K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-10-2015, 22:22   #1
websev
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
websev er ny på vejen
Smile sygemeldt berettiget til ferie

Hej til vedkommende,
sidste gang jeg var hos jobcenter nævnte min socialrådgiver efter samtale, at
hun kunne se jeg nu havde været sygemeldt i over et år uden at være sendt i aktivering og var derfor berettiget til 5ugers ferie!(Og hvis jeg feks kunne tænke mig en tur til Grækenland var der mulighed for det! Jeg som ikke har været ude af landets grænser i ca10år!) Jeg kunne bare ringe ind og fortælle hvornår, men senest inden 3marts, hvor den udløb. Mit første spørgsmål er om det er rigtigt jeg feks kan ringe ind den ene dag og være berettiget til 5ugers ferie fra den næste? Eller om der skal varsles så og så mange dage inden?

På trods af min langvarige sygdomsperiode har jeg fået en søn som nu er 2 1/2år gammel. Min Kæreste har sagt sit job op og vil ud og rejse(hvilket det derfor var fantastisk at få at vide at jeg var berettiget til ferie!) i 3mdr, men vi har et barn sammen og jeg har 5uger.
Mit næste spørgsmål er derfor det vil have nogle og hvilke konsekvenser, hvis jeg melder mig ud af systemet i tre uger og derefter ind igen? og på den måde kan rejse sammen med min kæreste og barn i 2mdr?

Tænker selv at det ikke er nogen god ide, men alligevel nager spørgsmålet mig.

Siden ca 2004-5(ca27år gammel) gik jeg ud som et lys og har siden lidet af kronisk træthed, stress og depression pga mit lave energi-niveau. Dvs jeg har været tilknyttet kontanthjælp i henved et årti nu og i al den tid såvel som nu er jeg stadig i et såkaldt "afklarings-forløb". For et par år siden søgte jeg om førtidspension og fik som forventet afslag. Problemet i min sag er papirene på mig, dvs at alm læge, neurolog etc ikke kan konstatere noget gjaldt og må henvise til
psykiater, psykolog etc. Ikke desto mindre er min ydeevne stærkt nedsat.
Dvs målet er yderligere afklaring(yderligere sygemelding, andre forløb) og i sidste ende arbejdsprøvning.
websev er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2015, 22:28   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"best case" så bliver du bare modregnet for det du er væk udover de 5 uger.
"worst case" skal du søge kontanthjælp igen når du kommer hjem, men du er jo stadigvæk i deres system. De smider ikke bare alle dine papirer væk.

Om der er andre konsekvenser ved jeg ikke.

Har hørt om tilfælde, hvor en aftalte med kommunen at hun var væk 8 uger, og så var hun bare kun berettiget til kh i 5 af de uger.
Når hun kom hjem skulle hun møde op på kommunen, og så fik hun de 5 ugers kh der, og derefter fortsatte hendes kh fra den dag hun var kommet til danmark igen.
Så synes du (skriftligt) skal høre din sagsbehandler, om du skal søge kh forfra når du kommer til Danmark igen

Hvis der er konsekvenser mht selve forløbet mht aktivering, udredning osv, håber jeg at andre brugere på k10 kan informere om det, da jeg desværre ikke ved noget om den del
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2015, 22:38   #3
websev
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
websev er ny på vejen
ok, takker
websev er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2015, 22:42   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Angående fristen for at søge om ferie, der mener jeg det er 14 dage før, at man skal anmode om ferie.
Man kan nemlig få nej, hvis ferien "i væsentlig grad modvirker den beskæftigelsesindsats, der er iværksat eller planlagt for personen".
Det er kommunen der har sidste ord, men de skal tage "hensyn til personens øvrige forhold, herunder familiens afholdelse af ferie"

De stykker jeg citerede, er fra den paragraf der giver ret til ferie
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2015, 23:04   #5
websev
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
websev er ny på vejen
super, tak
websev er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension