K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2008, 12:35   #1
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Bisidder - Hvem??

Jeg er blevet meget i tvivl og derfor spørger jeg her på K10.
Er der nogen lov om hvem man må have med som bisidder til møder med kommunen?
Jeg har ledt huller i jorden og kan ikke finde noget om netop dette.
Min kommune har skrevet til mig, at jeg helst ikke må have min sambo/mand med til møderne - Men hvorfor???
Derfor kunne der jo være nogen her på K10, der ved noget om det.
På forhånd tak for hjælpen.

Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 12:42   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Birdie56 selvfølgelig må din mand bisidde dig, og hvem ville være mere naturlig til det for hvem kender dig bedre end netop din mand som hver dag lever sammen med dig og som er ham du snakker med om din sag...

Jeg har altid min kæreste med, for det er trods alt ham jeg vender alting med det er ham der ved hvornår jeg har div indkaldelser til div undersøgelser osv og det er også ham der ser når jeg ikke magter at lege supermand...

her er lidt om hvad der står i loven, det er det retslige så jeg skal nok finde noget mere dansk forståligt men du kan godt udlede af det her at din mand selvfølgelig kan deltage

Citat:
3.2.1. Reglerne i forvaltningsloven om at lade sig bistå af andre

Efter forvaltningslovens § 8, stk. 1, kan den, der er part i en sag, på ethvert tidspunkt af sagens behandling lade sig repræsentere eller bistå af andre.

Repræsentation efter forvaltningslovens § 8, stk. 1, kan bestå i den rene bisidderfunktion over en række mellemtilfælde til det fulde repræsentationsforhold, hvor repræsentanten disponerer med bindende virkning for parten. Den rene bisidder er ikke en legal repræsentant eller retlig stedfortræder, der kan handle på en borgers vegne. Bisidderen har således ikke selvstændig adgang til sagens akter og har ikke ret til at få oplysninger fra myndighederne om sagen.

Det er den funktion din mand har, han er dine ekstra øre og øjne og kan huske dig på ting hvis du glemmer dem

Disse almindelige repræsentationsregler gælder også ved behandlingen af sager om særlig støtte til børn og unge.

Forvaltningslovens § 8, stk. 1, kan fraviges, hvis partens interesse i at kunne lade sig repræsentere eller bistå findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, jf. lovens § 8, stk. 2. Det er forudsat i forarbejderne, at det kun er i ganske særlige tilfælde, at en part bør nægtes adgang til at lade sig repræsentere eller bistå af andre.

Ved afgørelsen af, om en part kan nægtes retten til repræsentation eller bisidder, skal der ske en konkret afvejning i hver enkelt sag mellem på den ene side partens interesse i at få den pågældende bistand og på den anden side modstående hensyn, der taler for at afskære partens adgang til at lade sig repræsentere eller bistå af andre. Ifølge vejledningen til forvaltningsloven punkt 44, kan undtagelsesbestemmelsen i særlige tilfælde tænkes anvendt af hensyn til parten selv, f.eks. hvis den pågældende repræsentant er ganske uegnet til at varetage partens interesse eller måske direkte vil kunne skade parten.

Bestemmelsen kan efter omstændighederne også anvendes i tilfælde, hvor det må antages, at bisidderens tilstedeværelse vil modvirke, at sagen oplyses korrekt, f.eks. fordi parten af frygt for bisidderen vil tilbageholde oplysninger.
  Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 12:48   #3
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Kære Birdie ... Det står i kapitel 3, §8 stk 1 i Forvaltningsloven LBK nr. 1365 af 7/12 2007.

Ergo kan de ikke nægte bisidder eller bestemme hvem du skal have med.

Knus Hyanna

PS: Hi hi Jeg er bare for langsom.
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.

Sidst redigeret af Hyanna; 04-11-2008 kl. 12:50. Årsag: PS
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 12:58   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det her er hentet fra dsi hjemmeside og er en pjece med 13 gode råd når man har en sag, jeg kan kun anbefale at man evt printer den ud , den er god at have ved hånden ...

http://www.handicap.dk/dokumenter/pu...rne/indledning


Citat:
4. Kan andre hjælpe og deltage i din sag - måske møde for dig?

Enhver kan som hovedregel lade sig repræsentere af andre. En myndighed kan dog forlange, at du selv medvirker, når dette er af betydning for sagens afgørelse. Repræsentation kan ske på to forskellige måder. Enten ved en bisidder eller en partsrepræsentant. Forskellen mellem de to måder er:

Bisidder

Alle har ret til, at en anden person - en bisidder - deltager som ens støtte i mødet med forvaltningen Du vælger selv, hvem det skal være. En bisidder lytter, gør notater og giver råd, men har ikke taleret eller selvstændige funktioner i forhold til den myndighed, man holder møde med.

Partsrepræsentant

En partsrepræsentant påtager sig - på samme måde som en advokat eller revisor - at føre sagen. Det betyder, at det er partsrepræsentanten, der skal høres i sagen, og som modtager afgørelsen. Du vælger selv i givet fald, om du vil lade dig repræsentere af en anden, og i bekræftende fald af hvem.

Du vælger også selv, om du vil lade dig repræsentere under hele sagen eller eventuelt kun under en del af den - eller ved et enkelt møde.

DSI anbefaler, at man gør brug af en bisidder, når man går til et møde i forvaltningen. Det er klogt at ringe, maile eller skrive til forvaltningen og oplyse, at man medbringer en bisidder, og hvem denne er.
Handlinger tilknyttet webside
  Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 13:32   #5
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Takker for hjælpen

Jeg vil bare lige sige tuusind tak for hjælpen til mit spørgsmål.
Tak

Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2008, 15:36   #6
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Birdie56 Se meddelelser
Min kommune har skrevet til mig, at jeg helst ikke må have min sambo/mand med til møderne - Men hvorfor???
Birdie56
Kan det måske være fordi han er god til, at give dem tørt på.
Så kunne det jo være sjovt, hvis du kender en som er endnu værre/bedre end ham, som en enkelt gang kunne være din bisidder.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2008, 18:17   #7
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Ja lige netop

Svar til Trold.

"Kan det måske være fordi han er god til, at give dem tørt på.
Så kunne det jo være sjovt, hvis du kender en som er endnu værre/bedre end ham, som en enkelt gang kunne være din bisidder".

Grunden er nemlig - at de slet ikke kan "klare" (lide) ham, for han har altid sat sig godt og grundig ind i de ting, der skal tales om - og det er jo ikke altid godt - for dem - men godt for mig.

Men nu kommer han med til næste møde, uanset hvad. Jeg skulle jo lige være helt sikker på at der ikke i een eller anden "forputtet/gemt" paragraf, stod at ægtefællen ikke må deltage.

Jeg har lært af erfaring, at jeg ikke skal tage alene til møder med det kommunale system. Især når hukommelsen kan finde på at svigte.

Jeg har dog stadig en bisidder med på sidelinien, så vi kan spørge bisidderen, hvis det bliver nødvendigt både før-under og efter mødet.

Så nu vil jeg/vi læse de dokumenter, som jeg er blevet anbefalet her via K10.
Tak.


Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2008, 18:21   #8
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
"problemet" med ægtefælle er

at han/hun er meget troværdig, når han/hun fortæller hvordan hverdagen "forstyrres" af sygdom.

Det vil sige han/hun kan troværdigt fortælle om den syges begrænsninger.

Det er ski da et problem, når kommunen mener den syge ingen har.....



Dælme skidt at 2 kan sidde og bekræfte hinanden, når kommunen vil trylle problemerne væk
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2008, 19:24   #9
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Ja nemlig.

Jeg har også altid min mand med. Han kan da fortælle om de gange han er smidt ud af badeværelset med barberskum i hele fjæset, for nu skal jeg til.
Min mave venter ikke på tur.
annasen
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem raskmelder hvem? LINGLING Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 14 25-07-2012 06:44
Bisidder træt Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 08-06-2012 22:12
resurse profil hvem hved hvem der gør hvad? c.l.e.o. Alt det andet 0 04-12-2009 09:38
Bisidder frklarsen Dit og Dat 2 18-11-2009 23:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension