K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2017, 21:13   #41
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af yoku Se meddelelser
Jeg føler meget forvirret og vil sætte pris på en beskrivelse om hvordan en korrekt arbejdsprøvning er foretaget.
P.g.a. ryg-problemer havde jeg kørt rundt i det sociale system i ca. 12 år da jeg i 2007 kom i arb.prøvning på et beskyttet værksted.
På dette tidspunkt kendte jeg ikke "spillereglerne", f.eks. ringede jeg og sygemeldte mig når min ryg var værst, og blev hjemme et par dage eller 3, dette resulterede i, at arb.prøvningen blev forlænget med en måned.
Sb og værkstedsleder bagte en rævekage, og til trods for et ugentligt fremmøde på ca. 8 timer blev jeg visiteret til fleksjob 20 timer ugentligt.

Jeg var helt i kulkælderen, jeg havde troet fuldt og fast på, at denne arb.prøvning var sidste skridt på vejen mod førtidspension.
Men en venlig person gjorde mig opmærksom på, at fleks var halvvejen til en førtidspension.
Det skal forstås sådan, at når man er blevet visiteret til fleks har kommunen erkendt, at man ikke kan klare sig på det ordinære arb.marked.

Jeg var nu forberedt på, at skulle i gentagne praktikker med henblik på, at finde et fleksjob jeg kunne klare. Men på dette tidspunkt var loven skruet sådan sammen, at man skulle kunne klare min. hvad der svarede til 1/3 af fuld tid før et fleksjob kunne etableres.
Så jeg vurderede, at det kun var et spørgsmål om tid (og x antal praktikker) før kommunen måtte indse, at "projektet" var håbløst.

Jeg blev sendt til en anden aktør i 2008, og var forberedt på det værste, men min opmærksomhed var på, at passe på mig selv. Og i mellemtiden var jeg blevet en hel del klogere på "spillereglerne".

Jeg blev meget positivt overrasket ved mødet med min konsulent, han virkede alt i alt som et fint og ordentligt menneske.

Mit første forløb hos denne konsulent handlede om, at finde et fleksjob til mig, men efterhånden kunne han godt fornemme, at det nok ikke var så lige til. Dette beskrev han i sin rapport til kommunen da forløbet var slut.

I starten af 2009 startede jeg i et nyt forløb hos samme konsulent, denne gang handlede det om, at få etableret en arb.prøvning.

Jeg kom i arb.prøvning i en mindre virksomhed, og skulle starte med at være der mandag, tirsdag, torsdag og fredag, 4 timer hver gang.

Inden opstart havde jeg spurgt konsulenten hvad jeg skulle gøre hvis jeg en dag ikke kunne klare de aftalte timer, og var nødt til, at tage hjem før tid p.g.a. smerter.
Svaret var, at jeg skulle sige det til kontaktpersonen i virksomheden og derefter ringe til konsulenten. Fint nok.

De første 2 dage i praktikken klarede jeg i stiv arm, holdt fri onsdag og mødte til tiden torsdag, men efter en times tid sagde ryggen fra, jeg fik fat i min kontaktperson på arb.pladsen, tog hjem og ringede til konsulenten. Blev hjemme om fredagen, og startede så op igen efter weekenden.

Herefter var jeg i telefonisk kontakt med konsulenten 4 gange om ugen.
Jeg mødte op hver dag til den aftalte tid, men gik hjem igen efter max. 2 timer.

Under hele forløbet skrev jeg dagbog, som jeg sendte til min sb hver 2. uge. Så kunne hun ikke senere påstå, at have været uvidende om tingenes tilstand.

Dagbogen skrev jeg efter samme model som er beskrevet i første indlæg her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Da arb.prøvningen var slut blev der holdt et møde på arb.pladsen med deltagelse af direktøren, min kontaktperson på stedet, konsulenten og jeg. Det foregik i en rigtig god tone, der blev snakket om hvad jeg havde lavet i virksomheden og hvordan jeg havde klaret det.

Kort tid efter ringede konsulenten til mig, han havde forstået på min sb, at jeg havde skrevet en dagbog, og spurgte om jeg kunne sende den til ham. Det gjorde jeg så.

Efter noget tid modtog jeg en kopi af hans rapport, og jeg var ikke et sekund i tvivl om, at han havde læst min dagbog.

Det som jeg synes er aller sværest i sådan en arbejdsprøvning er, at sige fra og gå hjem når man ikke kan klare mere.
Man føler sig som et pjok, fordi man ikke kan leve op til forventningerne, og har en fornemmelse af, at andre på arbejdspladsen ikke tror på, at det kan være så slemt.
Og min erfaring er, at der er mindst én båtnakke, der står og skuler når man forlader arb.pladsen allerede efter en time.

Men det er man simpelthen nødt til, at sætte sig udover og ignorere.

Hvis man er på arb.pladsen i 4 timer, så er der en meget stor sandsynlighed for, at kommunen vurderer, at man kan arbejde de 4 timer. Så hvis man vil vurderes korrekt, så skal man sige fra og gå hjem når man ikke kan klare mere, også selvom det er allerede efter et kvarter.

Derudover kan det være en god idé at have jævn kontakt til sin læge, så denne ved hvad der foregår og hvordan man har det. Spørgsmål om f.eks. medicin vil ofte kunne klares i telefon-tiden, det er ikke altid nødvendigt med en tid.
På den måde er læge up-to-date hvis kommunen vil indhente en statusattest.
Det kan også være en god idé at vende med lægen, om det er relevant at indhente en speciallæge-attest.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2017, 09:59   #42
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
Kære Vovse

Du skal have mange tak fra mig og jeg sætter pris på svaret. Det hjælper mig utroligt meget. Jeg vil dele mine erfaringer med forløbet på et tidspunkt.
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2017, 10:14   #43
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af yoku Se meddelelser
Kære Vovse

Du skal have mange tak fra mig og jeg sætter pris på svaret. Det hjælper mig utroligt meget. Jeg vil dele mine erfaringer med forløbet på et tidspunkt.
Det var så lidt.
Jeg har selv haft utrolig glæde af de råd og oplysninger jeg har fået via K10.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension