K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-04-2017, 14:13   #1
hc71
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
hc71 er ny på vejen
vedr pensions og ydelse nævnet ...

hej. jeg skriver da jeg har et spørgsmål ift førtidspension. jeg har netop været bisidder ved et møde hvor en ven blev indstillet til førtidspension. Næste skridt er jo som bekendt en tur forbi pension og ydelsesteamet. Nu viser det sig at pension og ydelseskontoret først tager hendes sag op efter hun er flyttet til en anden kommune (en måned efter). I princippet er det jo så den nye kommune der skal tage stilling til indstillingen fra rehabiliteringsteamet ?...eller er det fortsat den kommune hun*boede i da*indstillingen til pension blev lavet som skal besluttte endeligt ift førtidspensionen?

på jobcenteret sagde de "fisk" det ved vi ikke hvad vi gør ved....
hc71 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 15:55   #2
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Kan hun ikke for en sikkerheds skyld blive boende et par uger ekstra i kommunen? Det forekommer alt for risikabelt at flytte så tæt på målet, uanset hvad I får at vide. Der kan opstå forviklinger. Hvis din ven ikke kan blive boende i samme bolig i lidt ekstra tid, kan hun måske finde et værelse eller lignende og have adresse der, indtil sagen er afgjort. Når hun har (forhåbentlig) fået bevilget pension, er hun fri til at flytte med den.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 16:22   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg ville overhovedet ikke turde flytte kommune før min sag var afgjort - vi havde også planlagt at flytte til nabokommunen pga min mands job, men gjorde det ikke før min sag var afgjort, simpelthen fordi vi var bange for at den nye kommune var af en anden mening og hele min sag skulle begynde forfra.

Da først min sag var afgjort blev huset sat til salg, solgt og vi kunne endelig flytte
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 17:16   #4
hc71
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
hc71 er ny på vejen
jo det er også hvad jeg har sagt, men spørgsmålet er så bare om det er muligt og OM det hele virkelig skal startes forfra i den anden kommune ellers ???


Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Kan hun ikke for en sikkerheds skyld blive boende et par uger ekstra i kommunen? Det forekommer alt for risikabelt at flytte så tæt på målet, uanset hvad I får at vide. Der kan opstå forviklinger. Hvis din ven ikke kan blive boende i samme bolig i lidt ekstra tid, kan hun måske finde et værelse eller lignende og have adresse der, indtil sagen er afgjort. Når hun har (forhåbentlig) fået bevilget pension, er hun fri til at flytte med den.
hc71 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 17:28   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg mener at I skal kontakte DUKH her kan I få det mest korrekte svar.

Men som andre skriver, en ting er hvordan reglerne er ifølge loven, noget andet er at MANGE ting alligevel går galt, og selv om man har ret ifølge loven så får man ikke nødvendigvis sin ret ude i virkeligheden.

Jeg ville personligt også blive hængende i oprindelig kommune indtil svaret foreligger hvis det overhovedet er muligt.

Tilføjelse:
Problemet er at ingen kan vide hvordan det kommer til at gå.
Jeg er sikker på at DUKH vil oplyse jer om at den nye kommune skal overtage hvor den gamle slap, sådan at det i princippet ikke betyder noget om hun flytter undervejs.
Vi her på K10 har dog set at nærmest at alt hvad der kan gå galt, det går galt og da hver kommune fortolker loven på hver sin måde risikerer din ven at hun flytter til en kommune med en skrappere fortolkning af loven end den fortolkning den gamle kommune havde, men i teorien kan hun lige så godt flytte til en kommune som har en mildere fortolkning, det kan vi ikke vide noget om.

Sidst redigeret af Nørd; 19-04-2017 kl. 17:35.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 17:41   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hun risikere ikke at få sin pension. Det er jo ikke til at vide hvad der skal til i den nye kommune for at få pension og hun risikerer at pensionsnævnet i den nye kommune afviser pensionen eller sender sagen tilnage til det rehabiliterende team og det er ikke til at sige hvad det team i den nye kommune indstiller til - i værste fald: mere arbejdsprøvning, læge udtalelser, ressourceforløb osv og på den måde risikerer hun at trække sagen ud i flere år
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2017, 18:00   #7
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Jeg ville også vente med at flytte og ville ikke turde risikere, at den nye kommune vil ønske at revurdere sagen. Vi har længe gerne ville flytte men har ikke engang turde gøre det under ressourceforløb, nu venter vi på pensionsudvalgets afgørelse om FP. Rehabiliteringsteamet indstiller kun, det er pensionsudvalget der træffer den egentlige afgørelse.

Prøv at læs flg, så vidt jeg kan læse er det tilflytningskommune der har afgørelsesretten. https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=176838

Jeg mener at have læst et sted (men kan ikke lige finde link) at fraflytningskommune i 5 år efter flytning skal betale FP, nok for at dæmme op for at kommuner spekulerer i at "eksportere" deres borgere med FP til andre kommuner.
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2017, 02:44   #8
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
DUKH skriver i Praksisnyt nr. 58, april 2016:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/..._download/file

Hvis en borger flytter midt i sagsbehandlingen, uden at der foreligger en afgørelse om det, der er ansøgt om, skal sagen færdiggøres i tilflytterkommunen. Fordi at den nye kommune bliver borgerens opholdskommune. Det er opholdskommunen, der træffer afgørelser. En indstilling til pension er ikke en afgørelse.

Man risikerer derfor, at sagen starter helt forfra, da tilflytterkommunen har en anden vurdering af sagen.

Det kan derfor på det kraftigste frarådes at flytte, før sagen er afgjort. Hun risikerer at miste alt, og skal bruge kostbare år på en ny sag.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension