K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-12-2011, 10:58   #11
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg har været op hos dem og de har haft alt lægeligdokumentation. Jeg bruger mig ikke om at have fremmede mennesker i mit hjem. Jeg brækker mig hvis nogen skal komme og røre ved mine ting, gå på min toilet osv. Blee
Funktionsevnebeskrivelsen, benyttes mest i handicap-sager, eller ved personer med en stor nedsættelse af funktionsevnen. Det er jo ikke helt uvæsentligt at de hjælpemidler man evt. skal have i hjemmet, at de også passer til hjemmet. Og det er jo svært at bedømme hvis man ikke ser hjemmet...

Men jo en del sager kan selvfølgelig klares uden hjemmebesøg.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2011, 11:13   #12
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
En af håndværker som jeg har haft i mit nyt hjem, gik selv på toilettet og brugte min håndklæde, du kan tror jeg fik raseri anfald. For nogen er det måske morsomt, men ikke for mig.
Ikke fordi jeg har rengøringsvanvid, snarest tværtimod, men jeg kan simpelthen ikke klare sådan noget.

På grund af smerter i min ryg kunne jeg ikke vaske gulvet i min gamle lejlighed i længere tid og det har jeg fortalt om til SB.

Jeg tror at det var den eneste grund til at de ville komme og se mine gulve og om det var rigtigt at disse var møg beskidte . Jeg virke meget ren, når man se mig.

De kunne god komme og vaske mine gulve, har jeg sagt, men de ville det ikke. Så...
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2011, 11:22   #13
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
En af håndværker som jeg har haft i mit nyt hjem, gik selv på toilettet og brugte min håndklæde, du kan tror jeg fik raseri anfald. For nogen er det måske morsomt, men ikke for mig.
Ikke fordi jeg har rengøringsvanvid, snarest tværtimod, men jeg kan simpelthen ikke klare sådan noget.

På grund af smerter i min ryg kunne jeg ikke vaske gulvet i min gamle lejlighed i længere tid og det har jeg fortalt om til SB.

Jeg tror at det var den eneste grund til at de ville komme og se mine gulve og om det var rigtigt at disse var møg beskidte . Jeg virke meget ren, når man se mig.

De kunne god komme og vaske mine gulve, har jeg sagt, men de ville det ikke. Så...
At du har det sådan med fremmede i dit hjem, er jo dit valg.

Men skulle jeg lave en funktionsevne vurdering med henblik på hjælpemidler i eget hjem, (toilet forhøjer, lift, loft-lift nyt komfur og ramper, nye dørkarme og meget andet?), så ville jeg højst sandsynligt komme på besøg... Og både håndværkere og sagsbehandlere skal jo også besvare naturens kalden, og alternativet er vel at de klarer det i haven...

Hvis jeg i sådan et større tilfælde, ville det at borgeren ikke vil have besøg, være det samme som at skyde sig i foden... Så har jeg svært ved at argumentere for at han/hun medvirker til belysning af egen sag.

At du slap for det, er jo super godt... Men det er ikke alle der kan det, og det er nu også sjældent at folk ikke vil have besøg...

Jeg tog endda på hjemmebesøg da jeg sad i sygedagpenge, hvis jeg vurderede at borgeren ikke kunne klare at komme ind til mig... Og der syntes alle da det var snart sagt hyggeligt med en kop kaffe og en sludder... :-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2011, 11:57   #14
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
At du har det sådan med fremmede i dit hjem, er jo dit valg.

Det forholder sig ikke helt som du opfatter det, men pyt med det.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2011, 11:59   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg har været op hos dem og de har haft alt lægeligdokumentation. Jeg bruger mig ikke om at have fremmede mennesker i mit hjem. Jeg brækker mig hvis nogen skal komme og røre ved mine ting, gå på min toilet osv. Blee
Ja okay, jeg har også ekstreme problemer med at folk skal på mit toilet....jeg kan næsten ikke overleve det.

Men HELDIGVIS kunne de holde sig den time.

Jeg lyver også RET MEGET mht toilettet, og kan godt finde på at bilde folk ind, at jeg ikke håber de skal på toilettet, fordi det ikke virker (og jeg venter på blikkenslageren)....

Omvendt går jeg så heller aldrig på andres toilet og vil hellere sprænge blæren eller sætte mig ud i naturen. Tror heller aldrig jeg har været på et offentligt toilet, eller spist af offentligt bestik - jeg har altid mit eget bestik med, og hvis muligt, også min egen tallerken OG glas med.

Jeg taler heller ALDRIG i andres telefoner. Jeg røre heller ALDRIG ved bordplader, håndtag og den slags og kan ganske naturligt lige trække blusen ud over, så mine hænder ikke kommer i berøring med noget

På rejser medbringer jeg egen dyne, hovedpude mm.

Synes selv det tiltider er enormt besværligt, men jeg har ikke noget andet alternativ.

Jeg har også voldsomt store problemer med at spise ude og kan ikke 'bare' nappe en sandwich i forbi farten. Jeg skal se smileyrapporter, have stedet anbefalet - helst af en insider, og vide at stedet er hygiejnisk på TOP niveau.
Og det begrænser mine muligheder.

Her er det så min OCD der spøger, men da det er den mildeste af mine diagnoser, så lever jeg med den. Den er altid bedre en psykoserne, depressionerne og forfølgelses vanviddet......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2011, 12:20   #16
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Jeg kunne forestille mig, det kunne være terapeuter (ergo og/eller fys) der skal se, hvordan du klarer dig i egne omgivelser. Så det bliver evt med afprøvning af en enkelt aktivitet og så samtale. Og vi er altså ikke så slemme!! :-) Vi/de kommer bestemt ikke for at snage men for at lave en objektiv vurdering af borgerens funktionsniveau.... jeg har ihvert fald aldrig haft kolleger, der har været ude på at skade de borgere/patienter, de har haft i hænderne...
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2011, 12:26   #17
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 60
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
Red face Dag Skema

Du kan evt. forberede dig selv lidt ved at lave en "Dags-rytme-liste".
Time for time.
Så har du noget at støtte dig til når de stiller spørgsmål.
De spørger (forhåbentlig) i bedste mening, men det kan måske føles som en afhøring og så er det rart at have svar parat.
Alt efter hvad dine problemer er (smerter, humør, træthed osv.) så er det godt at få skrevet det ned og evt. sætte "karaktere" på.
Jeg lavede selv et (dag-)skema (Bother-Score) som jeg fyldte i hver dag med tal fra 1-3 under 7 forskellige "emner" for 3 timer af gangen.

"Aktivitet" = sove, ligge, gå tur.
"Testikelsmerter" = 1, 2 eller 3
"Migræne" = 1, 2 eller 3
"Hovedpine" = 1, 2 eller 3
"Tinitus" = 1, 2 eller 3
"Humør" = 1, 2, eller 3
"Træthed" = 1, 2 eller 3
disse tal tælles sammen og udgør din daglige BotherScore.
på mit skema var 48 = minimum (supergod dag), 96 = mellem og 144 = maximum (****e dag).

Du kan også skrive "Dagbog" (evt bare med stikord)

Jeg lavede BotherScore Skemaet på PC (Open Office) som et regne ark.
Desværre gik min Harddisk på PC'en helt død og jeg mistede således skemaet.
Jeg mener jeg nåede at sende det til een anden herinde fra...jeg kan bare ikke huske hvem !
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2011, 13:46   #18
Garfield
Hvor skulle jeg ellers være
 
Garfields avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 196
Styrke: 14
Garfield er ny på vejen
tak for alle kommentarer

jeg ser det bestemt ikke som negativt at det skal foregå hjemme, det er

trods alt her de fleste funktioner finder sted, da jeg ikke har hverken

overskud pga smerter og enorm træthed, til at fare rundt, den her

arbejdsulykke har godt nok begrænset min omgangskreds, men sådan er det

jo bare, og min sagsbehandler ringede dog før hun indstillede mig til dette, for

at høre om det var okay med mig

jeg var bare nysgerrig efter om hvad jeg skulle forvente, også fordi jeg er

nødt til at planlægge den slags besøg nogle dage i forvejen, da jeg ellers ikke

har overskud til at sidde og snakke i mere end max 20 min, men som jeg

forstår jeres meldinger så skal det nok gå nemt og smertefrit og det er trods

alt sidste step på vejen mod en afslutning
__________________
Elsk mig mest, når jeg fortjener det mindst
for der behøver jeg det mest
Garfield er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2011, 14:49   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det plejer i hvert fald at være okay....

Håber du gider mele tilbage hvordan mødet gik??

Der kommer sikkert flere i fremtiden der kunne tænke sig at vide hvordan det foregår....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2011, 16:25   #20
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej Garfield.

Jeg blev funktionsafklaret i eget hjem, fordi jeg ikke måtte arbejdsprøves -

Det var en rigtig god måde at gøre tingene på. De var her ca. 3 timer, hvor jeg viste, hvordan jeg klarede hverdagen.
Det gav et ret godt indblik i, hvordan jeg ville være i stand til at klare forskelligartede opgaver i det virkelige liv.

En uge efter modtog jeg en rapport, der pegede på pension - og 2 måneder senere var jeg førtidspensionist.

Jeg synes, du skal glæde dig over den mulighed, du får på den måde.

Held og lykke.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aktiveres i hjemmet sun-lady Fremtiden for fleksjob og førtidspension 18 26-06-2009 00:20
UDE OG HJEMMET Lynge Dit og Dat 11 16-12-2008 08:57
Hjælp i hjemmet zuza Nyt om loven 20 13-11-2008 23:49
Arbejdsprøvning i hjemmet bumblebee Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 24 08-03-2008 17:26
Hvad Er Arbejdsevne? Funktionsbeskrivelse? Match 1-3 For Sygemeldte zuza Nyt om loven 0 14-10-2007 12:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension