dog højest til bilens købesum.

Bilen skal indregistreres i ansøgerens navn, uanset om det er en anden, som skal føre bilen.

Hvis ansøger har en indtægt under 184.000 kr., skal halvdelen af lånet tilbagebetales. Hvis indtægten er over 184.000 kr., forhøjes den del af lånet, som skal tilbagebetales, med 20% af den overskydende indkomst.

Lånet afdrages over seks år = 72 måneder. Den del af lånet, som ikke skal afdrages, nedskrives med 1/72 del pr. måned.
Der gives fritagelse for den grønne ejerafgift (tidligere vægtafgift) på biler med hvide nummerplader og vægtafgift på biler med gule nummerplader.

Der er ikke fritagelse for udligningsafgiften, som er pålagt dieselbiler. Hvis man køber en varevogn på gule plader, fritages man også for den særlige „misundelsesafgift“, der er pålagt disse biler.

Ved dødsfald eller frakendelse af bil skal både restgælden på den afdragspligtige del og den ikke nedskrevne del af lånet betales. Ved dødsfald afskrives den udækkede del af lånet, hvis bilens værdi efter salg ikke dækker hele gælden.

Ganske særlige forhold
Hvis der foreligger ganske særlige forhold i forbindelse med ens funktionsevnenedsættelse, kan der ydes et rente- og afdragsfrit lån til betaling af forskellen mellem den fastsatte låneramme på 154.000 kr. og bilens anskaffelsespris. Der kan f.eks. være behov for en kassevogn/minibus ved brug af el-kørestol.

Særlig indretning af bil
Der kan ydes tilskud til nødvendig indretning af en bil, også selvom ansøgeren ikke opfylder betingelserne for bilstøtte. Tilskud kan ydes, hvis:

politiet har stillet krav om særlig indretning


hvis ansøgerens helbredsmæssige forhold i øvrigt taler for det, f.eks. på grund af smertetilstande eller skånehensyn


hvis det letter ansøgerens placering i bilen.
Det kan f.eks. dreje sig om automatgear, hvortil der maksimalt kan ydes et tilskud på 21.510 kr. Det er dog en betingelse, at bilen er under et år og er forsynet med indretningen fra fabrikanten. Endvidere kan der være tale om bremseforstærkning, eller at driftsbremsen flyttes op til betjening med hånden. Men der kan være mange andre forhold, som skal ændres af hensyn til en betryggende kørsel.

Der kan ydes tilskud til nødvendige indretninger i en tidligere registreret bil, hvis det skønnes rimeligt under hensyn til bilens stand og alder, udgiften ved indretningen og ansøgerens forhold i øvrigt, dog normalt under forudsætning af, at den foreslåede løsning formodes at være brugbar i en seksårig periode.

Indretning eller ombygning skal foretages på et godkendt værksted.

Tilskud til kørekort
Hvis ansøgeren ikke har kørekort, men selv skal føre bilen, kan der ydes tilskud til erhvervelse af kørekort. Hvis ansøgeren ikke selv skal føre bilen, skal det ved ansøgningen oplyses, hvem der i så fald skal føre den.

Der kan ikke ydes tilskud til kørekort til en person, der skal være chauffør for en person over 18 år, der opfylder betingelserne for støtte til køb af bil. Bilen skal under alle omstændigheder benyttes til at afhjælpe ansøgerens sædvanlige daglige kørselsbehov."


Oftest vælger visitatoren en billigere bil, så man skal ikke forvente, at prisen er helt oppe i toppen ved de nu gældende 154.000 kr.


Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af trivselsbil søsser98 Hjælpemidler til handicappede 15 18-08-2013 19:43
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension