K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2009, 17:28   #1
Evy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: Bogense
Indlæg: 10
Styrke: 15
Evy er ny på vejen
Pension: Selv eller hvad?

Kan man selv bede kommunen om at søge pension til en? Eller skal man vente til de selv syntes at tiden er?

Jeg er langt om længe blevet udredt på OUH, og fået stillet en diagnose der er sjælden. Min læge og overlægen på OUH kunne ikke forklarer mig min fremtid.
Jeg kom i kontakt med en gammel klassekammerat der er neurolog, og han kunne fortælle mig de ting, jeg gerne ville vide om sygdommen.
Min helbredstilstand lige nu er ret dårlig, og nu hvor jeg kender lidt til fremtiden, har jeg kontaktet Rehabiliteringscenter for muskelsvind. De kender til sygdommen. Men hvorfor skal man selv finde vej for at få hjælp?
Min sagsbehandler sendte mig til psykolog, men der var ikke noget galt på øverste etage.
Jeg er i min 2. arbejdsprøvning nu, hvor det går rigtig dårligt. Det var ikke anderledes i den 1. Jeg har 4x2 timer pr. uge. Når jeg kommer hjem må jeg ligge mig pga. smerter og træthed. Jeg orker snart ikke at skal kastes flere steder hen. I min 2. arb.prøvning har jeg nu været i ca. 2 mdr.

Som spurgt, kan man selv bede om søgning af pension eller hvad?
Evy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 19:41   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jaja da! Er man mellem 18 og 65 år, så kan man gå dirkete fra gaden og ind på kommunen og søge førtidspension!!

Nu er du jo inde i systemet, så jeg kan da klart anbefale dig at tale med din sagsbehandler om det, og måske fremlægge tanken der hvor du er i arbejdsprøvning.

Din arbejdsprøvning ser jo heller ikke ud til at kunne munde ud i et fleksjob, så det lyder da til du har en reel chance!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 21:15   #3
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hej Evy

Det er da en ØV diagnose, Muskelsvind og der findes des. mange af dem.

Måske du kan få din ven til at skrive noget om hvad det vil betyde for dit liv fremover, som du så kan forelægge din social rådgiver og din læge.

Godt at du har kontaktet Rehabil.centret som kan støtte dig, i hvad du måtte få brug for af hjælp fremover. De kan også søtte op ved møder med kommunen

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2009, 13:56   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis det er muskelsvind, så kan jeg ikke helt forstå de ikke kan fortælle dig noget.

men er det variation af en art?

desværre er muskelsvind ikke så sjælden igen.

men har samme problem da min sygdom er meget sjælden, faktisk den eneste i Danmark.
i hvertfald i følge nogle hjernekirurger.

Men har søgt pension og er meget spændt om det bliver ja eller nej.
der er jo ingen som har fået pension på det grundlag før.
men har været i arbejdsprøvning og alle lægerne siger ingen behandlingsmuligheder.

havde nok snakket med min sagsbehandler og spurgt hvad ser kommunen som formål med endnu arbejdsprøvning. især med det lave antal timer.

hvad siger din egen læge til din situation, det er vel ham som har sendt dig til speciallæge

men du er ikke alene, kommunen løfter ikke en finger. før man selv siger noget.
ellers hedder det arbejdsprøvning efter arbejdsprøvning.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2009, 15:43   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ankestyrelsen har netop givet kommunerne en ordenlig én over næsen, for IKKE at SELV opsøge de klienter hvor det er åbenlyst at de burde have førtidspension.
Håber lussingen nu sætter tanker i gang på kommunerne så de bliver bedre til at række ud og selv anbefale borgerne førtidspension.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2009, 16:06   #6
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
personligt syntes jeg da du skal opunerer mod forsat arbejdsprøvning, da det åbenbart forværere din tilstand, drastisk enda
du skulle jo også gerne have "et liv efter fyraften" uanset hvor få timer du er blevet pålagt
mvh eders ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2009, 18:45   #7
Evy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: Bogense
Indlæg: 10
Styrke: 15
Evy er ny på vejen
Smile

Hej.

MTVRV1 det er ikke muskelsvind jeg har, men en genetisk fejl i mine muskler. Der er ikke ret mange i Danmark der har den, så derfor er det også svært at finde noget på nettet om den.

ACE DK ja jeg har også et liv efter fyraften, men det er ikke nemt at få det hele til at hænge sammen.

Jeg kommer lige fra møde med min socialrådgiver. Hun venter kun på papirerne fra lægekonsulenterne. Derefter skulle min sag vidre til afgørelse om pension.
Jeg skulle fortsætte i arbejdsprøvning 1 mdr. mere, men skulle bare melde mig syg hvis jeg ikke kunne klarer det.
Jeg er desuden blevet koblet på en ergoterapeut, der kommer her hjem.

Så lidt positivt var der da ved mødet.
Evy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2009, 14:23   #8
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
jamen så er det jo bare og "overholde" hvad din krop siger dig du skal gøre, og ikke prøve og forcerer noget som helst ... siger kroppen fra efter 30 min på jobbet ... ja .... så er det det du kan klarer den dag
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2009, 04:30   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Evy...bare lige så du er klar over dine muligheder..for at søge pension..

Mulighed 1.
Du kan tale med din sagsbehandler og forsøge at få hende til at indstille dig til pension..
Hvis hun er enig med dig...så vil hun indstille dig efter en §17....når sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension...så gør den det efter §18...

Mulighed 2.
Du kan søge en §17...
De skal så behandle sagen efter alle regler og muligheder i den sociale lovgivning..

Mulighed 3.
Du kan søge en §17 på foreliggende grundlag...
De skal så kun tage stilling til om du opfylder kravene for en pension....
De undersøger kun mulighederne ud fra de papirer de har liggende i din sag...
Det vil sige at de ikke indhenter flere papirer til sagen...eller sender dig ud i arbejdsprøvning...eller til diverse lægeundersøgelser...

Hvis man feks ved at der ikke ligger nok papirer i ens sag...ja så kan det ikke svarer sig at søge efter mulighed 3...da det vil give et afslag med det samme..

Hvis man derimod ved at der ligger alle de papirer der skal ligge....ja så kan man nogle gange sparer en del tid ved selv at søge efter mulighed 3...

Man har selv mulighed for at vedlægge papirer til ens sag når man bruger mulighed 3...det har man lige indtil ens ressourceprofil er opdateret..

Ved mulighed 3...der SKAL sagen overgå efter §18 til behandling efter reglerne om førtidspension med det samme...og de har kun 3 måneder til at behandle sagen...
De kan dog godt bruge lidt mere tid...men så skal de skrive det til dig...om hvorfor og hvornår de forventer at sagen er behandlet...

En klar anbefaling herfra er...gør alt skriftligt og husk at få kvitteringer på de ting du selv aflevere på kommunen...
En ordentlig kvittering er med navn og dato på...

Dette var bare lidt om dine muligheder for at søge pension...

Du kan læse loven her https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=126569#K3

Er du i tvivl om hvad der ligger af papirer i din sag...så kan du søge aktindsigt..
Du kan bruge denne formular http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html

Disse link er iøvrigt fundet under vores Nyttige Links
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pension eller hvad?? oceania1020 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 19-05-2012 06:20
mulighed for selv at søge pension anja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-02-2009 12:59
pension eller ej (ved ikke hvad ben jeg skal stå på) superhoax Alt det andet 4 19-08-2008 18:05
At søge selv eller blive indstillet ? Jan69 At søge førtidspension 3 08-04-2007 13:07
pension eller hvad ? sparkongefre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 15-03-2007 12:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension