K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-09-2013, 11:54   #11
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
At stikke sådan et skema i hånden på kommunen ser jeg nærmest som en opfordring til at undersøge ting som kommmunen ikke selv var kommet i tanke om.

Ting som vægttab, det er jo noget man godt selv ved, og som man kan starte op på egen hånd eller via sin læge/kommunens forebyggelsescenter.

Er der noget psykisk inde over ens sag, bør ens læge ligeledes tage fat om det, ellers skal man skifte læge, idet det er et kæmpe svigt bare at lade folk gå.

Jeg opfordrer folk til at tænke sig godt om inden de udfylder et sådan skema... set i bakspejlet ser det jo godt ud med det skema... men fremadrettet ?
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2013, 12:10   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Der anvendes "tjekskemaer" i mange af livets sammenhæng. Giver måske en mere ensartet sagsbehandling og man kommer hele vejen rundt. Ingen grund til, den enkelte kommune skal genopfinde den dybe tallerken. Alt behøver ikke have et negativt formål..
Heldigvis er vi da hele mennesker, hvor det fysiske hænger nøje sammen med det psykiske.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2013, 12:21   #13
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Naturligvis...

Kære Stampe.
Kære Nøgne Tær

Alt behøver ikke at være negativt, men når embedsmænd/kvinder bruger forhalingsmetoder ved at kræve at borgeren enten skal tabe sig eller at screenes for psykiske lidelser i SLUTNINGEN af et givet sagsforløb ....

Jeg gentager i SLUTNINGEN af et sagsforløb, så lugter det af bevidst forhaling af en afgørelsen.

Det skulle et nyt skema forhindre ved at borgeren selv bringer det på banen i BEGYNDELSEN af sin sag om sagsbehandleren eller lægekonsulenten har tanker om enten vægttab eller psykisk screening. Så kræv det venligst i BEGYNDELSEN af en sag.

Hvis man mener, det skal foretages venligst i BEGYNDELSEN af ens sag.

Det er meningen med dette foreslåede skema.

At der ikke foregår en forhaling af ens afgørelse der ellers kunne trække tiden yderligere ud i halve eller hele år.

Tænk bare hvor lidt "nybegyndere" tænker over at det kan kræves som behandlingsmulighed at tabe sig. Derfor blive de forvirrede når man spørger ind til deres vægt første gang de beder om råd på K10. Først efterfølgende bliver de overrasket over et sent krav om vægttab i SLUTNINGEN af deres sag.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 29-09-2013 kl. 12:27.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-09-2013, 12:39   #14
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Men derfor kan det jo godt give bagslag... det er der jeg blot siger at man skal tænke sig om inden man finder på at indsende sådan et skema.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2013, 13:37   #15
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Jeg er enig med Nøgne Tær her. Jeg er fysisk syg og er ikke en af dem, der oplevede, at skulle udredes af psykiater/psykolog (trods det ofte sker i min kommune).

Hvis jeg havde stukket sådan et skema i hånden på dem, tror jeg da først de havde taget det som en opfordring til yderligere udredning, hvilket bare havde forhalet alt endnu mere.

Jeg tror, at 'kampen' skal tages løbende i stedet - at man hele tiden er opmærksom på, hvilken retning sagsbehandler og lægekonsulent er på vej i.

HVIS jeg havde fået stillet et krav om psykiatrisk udredning, så tror jeg, jeg vil have bedt om skriftlig redegørelse fra sagsbehandler og lægekonsulent om, hvorfor dette skulle ske. Jeg ville ikke acceptere, at der fx blot blev sagt, at det bare var for at udelukke denne mulighed - der er jo i princippet maaaange ting man kan undersøges for, blot for at udelukke. Jeg ville derfor have bedt lægekonsulenten om FAGLIGT at dokumentere, hvad i mine lægepapirer, der berettigede en sådan undersøgelse.

Hvis jeg havde været overvægtig, tror jeg, jeg ville bede min egen læge/speciellæge om at tage stilling til om dette havde indvirkning på min sygdom, og hvis der blev sagt, at det IKKE havde, ville jeg bede lægen om tydeligt at skrive dette i mine papirer.
Hvis lægen derimod sagde, at vægten måske havde en indflydelse, ja så ville jeg være forberedt på, at dette ville være et punkt, som lægekonsulent nok før eller siden ville gribe fat i.

Udover min ryg, som jeg har fået pension på, har jeg også en anden kronisk (fysisk lidelse), som min sagsbehandler pludselig greb fat i, da jeg var tæt på mål.
Her slog jeg med det samme ned på det, og redegjorde skriftligt for, at denne lidelse havde jeg haft stort set hele livet, og også arbejdet fuld tid med denne lidelse, og at den derfor ikke havde indflydelse på min arbejdsevne (eller mangel på samme).

Jeg ved ikke om ovenstående kan bruges, men i hvert fald blot ment som et konstruktivt indspark til en anden måde at håndtere kommunens evne til forhaling af syge borgers sager.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2013, 16:07   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Er der noget psykisk inde over ens sag, bør ens læge ligeledes tage fat om det, ellers skal man skifte læge, idet det er et kæmpe svigt bare at lade folk gå.
Jeg har indtryk af, at vi er mange, som er blevet sendt til psykologisk undersøgelse, sidst i vores forløb, uden at vi nogensinde har fejlet noget psykisk, så der har på ingen måde været tale om svigt fra egen læge.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2019, 13:31   #17
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Maj Thomsen socialrådgiver skriver...

JOBCENTRE! HVAD ER DER MED JER OG PSYKIATRISKE UNDERSØGELSER AF JERES BORGERE ???

Så sidder jeg igen - dybt målløs over endnu en klient, der har været igennem en psykiatrisk speciallægeerklæring. Uden NOGET SOM HELST fagligt eller sagligt belæg for det.

Det er især borgere med omfattende fysiske helbredsmæssige udfordringer, hvor jobcentret finder anledning til at iværksætte psykiatrisk udredning af pågældende.

Hvad er det I regner med at finde, jobcentre ? HOKUS POKUS-STØV, der mirakuløst kan udvikle borgerens funktionsevne ?
En funktionsevne der oftest igennem årevis har været belyst, udredt, vurderet, afklaret... Og borgeren er stadig ikke kommet videre. FORDI HAN ELLER HUN IKKE KAN!

Men det er ikke nok for jer, vel? I er så forhippede på at finde funktionsevne, at I derfor udsætter borgeren for psykiatriske undersøgelser, for så må det jo være psyken der er noget galt med.

Det ærgerlige for jer er jo så, når udredningen er færdig. Og påpeger, at borgeren er psykisk intakt. Bortset fra den psykiske belastningsreaktion pga. jobcentrets sagsbehandling.

Psykisk belastningsreaktion.... Tænk sig. Udover at skulle kæmpe med fysiske helbredsmæssige udfordringer, netværk og venner der forsvinder, fordi man sjældent kan deltage i sociale arrangementer, skammen over at bede om hjemmehjælp.... så skal man også lige trækkes med en belastningsreaktion pga. sagsbehandlingen i jobcentret.

Ja. Jeg er møgharmende harm. For det er her er ualmindeligt groft. Vi taler om ren magtmisbrug over for meget syge borgere. Hvoraf nogle har så meget autoritetstro over for myndighederne, at de ikke kan få sagt fra. De tror simpelthen, at jobcentret har ret til at gøre det.

MEN! Det her hører INGEN steder hjemme, hvis det ikke er relevant for din sag!

Hvis dit jobcenter kræver en psykiatrisk speciallægeerklæring eller psykologisk undersøgelse af dig, så SKAL du stille spørgsmål til det, hvis du ikke er enig i det.

Bed om en skriftlig begrundelse, hvis jobcentret fremturer med deres mirakel-udredninger, og gå derefter til din læge, hvis jobcentret fortsat holder fast.
Hvis din læge heller ikke vurderer, at psykolog/psykiater er relevant, så beder du jobcentret om rundbordssamtale med deltagelse af læge.

HUSK at bede om skriftligt beslutningsreferat, INDEN mødet er slut, så jobcentret ikke finder anledning til at vende og dreje lægens ord til egen fordel. For ja, det har jeg set ske flere gange.

Beklager venner, jeg ville gerne have lavet et positivt julehyggeligt opslag, men det her var bare vigtigere.

Så tager vi det andet opslag sidst på ugen, når julefreden sænker sig...



Mit svar

Maj Thorsen Mine erfaringer:

2 ting gør sig bemærket i en social sag og altid, aldrig i begyndelsen, i afslutningen af en sag, hvor en afgørelse er nær.

Så er der altid 2 ting som man lige på falderebet pludselig kommer i tanke om, skal undersøges: Borgere med for højt BMI og noget psykisk, som helt belejligt skal undersøges.

Foreslået af den kommunale administrative lægekonsulent eller Rehabiliteringsteamets "Sundhedskoordinator" hvis "Den forberedende Rehabiliteringsplan" er under skrevet af borgeren, hvor den kommunale lægekonsulent er ude af billedet.

Første gang en borger med for højt BMI bliver det ofte noteret i journalen, men man afventer til senere at nævne det, som et problem = Behandlingsmulighed.

Lige før en afgørelse, ALDRIG i begyndelsen af den sociale sag. Det samme med det psykiske, som kan være tidskrævende at få afklaret. ALDRIG i begyndelsen med ALTID lige før en afgørelse skal falde.

Dermed tager borgeren endnu en tur i karrusellen med ekstra måneders ventetid.

Smart ikke? Samt link til denne tråd


Med venlig hilsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-12-2019, 15:59   #18
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
[B][I]JOBCENTRE! HVAD ER DER MED JER OG PSYKIATRISKE UNDERSØGELSER AF JERES BORGERE ???

Så sidder jeg igen - dybt målløs over endnu en klient, der har været igennem en psykiatrisk speciallægeerklæring. Uden NOGET SOM HELST fagligt eller sagligt belæg for det.
Jeg tror det var i 2009 denne "trafik" begyndte at sprede sig, vi debatterede det en del herinde dengang.

Jeg (med en veldokumenteret reel ryglidelse) måtte gennem en snak med en psykolog (jeg mener han var arbejdspsykolog, eller noget i den stil). Han lukkede sagen godt og grundigt, bl.a. med en skarp hentydning til kommunen om, at min sag burde have været lukket flere år tidligere.

Uanset hvilken læge jobcentret henviser til har jeg den holdning, at man ikke lyver bare fordi man tilbageholder lidt af sandheden.
Har man en sag i jobcentret p.g.a. en ryglidelse, så kan man risikere, at grave sin egen grav hvis man f.eks. fortæller sin læge, at man går rundt og er lidt nedtrykt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning til flexjob fordre.... phhmw Spørgsmål ang fleksjob 2 01-07-2011 11:47
ansøgning til flexjob. le cuere Spørgsmål ang fleksjob 3 14-03-2011 12:09
Ansøgning om flexjob stina2630 Spørgsmål ang fleksjob 9 27-05-2010 12:18
Behandlingstid for flexjob ansøgning nu over 3,5 år lomo Spørgsmål ang fleksjob 10 27-03-2009 11:59
Fra Flexjob til sygdom til ansøgning om ftp laicapigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 07-06-2008 00:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension