K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-04-2014, 11:55   #1
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Forrug månederne op til kontanthjælp

Der skulle stå forbrug i overskriften;-)

Overgår formentligt snart til kh. Sagen er at jeg er igang med at renovere min bolig. Dvs. skal bruge penge på maling, hårde hvidevarer, køkkenelementer mv.

Kan de give mig afslag på kh hvis jeg har brugt f.eks. 30.000 kr (fiktivt eksempel) i månederne op til min ansøgning?

Har endvidere tænkt mig at søge om et engangsløb pga. sygdom fra mit pensionsselskab. Vil det skabe yderligere problemer?

Kontaktede kommunen og fik et lidt løst svar om at jeg ikke engang må købe en ovn?? Kan jo ikke lave mad uden det basale Har kun et køleskab

Sidst redigeret af de7smådværge; 17-04-2014 kl. 11:57.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2014, 12:11   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja du kan få problemer med din kh, hvis du bruger 30000 på div. du har jo ret til at lave mad men at købe et komfur til eks 12000 vil måske kunne siges at være et dyrt køb når man ved man skal leve af kh.

Men at købe et til 5 er vel meget normalt, men bruger du 30 på ombygning, så vil du blive straffes. Ja får du en engangs ydelse så får du også penge der, der skal modregnes
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2014, 12:27   #3
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 11
dinosaur er ny på vejen
Engangsydelse pga. sygdom fra pensionsselskab kan kreditorbeskyttes. Du skal sørge for at få beløbet udbetalt på check og sætte dem ind på en kreditorbeskyttet konto i banken. Få pensionsselskabet til at bekræfte at udbetalingen kan kreditorbeskyttes.

Om kommunen så må modregne dem i kontanthjælpen er en vurdering, men sørg bare for at få pengene kreditorbeskyttet ved udbetalingen.

Det er også en konkret vurdering om renoveringen har været nødvendig. Få en afgørelse på skrift og du kan derefter anke afgørelsen.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2014, 12:57   #4
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Her kan du læse lidt om reglerne

http://home1.stofanet.dk/erikjappe/i.../kon-grund.htm

Bemærk afsnittet "Modregning af indtægter".

Se også :

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=159072

Sidst redigeret af mukke; 17-04-2014 kl. 13:10.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2014, 13:08   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan nok ikke forvente, det offentlige betaler din renovering, som jo er det der sker, hvis du bruger penge på renovering og har kendskab til, du skal på kh.

Hvis din udbetaling fra pensionselskab er skattefri, kan du være godt stillet.
Ref din anden tråd synes det ikke være en ny situation, du er i med hensyn til raskmelding, kontanthjælp m.v.
Held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2014, 19:03   #6
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Du kan nok ikke forvente, det offentlige betaler din renovering, som jo er det der sker, hvis du bruger penge på renovering og har kendskab til, du skal på kh.
Det gør jeg skam heller ikke. Det gør mit pensionsselskab som jeg iøvrigt betaler til i dyre domme, i tilfælde af en situation som denne.

I øvrigt ved jeg ikke om jeg kommer på kh. Vil søge revalidering men man ved jo aldrig, hvad jobcenteret beslutter.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2014, 19:12   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nej men du kan være sikker på de vil se dine bank udtogt for mdr, tilbage og har du brugt penge, så vil du få af vide du skal leve for dem et hvis antal mdr. om du har dem eller ej.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2014, 19:24   #8
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
nej men du kan være sikker på de vil se dine bank udtogt for mdr, tilbage og har du brugt penge, så vil du få af vide du skal leve for dem et hvis antal mdr. om du har dem eller ej.
ok. Det var egentligt også bare det jeg spurgte om.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2014, 16:28   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der står noget om det her

Citat:
Formue
§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.
Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter
1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar eller
3) lov om arbejdsskadesikring.
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.
Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=140126#Kap4
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2014, 17:07   #10
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Tusind tak!
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension